2023-10-11, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Med tanke på vad som framkommit om Majas uppväxt och svårigheter, så påminns jag om dessa starka rader

Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.
Hjalmar Söderberg

Johanna vet vi inte lika mycket om, annat än att hon flyttade runt mycket, upplevde skilsmässa och fungerade fint, fick vad hon pekade på och kunde tala för sig. Se bara hur fantastisk hon är i P7:an

Johanna var avskydd, Maja såg upp till den första vän hon fått...
Vi vet att Johanna inte spårade ur förrän hon träffade Maja. Vi vet att även Maja fick allt hon pekade på, vi vet att hon fick vänner ”för livet” på Komback. Vi vet att Maja gillade gangsterrap och tyckte att rapparen Einar förtjänade att dö för att han golade. Vi vet även att hon var känd för att vara ovanligt våldsam på handbollen.
Citera
2023-10-11, 13:50
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det Gillberg kom med var inte värst poänggivande. Det kan lika gärna indikera ett skyddande av bägge två, dvs att försöka sig på alternativ gärningsperson.
Vilket förhöret faktiskt indikerar om han tagit med ett större sammanhang:

"Varför skulle han inte kunna stå med dörren öppen när Tove kom ner. Tove är inte största personen, för honom skulle det nog vara ganska lätt att dra med henne in på något sätt. Sen vet jag ju inte hur förloppet gick till, men det skulle ju kunna vara så att dom åkte en sväng, det skulle definitivt kunna vara så att grannen är inblandad och så.
För min skull, tycker jag det är väldigt konstigt att det bara är jag och Maja som är misstänkta.
I och med att Tove hade ett helt liv i Linköping. Hon har så många personer där som hon känner. Hon var där ett år, det är en stor del av hennes liv liksom."

Glidaren Maja åker i kulisserna som vanligt. Hon måtte vara helnöjd att helfokus är på J. Trots trummade ben.

ADHD/ADD symptom:
"Det kan vara svårt att sitta still och det kan vara skönt att ha något i handen att hålla på med, att trumma på bordet eller skaka med benen."
https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/adhd/

"ADHD gör ofta att personen inte kan koncentrera sig på en sak så länge, har svårt att sitta stilla, vill att det händer något hela tiden, är rastlös, trummar med fingrar, skakar på benet eller ska ha många olika projekt igång samtidigt"
https://harec.se/adhd/

Skulle kunna fortsätta men orkar inte :P
Särskilt tjejer skakar på benet, det är ett sätt att få ut vår överaktivitet.
Man är inte själv uppmärksam på att man gör det förens någon säger till (min son: MAMMA DU SKAKAR!)

Annars håller jag med om att "korsförhöret" av Johanna var väldigt fattigt, hade väntat mig frågor som var satt Maja, hur höll Maja osv heh, men antar poängen var att visa att Johanna gärna skyller ifrån sig.
Citera
2023-10-11, 13:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Om du tror att Clea styrt upp det taktiskt, och avrått J från att dra en fantasifull story så borde hon väl också avrått henne från att felaktigt blanda in M? Hon riskerar ju livstid med den lilla manövern.

F.Ö så är det ett välkänt faktum att åtalade försöker skylla ifrån. Varför hon inte skyller på M är ett intressant fråga. Hon har enligt mig en hyffsat bra utgångsläge.
Jag tror inte att J berättat annat än att M var med för Clea.

Tycker du verkligen att utgångsläget med att ha sagt att hon tänkt slå T lite och falskeligen lurat henne med hem, och att hon dessförinnan påkallat både vaktens och polisens uppmärksamhet för att hon känt sig kränkt, är bra ?
Lägg därtill hatsång, hatcollage och googlesökningar.

Jag kan inte se att det finns minsta chans att hon skulle bli trodd om hon la skulden på M.
Citera
2023-10-11, 13:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Ja, för en tjej som Maja måste det vara jättetufft att sitta inlåst. Utan tillgång på killar att ligga runt med, utan kokain, haschkakor och spriten som hon är så förtjust i. Maja som älskar att festa, som skyr sina omhuldande föräldrar och ljuger för att bli fri dem, nu är hon ständigt bevakad, kontrollerad dygnets alla timmar. Dessutom utan tillgång till sin kära mobiltelefon, ett öde värre än döden för en tonåring.

Jag är inte så säker på att föräldrarna och församlingen kommer att uppskatta en frisläppt Maja, var hon ett problem innan mordet på Tove, är det inget emot vad hon kommer att vara framöver nu när allt avslöjats om vad hon håller på med, vad hon är för slags människa.
Äsch, Jesus förlåter syndaren. Hata gärningen, inte människan. Finns massor med floskler att ta till. Likt fromma Maja då hon ber till Gud febrilt när hon är alibi eller att det regnar och blir inställt av sig självt på deras sleepover
Hon bad aldrig till gud när det gällde Tove utan åkte dit och såg på film och undrade hur det gick dagen efter. I TR lägger hon dock till en gudsbön.

Ang föräldrarna tror jag hon inte får ryggen vänd. De har curlat henne men försökt sätta gränser, för nånstans har de likaväl insett att hon är vild bakom det sköra och inte är pålitbar. Iaf pappan. Mamman verkar mer gå på äggskal och leva efter add-bilden. Hennes stora behov av rutiner och framförhållning.
Fan tro't. Ända sen comeback har hon levt i den snabba filen utan att braka ihop och samtidigt lyckats både vara talesperson för sitt program, ta körkort, nå gymnasiemålen och ägna sig åt musiktillägg.
Citera
2023-10-11, 14:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
ADHD/ADD symptom:
"Det kan vara svårt att sitta still och det kan vara skönt att ha något i handen att hålla på med, att trumma på bordet eller skaka med benen."
https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/adhd/

"ADHD gör ofta att personen inte kan koncentrera sig på en sak så länge, har svårt att sitta stilla, vill att det händer något hela tiden, är rastlös, trummar med fingrar, skakar på benet eller ska ha många olika projekt igång samtidigt"
https://harec.se/adhd/

Skulle kunna fortsätta men orkar inte :P
Särskilt tjejer skakar på benet, det är ett sätt att få ut vår överaktivitet.
Man är inte själv uppmärksam på att man gör det förens någon säger till (min son: MAMMA DU SKAKAR!)

Annars håller jag med om att "korsförhöret" av Johanna var väldigt fattigt, hade väntat mig frågor som var satt Maja, hur höll Maja osv heh, men antar poängen var att visa att Johanna gärna skyller ifrån sig.
Min kommentar härrör ur följande:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2023-10-11, 14:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Rätten fastslår nog att det är våld mot halsen som Tove dog av. Det är det primära.

När man läser AEs slutsatser ovan framstår Majas påstådda fasthållande som lite 'överflödigt'. Vid ett annat tillfälle talar han om medvetandepåverkan efter fallet tex. Johanna framställer dock Tove som att hon var i 'full action' tog t o m stryptag på Johanna enligt henne. Men Erikssons beskrivning ger intrycket av att Johanna snabbt fick ett övertag efter fallet. Han nämner skadorna i huvudet och berusning. Faktorer som spekulerats om i tråden.
Jag blev minst sagt förvånad över att inte någon av dem ens nämnde att det krävdes två GM.
Citera
2023-10-11, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Vi vet att Johanna inte spårade ur förrän hon träffade Maja. Vi vet att även Maja fick allt hon pekade på, vi vet att hon fick vänner ”för livet” på Komback. Vi vet att Maja gillade gangsterrap och tyckte att rapparen Einar förtjänade att dö för att han golade. Vi vet även att hon var känd för att vara ovanligt våldsam på handbollen.

Aktbil 160 sid 79 (Ingel*w, T*va)
Citat:
Har du någon uppfattning om Maja?
Jag var med när hon spelade handboll med min syster. Hon var väldigt snäll och peppande lagspelare.
Citera
2023-10-11, 14:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Rätten fastslår nog att det är våld mot halsen som Tove dog av. Det är det primära.

När man läser AEs slutsatser ovan framstår Majas påstådda fasthållande som lite 'överflödigt'. Vid ett annat tillfälle talar han om medvetandepåverkan efter fallet tex. Johanna framställer dock Tove som att hon var i 'full action' tog t o m stryptag på Johanna enligt henne. Men Erikssons beskrivning ger intrycket av att Johanna snabbt fick ett övertag efter fallet. Han nämner skadorna i huvudet och berusning. Faktorer som spekulerats om i tråden.

ÄvenThiblin nämner ju att skadan på huvudet kan ha inverkat:

"SR:
"Den underliggande dödsorsaken är vi alla överens om och det är ett grepp om halsen på Tove", säger Anders Eriksson. Sedan svimmar Tove och det kan ha orsakats av tryck på halsen eller av att hon ramlade och slog i huvudet, säger han. "Den terminala dödsorsaken skulle då vara inandning av magsäcksinnehåll till luftvägarna och som bidragande dödsorsak där kan man tänka sig att alkoholberusning bidragit och möjligen trycket mot buken eller bålen när den tilltalade satt på Toves bål."

Jag är lite förvånad att Bege inte fick en frågan från Majas försvar, då det ändå är de som skrivit att huvudskadan kan ha medfört medvetandepåverkan, och precis just det, säger ju Eriksson i sitt förhör. Medvetslöshet kan ha skett.

Så där borde ju Gillberg varit mer på tårna.

Kanske fångr han upp detta i sin sludplädering!?!?

Annars vetesjutton, det ser lite lamt ut hans försvar, med att Majas mobil 02:33 skulle ha legat i fickan... det är en återvändsgränd.
Citera
2023-10-11, 14:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror inte att J berättat annat än att M var med för Clea.

Tycker du verkligen att utgångsläget med att ha sagt att hon tänkt slå T lite och falskeligen lurat henne med hem, och att hon dessförinnan påkallat både vaktens och polisens uppmärksamhet för att hon känt sig kränkt, är bra ?
Lägg därtill hatsång, hatcollage och googlesökningar.

Jag kan inte se att det finns minsta chans att hon skulle bli trodd om hon la skulden på M.
Den sits de befinner sig (medgärningsmannaskap) är inte a walk in the park för rätten och fortfarande fanns ett erkännande med hög risk för livstid.

Att vilja hämnas (som M påstår) har ett skyhögt pris och hon kunde snarare gjort likt andra brottslingar som befunnit sig på samma BP:
Lagt all skuld på den andra alternativt blånekat, kommit med långsökta versioner och hoppats klara sig. Ett bättre läge för advokaten än att jaga spyor och små nätta grepp.
Då hade CS kunnat ägna sig snarlikt åt det Gillberg gör.
Att hon vankat osakligt på badrummet tills hon kommit upp i en hög med steg och sovit genom ett regn av handgranater. Som 20-åringar gör. Från att inledningsvis i förhör ha varit vaken enligt egen utsago.
Trovärdigt? Föga. Men att leverera ett erkännande lär komplicera det hela för åtalad och advokat.
Senast redigerad av develi 2023-10-11 kl. 14:38.
Citera
2023-10-11, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Men snälla nån, se Rättegångsbalken kap 24.

Från Rättegångsbalken kap 24 paragraf 21.

Citat
21 § Döms den misstänkte för brottet och är han häktad, skall rätten, enligt de grunder som anges i detta kapitel, pröva om han skall stanna kvar i häkte till dess domen vinner laga kraft.

Rättegångsbalk (1942:740)

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/rattegangsbalk-1942740_sfs-1942-740/#top

Det betyder att Maja måste stanna kvar i häktet då denna domen som kommer om 14 dagar till tre veckor har vunnit laga kraft. Som du vet så är ju Maja redan dömd, men domen är överklagad och därmed har den inte vunnit laga kraft. Så vi får tyvärr vänta på denna domen som komma skall.
Citera
2023-10-11, 14:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon hade mycket väl kunnat försöka med nån vals alt blånekat och hoppats likt M att det går vägen (som dumpning) via ord mot ord. Hon vore inte den första.
Med de skadorna är ett 10 sek grepp och även spyor en extremt vansklig väg att ta, mer ett i-brist-på-annat och relativt vanligt tilltag vid ett faktiskt erkännande. I brist på annat. Advokaten har inte mycket annat att jobba med och det kan låta som rena farsen. Det är väl enda gången det är legalt att låta korkad, komma med långsökt försvarstal, vara spydig och lägga skeva alternativa teorier - och få ohyggligt bra betalt.
Till skillnad från här. Haha!
Säga vad man vill om Clea, men nog är hon engagerad och skicklig.
Hon lyckades koka en riktigt tjock soppa på ett spik. Problemet var bara att den serverades i sil med endast gaffel som bestick.
Citera
2023-10-11, 14:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag blev minst sagt förvånad över att inte någon av dem ens nämnde att det krävdes två GM.

Det är inget konstigt alls. Ingen har påstått att det krävs två gärningsmän. Tvärtom har rättsläkarna varit tydliga med att det räcker med en gärningsman. Eriksson sa dessutom rakt ut att Johanna kan ha blivit medvetslös till följd av slaget i bakhuvudet, så det stärker bara ännu mer rättsläkarnas besked om att Johanna kan ha bragt Tove om livet helt på egen hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in