Citat:
Ursprungligen postat av
TenBagger69
Det är krig. Hamas har begått krigsbrott. Israel har rätten att försvara sig..och anfalla de som begått dessa brott. Trodde detta vara grundläggande när det gäller krig.😊 Gaza är ett dysfunktionellt område som är en bas för terrorism. Precis som Afghanistan och Sudan tidigare under 2000-talet.
Denna terrorbas kommer inte att vara terrorbas efter detta krig. Förstår du? Gaza är inget område som vilket annat område som helst. Du vill gärna ha det så.
Var har jag skrivit att Israel inte har rätt att försvara sig och angripa Gaza för att slå ut Hamas? Det har Israel absolut.
Läs vad jag skriver och svara på det istället för att sätta upp halmgubbar som något slags jävla pajas.
Det jag invände mot är att det finns folk här som grötmyndigt uttalar sig om juridiska begrepp som de inte förstår, som det juridiska begreppet ockupation. Begreppet har en rättslig innebörd som i delar avviker från hur begreppet kan uppfattas i allmänspråkligt hänseende. Ickejurister har ofta svårt att förstå och ta till sig att begrepp kan ha en juridisk innebörd som är mer utsträckt eller begränsad än den de tror begreppet har, eller ännu oftare vad de
vill att begreppet skall ha. Här är det avgörande att Israel har tagit sig rätt till total och exklusiv kontroll över luftrum och territorialvatten men även tagit sig rätten att när man anser det påkallat gå in med trupp eller polis även om man inte konstant har trupp stationerad där. Jag kan rekommendera studier av artikel 42 i bilagan till den IV Haagkonventionen av 1907 om man vill förstå den bakomliggande juridiken, eller så kan man ta latmanslösningen och konstatera att FN Säkerhetsråd, generalförsamling och t.o.m. USA ser Gaza som del av de av Israel ockuperade territorierna även efter tillbakadragandet av permanent marktrupp 2006 och nöja sig med det.
Frågan om Gaza är ockuperat territorium eller ej har för övrigt inte ett skit att göra med om Israel har rätt att invadera Gaza för att slå ut Hamas eller inte eftersom det inte råder någon tvekan om att Israel utsatts för militärt angrepp av Hamas från Gaza. Det är en tämligen uppenbar sak folkrättsligt.