2023-10-11, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Tycker ju det är väldigt intressant att dom sitter i FN och erkänner ett uppenbart krigsbrott. Att bomba en civil begravning är ju ett tydligt krigsbrott. De medverkandes eventuella politiska åskådningar ändrar ju absolut inte på det.

Att det sen är en uppenbar lögn tycker jag är en bisak i detta fallet.

Att göra det pga någons politiska åsikter gör det faktiskt värre. Artikel 2 i de mänskliga rättigheterna.

https://www.un.org/en/about-us/universal-declaration-of-human-rights

Citat:
Article 2

Everyone is entitled to all the rights and freedoms set forth in this Declaration, without distinction of any kind, such as race, colour, sex, language, religion, political or other opinion, national or social origin, property, birth or other status. Furthermore, no distinction shall be made on the basis of the political, jurisdictional or international status of the country or territory to which a person belongs, whether it be independent, trust, non-self-governing or under any other limitation of sovereignty.
Citera
2023-10-11, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
För oss som inte kan det där med att ladda artilleri så har nu ryssarna en instruktionsvideo. Om raketerna är lite för tjocka så måste man slå in dem ordentligt!
https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1711699950231298129

Spekulationerna om vilken kaliber ammon från NK är och om den passar i ryssarnas vapen kan vi nog lägga åt sidan nu.
Citera
2023-10-11, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/174exls/ukrainian_infantrymen_58th_brigade_night_time/

Anfall i mörker och ryssarna råkar skjuta på varandra. Antar att det fortfarande inte är så vanligt att ryssarna har night vision?

Verkar som ryssarna är starka anhängare av Khorne (En typ av Krigsgud/demon) från Warhammer universumet.

Citat:
Khorne cares not from where the blood flows, only that it flows without cease for all eternity.

Med tanke på hur inkompetenta de är och verkar skjuta vilt på allt som rör sig så är det inte helt omöjligt
Senast redigerad av Kratatch 2023-10-11 kl. 03:53.
Citera
2023-10-11, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Det måste vara därför USA fick så mycket kritik och i flera fall beklagade bombningar av bröllop och begravningar. Man insåg att det inte var militära mål, även om talibaner kan ha funnits i folksamlingarna.

I dom fallen rörde sig felbombningarna på att Terroristerna använde bröllop som ett kodord för möten.
Citera
2023-10-11, 04:31
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Det är inte så naturligtvis att jag ska fatta det med alla dårar i denna tråd som konstant vräker ur sig konstigheter till mig!

Det där är ett genomsnitts tal. Från flera olika sidor.
Men det jag har hört mest är 70 000.
Men vad vet jag och vad vet du?
Ingen av oss vet ett smack vi uppskattar efter det vi har läst och hört.
Enligt douglas macgregor så påstår han av sina källor att 450 000 döda ukrainare totalt under kriget.
Han påstår att amerikanska armen ska ha sett gravar grävas via satellit som motsvarar detta.
Men vad vet jag och vad vet du!!!

Efter som de flesta av er kör på aftonblades, svt och sr linje
Den dyngan blir man matad med varje dag genom bara att beffina sig i moder svea.
Tråden är ju dessutom fullmatad av den skiten.
Så för att få något sådär objektiv bild så kollar ex

douglas macgregor
tucker carlson
PBD Podcast
history legends
scott ritter
military Summary
+ lite telegram kanaler

Säger inte att dessa är mer eller mindre objektiva.
Men de är inte direkt rysk kontrollerade kanaler vad jag vet.
Nu kommer ju säkerligen någon flöjt i tråden skrika ööööhhhh doglas och scott är juuu spioner åt putler.
Jo säkert då hade nog inte cia gripit dem...

Och dessa kanaler är en motpol mot aftonbladet som är standar källan hos många av flöjterna i tråden.

Men det finns bara en källa som man VET är sann och det är frontlinjen.
Den kan man inte faka bort eller ändra i några större mått.

Och av denna frontlinje så har ukraina lyckats ta tillbaka 1 % av de ytor ryssen har ockuperat under offensiven .
EN PROCENT!!!!

Och efter som detta vansinneskrig är i stil med WW1 med skyttegravar , miner och ett konstant bombande från artilleri, och att man vet att ukrainarna är fruktansvärt hängivna så bordet det rimligtvis ha dött en jävla massa ukrainare. Med tanke att de knappt nuddat ryska försvarslinjerna utan har blivit nerkämpade på vägen fram.

Och dessutom så har zelensky försökt tvingat hem de som flytt från kriget. och man behöver ju knappats vara hjärnkirurg för att fatta varför han försöker tvinga hem dem....
Det är möjligtvis hjärntvättade flashbacks troll som är avlönade av gud vet vem som som reggade sig i samband med kriget och inte sitter i några andra trådar än just kriget i ukraina
Som inte fattar varför zelensky ska ha hem dem.

Säger inte att ryssarna inte förlorat mindre med folk. MEN de har ju ändå lyckats ockuperat och hålla det dem tagit och kommer nu gräva ner sig ännu djupare och ännu värre.
Så det kommer knappast bli lättare in för nästa offensiv

Så då frågar jag dig.
Hur många ukrainare tror du har dött i offensiven och även totalt ?

Ett problem som Ukraina har är rena antal, men av de beräkningar jag sett med allt sammantaget så är det högst troligt att Ryssland förlorat mer personal i antal MEN..då måste man även komma ihåg att deras pool av möjligt manskap är betydligt större.

I början av kriget skulle jag gissa att döds ratiot var betydligt större än det är idag, kanske 1:5-10, med tanke på att Ukriana gått mer på offensiven på senare del så lär denna siffra skifta då anfallskrig rent statistiskt är mer kostsamt än försvar. Senare tid så kanske det är mer 1:1-5 (slagit över tex de senaste 1-6 månaderna).

Som du säger är det förstås nästan omöjligt att vara säker på någon siffra, både Rysslansds arme samt Ukrainas dito kommer INTE ge ut korrekta siffror och går därmed inte att lita på. Har vi gått över 100k totalt? Tyvärr tror jag vi gjort det , 200k dessvärre är nog denna siffra även bruten. 300k är jag dock tveksam till. (Notera att jag endast pratar om militära dödsfall och inte civila eller skadade soldater.). 50-110k Ukr, 130-225 Ryss...Hmm.. kanske är högt räknat . Vi kan dock konstatera att en jävla massa unga soldater fått sätta livet till för att putin valde att att angripa Ukraina. Och tyvärr så lär inte unga soldater sluta dö för deras nationer. Lägger inget ansvar för den enskilda soldaten som vill försvar sin nation oavsett ifall det är från Ryssland (förutsatt att de inte begår vedervärdiga handlingar ska påpekas, något som vi tyvärr sett ). Jag kan förstås vara helt fel i mina gissningar, tiden får väl utvisa vad det slutliga antalet blir (Ryssland är ju dock inte kända att direkt vilja uppge förluster, om vi tittar på ww2 så är ju den ryska offeciella siffran av döda betydligt lägre än många historikers).

Egentligen är dödsantalet irellevant när vi inte kan vara säkra, det vi kan vara säkra på dock är att kriget pågår och människor fortsätter att dö. Tycker det är förbannat tragiskt att kriget varit aktivt såhär länge.
Senast redigerad av Neroxx 2023-10-11 kl. 04:39.
Citera
2023-10-11, 07:02
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jag uttryckte mig lite slarvigt. Men det brukar inte anses vara legitimt att angripa folksamlingar bara för att det finns militärer i folksamlingen.
Frågan är även vilken typ av militärer det handlat om.
Rör det sig om permitenter, eller förband som beordrats blanda sig med civilisterna?
I det senare fallet kommer diskussionen om "mänskliga sköldar" in.
Citera
2023-10-11, 07:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Frågan är även vilken typ av militärer det handlat om.
Rör det sig om permitenter, eller förband som beordrats blanda sig med civilisterna?
I det senare fallet kommer diskussionen om "mänskliga sköldar" in.

Så är det, och självklart gäller det också om man tex har eller håller på att sätta upp militär utrustning
på platsen.
Citera
2023-10-11, 07:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Jag förstår att din kognitiva kapablitiet är i det närmaste obefintlig (då detsamma är en förutsättning för din tillbedjan av den psykotiske dvärgen i kreml) men t.o.m. du borde väl kunna läsa innantill?

"Russia's Medvedev: We'd have to use a nuclear weapon if Ukrainian offensive was a success"
https://www.reuters.com/world/europe/russias-medvedev-wed-have-use-nuclear-weapon-if-ukrainian-offensive-was-success-2023-07-30/

Vad tror du att "nuclear weapon" avser?

B.t.w. du kan sluta skicka pm till mig där du uppmanar mig att "lämna flashback". Jag kommer att fortsätta delge dig, och andra, sanningen vare sig du vill eller inte, ty jag befinner mig inte i ryssland (där man som bekant riskerar 15 års fängelse för "brottet" att kalla den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig för just "krig").

Så du rycker en rubrik, patetiskt. Nedan är merparten av texten, läs och begrunda.

""Imagine if the.. offensive, which is backed by NATO, was a success and they tore off a part of our land then we would be forced to use a nuclear weapon according to the rules of a decree from the president of Russia.

"There would simply be no other option. So our enemies should pray for our warriors' (success). They are making sure that a global nuclear fire is not ignited," he said.

Medvedev, who has cast himself as one of Moscow's most hawkish voices, appeared to be referring to part of Russia's nuclear doctrine which sets out that nuclear weapons can be used in response to aggression against Russia carried out using conventional weapons which threatens the existence of the Russian state."
Citera
2023-10-11, 07:34
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Är det lilla särskolan som räknar matematik? Eller hur fan räknar du ut detta?
Enligt Deepstate Map så har drygt 7 % av Ukrainas totala yta befriats, medan knappt 18 % av den totala ytan fortfarande är ockuperad av Ryss-hjonen. Alltså har cirka 28 % av den ockuperade ytan befriats, d.v.s. cirka 28 gånger högre än dina siffror.

Om du är helt o kapabel att använda Deepstatemap och skolkade genom matte lektionerna är inte det mitt bekymmer.
Citera
2023-10-11, 07:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Kanske. Ingen av de ryska TG-kanaler som brukar uppmärksamma nedskjutna ryska flygplan har nämnt det. Om det har skett borde det bekräftas inom en snar framtid. De nämnde dock att ukrainarna hade skickat ett par MiG:29: or mot Avdeevka för att bistå garnisonen där, som utsattes för svåra ryska flyganfall idag, men att dessa tvingades dra sig tillbaka efter att ha blivit upptäckta av rysk radar.
Avdeevka är inte bara utsatt för flyganfall utan all form a tung beskjutning enligt military summary se länk

https://www.youtube.com/watch?v=KGjA1ujiEDo
Citera
2023-10-11, 07:35
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Usch, ja det är verkligen fruktansvärt hur ryss-orcherna mördar sina grannar, som de kallar för sina bröder och systrar. Har ryss-asen nu alltså mördat 450 000 bröder och systrar? Ryssland är en sån storebror de flesta nog helst inte vill ha – fullt förståeligt att Ukraina gör allt för att försvara sig från de här asen.

Det är säkert så att ryss-orcherna mördat ”en jävla massa ukrainare”. Orcherna bombade bland annat en teater i Mariupol där kvinnor och barn tagit skydd, och skrivit ”BARN” utanför med stora bokstäver.

Ja krig är fruktansvärt.
Till skillnad mot dig så har jag sedan tråden startat sagt att jag vill ha fred.
Till skillnad från dig
Citera
2023-10-11, 07:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Ett problem som Ukraina har är rena antal, men av de beräkningar jag sett med allt sammantaget så är det högst troligt att Ryssland förlorat mer personal i antal MEN..då måste man även komma ihåg att deras pool av möjligt manskap är betydligt större.

I början av kriget skulle jag gissa att döds ratiot var betydligt större än det är idag, kanske 1:5-10, med tanke på att Ukriana gått mer på offensiven på senare del så lär denna siffra skifta då anfallskrig rent statistiskt är mer kostsamt än försvar. Senare tid så kanske det är mer 1:1-5 (slagit över tex de senaste 1-6 månaderna).

Som du säger är det förstås nästan omöjligt att vara säker på någon siffra, både Rysslansds arme samt Ukrainas dito kommer INTE ge ut korrekta siffror och går därmed inte att lita på. Har vi gått över 100k totalt? Tyvärr tror jag vi gjort det , 200k dessvärre är nog denna siffra även bruten. 300k är jag dock tveksam till. (Notera att jag endast pratar om militära dödsfall och inte civila eller skadade soldater.). 50-110k Ukr, 130-225 Ryss...Hmm.. kanske är högt räknat . Vi kan dock konstatera att en jävla massa unga soldater fått sätta livet till för att putin valde att att angripa Ukraina. Och tyvärr så lär inte unga soldater sluta dö för deras nationer. Lägger inget ansvar för den enskilda soldaten som vill försvar sin nation oavsett ifall det är från Ryssland (förutsatt att de inte begår vedervärdiga handlingar ska påpekas, något som vi tyvärr sett ). Jag kan förstås vara helt fel i mina gissningar, tiden får väl utvisa vad det slutliga antalet blir (Ryssland är ju dock inte kända att direkt vilja uppge förluster, om vi tittar på ww2 så är ju den ryska offeciella siffran av döda betydligt lägre än många historikers).

Egentligen är dödsantalet irellevant när vi inte kan vara säkra, det vi kan vara säkra på dock är att kriget pågår och människor fortsätter att dö. Tycker det är förbannat tragiskt att kriget varit aktivt såhär länge.

Enligt ditt resonemang så borde det snarare vare enligt nedan eller hur!

I början av kriget skulle jag gissa att döds ratiot var betydligt större än det är idag, kanske 1:5-10, med tanke på att Ukriana gått mer på offensiven på senare del så lär denna siffra skifta då anfallskrig rent statistiskt är mer kostsamt än försvar. Senare tid så kanske det är mer 1-5:1 (slagit över tex de senaste 1-6 månaderna den sk vår/sommar motoffensiven).

Och du menade såklart såhär eller hur.

Lägger inget ansvar för den enskilda soldaten som vill/tvingas försvara sin nation oavsett ifall det är från Ryssland eller Ukraina(förutsatt att dom inte begår vedervärdiga handlingar ska påpekas, något som vi tyvärr sett )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in