Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Jag tror att siffrorna från båda sidor ska tas med en nypa salt. Det har jag alltid tyckt. Hade vi sett den mängden förstörda fordon så hade Oryx helt klart visat mer ryska vagnar förstörda. Vi hade även sett fler klipp och filmer på dessa förstörda fordon.
Men rysk sida gjorde ju en push vid Andiivka igår när ett av deras fordon ploppade ner i en å. Där hävdades i varje fall några förstörda ryska APC.
Men jag misstänker att siffror vi får från både rysk och ukrainsk sida härstammar från rapporter som varje enhet skickar in till stab. Så exempelvis så kan en infanterigrupp som slår ut en APC och sedan en drönare som drönarbombar samma APC rapportera var sin förstörd fientligt fordon. Det kan vara en spaningsstyrka som drar iväg en pansarskott mot ett fordon och hävdar träff fast fordonet redan är utslaget sedan tidigare. Det kan vara artilleriförband som beskjuter ställningar med drönarspaning och rapporterar fientliga förluster. Sedan kommer någon stridsvagn och beskjuter de redan förstörda vagnarna och rapporterar dem som egna. Scenarierna är nästintill oändliga. Det finns också de förband som överdriver siffror för att sticka ut. Då drar siffrorna iväg.
Detta var vanligt förekommande under vk2. Tittar man på slaget om England så överdrev och genom missförstånd både engelska och tyska piloter siffrorna. Så 30-40% påslag är nog inte omöjligt.
EDIT: Sen är det nog som du säger. Alla rapporter kommer inte dag för dag. Vissa förband kan vara sena med sin rapportering och då kan man få in en veckas sammanlagda förstörda fordon kanske.
Fast Oryx rapporterar ju bara sånt dom har publika bildbevis på och det är ju inte allt, så den siffran är ju istället för snål. Vilken siffra som är mest rätt/fel är inte helt lätt att veta.
Men även om dom rapporterade siffrorna, ja, siffrorna från Ukrainas generalstab är såna som förbanden rapporterar in, har en slagsida så är dom ändå bra för att se tendenser. Slagsidan lär vara liknande, om än inte exakt likadan, varje dag. Så om det rapporteras 3 en dag och 30 dagen efter så kan vi vara rätt säkra på att något speciellt har hänt (om det inte är eftersläpning).
I just detta fall med gigantiska pansarförluster så kan det vara viss eftersläpning, men jag har sett rapporter på minskad aktivitet på grund av ösregn dom sista dagarna, så det har varit lite lugnare ett par dagar. Och igår kom rapporter om massiva ryska motanfall så jag skulle tippa på att det mesta av dagens siffror kommer från dom.
Tittar man lite taktiskt på det så är det ju "intressant" att ryssarna sätter in en massiv motattack med massvis med fordon när vädret är så dåligt så det är svårt att anfalla med fordon.