2023-10-08, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Vi kör mycket småvägar och där måste man vid möten alltid gå över sidomarkeringen vilket leder till arga pipande,varningssymboler om att hålla i ratten samt en bil som försöker styra tillbaka en mot den mötande bilen.

Det är riktigt irriterande, men orkar inte gå in och stänga av det varje gång heller. Men bromssupport och liknande är dock rätt bra.

Men det är lite utanför ämnet. Min jänkebil har inga dylika anordning trots att den är en 2018, vilket är bra.

Har kollat idag, och alla förarstödsystem förblir deaktiverade även efter omstart på min 2018, utom Front Assist som reaktiveras, och det tycker jag är bra
Citera
2023-10-08, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har kollat idag, och alla förarstödsystem förblir deaktiverade även efter omstart på min 2018, utom Front Assist som reaktiveras, och det tycker jag är bra

Vem fan bryr sig vad du tycker?

Vill man ha eviga problem och dyra verkstadsräkningar då är det bäst att köra VAG. Det har varit så i flera decennier nu.
Citera
2023-10-08, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter

Vill man ha eviga problem och dyra verkstadsräkningar då är det bäst att köra VAG. Det har varit så i flera decennier nu.
Så är det!
Citera
2023-10-08, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter

Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Så är det!

Och trots eran gallimattias så rullar det miljontals VAG bilar världen runt år ut och år in utan några problem att tala om…. Så objektiva fakta är att de flesta VAG-bilar funkar utan mer problem än andra bilar. Att det sen helt uppenbart finns en ökad problembild för vissa modeller av motorer etc ändrar inte det faktum. Det hjälper heller inte om ni så manglar på med statistik från ASB eller försäkringsbolag, då dessa bara hanterar de bilar som fått problem och inte alla de som inte fått problem och som är i stor majoritet.
Citera
2023-10-08, 18:25
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Någon som lyckats lista ut vilken motor det är samt årsmodell?

Skulle gissa på att det är en diesel och det är partikel-filter eller liknande om sätts igen om man bara kör korta sträckor.

Hittade en annan artikel och där framgår det att de köpte bilen "nästan ny" 2019 - den var då ett halvår gammal och hade gått 900 mil.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/motorlampan-lyser-volkswagen-har-ingen-losning/

https://www.youtube.com/watch?v=OkL9wYgWLlI

Korta körsträckor samt köra länge med lägre än kvarts tank (dvs det som händer om man bara kör kortare sträckor) verkar vara ett problem.
I artikeln står också;
Citat:
Man har gjort ordentliga felsökningar. Bytt givare, programvara och katalysator för att nämna några ingrepp.
Katalysator brukar bara sitta på bensinbilar så det är nog ingen diesel.
Citera
2023-10-08, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
I artikeln står också;

VW dieslar har både katalysator och partikelfilter tror jag - eller är det samma sak men kallas samma.
Citera
2023-10-08, 18:42
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
VW dieslar har både katalysator och partikelfilter tror jag - eller är det samma sak men kallas samma.
Aha. Jag har trott att dieselmotorer har partikelfilter isf katalysator. Jag har aldrig och kommer aldrig äga en diesel eftersom jag gillar att köra bil så jag kan egentligen ingenting om dieslar förutom att dom är ointressanta för mig. Diesel hör hemma i traktorer och lastbilar.
Citera
2023-10-08, 18:44
Medlem
Citat:
Aha. Jag har trott att dieselmotorer har partikelfilter isf katalysator. Jag har aldrig och kommer aldrig äga en diesel eftersom jag gillar att köra bil så jag kan egentligen ingenting om dieslar förutom att dom är ointressanta för mig. Diesel hör hemma i traktorer och lastbilar.

Partikelfilter tar partiklarna och katalysatorn tar kväveoxider på en diesel.
Citera
2023-10-08, 19:06
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
I artikeln står också;

Det är som sagt fel, som andra redan påpekat. För dieselbilar (och andra fordon som bussar och lastbilar) så har man oxidationskatalysatorer. Det är ofta intressant att kombinera oxidationskatalysatorer och partikelfilter då oxidationskatalysatorn värmer avgaserna, vilket gör partikelfiltret mer effektivt.
Citera
2023-10-08, 23:10
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
7000 mil är ju inte mkt. Det är ju i allmänhet en 3-4 år gammal bil.

En gammal tant som hade haft den. Stått i garage. Svärsonen hade kört 1000 mil sista året med den. Men det var dags för kamremsbyte och det ville han inte kosta på den. Det gjorde jag, men ångrar det lite - på de 6 åren sedan senaste bytet hade bilen gått under 2000 mil och kamremmen såg helt ny ut. Men synd att chansa på en så fin bil - luktar nästan ny inuti. Ibland har man tur.
Citera
2023-10-09, 11:48
Medlem
Spacemodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tja, om du är så okunnig att du inte ens vet hur du kan ställa in eller stänga av det av de saker du nämner så det passar dig, så ska du nog inte skylla på bilen.

Jag har alla de ”finesserna” i min Passat och det är bara att välja hur de ska jobba eller stänga av dem när de inte behövs.
Har passat variabel styvhet på ratten som BMW? Tvivlar jag inte på men kan du berätta hur man ändrar utväxlingen i en manuell låda så det passar föraren?
Citera
2023-10-09, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacemode
Har passat variabel styvhet på ratten som BMW? Tvivlar jag inte på men kan du berätta hur man ändrar utväxlingen i en manuell låda så det passar föraren?

Du får nog förklara lite mer ingående vad du egentligen menar…? Normalt ändras inte själva utväxlingarna i en manuell låda, eller automatisk, utan man kan ändra växlingspunkterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in