2023-10-11, 00:01
Medlem
Spacemodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du får nog förklara lite mer ingående vad du egentligen menar…? Normalt ändras inte själva utväxlingarna i en manuell låda, eller automatisk, utan man kan ändra växlingspunkterna.
Syftar på det du skrev. Speciellt svaret du gav passadhi
Citat:
Jag körde en modern passat och fyfan vilken jävla skitbil det var. Kopplingen var en halvmeter lång, jag var tvungen att växla ner till 1an i vissa svängar för att 2an var så överväxlad, både gasen och ratten hade nån slags elektronisk ”smoothening”-funktion som gjorde att bilen kändes väldigt ”hal”. Samt en absurd mängd finesser kopplade till pekskärmen som kom med ”snälla tips” med jämna mellanrum, dvs bilen tyckte jag skulle titta mindre på vägen och mer på skärmen samt att den pep och hade sig och inte ville låta mig gå ut i gruset för möte. Då ryckte den i ratten och gnällde. Vilken hemsk bil. Fyfan.

Däremot har jag kört diverse andra VW-bilar, några årsmodeller tidigare och dessa har varit helt fantastiska. Riktiga arbetshästar som aldrig strulat och gjort precis vad de ska och inget mer. För rätt peng dessutom. Så det är trist att VW börjar tappa greppet med dessa nya modeller.
Du svarade då
Citat:
Tja, om du är så okunnig att du inte ens vet hur du kan ställa in eller stänga av det av de saker du nämner så det passar dig, så ska du nog inte skylla på bilen.

Jag har alla de ”finesserna” i min Passat och det är bara att välja hur de ska jobba eller stänga av dem när de inte behövs.
Hur ska han kunna ändra eller stänga av utväxlingen, justera kopplingen eller gaspedalen (han körde uppenbarligen ingen Golf R med eco-läge och sportläge)?
Allt han stör sig på går alltså att stänga av om man är kunnig om jag tolkar dig rätt? Söker klarhet i ditt påstående.

(FB) Volkswagen Arteon - en bil som inte ska användas i stadstrafik.
Citera
2023-10-11, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacemode
Syftar på det du skrev. Speciellt svaret du gav passadhi
Du svarade då
Hur ska han kunna ändra eller stänga av utväxlingen, justera kopplingen eller gaspedalen (han körde uppenbarligen ingen Golf R med eco-läge och sportläge)?
Allt han stör sig på går alltså att stänga av om man är kunnig om jag tolkar dig rätt? Söker klarhet i ditt påstående.

(FB) Volkswagen Arteon - en bil som inte ska användas i stadstrafik.

Min svar till honom handlade mest om de elektroniska sakerna i bl a skärmen som han retade sig på, inte själva växellådan i sig då det där nog mest bara handlar om vana och att lära sig köra bilen. Alltså kan man inte ändra själva utväxlingarna i sig men kan ändra växlingspunkterna och lära sig vilken växel som passar när och hur, samt bli van med kopplingen. Typ som så som gäller oavsett vilken bil man talar om
Citera
2023-10-11, 06:03
Medlem
RoadToPerditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Aha. Jag har trott att dieselmotorer har partikelfilter isf katalysator. Jag har aldrig och kommer aldrig äga en diesel eftersom jag gillar att köra bil så jag kan egentligen ingenting om dieslar förutom att dom är ointressanta för mig. Diesel hör hemma i traktorer och lastbilar.

Nä du är en idiot.

Inget fel på dieselbilar gentemot Bensin, snarare tvärtom. För att återknyta till tråden handlar det säkert om korta körsträckor och partikelfilter som inte hinner bränna ur sig. Gubbfan borde ta en längre tur då och då för att elda ur filtret.
Citera
2023-10-11, 08:01
Medlem
canterburys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoadToPerdition
Nä du är en idiot.

Inget fel på dieselbilar gentemot Bensin, snarare tvärtom. För att återknyta till tråden handlar det säkert om korta körsträckor och partikelfilter som inte hinner bränna ur sig. Gubbfan borde ta en längre tur då och då för att elda ur filtret.

Man kan ju anse att i såfall lite delat ansvar här, dels gubben som kanske borde läsa manual/läsa på om hur bilen vill köras. Samt säljar(svinet) som inte tog en ordentlig behovs analays utan bara ville ha sin bonus.

Lite offtopic men har ALDRIG mött en bilsäljare på de större märkena som imponerat varken mig eller killarna i verkstaden som sen får lida för deras snack. Var inne för många år sen och fönstershoppade, körde då en fullsmetad Passat r36. Säljaren säger då till mig, jaha dags att byta upp sig? Har historiskt sett gillat vw, så jag sa till nasaren "Byta upp sig? vafan finns det som är värre än denna i kombi klassen?" nä då jag redan visste svaret så vände jag på klacken...
Citera
2023-10-11, 08:05
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Om han nu har ett "felaktigt körmönster" så borde väl det visat sig med andra bilar också? Nu är det som vanligt en VW som strular, och givetvis så har VW inget som helst ansvar utan skyller allt på kunden.
En bekant hade en modern Mazda diesel ett tag. Minns inte vilken modell det var. CX3 eller CX5. Men han råkade ut för samma sak. Felmeddelanden och in på service. Lösningen blev liknande som i artikeln här. Tydligen var man tvungen att köra en längre sträcka för att bilen skulle fungera.
Citera
2023-10-11, 08:14
Medlem
RoadToPerditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av canterbury
Man kan ju anse att i såfall lite delat ansvar här, dels gubben som kanske borde läsa manual/läsa på om hur bilen vill köras. Samt säljar(svinet) som inte tog en ordentlig behovs analays utan bara ville ha sin bonus.

Absolut. En dieselbil passar inte till någon som bor i stan och endast kör kortare sträckor. En säljare som inte har koll på det, borde inte jobba med att sälja bilar. Snudd på bedrägeri att inte upplysa om sådant.
Citera
2023-10-11, 08:54
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Varför skulle den inte funka i "stan"? Är väl en helt vanlig Passat under skalet egentligen?
Jag misstänker också felaktigt körmönster, de kanske bara gör några få kortkörningar i veckan vilket ingen ICE-bil riktigt klarar av.
(Förövrigt så funkar inte länken)

Det kan vara en diesel, och moderna dieslar måste köras långa sträckor för att partikelfiltret ska kunna regenerera sig själv, dvs. bränna bort de fångade partiklarna.
En kompis till mig som är bilexpert hävdar att en modern diesel ska köras minst 3 mil vid varje bilfärd.

Finns kommuner som gjort den stora missen att köpa in dieselbilar till sina hemtjänster. Dessa bilar står ständigt på verkstaden.

Bränns inte partikelfiltret ur så kan i princip hela motorn fyllas av sot.
Citera
2023-10-11, 08:55
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
En bekant hade en modern Mazda diesel ett tag. Minns inte vilken modell det var. CX3 eller CX5. Men han råkade ut för samma sak. Felmeddelanden och in på service. Lösningen blev liknande som i artikeln här. Tydligen var man tvungen att köra en längre sträcka för att bilen skulle fungera.

Se inlägg 67.
Citera
2023-10-11, 10:32
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoadToPerdition
Absolut. En dieselbil passar inte till någon som bor i stan och endast kör kortare sträckor. En säljare som inte har koll på det, borde inte jobba med att sälja bilar. Snudd på bedrägeri att inte upplysa om sådant.
Det går bra att köra i staden med en diesel om man vet om detta med partikelfiltret. När jag köpte min första diesel med partikelfilter upplyste säljaren mig om att ta ut bilen ett par mil om DPF-lampan tänds. Efter ett tag lärde jag mig hur bilen beter sig när den vill regenerera. Bränsleförbrukningen går upp en bra bit och då är det bara att köra tills den sjunker igen. DPF-lampan tändes aldrig mer på den tack vare detta.
Citera
2023-10-11, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Det kan vara en diesel, och moderna dieslar måste köras långa sträckor för att partikelfiltret ska kunna regenerera sig själv, dvs. bränna bort de fångade partiklarna.
En kompis till mig som är bilexpert hävdar att en modern diesel ska köras minst 3 mil vid varje bilfärd.

Finns kommuner som gjort den stora missen att köpa in dieselbilar till sina hemtjänster. Dessa bilar står ständigt på verkstaden.

Bränns inte partikelfiltret ur så kan i princip hela motorn fyllas av sot.

Det påstående från din bilexpert ger jag inte mycket för…..

Självklart kan moderna dieselbilar köras en massa kortare sträckor, i t ex städer, men det bör absolut blandas in mer varierad och längre körning mellan varven så reningsfunktionerna kan få jobba som det är tänkt. För mycket av ”fel körning” kan såklart öka risken att problem kan uppstå
Citera
2023-10-11, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det går bra att köra i staden med en diesel om man vet om detta med partikelfiltret. När jag köpte min första diesel med partikelfilter upplyste säljaren mig om att ta ut bilen ett par mil om DPF-lampan tänds. Efter ett tag lärde jag mig hur bilen beter sig när den vill regenerera. Bränsleförbrukningen går upp en bra bit och då är det bara att köra tills den sjunker igen. DPF-lampan tändes aldrig mer på den tack vare detta.

Hm…. Intressant…
På min Passat biturbo 240hk 2018, så har jag aldrig haft minsta problem med nåt alls egentligen, men ibland tyckt att momentanförbrukningen legat omotiverat högt en stund utan saklig grund sett till vägens beskaffenhet, lutning etc. För den kan andra gånger i liknande lutning ligga i avsevärt lägre förbrukning och stånka på utan minsta problem. Kanske det fenomenet beror på att den gör en regenerering då…?
Citera
2023-10-11, 11:45
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det påstående från din bilexpert ger jag inte mycket för…..

Självklart kan moderna dieselbilar köras en massa kortare sträckor, i t ex städer, men det bör absolut blandas in mer varierad och längre körning mellan varven så reningsfunktionerna kan få jobba som det är tänkt. För mycket av ”fel körning” kan såklart öka risken att problem kan uppstå

Det han menar är naturligtvis att detta råd gäller för att bilen ska gå så bra som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in