2024-03-21, 03:25
Medlem
Fick ni alltså en hel flaska?

Hos mina äldre snåla släktingar fick man ett glas läsk sen har jag för mig att dom bytte ut kapsylen och satte på något eget lock sen åkte den halvfulla flaskan in i kylskåpet så fick man dricka resten någon annan dag. Då var den lite mer avslagen.

Har jag drömt det där eller fanns det lock som man kunde sätta på själv i stället för kapsylen?

Alla andra drack läsk på burk det var bara dom där äldre kufarna som hade glasflaskor. Minns också att man inte fick försöka öppna själv.
Citera
2024-03-21, 03:32
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Pratade med en från Spendrups när läsk på glasflaskor försvann.
Huvudanledningen var dyrare hantering. Miljöaspekten var samma som PET.
Folk var inte villiga att betala det de behövde kosta för att kunna tävla i förtjänst med PET.
Priset låg länge på 29.90/back. Sedan 29.90 om du handlade andra varor för 200/500:-.

Kommer de tillbaka med ett riktigt bra utbud som på 80-talet så betalar jag gärna 100:- + pant/back. Det även för en 20-back trots att det var 25or förr.
Det är godare ur glasflaska. Det bara är så.
Jag tror på riktigt att det skulle sälja som smör.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2024-03-21 kl. 03:35.
Citera
2024-03-21, 06:55
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Läskedrycksbackarna med glasflaskor försvann väl för en sådär 10 år sen. Om jag minns rätt åberopade bryggerierna minskad lönsamhet.

Det var gissningsvis dom framväxande yngre generationerna som tyckte att 33 cl var för ynkligt. Dom halsade väl direkt ur 1,5 l-flaskor.

Finns kvar i allra högsta grad och inte minst inom restaurangbranschen. Däremot har det som du skriver, minskat en hel del i detaljhandeln.

/AI
Citera
2024-03-21, 07:09
Medlem
Vad är det för smakskillnad om man ändå dricker med sugrör ur glasflaskan?

Men ja, jag minns. Finns fortfarande, på nåt sätt inte riktigt samma känsla som förut. Känns mest som att den ska ta slut alldeles för fort, ofta innan man ens har fått in huvudrätten på restaurangen.
Citera
2024-03-21, 08:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
När jag bodde i Sverige på 1990-talet fanns även lättöl att välja till backarna (samt någon lite starkare porter) som var samma pris som resten av flaskorna. Finns ens lättöl idag eller får man köpa någon hipster-orienterad variant som kostar lika mycket som full-alkoholversionen gör på systemet?
Lättöl har nog helt och hållet övergivits till förmån för den alkoholfria ölen.
Citera
2024-03-21, 08:58
Medlem
Freebops avatar
Går att köpa läsk på back hos snabbgross, vet inte hur man gör med panten dock
Citera
2024-03-21, 09:20
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Inte heller är glas särskilt miljövänligt, dock har det ju kommit fram miljövänligare glas på senare tid, något Systembolaget erbjuder.

På den tiden som det låter som att TS pratar om (åttiotalet och tidigare) så återanvändes glasflaskorna. Bryggerierna hade helt enkelt en process där flaskorna diskades och försågs med nya etiketter, och fylldes på nytt. Men, eftersom en flaska kunde återanvändas tiotals gånger så blev de till slut rätt slitna och repiga, vilket inte är så bra ut marknadsföringssyfte. Dessutom krävde det att alla producenter svängde sig av samma standardiserade flaskformat vilket också är dåligt för marknadsföring. När PET-flaskan kom som dels innebar att bryggerierna kunde spara några ören på att slopa rengöringssteget och få en skinande blank produkt varje gång så hoppade de på det tåget direkt. Fanns ett tag ett mellansteg med grövre PET-flaskor som återanvändes men de blev såklart repiga ännu snabbare än glasflaskorna så det försvann snabbt.
Citera
2024-03-21, 09:27
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Finns kvar i allra högsta grad och inte minst inom restaurangbranschen. Däremot har det som du skriver, minskat en hel del i detaljhandeln.

/AI

Skillnaden idag är att såvitt jag vet så återbrukas inte flaskorna. Dvs, de återvinns som vilket annat glas som helst men processen med rengöring och återbruk av hel flaska finns inte längre.
Citera
2024-03-21, 09:28
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Har jag drömt det där eller fanns det lock som man kunde sätta på själv i stället för kapsylen?

Du minns rätt. Min mormor hade plastlock man kunde sätta på flaskorna. Funkade sådär bra dock, blev som du säger ändå avslaget rätt snabbt.
Citera
2024-03-21, 09:45
Medlem
SexgalenZombies avatar
Såg små glasflaskor med läsk, kan ha varit 25-33 cl, på Hemköp nyligen. Väldigt söta. Men en sådan flaska läsk kostade 23 kronor! Dvs lika mycket som en 1,5 liter pet flaska med samma läsk! Så glasflaskor har nu blivit en lyx produkt.
Citera
2024-03-21, 09:47
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fick ni alltså en hel flaska?

Hos mina äldre snåla släktingar fick man ett glas läsk sen har jag för mig att dom bytte ut kapsylen och satte på något eget lock sen åkte den halvfulla flaskan in i kylskåpet så fick man dricka resten någon annan dag. Då var den lite mer avslagen.

Haha, en hel flaska? Skulle inte tror det, vi fick dela på en flaska. All kolsyra hann försvinna innan det var exakt lika mycket i glasen.

Angående glasflaskor så köpte jag 1L påskmust, men tyckte bara att det var ett elände att hälla upp i ett glas utan att spilla överallt.

De mindre 25/33cl flaskorna är bättre, för dessa dricker man direkt ur flaskan. Det finns tyvärr inte så mycket kvar av dessa flaskor.
Citera
2024-03-21, 10:18
Medlem
Thraxxs avatar
Det minns jag väl också all god läsk på glasflaskorna och att det alltid smakade godare med på flaska. Men det känns som en evighet sen dom försvann måste vara minst 10+ år sedan nu.

Antar dom försvann för kostnader och liknande och ersättes mot billigare alternativ som plast tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in