2023-10-10, 20:21
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Både Finland och Estland är ju Nato-medlemmar, så de skulle kunna åberopa artikel 5?

Ja, det låter rimligt
Citera
2023-10-10, 20:53
Medlem
Finland och Estland bör som minimum åberopa artikel 4, det var ett misstag när Rumänien inte gjorde det tidigare i somras när ryssarna sände in drönarbomber. Ger man inte en tydlig smäll i ansiktet på Putin när han begår sina överträdelser så ser han det som svaghet och ett skäl att eskalera.
Citera
2023-10-10, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
RyZZarna är på hugget. Först Hamas o nu en gasledning mellan Finland o baltikum

Norwegian independent seismic monitoring foundation NORSAR:

"NORSAR have detected a probable explosion along the Finnish coast of the Baltic Sea at 01:20 (local time in Finland) on 8th October 2023. This explosion was detected using stations in Finland."

https://twitter.com/The_Lookout_N/status/1711783515170173357?t=vm_NA9wadkitZqiOPdcNew&s=19
Nu skriver väl du i fel tråd. Denna handlar ju om Ukraina.
Citera
2023-10-10, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det var ett jäkla tjat om den attacken som Ryssland gjorde. Själv är jag emot alla sådanda attacker där man riskerar att döda civila. Du vet om att kievregimen ofta granatbeskjuter centrala Doneskt och dödar civila minst varje vecka? Vad det gäller Rysslands attack så agerar man ju efter den amerikanska regelboken där man slappt rycker på axlrana och kallar det "collateral damage". Den "regelbaserade ordningen" säger ju att man får angripa terroriser på detta vis och det har landet på andra sidan Antlanten gjort då man tidigare angripit bröllop, begravningar och flygplatser med smarta bomber, missiler och drönare. Visste du verkligen inte detta? sök själv så får du veta mer. Azov och andra nazistgrupper i Ukraina är terroriststämplade i Ryssland så dom anser väl att dom handlade korrekt även om du och jag inte håller med.

Det måste vara därför USA fick så mycket kritik och i flera fall beklagade bombningar av bröllop och begravningar. Man insåg att det inte var militära mål, även om talibaner kan ha funnits i folksamlingarna.
Citera
2023-10-10, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det var en intressant slutsats, får man fråga på vad du bygger detta på?

Annars är huvudregeln att en kombattant ett legitimt mål, detta så länge vederbörande inte är försatt ur stridbart skick.
https://www.rodakorset.se/krigets-lagar/aven-krig-har-regler/kan-man-forlora-sitt-skydd/

Jag uttryckte mig lite slarvigt. Men det brukar inte anses vara legitimt att angripa folksamlingar bara för att det finns militärer i folksamlingen.
Citera
2023-10-10, 21:12
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
RyZZarna är på hugget. Först Hamas o nu en gasledning mellan Finland o baltikum

Norwegian independent seismic monitoring foundation NORSAR:

"NORSAR have detected a probable explosion along the Finnish coast of the Baltic Sea at 01:20 (local time in Finland) on 8th October 2023. This explosion was detected using stations in Finland."

https://twitter.com/The_Lookout_N/status/1711783515170173357?t=vm_NA9wadkitZqiOPdcNew&s=19

Såna frågor som att det skulle finnas någon tillstymmelse av bevis bryr du dig förstås inte om.
Citera
2023-10-10, 21:17
Medlem
raskenss avatar
Ser ut som Z-armén har problem med toleransen på deras sofistikerade grad-raketer

https://x.com/TheDeadDistrict/status/1711706142433296506?s=20
Senast redigerad av raskens 2023-10-10 kl. 21:24.
Citera
2023-10-10, 21:32
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av me163
Visa mig när dom gjort det då!

Dmitrij Medvedev är de facto vice ordförande för Rysslands säkerhetsråd. Och även om han i praktiken kanske inte har så mycket att säga till om jämfört med Putin så är han definitivt en representant för det officiella Ryssland. Och, ja, han har ett kontor i Kreml som jag gissar att han sitter i när han twittrar ut sina kärnvapenhot.

Edit: För den större diskussionen bör man givetvis nämna Putins invasionstal, talet som inledde hela kriget. Där sa han (i engelsk översättning):
"Whoever tries to hinder us, or threaten our country or our people, should know that Russia’s response will be immediate and will lead you to consequences that you have never faced in your history."

Jag tror inte att någon kan undvika att se att det är en tydlig anspelning på kärnvapen där. Och hotfullt är det ju så det förslår. Så, ja, även från Putin själv har det kommit uppenbara kärnvapenhot.
Senast redigerad av stilicho 2023-10-10 kl. 21:36.
Citera
2023-10-10, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ser ut som Z-armén har problem med toleransen på deras sofistikerade grad-raketer

https://x.com/TheDeadDistrict/status/1711706142433296506?s=20

tror mer på att det var skit kvar i röret på grund av tidigare avfyrningar kanske, men rolig video=)

en uppföljnings video på vad som händer sen när det avfyrar vore intressant
Citera
2023-10-10, 21:47
Medlem
1 nytt PATRIOT-batteri med radar, kommandcentral och flera avfyrare samt 1 komplett IRIS-batteri till Ukraina. Utöver detta 10 Geparder och flera markfordon och ammunition till dessa och luftvärn. Detta från Tyskland bara!

Kommer bli bra detta.
Citera
2023-10-10, 22:26
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nu syftar jag naturligtvis på det jag fetade. Antal döda ukrainare.

Det står inte vid din kartlänk.

Det är inte så naturligtvis att jag ska fatta det med alla dårar i denna tråd som konstant vräker ur sig konstigheter till mig!

Det där är ett genomsnitts tal. Från flera olika sidor.
Men det jag har hört mest är 70 000.
Men vad vet jag och vad vet du?
Ingen av oss vet ett smack vi uppskattar efter det vi har läst och hört.
Enligt douglas macgregor så påstår han av sina källor att 450 000 döda ukrainare totalt under kriget.
Han påstår att amerikanska armen ska ha sett gravar grävas via satellit som motsvarar detta.
Men vad vet jag och vad vet du!!!

Efter som de flesta av er kör på aftonblades, svt och sr linje
Den dyngan blir man matad med varje dag genom bara att beffina sig i moder svea.
Tråden är ju dessutom fullmatad av den skiten.
Så för att få något sådär objektiv bild så kollar ex

douglas macgregor
tucker carlson
PBD Podcast
history legends
scott ritter
military Summary
+ lite telegram kanaler

Säger inte att dessa är mer eller mindre objektiva.
Men de är inte direkt rysk kontrollerade kanaler vad jag vet.
Nu kommer ju säkerligen någon flöjt i tråden skrika ööööhhhh doglas och scott är juuu spioner åt putler.
Jo säkert då hade nog inte cia gripit dem...

Och dessa kanaler är en motpol mot aftonbladet som är standar källan hos många av flöjterna i tråden.

Men det finns bara en källa som man VET är sann och det är frontlinjen.
Den kan man inte faka bort eller ändra i några större mått.

Och av denna frontlinje så har ukraina lyckats ta tillbaka 1 % av de ytor ryssen har ockuperat under offensiven .
EN PROCENT!!!!

Och efter som detta vansinneskrig är i stil med WW1 med skyttegravar , miner och ett konstant bombande från artilleri, och att man vet att ukrainarna är fruktansvärt hängivna så bordet det rimligtvis ha dött en jävla massa ukrainare. Med tanke att de knappt nuddat ryska försvarslinjerna utan har blivit nerkämpade på vägen fram.

Och dessutom så har zelensky försökt tvingat hem de som flytt från kriget. och man behöver ju knappats vara hjärnkirurg för att fatta varför han försöker tvinga hem dem....
Det är möjligtvis hjärntvättade flashbacks troll som är avlönade av gud vet vem som som reggade sig i samband med kriget och inte sitter i några andra trådar än just kriget i ukraina
Som inte fattar varför zelensky ska ha hem dem.

Säger inte att ryssarna inte förlorat mindre med folk. MEN de har ju ändå lyckats ockuperat och hålla det dem tagit och kommer nu gräva ner sig ännu djupare och ännu värre.
Så det kommer knappast bli lättare in för nästa offensiv

Så då frågar jag dig.
Hur många ukrainare tror du har dött i offensiven och även totalt ?
Citera
2023-10-10, 22:37
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Och av denna frontlinje så har ukraina lyckats ta tillbaka 1 % av de ytor ryssen har ockuperat under offensiven .
EN PROCENT!!!!
Är det lilla särskolan som räknar matematik? Eller hur fan räknar du ut detta?
Enligt Deepstate Map så har drygt 7 % av Ukrainas totala yta befriats, medan knappt 18 % av den totala ytan fortfarande är ockuperad av Ryss-hjonen. Alltså har cirka 28 % av den ockuperade ytan befriats, d.v.s. cirka 28 gånger högre än dina siffror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in