2023-10-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
En kort resumé om rättsläkarnas vittnesmål

Eriksson och Thiblin: Det kan vara aspiration till följd av större mängder maginnehåll.

Berge och Zilg: Röntgenundersökningen visar tydligt att det rör sig om obefintliga mängder maginnehåll i lungorna.

Eriksson och Thiblin: Vi har inte kollat på röntgenbilderna. Vi tycker inte det är en bra metod.

Vetenskapen: Röntgenbilder är en bättre metod än blotta ögat för att avgöra mängden maginnehåll i lungorna.

Ja, ungefär så utspelade sig gårdagen, om man skall sammanfatta det mest väsentliga kring rättsläkarnas presentationer.

Eriksson hävdar på att mängden magsäcksinnehåll inte behöver spela en större roll då man kan enligt honom kvävas ihjäl av en ärta.
Thiblin hävdar på att man inte kan veta hur mycket magsäcksinnehåll Tove har haft i luftrörsträden då kroppen var ute i skogen i flera veckor.
Citera
2023-10-11, 15:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Du skrev just "Men snälla nån" till någon, men när jag skriver "Men snälla rara Flash" så går du ape shit. Vad är skillnaden när jag eller du skriver.

Sen beskyller du folk för att inte vara läskunniga. I protokollet nu senast så står det så här. Alltså kan den loggposten i iPhonen både vara ägaren till iPhonen eller en annan person.

Sen så var det uppenbart att något saknades i operative analytikerns protokoll akt 84. Loggen visar typiskt hur iPhonen låses upp med övriga loggposter (avtivity level/typ var satt till 1 osv).

Så något saknades. Det visade sig att det var inte device/isLocked (satt till värde 0) som de missat.

De hade missat ett upplåsningsförsök. Ett medvetet sådant eller omedvetet..

Så med oss här så får vi två saker.

1. MH kan ha varit den som satte dit sitt ansikte och upplåsningsförsök hindrades.
2. MH säger i hovrätten att hon hela tiden har med sig iPhonen.

Så vad blir då slutsatsen? Jo att det bör vara MH som är aktiv med iPhonen.

Det streamname som heter /discoverability/signals är döpt så för att spåra aktiv användare. Fritt översatt Upptäckbarhetssignaler.

Övriga är redigering av anteckningar, diktering, siri, öppna foton osv.

Här är citatet från protokollet nu senast:

Efter analys av de genomförda testerna drar undertecknad följande slutsatser:
För att logghändelsen ”com.apple.faceid.any-face-covering.detected” skulle kunna ha registrerats i telefonen
BG117070-1, 2022-10-16 klockan 02:33:10, måste följande kriterier ha uppfyllts:

· Face ID för upplåsning av telefonen var aktiverat i telefonen.
· Face ID tillägget för att kunna låsa upp telefonen med munskydd applicerat behövde inte vara aktiverat för
att logghändelsen skulle registreras.
· Ett delvis täckt ansikte gjordes synligt för telefonens kamera, oavsett om ansiktet var det som var
konfigurerat för Face ID-upplåsning av telefonen
.[/i]

Oj, det har jag missat:

"De hade missat ett upplåsningsförsök. Ett medvetet sådant eller omedvetet.."

Jag har inte kunnat lista ut vad jag ska tänka om det, haha...
Citera
2023-10-11, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
De kommer förstås ha olikavinklingar på 02:33 händelsen, men det förefaller orimligt att rätten kommer att ta det som att det är osäkert vems ansikte som visats.

Maja säger ju själv på åklagarens fråga att hon hade mobilen i sängen eler i fickan.

Hon minns inte säger hon, men det troliga är ju att Maja tagit upp mobilen och kollat, men att något antingen skymt bilen, eller att vinklingen inte varit helt rätt.
Hon är ju uppe 02:19- 02:25, så låter det troligt att någon annan (Johanna) är där och kikar 02:33, när förmodligen mordet sker, grannen ringer på osv?

02:33 händelsen ser jag som omöjlig till att visa annat än att Maja på något sätt plockat upp mobilen, men att det skulle bevisa fasthållande av händer eller tvärtom visa att att hon var i sängen, det ser jag som omöjligt.

Jag tror att Gillberg behöver visa och trycka på att det är fullt möjligt att utföra mordet på egen hand (skallaskadan ha ha påverkat medvetandet bestydligt och därpå snabb medvetandeförlust av strypnngen), att det inte finns något DNA från Maja i badrummet, det finns inget som binder henns till badrummet öht, att tiden 02:43 då är mordet redan gjort. Åklagaren har inte tydligt visat att Toves kropp kunnat gömmas undan (hund har inte markerat ens i hall och trapphus) och dammprotokollet är just dammigt. Mycket osäkert hur mycket damm, och skrivet månader efter, man kollade efter en levande Tove).

De ljud som vvittnet jhör utanför lgh efter dusarna kan vara från konvuslsionsfasen, inget hellr som Gillberg frågade om.

Och det enda som vittnar om Mjas fasthållande är Johanna, som ju varit extremt vag i sin förklaring vad, när och hur Maja hållit i händerna.

inga frågor om det heller...

Jag tycker tvärtom att Gillberg var smart som inte pressade J om Ms deltagande i badrummet, J skulle naturligtvis hävda hårdnackat att M var med i badrummet och kan inte advokaten slå hål på lögnen så är det bättre att inte försöka annars blir det lätt att han binder ris till sin egen rygg.

Men i slutpläderingen så kommer garanterat Gillberg att förkasta Js uttalande om Ms deltagande i badrummet.
Citera
2023-10-11, 15:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Jag tycker tvärtom att Gillberg var smart som inte pressade J om Ms deltagande i badrummet, J skulle naturligtvis hävda hårdnackat att M var med i badrummet och kan inte advokaten slå hål på lögnen så är det bättre att inte försöka annars blir det lätt att han binder ris till sin egen rygg.

Men i slutpläderingen så kommer garanterat Gillberg att förkasta Js uttalande om Ms deltagande i badrummet.

Mm, du har rätt där att det kan vara en balansgång om vad man ska pressa Johanna på.
Ja, kanske var strategiskt.

Vi får se, vi har ju ännu inte fått se slutet.

Tillägg:

Gillberg vet att Svegfros redan i TR visade på det omöjliga att få de underhudsbödnader/svullnader på armbågarna efter att Maja ska ha hållit i armarna på det vis Johanna beskrivit, och rättläkarna har i sitt förtydlignade även där påpekat att gärningen kan ha skett med enbart en gm och att anmbågsskadorna kan
"Denna bedömning styrks också av fynd av typiska s k
”mottrycksskador” på ryggen (145, 146, 76/147) och armbågarna (143,
144, som är förenliga med att Tove Tönnies under en viss tid legat med
rygg och armbågarna på ett hårt underlag samtidigt som de hållits
tryckta mot underlaget. I sammanhanget är dessa skador förenliga med
att de representerar en variant av avvärjningsskador, d v s att Tove
Tönnies under en viss tid försökt göra motstånd samtidigt som förövare
försökt tygla henne. "
//
"[...]. Att armbågarna hållits mot underlaget är fullt möjligt att åstadkomma
både av en person ( t ex om person som sitter på Tönnies, håller hårt med
knäna/låren Tönnies armar mot överkroppen
) och två personer (JJ:s version).
"
Från TR:

"S= Svegfors
AL= rättsläkaren Alexandra Lazarevic
S: "Jag har också funderat på det här med blödningr vid armbågrna. Vi har hört misstänktes berättelse, hon satte krokben kan man säga och knuffar våldsamt Tove så att hon ramlar och slår huvudet i golvet och grannen under pratar också om att det...

Typiskt sett om man blir knuffad på det, är det möjligt då att man, eller kan man tänka sig då att man tar emot sig med armbågarna reflexmässigt?"

AL: Man kan inte utelsluta det, det är möjligt , ja.

S: Skulle dom märkena kunna uppstå?

AL: Ja, det är möjligt uppkomstsätt, ja.

S: Om Tove då, efter den här knuffen är medvetandepåverkad och ligger ner med armarna efter kroppen, och så vet vi ju att Johanna Jansson sätter sig över henne, om hon då har benen på var sin sida om överarmarna, åstadkommer man då möjligen det här trycket mot golvet även på armarna?

AL: Ja, det kan ju uppkomma också. Det kan också vara ett möjligt uppkomstsätt, ja.

S: Om du tänker den andra föreslagna modellen, att min klient skulle ha varit i samma rum och hon tar armarna och håller dom mot golvet, men jag får inte armbågarna mot golvet då. Alltså, om jag nu ligger på rygg på golvet, så.

AL: Om man har armarna i den position som du visar, så är sannolikheten för att Tove hade fått dom skadorna är liten. Det kan inte helt uteslutas, men sannolikheten är liten.

S: Den är liten alltså, ok.

Och rättsläkarna har i hovrätten nämnt att huvuduskadan kan ha orsakt medvetslösehet, och i det slutgltiga rättsläkarintyget har man nämnt möjlig medvetandepåverkan.

Så ja, allt finns där kanske, men det hade ändå varit bra att pressa Johanna om tidpunkten och förtydliga att detta inte kan stämma med de andra uppgifterna.

Nu tycker jag att Johann kom lindrigt undan i förhören med sina lögner som ingen penetrerar.
Senast redigerad av notknapparen 2023-10-11 kl. 16:02. Anledning: tillägg
Citera
2023-10-11, 15:16
Medlem
Citat:
ÄvenThiblin nämner ju att skadan på huvudet kan ha inverkat:

"SR:
"Den underliggande dödsorsaken är vi alla överens om och det är ett grepp om halsen på Tove", säger Anders Eriksson. Sedan svimmar Tove och det kan ha orsakats av tryck på halsen eller av att hon ramlade och slog i huvudet, säger han. "Den terminala dödsorsaken skulle då vara inandning av magsäcksinnehåll till luftvägarna och som bidragande dödsorsak där kan man tänka sig att alkoholberusning bidragit och möjligen trycket mot buken eller bålen när den tilltalade satt på Toves bål."

Jag är lite förvånad att Bege inte fick en frågan från Majas försvar, då det ändå är de som skrivit att huvudskadan kan ha medfört medvetandepåverkan, och precis just det, säger ju Eriksson i sitt förhör. Medvetslöshet kan ha skett.

Så där borde ju Gillberg varit mer på tårna.

Kanske fångr han upp detta i sin sludplädering!?!?

Annars vetesjutton, det ser lite lamt ut hans försvar, med att Majas mobil 02:33 skulle ha legat i fickan... det är en återvändsgränd.

Ja jag var förvånad över att Gillberg inte ställde några frågor till RL Men han kanske uppfattar det som att vittnesmålen indirekt visar på Toves bristande möjligheter att försvara sig. Därav avsaknd av movärnsskador hos GM. Det framgår ju att Tove kan ha blivit medvetslös snabbt tex.

Vad gäller mobilen fick dock åklagaren backa lite då Majas mobil inte blev upplåst som han först påstod. Och det kan ju faktiskt vara så att Maja rörde sig då och mobilen reagerade Gillbergs uppgift är ju att väcka tvivel.

Men jag hade gärna sett fler frågor till Johanna Jag uppfattade det som att de fick avbryta pga tidsbrist Inte snyggt av Johanna att säga att Tove kunde legat i grannens baklucka. Så bra att det kom fram.
Citera
2023-10-11, 15:23
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Efter kontakt med hovrätten, så meddelar dom, iallafall imorse, att inga fler kommer att höras, utan det är endast slutpläderingar imorgon...

Känns onekligen som om många frågor inte fått svar...

Blir till att hoppas på snabba journalister som får med stämning, uttryck, reaktioner och framförallt alla ord i morgondagens sista rättegångsdag

Märkligt att försvarsadvokaten inte begär att få fortsätta sitt korsförhör med JJ. Det blev väl avbrutet p.g.a. tidsbrist? Följer inte detta fall så noga längre.
Citera
2023-10-11, 15:32
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Polisen får inte ljuga i förhör. Men med rätt retorik, lyhördhet och människokännedom kan de få en person att försäga sig. Eller rent av erkänna. De äldre förhörsledarna är oftast bäst på detta eftersom de har lång livs- och arbetserfarenhet.

Det vet nog inte de flesta tidigare odömda misstänkta. Men när hon frågade Clea och fick beskedet om att polisen inte ljuger om Majas erkännande bestämmer sig JJ för att berätta sin version.
Citera
2023-10-11, 15:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Märkligt att försvarsadvokaten inte begär att få fortsätta sitt korsförhör med JJ. Det blev väl avbrutet p.g.a. tidsbrist? Följer inte detta fall så noga längre.
Helt klart pga tidsbrist.
Klockan närmade sig 17 innan dagen var över.
Teknikstrul och syrebrist, samt Cleas stånganden...

Jag har stor förhoppning och tror att Maja släpps imorgon och Johanna kommer sitta där hon inrättat sig, på Hinseberg.

Man ska inte kunna dömas för mord, för att man befunnit sig i en lägenhet där en annan människa mördar en tredje, endast pga den andre säger att man var med..

Tyckte det var någon som rapporterade om att Johanna började skruva på sig när det inte kunde ses några skador på hennes klient, så som det där strÿpgreppet som Tove påstås ha tagit på Johanna, efter att Johanna fällt Tove huvudstupa till golvet, vilket möjligen fick henne att tuppa av...
Johanna erkänner dessutom att det är hon som "knuffar" till Tove, både på nöjet och vid badrummet.
För att mildra sitt våld, påstår hon att Tove sagt något elakt och slagit till henne, eller tagit strypgrepp, fast hon var avsvimmad på golvet, i stort sett....
Citera
2023-10-11, 15:37
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Helt klart pga tidsbrist.
Klockan närmade sig 17 innan dagen var över.
Teknikstrul och syrebrist, samt Cleas stånganden...

Jag har stor förhoppning och tror att Maja släpps imorgon och Johanna kommer sitta där hon inrättat sig, på Hinseberg.

Man ska inte kunna dömas för mord, för att man befunnit sig i en lägenhet där en annan människa mördar en tredje, endast pga den andre säger att man var med..

Tyckte det var någon som rapporterade om att Johanna började skruva på sig när det inte kunde ses några skador på hennes klient, så som det där strÿpgreppet som Tove påstås ha tagit på Johanna, efter att Johanna fällt Tove huvudstupa till golvet, vilket möjligen fick henne att tuppa av...
Johanna erkänner dessutom att det är hon som "knuffar" till Tove, både på nöjet och vid badrummet.
För att mildra sitt våld, påstår hon att Tove sagt något elakt och slagit till henne, eller tagit strypgrepp, fast hon var avsvimmad på golvet, i stort sett....

Skulle inte förvåna mig om en av anledningarna till Cleas "stångande" var just för att det skulle bli tidsbrist när JJ skulle höras. Men det är hennes jobb.
Citera
2023-10-11, 15:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Skulle inte förvåna mig om en av anledningarna till Cleas "stångande" var just för att det skulle bli tidsbrist när JJ skulle höras. Men det är hennes jobb.
Den tanken har slagit mig också...
Hennes klient blev ju så upprörd och grät när hon i elfte timmen fick veta att hon skulle höras igen...
Någonting som Clea inte hade förberett, uppenbarligen.
Citera
2023-10-11, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Skojar du eller? Är du inte läskunnig?

Rätten SKALL PRÖVA OM ... förstår du inte vad det betyder?

Se också paragrafen före, 3 p., som du antingen blundade för, inte heller förstod, eller helt enkelt inte klarade av att läsa.

Är du verkligen så här okunnig eller är det bara rent självbedrägeri du ägnar dig åt?

Citat
20 § Rätten ska omedelbart häva ett häktningsbeslut,
1. om inte åtal har väckts eller förlängning av tiden har begärts inom den tid som avses i 18 §,
2. om inte åtal har väckts eller överskridande av tiden har begärts senast klockan elva dagen före den dag tiden i 4 a § går ut, eller
3. om det inte längre finns skäl för beslutet.

Innan åtal har väckts, får häktningsbeslutet hävas även av åklagaren. Rätten ska snarast underrättas om åtgärden.
Lag (2021:285).

Rättegångsbalk (1942:740)

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/rattegangsbalk-1942740_sfs-1942-740/#top

Jag kan läsa och jag förstår vad jag läser men nu är det så att Maja dels har varit häktad en lång tid och ovanpå det är hon åtalad som ledde till en Rättegång i Eksjö där hon sedermera blev dömd till livstids fängelse och då är det det som gäller som jag skrev om i paragraf 21om att domen måste vinna laga kraft innan vederbörande kan bli frisläppt.

Angående punkt 3 om det inte längre finns skäl för beslutet måste domen först ha vunnit laga kraft innan vederbörande kan bli frisläppt.

Man kan liksom inte bara släppa en människa som är dömd till livstids fängelse hur som helst. Det finns faktiskt lagar i vårt samhälle.
Citera
2023-10-11, 15:48
Medlem
Citat:
Oj, det har jag missat:

"De hade missat ett upplåsningsförsök. Ett medvetet sådant eller omedvetet.."

Jag har inte kunnat lista ut vad jag ska tänka om det, haha...

Vi backar bandet ett år.

MH:s iPhone töms och analyseras av IT-forensiker, operativ analytiker och övriga utredare.

De missar keybag/isLocked, Activity Type, discoverablity/signals osv som sker kl. 02:33 i MH:s iPhone.

Vis(nåja) av erfarenhet så börjat jag ana oråd när fupen släpps.

Det visar sig att de missat att redovisa sluttiderna för MH:s steg 02:19 och 02:43.

De har även missat att iaf försöka få ut data ur grannens iPhone(han hade nog inte lämnat ut koden ändå).

Och de missar alltså 02:33.

Men de missar inte bara loggposterna runt 02:33 utan de missar en viktig logg som då är antingen device/isLocked eller com.apple.faceid.any-face-covering-detected om de vill visa på en upplåsning eller ett "upplåsningsförsök".

Det visade sig nu efter sakframställan att de till sist gör en ny analys. Samma analys de alltså hade kunnat göra strax efter att MH:s iPhone tas i beslag. Alltså för ett år sedan.

Först "bönar och ber" jag att de ska göra det. Sen så behövertidigare åklagaren begära en ny undersökning och nu sist den nye åklagaren i absolut sista stund begära att de äntligen gör analysen klar.

Alltså den pusselbit som saknas i det för mig uppenbara "tomrummet" i loggposterna. Och det visar sig då inte vara "device/isLocked som saknas utan då istället ett upplåsningsförsök i o m com.apple.faceid.any-face-covering.detected.

Nu finns det även något som heter com.apple.faceid.face-covering.detected.

Båda betyder att ett fejs har skymtat i kameran.

Det detta kan tolkas som är att den ena är när vad som helst ("any") täcker ansiktet. Och det andra där är när iPhonen faktiskt känner igen en ansiktsmask. De är snarlika men någon liten skillnad är det.

((Men det kan vara mer avancerat än så. Detta är långsökt, men Face ID kan ha hindrats att låsa upp om vissa kriterier är sanna.
Ett sådant är att om man trycker på sidoknappen några ggr så blockas Face ID.
Ett annat är att man fått typ tre felaktiga FaceID (fel person eller dylikt) som tittat på låst iPhone. Då vibrerar den till varje gång det är fel person. Och sen då efter några sådana försök så behöver man använda lösenkod igen.
Jag säger inte att det är så, men med mer data så hade man kunnat avgöra om MH hade behövt lösenkod för att låsa upp iPhonen.))

Men vi kommer inte ifrån att:

1. Vem som helst (inkl MH) kan ha tittat i kameran.
2. Ansiktet skymtes av något från nästippen och neråt eller annan vinkel utifrån samma ( arm, hand, föremål, osv).
3.MH beskriver med färska uppgifter att hon har med sig sin mobil den här timmen.

(Sen kan man dividera i evigheter om JJ smygit och kollat på hennes skärm, upplåsningar i fickor och väskor, att JJ haft sitt ansikte lagrat som alternativ i MH:s iPhone, MH har guppat i sängenosv men då får man väl göra det då, men det håller inte så bra i rätten. Att hålla sig till 1,2,3 här ovan och nåt mer räcker bra
Senast redigerad av Avel 2023-10-11 kl. 15:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in