Citat:
Ursprungligen postat av
MrEGrey
Casmoney85 och jag talade specifikt om påståendena i media om de 40 halshuggna spädbarnen som IDF inte verkar känna till något om bortsett från vad de i sin tur läst i mediarapportering. Jag tror det är oavsiktligt felaktig information snarare än propagandalögner. Jag ser heller ingen anledning att ifrågasätta rapporterna om Hamasslöddrets massmord på civila israeler i övrigt och jag tror vi bara kommer att få fler skrämmande inblickar i vad som hänt efter hand som dagarna går.
Jag skulle också som f.d. soldat inte kalla Hamasanhängarna soldater, de är terrorister och brottslingar och inte kombattanter. De bör behandlas därefter.
Studera allt rörligt material så ser du olika grupperingar röra sig, det var nog inte bara Hamas.
Vissa av dem uppträder relativt organiserat och med uniform och förbandsmärkningar.
Andra kommer med ryggsäck och AK47.
Det finns flera militanta grupper i Gaza.
Hamas och Hezbollah uppträder annorlunda än de andra grupperna, de är också organiserade.
Jag tror inte Hamas är lika välorganiserade som Hezbollah. Men det är svårt att definiera gruppens typ eftersom de inte är som ISIS eller Al-Qaeda. Om man jämför med Azov och alla liknande grupper i Ukraina så kallar man inte dem för Terrorister heller. Och Hamas + Hezbollah har politiska partier, sjukhus, skolor osv osv osv. Hamas krigar egentligen inte, de har en militant gren som krigar för dem.
Men ja, det är ju inte direkt några guldgossar.
Å andra sidan har IDF en del ganska stygga metoder också, och jag skulle aldrig kalla dem för terrorister bara för att de mördar massor av civila eller vägrar följa krigets lagar.
Det är viktigt att diffrentiera, annars mjölkar man ur ordet "terrorist" tills det bara är vatten.
Inget tvivel om att det fanns riktiga barbarer i attacken dock, som slaktade civila. Men där fanns även tränade soldater som agerade rationellt och riktigt, enligt order och med diciplin.