Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-10, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja man måste ju ha jäkligt bra uppgifter om var gisslan hålls, villket inte är på ett ställe heller. Siffran som Israel fortfarande idag går ut med är att det finns 100-150 fångar i Gaza nu. Men Delta Force/Navy Seals kan kanske prova med Blackhawk ja även om det såklart är riskfyllt. Man får se vad som händer? Hittills framkommer ju inget om att man ens förhandlar om gisslan.

Min referens är till filmen Black Hawk Down, där en amerikansk specialstyrka blir sönderskjuten i Somalia och deras helikopter kraschar.

Det är vad jag tror kommer hända om man försöker skicka in en spcialstyrka på Gazaremsan.

Jag tror i princip varenda hus har en beväpnad person i det. Så det blir liksom svårt att ta sig igenom där.
Citera
2023-10-10, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Är du blind eller efterbliven? Gå in och titta på aftonbladet.se

https://imgur.com/a/pNF9RWp

Är det inte så att Israel kan lämna de ockuperade områdena när de vill? Precis som ryssarna i Ukraina bestämde de att detta tillhör dem. Bara lämna områdena? Är det svårt?
Citera
2023-10-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Nej Israel kommer inte att börja atombomba Gaza, eller Libanon, av den enkla anledningen att detta skulle i stort sett förstöra stora delar av Israel också. Avstånden är små här....

Jag uteslutet dock inte att det slutar med ett nukleärt krig även om risken för det är liten. Det är om Iran redan har tillgång eller snart har tillgång. Ett Israeliskt anfall mot Iran skulle kunna få ödesdigra konsekvenser då för hela regionen. Och som sagt avstånden i Israel, Libanon, Palestina är mycket små så en atombomb skulle förmodligen påverka alla dessa länder.

Ja USA kommer förmodligen att stötta ett anfall mot Libanon och Hizbollah.

USA kan utöva påtryckningar, men vi får se om Gulfstaterna är beredda att dansa efter Bidens pipa. MBS har tex i princip sagt fuck off till Biden gällande relationen mellan KSA och Ryssland.

Börjar USA dra in tillgångar från tex Qatar så kan Qatar stänga av gaskranen till USA:s allierade. Detta blir då svåra tider i Europa.

Som du skriver så gläds Iran åt att Israel får kraftigt försämrade relationer med sina grannar. Men om det är Iran som ligger bakom detta är svårt att säga. Hamas och Iran delar fiende, men Hamas är inte en iransk lakej som Hizbollah.

Vanvettsmullorna har redan dragit öronen åt sig.
Grisen Khamenei mumlade redan idag i skägget att Iran inte har något med nuvarande situation att göra.
Iran will do shit.
Citera
2023-10-10, 23:27
Läser rubrik på svt.se om massaker på en kibbutz för jag vet att det är relaterat till vapen men mindes inte vart jag visste det.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hjalporganisationens-hemska-fynd-vid-kibbutzen-en-massaker

Så frågade chatgpt ” Vad är en kibbutz i Israel och berätta vad vapen har för roll”

Fick som svar:

En kibbutz är en kollektiv bosättning i Israel som har en unik organisatorisk och social struktur. De startade i början av 1900-talet med en utopi om kollektivt ägande och gemensamt arbete. Medlemmarna i en kibbutz delar på arbetet och resurserna, och alla beslut fattas demokratiskt. Kibbutzim, pluralformen av kibbutz, har varierat i storlek men brukar bestå av några hundra medlemmar.

Vapen och säkerhet har en betydande roll i kibbutzim givet Israels komplexa säkerhetssituation. Många kibbutzim är belägna nära gränserna, där risken för attacker är högre. Detta ledde till att medlemmarna i kibbutzim tidigt blev involverade i landets försvar. Under landets tidiga år tjänade kibbutzim ofta som försvarslinjer mot yttre hot, och många av Israels tidiga militära ledare kom från kibbutz-rörelsen.

Vapen används i kibbutzim för att skydda medlemmarna och deras egendom mot potentiella hot. Kibbutzim har historiskt varit väl beväpnade och medlemmarna vältränade i att hantera vapen. Dock har rollen av vapen och militär involvering kanske minskat något över tid med förändringar i både den regionala säkerhetssituationen och kibbutz-rörelsens interna dynamik.

Vapnen och säkerhetsåtgärderna är en del av en större kontext av säkerhetskultur och försvarsberedskap som finns i Israel. Detta inkluderar en obligatorisk militärtjänst och en allmän acceptans av militär och säkerhetsfrågor i det dagliga livet. Detta speglar den övergripande säkerhetssituationen i regionen och det fortsatta hotet mot Israels säkerhet.

Följdfråga: ” Varför ligger dessa placerade vid gränsen?”

Svar:

Placeringen av kibbutzim vid Israels gränser kan spåras tillbaka till landets tidiga historia och har flera orsaker:

1. **Försvar och Säkerhet:**
- Under landets formativa år var kibbutzim ofta placerade vid gränser för att fungera som försvarslinjer mot potentiella invasioner och attacker från grannländer. Medlemmarna i kibbutzim var ofta vältränade i självförsvar och kunde bidra till landets övergripande säkerhet.

2. **Landvinning och Befolkning:**
- Kibbutzim var också en del av en större strategi för att säkra och befolka områden som ansågs vara strategiskt viktiga för den nya staten. Genom att etablera bosättningar längs gränserna kunde Israel hävda suveränitet över dessa områden.

3. **Pionjäranda:**
- Kibbutz-rörelsen var djupt rotad i pionjärandan. Att etablera nya samhällen i avlägsna eller gränsnära områden var i linje med denna anda och den sionistiska visionen om att bygga en judisk stat.

4. **Jordbruksmöjligheter:**
- Vissa av de tillgängliga landområdena för jordbruk och bosättning fanns vid eller nära gränserna. Kibbutzim var ursprungligen mycket inriktade på jordbruk, och tillgången till arable land var en viktig faktor i deras placering.

5. **Nationell Politik:**
- Israeliska regeringar uppmuntrade etableringen av kibbutzim och andra bosättningar vid gränserna som en del av en nationell politik för att säkra landets territoriella integritet och främja ekonomisk utveckling i perifera områden.

6. **Fred och Samarbete:**
- I vissa fall var placeringen av kibbutzim vid gränserna också tänkt att främja fred och samarbete med grannländer, även om detta ideal mötte många utmaningar givet regionens komplexa politiska och militära situation.

Dessa faktorer, tillsammans med andra historiska och politiska omständigheter, bidrog till placeringen av kibbutzim vid Israels gränser och formade deras utveckling och roll inom israeliskt samhälle och säkerhet över tid.
Citera
2023-10-10, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jioupa
Är det inte så att Israel kan lämna de ockuperade områdena när de vill? Precis som ryssarna i Ukraina bestämde de att detta tillhör dem. Bara lämna områdena? Är det svårt?
Problemet är att de ockuperat hela Palestina så det blir svårt. Kanske USA kan lämna några delstater till dem så de har någonstans att bo?
Citera
2023-10-10, 23:29
Citat:
Ursprungligen postat av Triswe
Hoppas Israel agerar som den vuxna här.
Tittar man på hela konflikten har palestinerna 20 gånger så många offer och det är kanske bäst att begrava stridsyxan och skapa två länder pronto.
Nu vet jag det med största sannolikhet inte kommer bli så.
Störst sannolikhet är att dem kommer gå extremt hårt och då kommer det expandera.
Israel är inte militärt överlägset sina grannar. Teknologi-skillnaden är inte så stor längre.

Hamas vill inte ha någon tvåstatslösning är det svårt att förstå? Israel har försökt fredsförhandla men det går inte. "From the river to the sea, Palastine will be free" lyder Palestinernas slogan. Det betyder att de vill ha väck alla judar från hela Israel, från jordan-floden till havet.

https://x.com/AdarshPrat78390/status/1711799398366412815?s=20 Här har du en beskrivning om hur situationen för Israeler faktiskt ser ut och vad Hamas går ut på.

https://x.com/AustralianJA/status/1711501583295680694?s=20 "Gas the jews" skanderar Islamister runt om i världen.

Hamas vill slakta judar. De vill inte ha en fredlig lösning så länge det innebär att Israel öht existerar.
Citera
Avstängd
doncroces avatar
Citat:

Du kallar mig lögnare och anmäler mitt inlägg där jag bara återgett vad som står på aftonbladets framsida.
Nu byter du ämne och låtsas som det regnar?
Idiot, skriv inte mer till mig.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Lägg av
Syrien vet vad som händer om de lägger sig i...det var Israel tydliga efter 73 kriget så Assad föredrar vara i sitt palats

Libanon = har liiiite ekonomiska problem som ÄVEN Hizbollah lider så att de skulle starta ngt är nonsense

och om de nu skulle det.... De slog ut Egypten, Syrien, Jordanien, Irak och andra arab League nationer...

skulle Hizbollah hota Israels existens som de ej gör...så skulle Israel använda ALLA vapen de har från nukleära, biologiska samt kemiska.... var så säker...

Så sluta med din skum analys...

Israel flyger över Syriens luftrum och Syrien böjer sig och tar emot...de skickar aldrig sitt flyg mot Israel, och mindre en arme
Det är inte 1973 längre.
Spelplanen ser annorlunda ut idag mot då
Jag hoppas att Israel kan fortsätta existera givetvis men de är omgivna med fiender som har blivit starkare med åren. Arabvärlden och oljestaterna äger snart halva EU.
Den israeliska regeringen tvingas nog till slut satsa på diplomati och eftergifter .
Men nu måste de få hämnas vilket de gör rätt i.
Citera
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Obegripligt hur MOD inte tar bort alla dessa sjuka ljuginlägg.

Vi tar en källa igen:

https://www.foxnews.com/world/40-babies-some-beheaded-found-israel-soldiers-hamas-attacked-village
Citera
2023-10-10, 23:30
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Min referens är till filmen Black Hawk Down, där en amerikansk specialstyrka blir sönderskjuten i Somalia och deras helikopter kraschar.

Det är vad jag tror kommer hända om man försöker skicka in en spcialstyrka på Gazaremsan.

Jag tror i princip varenda hus har en beväpnad person i det. Så det blir liksom svårt att ta sig igenom där.
Jag tror att Gaza kommer att intas av IDF. Men jag tror också att IDF med hjälp av allierade kommer att försöka frita gisslan såklart. Och det är där som olika specialstyrkor kommer att ha sitt fokus. Hur det kommer att gå till får man se?
Citera
2023-10-10, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
För det har man ju verkligen inte försökt. Ska Israel ha en mordisk granne som vägrar alla andra lösningar än att de utplånas, skjuter missiler mot dem och om de kan tar sig in och massakrerar deras civila då tänker du?

Det är inte rätt att be Israel vara återhållsamma i ett sånt här läge. Man måste stötta deras rätt att försvara sig, vilket i det här fallet innebär undanröja Hamas möjligheter att utföra attacker mot Israel för mycket lång tid framöver.
Jag hoppas att dem visar återhållsammhet. Det är inte min ensak eller rätt att be om något efter en sån här hemsk händelse. Det är deras val och vad dem än väljer förstår jag. Likväl förstår jag palestinier som fått sina nära och kära dödade av Israel att dem vill hämnas.
Men hämnd föder bara mer hämnd.
Citera
2023-10-10, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Aftonbladet har det på sin framsida iaf.

Sprängda hem och halshuggna barnkroppar
Byborna massakrerade av Hamas
Uppgifter: 40 mördade barn

https://imgur.com/a/pNF9RWp

Läste precis Aftonbladets artikel. Nu är du kanske inte den som envisas men min hållning kring detta har handlat om hur det till en början har varit 40 döda BEBISAR, vissa (okänt antal) halshuggna. Detta utvecklades till 40 definitivt halshuggna bebisar, nu säger Aftonbladet 40 barn OCH bebisar, så helt plötsligt mindre än 40 bebisar. Detta är propaganda. Absolut har de jävlarna dödat bebisar för de är helt dumma i huvudet, tro inte att jag tror annat.

Sen var det nån Nisse här som fick upp det till 50. Poängen är varken hur många bebisar eller barn som är döda eller hur många som saknar huvud. Poängen är att detta hade varit super stoff överallt, ett krigsbrott utan dess like, ryssen kan bara ta anteckningar från Hamas.

Poängen är egentligen att folk väljer att läsa in sig på specifika ord som i t.ex denna mening från Aftonbladet eftersom du nämnde den:
Vi befinner oss på en safari i dödsriket.

Soldaterna slogs i skärselden.

– Jag såg döda barn, kvinnor och ungdomar. De hade halshuggits, granater hade kastats in i barnkammare… Jag vet inte. Det är som om vi slogs mot onda djur. Jag har själv barn där hemma, säger soldaten Davidi Ben Zion, 37, och skakar på huvudet.

Han letar efter ord som inte verka räcka till:

– Det är sinnesjukt, säger han till slut.

Längre ner nämns specifikt 40 bebisar:
Enligt flera medier har soldater berättat hur de hittat 40 döda barn och bebisar när de tog sig in till kibbutz Kfar Aza. Källan ska vara en talesperson för den israeliska militären, som berättat om soldaternas vittnesmål för andra journalister på plats. Från officiellt håll har antalet inte bekräftats.

Inget om halshuggning i detta stycket om bebisar.

Ja, det är SJUKT vidrigt att ens ett enda barn ska behöva dö men ingen hedrar någon av dessa offer genom att förvränga och vrida samt skrika efter hämnd och att 2 miljoner människor i Gaza ska behöva dö. Det har dött väldigt många barn i Gaza också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in