2023-09-04, 20:30
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Nån som vet hur man summar alla värden från samma datum i en cell? Jag har googlat en del, men får det inte att funka som jag vill. Alla datumen står i ordning uppifrån och ner från kolumn A rad 5, men vissa dagar har flera rader/värden. I kolumn N står dessa värden, och det är detta som ska summeras i kolumn P, om de skrevs in samma datum.

Prova:

SUMMA.OMF(N:N;A:A;[DATUM])
Citera
2023-09-04, 20:57
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Prova:

SUMMA.OMF(N:N;A:A;[DATUM])
Ok tack, jag googlade lite, och ev fick jag det att funka med en liknande kod.
Citera
2023-09-22, 19:26
Medlem
Baskervilles-Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Nån som vet hur man summar alla värden från samma datum i en cell? Jag har googlat en del, men får det inte att funka som jag vill. Alla datumen står i ordning uppifrån och ner från kolumn A rad 5, men vissa dagar har flera rader/värden. I kolumn N står dessa värden, och det är detta som ska summeras i kolumn P, om de skrevs in samma datum.

Nu är det lite väl sent att svara, men borde det inte bli så här:

Kod:
=SUMMA.OM(N:N;P:P;A5)
Citera
2023-09-22, 20:43
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baskervilles-Hund
Nu är det lite väl sent att svara, men borde det inte bli så här:

Kod:
=SUMMA.OM(N:N;P:P;A5)
Tror du menar Summa.omf?

Oavsett vilket, själv hade jag använt Power Query för dylikt ändamål.
Gruppera efter datum -> summera värden -> klart.
Citera
2023-09-24, 21:02
Medlem
Baskervilles-Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Tror du menar Summa.omf?

Oavsett vilket, själv hade jag använt Power Query för dylikt ändamål.
Gruppera efter datum -> summera värden -> klart.

Ja, du har rätt, jag brukar använda Excel på engelska och har dålig koll på vad formler heter på svenska. Formeln jag använde är anpassad för SUMIFS, där sum_range kommer först, följt av kriterieområde och kriterie.
Din lösning är bra men det kan vara skrämmande att ta klivet in i power query för någon som har kämpigt med formler.
Citera
2023-10-08, 13:27
Medlem
Hej,

Jag har en pivot tabell där texten i raderna alltid blir centrerade.
Jag vill vänster alignment.

Jag trycker på formatera celler och ändrar, men så fort jag sorterar eller något uppdateras så går den tillbaka till center alignment igen. Blir galen. Jag har klickat i preserve cell formatting on update men det funkar ändå inte...

Någon som vet hur jag kan komma till rätta med detta?
Citera
2023-10-08, 21:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonySalami
Hej,

Jag har en pivot tabell där texten i raderna alltid blir centrerade.
Jag vill vänster alignment.

Jag trycker på formatera celler och ändrar, men så fort jag sorterar eller något uppdateras så går den tillbaka till center alignment igen. Blir galen. Jag har klickat i preserve cell formatting on update men det funkar ändå inte...

Någon som vet hur jag kan komma till rätta med detta?

Har du provat att markera hela kolumnerna (i bokstäverna ovanför översta raden) samt vänsterjusterat (under Start)?
Citera
2023-10-09, 18:52
Medlem
Citat:
Har du provat att markera hela kolumnerna (i bokstäverna ovanför översta raden) samt vänsterjusterat (under Start)?

Yes men varje gång jag filtrerar eller uppdaterar går de tillbaka till center igen. Förstår inte varför, när jag gör en liten test-pivot på min privata dator hemma uppstår inte detta problem.
Citera
2023-10-09, 19:42
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Yes men varje gång jag filtrerar eller uppdaterar går de tillbaka till center igen. Förstår inte varför, när jag gör en liten test-pivot på min privata dator hemma uppstår inte detta problem.

Låter konstigt för jag har ej detta problem.

Kan du skicka skärmdump?
Citera
2023-10-10, 19:45
Medlem
Citat:
Låter konstigt för jag har ej detta problem.

Kan du skicka skärmdump?

Hej, jag är en idiot.
Insåg nu att jag hade "merge and center cells with label" i klickat i pivottabell inställningarna. Så det förklarar ju problemet...

Har försökt hitta ett sätt och få det "mergat" fast inte centrerat, men har inte lyckats lösa det.

I det här fallet har jag ett stort antal "sold-to", som består av flera olika "ship-to" som i sin tur har flertalet material under sig. Blir det inte sammanslaget ser det konstigt ut, men jag gillar inte att texten är centrerad...

https://ibb.co/vqBWTsW
Citera
2023-10-14, 14:53
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Hej, jag är en idiot.
Insåg nu att jag hade "merge and center cells with label" i klickat i pivottabell inställningarna. Så det förklarar ju problemet...

Har försökt hitta ett sätt och få det "mergat" fast inte centrerat, men har inte lyckats lösa det.

I det här fallet har jag ett stort antal "sold-to", som består av flera olika "ship-to" som i sin tur har flertalet material under sig. Blir det inte sammanslaget ser det konstigt ut, men jag gillar inte att texten är centrerad...

https://ibb.co/vqBWTsW

Du kan ju utan problem merga celler och sedan välja vänsterjustering på den aktuella texten?
Citera
2023-10-14, 16:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
vill skriva in "+0.5kg" i en ruta men excel vägrar acceptera detta utan kukar runt om formler, det är bara en viktuppgift så inga formler ska användas, hur får jag excel att acceptera "+0.5kg"?
Senast redigerad av Arne.Anka 2023-10-14 kl. 16:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in