Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-02, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dasian
Är det inte bara så enkelt som att du "glömt" att ange "värde_om_falskt"?
I en OM-sats (IF-sats) är det lämpligt att ange både vad som ska ske om villkoret är uppfyllt (i ditt exempel om C5>0), och vad som ska ske om villkoret inte är uppfyllt!
Din formel borde se ut så här:
=OM(C5>0;1/(C5/100/0,152);"")
"" kan bytas ut till 0 om du känner för det.

Alternativt, om du vill att formeln ska ge beräkningsresultat även för negativa värden på C5:
=OMFEL(1/(C5/100/0,152);"")
Citera
2023-08-03, 12:05
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Är det inte bara så enkelt som att du "glömt" att ange "värde_om_falskt"?
I en OM-sats (IF-sats) är det lämpligt att ange både vad som ska ske om villkoret är uppfyllt (i ditt exempel om C5>0), och vad som ska ske om villkoret inte är uppfyllt!
Din formel borde se ut så här:
=OM(C5>0;1/(C5/100/0,152);"")
"" kan bytas ut till 0 om du känner för det.
I trådstarten kan man läsa om cellen C5 är tom eller värdet noll. I en Om-sats bör alltså en Eller-sats finnas med i det inledande sanningsvärdet. Att blanda in saker som C5>0 är bara dumt då det inte alls är relevant huruvida C5 är större än noll.
Citera
2023-08-03, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
I trådstarten kan man läsa om cellen C5 är tom eller värdet noll. I en Om-sats bör alltså en Eller-sats finnas med i det inledande sanningsvärdet. Att blanda in saker som C5>0 är bara dumt då det inte alls är relevant huruvida C5 är större än noll.

Vad som är relevant i en formel (t.ex C5>0) vet bara den som skrivit formeln, vi andra kan bara gissa detta. Därför gav jag i inläggen ovan två förslag:

A) TS originalformel, som dock saknade "värde_om_falskt", vilket jag lade till. Alltså
=OM(C5>0;1/(C5/100/0,152)) ska vara =OM(C5>0;1/(C5/100/0,152);"")

B) utnyttja den användbara funktionen OMFEL (och därmed skippa C5>0, som du är inne på)

Någon ELLER-sats behövs inte, division med noll ger, precis som tom C5-cell, en blank resultatcell.
Sen vore det väl klädsamt om trådstartaren berättar om han/hon blivit hjälpt av våra inlägg, eller vi missuppfattat frågan!
Citera
2023-08-05, 17:14
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Vad som är relevant i en formel (t.ex C5>0) vet bara den som skrivit formeln, vi andra kan bara gissa detta. Därför gav jag i inläggen ovan två förslag:

A) TS originalformel, som dock saknade "värde_om_falskt", vilket jag lade till. Alltså
=OM(C5>0;1/(C5/100/0,152)) ska vara =OM(C5>0;1/(C5/100/0,152);"")

B) utnyttja den användbara funktionen OMFEL (och därmed skippa C5>0, som du är inne på)

Någon ELLER-sats behövs inte, division med noll ger, precis som tom C5-cell, en blank resultatcell.
Sen vore det väl klädsamt om trådstartaren berättar om han/hon blivit hjälpt av våra inlägg, eller vi missuppfattat frågan!
I det här fallet vet uppenbarligen den som skrev formeln inte vad som är relevant, därav frågan/trådstarten. Vi andra bör därför försöka hitta något som föreställer en algoritm i frågeställningen. Jag skrev inte att någon ELLER behövs, jag skrev att det bör finnas en ELLER, vilket jag motiverar med att det i stort ett ordagrant, men formaliserat, är trådstartens beskrivning av problemet. Givetvis kan man lösa problemet på hur många sätt som helst.
OMFEL verkar göra jobbet korrekt enligt vad jag läst.

Ja, någon reaktion från trådstartaren hade varit trevligt.
Citera
2023-08-20, 13:05
Medlem
Adrenaline976s avatar
Hej!

Jag hittade inte så många trådar så hoppas det är okej att jag frågar, annars ber jag om ursäkt.

Jag är inte så bra på Excel och skulle verkligen uppskatta hjälp från er, som säkert har bättre skills än mig, om ni kan hjälpa mig att skanna denna lista med OCR, alltså konvertera listan och få in det i Excel och ladda upp .xlsx filen här, alternativet skicka på pm om det är ok.

Listan:
https://gofile.io/d/vutXZ0

Jag testade själv, men det blev inte helt perfekt. Uträkningen för summor verkade stämma, tror jag (kollade bara snabbt), men det var en massa "###" överallt och allt såg rörigt ut, så gav upp och tog bort allt.

Tack på förhand!
Citera
2023-08-20, 15:27
Medlem
Jag är själv ganska kass på Excel, men har i alla fall lärt mig att ### ofta helt enkelt betyder att siffrorna/innehållet i cellen inte får plats. Löses genom att öka bredden på kolumnen.
Citera
2023-08-27, 01:50
Medlem
Hej,

jag söker hjälp från någon mer kunnig och smartare än mig själv.
Problemet är som följande:
Jag har en budget där jag "bokför" varje köp i en logg och sedan summerar det totala värdet inom en kategori i en cell.
Exempel: I cell A2 har jag texten "Livsmedel", i cell B2 visas den totala summan av samtliga utgifter under kategorin "Livsmedel".
I kolumn C så anges kategorin i min logg, till exempel "Livsmedel".
I kolumn D anges värdet, dvs utgiften.

Hur använder jag XLETAUPP för att leta upp samtliga celler med texten "Livsmedel" i kolumn C och summerar deras värden som finns på samma rad i kolumn D?
I skärmklippet nedanför så har jag 5 st rader med texten "Livsmedel" i kolumn C och deras värde i kolumn D, hur adderar jag dem i cell B2?

Tanken är att funktionen ska gälla för kolumn C och D, alternativt mellan låt säga, rad 2 och 250, så när jag loggar en transaktion så adderas summan automatiskt i rätt cell beroende på vilken kategori jag anger i loggen.

Behöver jag använda en annan funktion? Hittills lyckas jag endast få in värdet av en cell från kolumn D. Alltså jag lyckas använda XLETAUPP för att hitta en cell med texten "Livsmedel", men den lägger bara in värdet från cellen bredvid, inte samtliga celler i D-kolumnen som har texten "Livsmedel" i C-kolumnen.

Se skärmklipp över exempel här för att bättre förstå vad jag behöver hjälp med: https://imageupload.io/zZqrEOvPXJBAKZU

Tack på förhand!
Citera
2023-08-27, 04:58
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesBureus
Hej,

Jag har en budget där jag "bokför" varje köp i en logg och sedan summerar det totala värdet inom en kategori i en cell.
Exempel: I cell A2 har jag texten "Livsmedel", i cell B2 visas den totala summan av samtliga utgifter under kategorin "Livsmedel".

Hur använder jag XLETAUPP för att leta upp samtliga celler med texten "Livsmedel" i kolumn C och summerar deras värden som finns på samma rad i kolumn D?
I skärmklippet nedanför så har jag 5 st rader med texten "Livsmedel" i kolumn C och deras värde i kolumn D, hur adderar jag dem i cell B2?

Tanken är att funktionen ska gälla för kolumn C och D, alternativt mellan låt säga, rad 2 och 250, så när jag loggar en transaktion så adderas summan automatiskt i rätt cell beroende på vilken kategori jag anger i loggen.

Behöver jag använda en annan funktion? Hittills lyckas jag endast få in värdet av en cell från kolumn D. Alltså jag lyckas använda XLETAUPP för att hitta en cell med texten "Livsmedel", men den lägger bara in värdet från cellen bredvid, inte samtliga celler i D-kolumnen som har texten "Livsmedel" i C-kolumnen.

Se skärmklipp över exempel här för att bättre förstå vad jag behöver hjälp med: https://imageupload.io/zZqrEOvPXJBAKZU

Tack på förhand!

Du ska använda SUMIF eller möjligen SUMIFS beroende på komplexiteten. Jag är osäker på vad de heter på svenska men det kan jag ta reda på. LETAUPP-funktionerna summerar inte.

PM:a mig en länk till din fil så ska jag hjälpa dig och sen posta lösningen här.
Citera
2023-08-27, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Du ska använda SUMIF eller möjligen SUMIFS beroende på komplexiteten. Jag är osäker på vad de heter på svenska men det kan jag ta reda på. LETAUPP-funktionerna summerar inte.

PM:a mig en länk till din fil så ska jag hjälpa dig och sen posta lösningen här.

Tack för återkoppling!

I och med att jag har <50 inlägg så tillåts jag ej skicka PM annat än till admin och moderatorer.

Här är en länk till excel-filen varifrån skärmklippet kommer från: https://fastupload.io/syMs2J7CJ5oqZvb/file
Citera
2023-08-27, 12:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesBureus
Hej,

Tack på förhand!

SUMMA.OMF(D: D;C:C;"Livsmedel")

(exkl. mellanslag mellan : och D, var för att undvika emojin).
Citera
2023-08-27, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
SUMMA.OMF(D: D;C:C;"Livsmedel")

(exkl. mellanslag mellan : och D, var för att undvika emojin).

Stort tack, det funkar fint. Du har hjälpt mig enormt!
Citera
2023-09-04, 19:37
Nån som vet hur man summar alla värden från samma datum i en cell? Jag har googlat en del, men får det inte att funka som jag vill. Alla datumen står i ordning uppifrån och ner från kolumn A rad 5, men vissa dagar har flera rader/värden. I kolumn N står dessa värden, och det är detta som ska summeras i kolumn P, om de skrevs in samma datum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in