2023-10-10, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av me163
Detta känns OT då ämnet strikt är Ukrainas motoffensiv. dvs en ny tråd borde skapas för den ryska offensiven som ev kommer.

Ja ämnet verkar avsomnat i tysthet.
2023-10-10, 19:00
Medlem
Kan någon här bistå mig med information om det finns något sätt, ur de olika kart-tecknarna som för "journal" över hur det går i kriget, att se över tid hur offensiven går?
Alltså om ni vet något sätt att enkelt och givetvis gärna hyfsat objektivt kunna se på en karttjänst hur offensiven såg ut för en - tre månader sedan respektive nu.

Tacksam för hjälpen.
2023-10-10, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Kan någon här bistå mig med information om det finns något sätt, ur de olika kart-tecknarna som för "journal" över hur det går i kriget, att se över tid hur offensiven går?
Alltså om ni vet något sätt att enkelt och givetvis gärna hyfsat objektivt kunna se på en karttjänst hur offensiven såg ut för en - tre månader sedan respektive nu.

Tacksam för hjälpen.
Kanske denna hjälper dig, men finns säkert bättre.

https://www.youtube.com/@militarysummary
2023-10-10, 19:10
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end

Tacksam för hjälpen.

Finns inte mycket att se om man inskränker sig till ett tremånadersperspektiv. Använder man en karta där hela Ukraina är med behöver man nästan ett förstoringsglas för att se de områden som Ukraina återerövrat. Subtraherar man de landarealerna mot det som ryssarna knaprat till sig under samma tid hamnar man i stort på plus minus noll. Nu ville du ha kartor. Om du kollar på Youtube så kan jag rekommendera Weeb Union. Finns förstås en massa bra andra men många förlorar sig i detaljer.
2023-10-10, 21:02
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Använder man en karta där hela Ukraina är med behöver man nästan ett förstoringsglas för att se de områden som Ukraina återerövrat. Subtraherar man de landarealerna mot det som ryssarna knaprat till sig under samma tid hamnar man i stort på plus minus noll
Således har 4 månaders sk. "motoffensiv" som utlovades skulle leda till att Z & Co skulle bada i havet utanför Mariupol och Krim endast lett till tiotusentals skadade och döda utan några större landvinningar. Helt klart ett misslyckande.
2023-10-10, 22:26
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Således har 4 månaders sk. "motoffensiv" som utlovades skulle leda till att Z & Co skulle bada i havet utanför Mariupol och Krim endast lett till tiotusentals skadade och döda utan några större landvinningar. Helt klart ett misslyckande.

Du är för hetsig och du har för stora överdrivna förväntningar. Ta det lugnt och chilla lite. Se motoffensiven i det långa loppet. Ukraina kommer vinna kriget med en bra lång motoffensiv som sträcker sig över flera år. Misslyckandet är på ryssarnas sida. Snacka om slöseri och att köra ner hela den ryska federationen. Detta är bara början. Kommer vara hundratusentals/miljontals döda på bägge sidor innan motoffensiven är klar. Tippar på att det kommer ta 5-6 år till.
2023-10-10, 22:29
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Motoffensiven är ett misslyckande, eller hur?

Nej, det tycker jag verkligen inte. Är extremt nöjd med motoffensiven i denna takten. Motoffensiven kommer att mala ner hela den ryska federationen militärt och ekonomiskt. Blir ett Afghanistan 2.0. Detta är det bästa resultatet med motoffensiven. Därav tycker jag att vi i väst gör rätt som stödjer motoffensiven "lagom" mycket hela tiden. Ingen hets att avsluta. Bättre att nöta ut med en lång segdragen motoffensiv.
2023-10-10, 22:40
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Nej, det tycker jag verkligen inte. Är extremt nöjd med motoffensiven i denna takten. Motoffensiven kommer att mala ner hela den ryska federationen militärt och ekonomiskt. Blir ett Afghanistan 2.0. Detta är det bästa resultatet med motoffensiven. Därav tycker jag att vi i väst gör rätt som stödjer motoffensiven "lagom" mycket hela tiden. Ingen hets att avsluta. Bättre att nöta ut med en lång segdragen motoffensiv.

Ukraina vinner hela tiden oavsett hur det egentligen står till, eller hur? Att misslyckas är att lyckas, att förlora är att vinna.
2023-10-11, 07:23
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ukraina vinner hela tiden oavsett hur det egentligen står till, eller hur? Att misslyckas är att lyckas, att förlora är att vinna.
Även jag kan läsa en halvkväden visa.
Jag förstår att du är minst sagt besviken på de ryska insatserna och du år såpass besviken att du inte vill tala klartext utan du leker med ord.
Nu är det så att vi enbart kan se offensivens grad av framgång efteråt.
2023-10-11, 07:28
Medlem
Citat:
Vietnamkriget höll på i 19 år och 180 dagar. USA mot Nordvietnam. FNL genomförde få offensiver medan USA hade massivt överläge och bland annat genomförde den sk. tetoffensiven som pågick största delen av 1986.

Resultatet av nästan 20 års krig var ett Amerikanskt nederlag och återtagande av alla trupper. Under dessa år begicks det otaliga misslyckanden, offensiver och defensiver. Men segraren utsågs inte förrän efteråt. Det är exakt som idrott, man kan dominera och vinna en halvlek-men det är slutresultatet som räknas. Det är inte hur många meter som stridslinjerna flyttas som avgör slutresultatet för då hade Ryssland varit en del av Finland.

Hur gärna du än vill utropa en segrare mitt i ett pågående krig, så låter det sig inte göras. Visst förstår du egentligen det?
2023-10-11, 07:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Det är nog tyvärr så man tänker på många håll i Väst. Man offrar avsiktligt Ukraina i ett utnötningskrig för att försvaga Ryssland. På samma sätt som man offrade Afghanistan under sovjetiska ockupationen och man uppmuntrade båda sidor i Irak-Iran kriget att kämpa vidare.
2023-10-11, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vietnamkriget höll på i 19 år och 180 dagar. USA mot Nordvietnam. FNL genomförde få offensiver medan USA hade massivt överläge och bland annat genomförde den sk. tetoffensiven som pågick största delen av 1986.

Resultatet av nästan 20 års krig var ett Amerikanskt nederlag och återtagande av alla trupper. Under dessa år begicks det otaliga misslyckanden, offensiver och defensiver. Men segraren utsågs inte förrän efteråt. Det är exakt som idrott, man kan dominera och vinna en halvlek-men det är slutresultatet som räknas. Det är inte hur många meter som stridslinjerna flyttas som avgör slutresultatet för då hade Ryssland varit en del av Finland.

Hur gärna du än vill utropa en segrare mitt i ett pågående krig, så låter det sig inte göras. Visst förstår du egentligen det?

Tet-offensiven var en offensiv utförd av FNL. Vad snackar du om?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in