2023-10-10, 21:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vet du hur man mäter inflationen?
”Rullande tolv”. Man jämför alltså med samma månad året innan.
Den kommer att tvärdyka bara under hösten här.

Med det inte sagt att allt blir tipp topp för det. Tvärt om har vi mängder av svårigheter att ta oss igenom.
Men pratar man om just inflationen kommer den ofelaktigt att tvärdyka.

Nja, rätta mig om jag fel men mäter man rullande 12 som månad vs månad? I min bok tar man med alla inneliggande månader i beräkningen men tar gärna en läxa i det här.

Att den är låg är jag enig i.
Citera
2023-10-10, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Nja, sambandet räntenivå och priser är väl ganska debunkat vid det här laget??

Att inflationen dyker är ett faktum. Citera mig på fredag. Men alla ”vänta bara till vinterns elpriser” undanbedes.

Citat:
Inflation Rate in Sweden is expected to be 6.70 percent by the end of this quarter, according to Trading Economics global macro models and analysts expectations. In the long-term, the Sweden Inflation Rate is projected to trend around 4.00 percent in 2024 and 2.40 percent in 2025, according to our econometric models.

https://tradingeconomics.com/sweden/inflation-cpi
Citera
2023-10-10, 22:25
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Nja, sambandet räntenivå och priser är väl ganska debunkat vid det här laget??

Det är det verkligen inte.

Däremot är det en vanlig uppskattning att det tar ungefär två år innan en räntehöjning har full effekt. Höjs räntan sista gången (för den här svängen) i november 2023 är det alltså upp till november 2025 innan det anses ha hunnit påverka föreningsavgifter och annat i en betydande grad. Det har med andra ord bara börjat.

Under tiden har vi utbudsrekord på bostäder till försäljning nu.
Citera
2023-10-10, 22:34
Medlem
Citat:
Nja, rätta mig om jag fel men mäter man rullande 12 som månad vs månad? I min bok tar man med alla inneliggande månader i beräkningen men tar gärna en läxa i det här.

Att den är låg är jag enig i.

Man jämför med samma period året innan.

Siffrorna som redovisas strax för september jämförs med siffrorna för sep 22.
Därför kommer den inom kort att sjunka som sten och har redan fallit kraftigt.
Vi lever inte ständiga prisökningar om 10% månad efter månad efter månad, år efter år.

…..För att undvika att få med effekter som beror på att det är en viss säsong, till exempel jul- eller sommarreakampanjer, beräknas vanligtvis sedan inflationen som förändringen av KPI en viss månad jämfört med samma månad året innan.

https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/inflationsmalet/hur-mats-inflation/

Det kan tyckas vara ett märkligt sätt att räkna på. Många hävdar att beräkningen ger gamla siffror, när man jämför idag med ett år tillbaka. Men det så man gör och jag vet inte hur man hade kunnat göra det annorlunda.
Citera
2023-10-10, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Hahaha COOOOOOPE.

Vi kan printa pengar non-stop i 15 år men inflationen ska störtdyka när den knappt hunnit få fäste

Planera smart för framtiden istället för att sitta och lura i dig själv sånt där trams. Ställ in dig på att du är inlåst i din bostad 10-15 år framöver om du inte vinner på Lotto.

Vad en regular skadeglad loser på flashback tror om ekonomi och räntor kan jag tyvärr inte ta på allvar.

Inlåst? Jag bor där jag vill bo i åtminstone 20 år till. Tills jag blir pensionär. Vad kåken är värd är ganska ointressant.
Citera
2023-10-10, 22:51
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vet du hur man mäter inflationen?
”Rullande tolv”. Man jämför alltså med samma månad året innan.
Den kommer att tvärdyka bara under hösten här.

Med det inte sagt att allt blir tipp topp för det. Tvärt om har vi mängder av svårigheter att ta oss igenom.
Men pratar man om just inflationen kommer den ofelaktigt att tvärdyka.

Du vet inte hur man mäter inflation.

Rullande 12 innebär inte alls att man jämför med samma månad som året innan.
Skrivs som tex KPI y/y eller KPIF y/y innebär att man mäter inflationen under en 12 månaders period.
Så inflationssiffran i okt tex blir inflationen mätt fr.o.m okt 22 till t.om sept 23.

Stördyker inflationen ? . Menar du då att KPI går ner till 0.5% eller 0% kanske. Vi får se om du har rätt på fredag.
Citera
2023-10-11, 01:13
Medlem
Hur kan man få fri tillgång till HOX- indexet? Vad jag förstår är det bannat från öppen publikation numera.
Citera
2023-10-11, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Absolut bra bud. Speciellt som andel lån i föreningen ligger bortåt miljonen.Sen kanske köparen inte läst årsredovisningen eller är kababel tolka de siffror och fakta som finns i den.
Kan tycka att på Hemnets översiktsbeskrivning tillsammans med byggår, kvm mm borde stå så grundläggande fakta som lån/kvm och om man äger marken..
Men det vill man inte då vissa annonser snabbt blir dissade.

Därför det är boolis sida man kör parallellt
Och se till ha bra kontakt med din bank, då de hjälper dig kolla upp bostadsrättsföreningen grundligt
Jag skickar flera prospekt till min bank och ber de kolla över föreningen

Lita aldrig på en mekklare
Citera
2023-10-11, 06:40
Medlem
Citat:
Du vet inte hur man mäter inflation.

Rullande 12 innebär inte alls att man jämför med samma månad som året innan.
Skrivs som tex KPI y/y eller KPIF y/y innebär att man mäter inflationen under en 12 månaders period.
Så inflationssiffran i okt tex blir inflationen mätt fr.o.m okt 22 till t.om sept 23.

Stördyker inflationen ? . Menar du då att KPI går ner till 0.5% eller 0% kanske. Vi får se om du har rätt på fredag.

Prisnivån, KPI, september 23 mäts utifrån KPI september 22. Det ger inflationen och alltså prisändringstakten de sista 12 månaderna.
Inflationen mäts inte under en 12 mån period alla månader sammanhängande. Har aldrig gjorts. KPI sep 23 har ingenting med KPI juni 23 att göra, t ex.
Man kan naturligtvis göra det, om man vill. Men det är inte så Riksbank och SCB mäter.

Rullande tolv naturligtvis felskrivet.

Till sist läser du som en idiot eller förstår inte enkla resonemang. Att inflationen störtdyker på just fredag blir din något korkade tolkning av ordet störtdyker. En annan mer normal tolkning av ett lands ekonomi och hög inflation till låg inflationen inbegriper en längre period än ett enstaka tillfälle.
Inflationen har gått ner mycket redan från sitt högsta läge. Det skulle kunna vara definierat som en dykning, även om det hos de flesta inte är det. Tittar du på lämplig graf ser det ut som en dykning. Men addera ett par månader till så kommer den att göra det.
Det är bara att titta på hösten 22 och hur KPI såg ut då. 0% på just fredag för KPI sep får som sagt ses som din egna lustiga tolkning i ett dåligt försök att låta lite duktig. Vi andra kan väl få fortsätta resonera kring ekonomin utan så korkade inspel?
Senast redigerad av M.J.A 2023-10-11 kl. 07:09.
Citera
2023-10-11, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Är inte alltid "buden" existerar. Ibland är de påhittade, ibland är det bulvaner, ibland är det något spekulativt bud där budaren inte var speciellt intresserad och ibland är det en budare som var intresserad men inte längre.

Tråkigt för tråden är att det inte finns några civilicerade regler kring den här processen så finns rätt lite data det går att lita på. Att en kalsongförsäljare påstår att någon annan också är intresserad av att köpa kalsongerna är inte så givande.

Jag brukar ofta ”låt den andre budaren ta lyan”
Mekklaren ska ha förklaringar mm varför man hoppar av, jag säger enkelt att det väljer jag inte svara på.
Fan att Hemnet o mekklare fortfarande får existera
Sjukt sätt blåsa o haussa marknaden
Citera
2023-10-11, 08:24
Avslutad
Citat:
Tack för input. Så kan det vara.

Ok att säljaren tjänar 5000 spänn. Men är en rätt oseriös mäklare (om det nu finns seriösa) som sätter ett så lågt utgångspris från början. Gissar att han hoppas hitta en köpare som inte föstår att föreningens lån ligger på extrema 20 000 SEK/kvm.

Nu påstår mäklaren att budet är 2.85 mille. oerhört förvånad om det är sant.
Men mäklaren kanske lyckats hitta en budgivare med nollkoll på kalkylerna.

Om du tittar på hemnets filtersystem så märker du att de förifyllda valen för högsta pris i den prisklassen är 2, 2.25, 2.5, 3, 3.5 osv. 2,495 gör då att den dyker upp för de som väljer högst 2,5 miljoner i det filtret.

Tror inte du riktigt greppar hur mycket mäklare måste anpassa sig efter hemnet då det har ett de facto-monopol på mäklarannonser i Sverige.
Citera
2023-10-11, 08:41
Medlem
Epistemologens avatar
Utbudet av lediga andrahandsbostäder är rekordstort, enligt artikel i SvD. Det gör det enklare för potentiella köpare att vänta ut säljare. Det är självklart också i många fall ett sätt för säljare att avvakta, men nettot är till köparnas fördel eftersom många också hyr ut del av egen bostad för att täcka kostnadsökningar.

https://www.svd.se/a/3E05QL/rekordokning-av-lediga-andrahandsbostader
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in