Hej,
jag söker hjälp från någon mer kunnig och smartare än mig själv.
Problemet är som följande:
Jag har en budget där jag "bokför" varje köp i en logg och sedan summerar det totala värdet inom en kategori i en cell.
Exempel: I cell A2 har jag texten "Livsmedel", i cell B2 visas den totala summan av samtliga utgifter under kategorin "Livsmedel".
I kolumn C så anges kategorin i min logg, till exempel "Livsmedel".
I kolumn D anges värdet, dvs utgiften.
Hur använder jag XLETAUPP för att leta upp samtliga celler med texten "Livsmedel" i kolumn C och summerar deras värden som finns på samma rad i kolumn D?
I skärmklippet nedanför så har jag 5 st rader med texten "Livsmedel" i kolumn C och deras värde i kolumn D, hur adderar jag dem i cell B2?
Tanken är att funktionen ska gälla för kolumn C och D, alternativt mellan låt säga, rad 2 och 250, så när jag loggar en transaktion så adderas summan automatiskt i rätt cell beroende på vilken kategori jag anger i loggen.
Behöver jag använda en annan funktion? Hittills lyckas jag endast få in värdet av en cell från kolumn D. Alltså jag lyckas använda XLETAUPP för att hitta en cell med texten "Livsmedel", men den lägger bara in värdet från cellen bredvid, inte samtliga celler i D-kolumnen som har texten "Livsmedel" i C-kolumnen.
Se skärmklipp över exempel här för att bättre förstå vad jag behöver hjälp med:
https://imageupload.io/zZqrEOvPXJBAKZU
Tack på förhand!