2023-10-11, 14:18
Medlem
Glasflaska är bättre. Den håller kolsyran bättre och smaken är godare glasflaska!
Citera
2023-10-11, 14:49
Medlem
Awkwardmans avatar
Ja småmysigt. Dricker sällan läsk. Men tycker Jaritos är trevligt på flaska. Ibland öl då men det dricker jag ytterst sällan.
Citera
2023-10-11, 14:57
Medlem
Saknar också gamla tidens backar med läsk.

Bra system där man fick en gott och blandat för alla smaker.

Kändes som man drack mindre på den tiden då ”backen” var allt.

Nu köper folk 2L petflaskor som inte har någon kolsyra efter första öppningen och detta går ner på en kväll.

Man satt aldrig och drack litervis med läsk när man hade en back. Eller ens samma sak hela tiden.
Citera
2023-10-11, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Ja småmysigt. Dricker sällan läsk. Men tycker Jaritos är trevligt på flaska. Ibland öl då men det dricker jag ytterst sällan.

Jaritos är fina grejor. Enda jag också numera dricker på flaska då backsystemet är borta sedan länge i mina vanliga butiker.
Citera
2023-10-11, 15:02
Medlem
Köper i princip bara läsk i glasflaska då jag aldrig dricker upp en hel 1,5l flaska själv innan denna har blivit avslagen.

Köper 0,33cl på Snabbgross för knappt en tia styck och de har ofta erbjudande på dessa för 8kr styck, så brukar köpa ett flak åt gången (24 stycken).
Smakar klart mycket bättre än cola på burk.
Citera
2023-10-11, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Något utav det bästa jag vet när det gäller läsk är i sådana backar. Det är inte många butiker kvar som har en röd back med annat än vatten i dag. Införskaffade igår champis, trocadero, cuba cola, fruktsoda, sockerdricka, m.m på back och det är fantastiskt gott. Är starkt emot plast. Det är as dåligt, förstör smaken och kan inte mäta sig med läsk på glasflaska.

Vad tycker ni? Har era butiker kvar de röda backarna med riktigt svensk läsk?

Det är väldigt trevligt!

Bara din topic fick mig att bli varm inombords och jag dök direkt in här. Extra glädjande att det är just du som har skapat tråden.

För mig är dessa backar så mommo och moffa det kan bli. Känslan av att få välja ut en läsk (tycker att ordet läsk passar strålande bra till glasflaska) hos dem och sedan kika på Leksand med morfar var fan life på riktigt!

Favoriten kanske är tråkig men det är troca, även champis ligger bra till. Zingo också om mitt minne kommer ihåg rätt.

Om jag breddar ämnet så är öl i glasflaska det jag rullar på om jag går på krogen. Det ser mer stilrent och sofistikerat ut än ett stort fläckigt ölglas, bara att beställa "En stor stark!!" får damerna att fly.

Ni som tror att jag skojar - damerna ser allt.
Citera
2023-10-11, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AGHORIBABA1008
En grön glasflaska med ÅBRO 7,3 är ju aldrig fel! Varm / kall - spelar ingen roll, den är suveränt i alla lägen!

Detta är ölen och flaskan jag identifierar mig med och alltid dricker före förfesten och gärna även på en avslappnad förfest utan sociala regler och annat trams.
Senast redigerad av asdman123 2023-10-11 kl. 15:08.
Citera
2023-10-11, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
läsk e för små barn. dock håller ja med om att öl o sprit o vin e godare på glas flaska än plast. tror de e dels psykologiskt att glaset känns mer premium samt att plasten släpper ifrån sig kemikalier o bi smak :P

säger han som skriver som ett mellanstadiebarn 😄

Men för att hålla sig till ämnet, glasflaska är helt klart godare oavsett vad för dryck det handlar om. Men tackar aldrig nej till rumsvarm, avslagen cola i plastflaska. Det har en charmig, lagom sunkig känsla.
Citera
2023-10-11, 15:51
Medlem
SaulTheBlues avatar
När det vankas juletider tjackar jag alltid lagrad julmust i glasflaska som är mycket godare än vanlig julmust!

Har förresten en flaska (ekfatlagrad) som är från förra året...bäst före 16/12-2023, den ska drickas upp på julafton👍🏻

Kommer ihåg när man var liten så köpte man alltid läsk i glasflaska för typ 3-4 kr...det var tider det!
Citera
2023-10-11, 16:13
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Alla burkar innehåller en plastfilm, detta påverkar smaken. Film i spoiler.

På vilket sätt påverkar du smaken? Menar du att samma läskedryck smakar olika beroende på om den är på PET-flaska, aluminiumburk eller glasflaska? Finns det smaktester på det?
Att burkar lackas på insidan har en anledning. Se längre ner.

Gäller din teori bara läsk eller alla produkter som distribueras i glas, metall respektive platsförpackningar? Det första jag kom att tänka på är Heinz ketchup, smakar den olika från glas respektive plastflaska?

Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Insidan av aluminiumburkarna är inte fodrade med plast. Varför skulle dom vara det?

Men jag håller med om att läsk/öl är godare att dricka I flaska.

Jo det är dom. Mera längre ner.

Citat:
Ursprungligen postat av Cervidae
Även jag föredrar glasflaska (syftar väl främst på öl, men även glasflaska för läsk känns lite trevligare).

Däremot sprids det en del myter i den här tråden; burkläsk/burköl smakar inte sämre pga kemikalier som sipprar ut i drycken. Tvärtom, på en kemisk nivå är burkar mycket bättre. De är inte plastburkar som många verkar tro, det är endast aluminium på insidan. Burkar är faktiskt att föredra rent kemiskt, då UV-ljus inte kan nå insidan och bryta ned vissa ämnen i drycken.

Glass är godare då det känns lyxigare. Det är endast inbillning, men känslan är ju inte mindre riktig för det.
.

Det sipprar inte ut kemikalier just eftersom de lackas på insidan så att de endast skulle vara av aluminium är en myt. Se nedan.

Aluminiumburkar lackas på insidan.

Det finns anledningar till att alla burkar av metall lackas på insidan alltså även konservburkar.
Vad det gäller läskburkar så är såklart främsta anledningen korrosion som kan skada burken och att undvika metallsmak.

Här är utdrag ur två länkar jag hittade.

"Aluminiumburkar, som används till bland annat drycker, är lackerade på insidan för att förhindra att aluminium löses ut."
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/aluminium

"The lacquer therefore performs a great job in coating the metal inside and out to prevent chemical reaction changes that could contaminates food packages in cans (protective coating) as follows:

1. Prevent changes in food flavors from potential chemical reactions between the dissolved metal and food
2. Prevent food discoloration
3. Prevent chemical reactions between metal and food that may cause corrosion of the canister or the formation of hydrogen gas inside the can
4. Prevent discoloration of the skin inside the can, such as tin sulfide or iron sulfide, especially when packaged with meat, fish, aquatic animals, vegetables such as corn, and certain protein-rich legumes with amino acids, which contain sulfur as a component"

https://www.ubisasia.com/ubis-internal-lacquer-bpa-ni-products-and-its-uses
Citera
2023-10-11, 16:20
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Underbara minnen! Sen kom glassbilen också, den var om möjligt ännu populärare
bland ungarna! Men detta var något senare i tiden.

Ja, all dryck ska vara på flaska, undantaget öl som även går bra på burk. På plastflaska dricker bara orker och svagbegåvade.

Glassbilen var dock en riktig scam. Sämsta kvaliteten och smaken på glass som fanns. Dessutom minns jag den även även som liten djävligt tjatig och störig melodi.

Plastflaska är ju perfekt när man sitter i bilen och vill ha med en Ramlösa eller Loka. Är ju helt kass med glasflaska medans man åker bil. Då är det plastflaska eller burk som gäller.

Att som vuxen dricka barnsliga drycker som läskeblask och energidrycker är dock rentutav svagbegåvat.
Citera
2023-10-11, 16:49
Medlem
hippilis avatar
Läsk är alltid godare i glasflaska även öl och mjölk blir godare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in