2023-10-11, 07:47
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Ett problem som Ukraina har är rena antal, men av de beräkningar jag sett med allt sammantaget så är det högst troligt att Ryssland förlorat mer personal i antal MEN..då måste man även komma ihåg att deras pool av möjligt manskap är betydligt större.

I början av kriget skulle jag gissa att döds ratiot var betydligt större än det är idag, kanske 1:5-10, med tanke på att Ukriana gått mer på offensiven på senare del så lär denna siffra skifta då anfallskrig rent statistiskt är mer kostsamt än försvar. Senare tid så kanske det är mer 1:1-5 (slagit över tex de senaste 1-6 månaderna).

Som du säger är det förstås nästan omöjligt att vara säker på någon siffra, både Rysslansds arme samt Ukrainas dito kommer INTE ge ut korrekta siffror och går därmed inte att lita på. Har vi gått över 100k totalt? Tyvärr tror jag vi gjort det , 200k dessvärre är nog denna siffra även bruten. 300k är jag dock tveksam till. (Notera att jag endast pratar om militära dödsfall och inte civila eller skadade soldater.). 50-110k Ukr, 130-225 Ryss...Hmm.. kanske är högt räknat . Vi kan dock konstatera att en jävla massa unga soldater fått sätta livet till för att putin valde att att angripa Ukraina. Och tyvärr så lär inte unga soldater sluta dö för deras nationer. Lägger inget ansvar för den enskilda soldaten som vill försvar sin nation oavsett ifall det är från Ryssland (förutsatt att de inte begår vedervärdiga handlingar ska påpekas, något som vi tyvärr sett ). Jag kan förstås vara helt fel i mina gissningar, tiden får väl utvisa vad det slutliga antalet blir (Ryssland är ju dock inte kända att direkt vilja uppge förluster, om vi tittar på ww2 så är ju den ryska offeciella siffran av döda betydligt lägre än många historikers).

Egentligen är dödsantalet irellevant när vi inte kan vara säkra, det vi kan vara säkra på dock är att kriget pågår och människor fortsätter att dö. Tycker det är förbannat tragiskt att kriget varit aktivt såhär länge.

Tack för ett sansat inlägg.
Antar att det är civila med i dessa 450 000.
Oavsett är det helt åt helvete.

Att det sker vidriga saker i krig är ju ingen nyhet.
Och tror man att ryssen i detta krig är värre än någon annan i andra krig så bör man i mitt tycke omvärdera var man får sin info ifrån.

Efter som ändå ryssen är en stormakt och ukraina absolut inte är det utan ligger helt i händerna på tokiga bankirer som sickar mycket av USA "skräp" så kan man inte förvänta sig någon annan utgång på nästa offensiv.
Det är dax att fredsförhandlare och sluta upp med detta jävla vansinne
Citera
2023-10-11, 07:57
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av me163
Enligt ditt resonemang så borde det snarare vare enligt nedan eller hur!

I början av kriget skulle jag gissa att döds ratiot var betydligt större än det är idag, kanske 1:5-10, med tanke på att Ukriana gått mer på offensiven på senare del så lär denna siffra skifta då anfallskrig rent statistiskt är mer kostsamt än försvar. Senare tid så kanske det är mer 1-5:1 (slagit över tex de senaste 1-6 månaderna den sk vår/sommar motoffensiven).

Och du menade såklart såhär eller hur.

Lägger inget ansvar för den enskilda soldaten som vill/tvingas försvara sin nation oavsett ifall det är från Ryssland eller Ukraina(förutsatt att dom inte begår vedervärdiga handlingar ska påpekas, något som vi tyvärr sett )

Med ration menade det jag skrev, du får förstås ha en annan åsikt. (Ukr 1 ryss 5-10)
Citera
2023-10-11, 08:03
Medlem
leachs avatar
Finfina siffror idag.

https://twitter.com/NOELreports/status/1711981109725086125/photo/1

The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 11.10.23 were approximately:
personnel ‒ about 283900 (+820) persons,
tanks ‒ 4863 (+34),
APV ‒ 9220 (+91),
artillery systems – 6731 (+18),
MLRS – 809 (+1),
Anti-aircraft warfare systems ‒ 545 (+1),
aircraft – 316 (+1),
helicopters – 316 (+0),
UAV operational-tactical level – 5226 (+19),
cruise missiles ‒ 1530 (+0),
warships / boats ‒ 20 (+0),
submarines - 1 (+0),
vehicles and fuel tanks – 9145 (+20) од,
special equipment ‒ 965 (+4).
Data are being updated.
Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Senast redigerad av leach 2023-10-11 kl. 08:09.
Citera
2023-10-11, 08:15
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Finfina siffror idag.

https://twitter.com/NOELreports/status/1711981109725086125/photo/1

The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 11.10.23 were approximately:
personnel ‒ about 283900 (+820) persons,
tanks ‒ 4863 (+34),
APV ‒ 9220 (+91),
artillery systems – 6731 (+18),
MLRS – 809 (+1),
Anti-aircraft warfare systems ‒ 545 (+1),
aircraft – 316 (+1),
helicopters – 316 (+0),
UAV operational-tactical level – 5226 (+19),
cruise missiles ‒ 1530 (+0),
warships / boats ‒ 20 (+0),
submarines - 1 (+0),
vehicles and fuel tanks – 9145 (+20) од,
special equipment ‒ 965 (+4).
Data are being updated.
Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Härligt!

Siffrorna börjar räta upp sig efter Ukrainas rotering av sina trupper.

Nu blir det åka av igen.

Vi ser redan rysstrollen ökar sin aktivitet och tjatande om förhandlingar. De fattar givetvis att det är kört för ryssen och hoppas på en frysning och förhandlingar där ryssen ska få behålla lite av det de ockuperat.
Citera
2023-10-11, 08:19
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben

Det och så gjorde Ryssarna ett försök till offensiv i går runt Avdiivka. Med tanke på hur en del av dom försökte köra över broar så kan jag förstå varför APV-förlusterna skenade iväg.

https://twitter.com/NOELreports/status/1711987792991957376
Citat:
Spokesman of the General Staff, Andriy Kovalev, said that the Russians with forces of up to 3 battalions, supported by tanks and armored vehicles, intensified their offensive near Avdiivka.

Meanwhile the AFU has improved their tactical position in the Robotyne area and are continuing their assaults east of Klishchiivka and Andriivka.
Citera
2023-10-11, 08:25
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det och så gjorde Ryssarna ett försök till offensiv i går runt Avdiivka. Med tanke på hur en del av dom försökte köra över broar så kan jag förstå varför APV-förlusterna skenade iväg.

https://twitter.com/NOELreports/status/1711987792991957376
Ja ryssens försök till motoffensiv slutar ju oftast med ett fiasko och extrema förluster av pansar.
Citera
2023-10-11, 08:41
Medlem
Citat:
Härligt!

Nu blir det åka av igen.

Vi ser redan rysstrollen ökar sin aktivitet och tjatande om förhandlingar. De fattar givetvis att det är kört för ryssen och hoppas på en frysning och förhandlingar där ryssen ska få behålla lite av det de ockuperat.

Måste ju ha varit så att det är rapporteringen uppåt som släpat.

Verkar som att man ett tag har fokuserat mer på tanks och APC:er. APC:er är ju närmare 100 stycken på 3 dagar.
Citera
2023-10-11, 08:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf

Och tror man att ryssen i detta krig är värre än någon annan i andra krig så bör man i mitt tycke omvärdera var man får sin info ifrån.

Efter som ändå ryssen är en stormakt och ukraina absolut inte är det utan ligger helt i händerna på tokiga bankirer som sickar mycket av USA "skräp" så kan man inte förvänta sig någon annan utgång på nästa offensiv.

Varför ens förhandlingar? Varför kan inte Ryssland helt enkelt få ta det de vill ha? Det är bara för Ukraina att ge upp så sparar de liv, även ryska liv.

Antar att du själv ger upp så fort det verkar jobbigt. Att du inte har några invändningar mot att leva på knä. Även om du inte kan sätta dig in i viljan att stå upp för sitt land, så måste du väl förstå att många väljer kampen? Det finns otaliga historiska exempel på det, så att ukrainarna väljer kampen är inget unikt.
Citera
2023-10-11, 08:56
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av me163
Okej, men du är nog rätt ensam om dessa siffror

Nej, inte alls. Det är inte bara matematik det handlar om.
Man måste även ta in taktiken eller snarare bristen på taktik.
Ex Bakhmut. Här var det många ryssapologeter som hävdade att detta var en köttkvarn, för Ukraina. Det var snarare tvärtom, då Ryssland tillämpade ett medeltida stridssätt. Stormning till nästan vilket pris som helst. Förlusterna för ryssarna var enorma.
Ukraina drog sig sakta bakåt och läte ryssarna springa in i fällor hela tiden. Hade Ukraina tagit allvarliga förluster, hade man så klart dragit sig tillbaka, snabbare och tidigare.

64 km konvojen som demolerades utanför Kiev, är ett annat exempel på huvudlös taktik.
Finns ett antal ex på motsvarande, huvudlös taktik.

Sedan kan man lägga till det strategi som Ukraina tillämpar sedan fadäsen med första anfallet. "Charge" med infanteri, tanks på bred front. Minor gjorde detta till ett stort fallerande.
Istället tillämpar man en utnötningstaktik.
Slå ut underhåll, artilleri och befälsposter, broar och fartyg.
Vi ser utfallet av detta redan nu.
Sedan bearbetar man sig framåt i små grupper, över minfälten och tar försvarslinje efter försvarslinje.

Putin är så pressad att han ger order om att stoppa motoffensiven och ta en stad. Va? Hur i h-e tror han att det går till?? Man bara ger order, så kommer saker på beställning. " En Calzone tack. Kommer på 15 min en kvart"

Men allt detta är nog över din nivå. Men då har du fått en enkel förklaring. Så enkel som det går att göra den.
Citera
2023-10-11, 09:05
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf

Men enligt utsago från många, ingen nämnd, ingen glömd, så är det enbart nazister som är döda.
På den Ukrainska sidan är alla från Azov och därmed med nazister.
På den Ryska sidan är alla Ryska nationalister eller från Wagner eller andra PMC, typ Utkin. M a o nazister det också.
Så en vinn vinn situation har uppstått.

Troligen är allt iscensatt av judiska bankirer.

Varning! Ovan skrivet med risk för viss ironi.

Fred kan vi nå snabbt. Peka ut riktningen för de ryska trupperna, var deras moderland ligger, så upphöra skjutningarna inom 1 timma.
Något som uppenbarligen inte har slagit dig!
Citera
2023-10-11, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Ett problem som Ukraina har är rena antal, men av de beräkningar jag sett med allt sammantaget så är det högst troligt att Ryssland förlorat mer personal i antal MEN..då måste man även komma ihåg att deras pool av möjligt manskap är betydligt större.

I början av kriget skulle jag gissa att döds ratiot var betydligt större än det är idag, kanske 1:5-10, med tanke på att Ukriana gått mer på offensiven på senare del så lär denna siffra skifta då anfallskrig rent statistiskt är mer kostsamt än försvar. Senare tid så kanske det är mer 1:1-5 (slagit över tex de senaste 1-6 månaderna).

Som du säger är det förstås nästan omöjligt att vara säker på någon siffra, både Rysslansds arme samt Ukrainas dito kommer INTE ge ut korrekta siffror och går därmed inte att lita på. Har vi gått över 100k totalt? Tyvärr tror jag vi gjort det , 200k dessvärre är nog denna siffra även bruten. 300k är jag dock tveksam till. (Notera att jag endast pratar om militära dödsfall och inte civila eller skadade soldater.). 50-110k Ukr, 130-225 Ryss...Hmm.. kanske är högt räknat . Vi kan dock konstatera att en jävla massa unga soldater fått sätta livet till för att putin valde att att angripa Ukraina. Och tyvärr så lär inte unga soldater sluta dö för deras nationer. Lägger inget ansvar för den enskilda soldaten som vill försvar sin nation oavsett ifall det är från Ryssland (förutsatt att de inte begår vedervärdiga handlingar ska påpekas, något som vi tyvärr sett ). Jag kan förstås vara helt fel i mina gissningar, tiden får väl utvisa vad det slutliga antalet blir (Ryssland är ju dock inte kända att direkt vilja uppge förluster, om vi tittar på ww2 så är ju den ryska offeciella siffran av döda betydligt lägre än många historikers).

Egentligen är dödsantalet irellevant när vi inte kan vara säkra, det vi kan vara säkra på dock är att kriget pågår och människor fortsätter att dö. Tycker det är förbannat tragiskt att kriget varit aktivt såhär länge.

Visst har Ryssland större befolkning att rekrytera soldater från, men det är tveksamt om den är så pass mycket större att det ger någon avsevärd fördel.
Ukraina har en befolkning på 43 miljoner och Ryssland har en befolkning på 143 miljoner.
Dock så har Ryssland betydligt större landområden med grannländer de ej helt litar på så de behöver alltid ha trupper för att bevaka övriga gränser.
Citera
2023-10-11, 09:48
Medlem
Citat:
Härligt!

Nu blir det åka av igen.

Är det som så att Shoigu känner sig tvungen att leverera efter att putte beordrat att stoppa motoffensiven och inta en större stad inom kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in