2023-10-10, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Gillberg har en viktig poäng här.

En fråga jag ställer mig är, om man analyserar mobilen ur ett vidare perspektiv, längre tid. Hur många händelser liknande den vid 0233 hittar man då? Händelser där mobilen registrerat en skärmtändning likt denna med ett delvis täckt ansikte som inte låst upp mobilen?

Händer detta några gånger per dygn?
Några gånger i veckan?
Eller är detta en unik händelse?

Eller är det någon som händer titt som tätt utan förklarlig anledning?
Det är en sak som polisen/åklagaren behöver ta reda på, om de skall göra gällande att denna händelse är av betydelse i detta fallet.

Och vilken kunskap har Apple om den typen av "felregistreringar", om de nu skulle dela med sig av sådan kunskap.
Jag gissar att det är en Gyroscopic modul som mäter när den generellt ska användas via en algorithm. Tycker fortfarande inte mobilen ska spela någon roll.

När i tid blev Maja telefon-kåt före eller efter mordet ?
Citera
2023-10-10, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad säger Avel?

Gillberg menar att om mobilen legat i fickan och man kommit åt den aktiveras Face- ID:t, vilket det gör när skärmen lyser upp. Den har registrerat något som den inte är säker på är ett ansikte, och polisen har inte prövat det här.

Ett annat alternativ enligt Gillberg är att mobilen legat brevid Maja när den lyste upp och då registrerat en dela av hennes ansikt.

Från P4.

Expressen:

"– Det som står där är faceid.any.face-covering.detected."

Jag ska inte säga att jag får en ocean på min kvarn, men det har gått ett år sedan MH:s mobil tömdes.

Jag har "efterfrågat" en gedigen analys och utvärdering av händelserna i iPhonen. Detta som nu "uppdagas" ska inte tas och försöka redas ut i rätten. Dessutom inte utan en IT-forensiker.

Det här är inte kunskap som de som nu är i rätten har och inte ens de som jobbar på Elgiganten eller Apple Store kan de här händelserna i loggen.

"faceid.any.face-covering.detected" är en av all väldigt detaljerade data som lagras i databasen. Såna detaljer som jag visade på i inlägg här inatt och samma har jag visat tidigare i tråden.

Det som kan tilläggas är att det inte kollats efter viss annan data som finns i Biome. Det är en "uppdatering" som Apple gjort och styrt om vissa händelser till ett nytt filsystem. Alltså inte den databas som tidigare varit en guldgruva, alltså KnowledgeC som vi ser de här händelserna kommer från.

Jag är inte IT-forensiker och har ändå viss kunskap om detta. Men jag kan inte allt. Det bygger på att dels så håller Apple hårt på sina "affärshemligheter" och det är ju väldigt mycket i syfte at skapa en trygghet och säkerhet för användaren.

Jag har fått "kvalitetsgissa" väldigt mycket för att avgöra vad polisen har missat. I radion så pratade jag om skärmtändning och upplåsning just för att det var det som man högst troligt skulle kunna hitta i MH:s iPhone. Och så blev det. Jag behöver inte ryggdunka mig själv för det, men kan bara konstatera att de sjabblat bort många goda chanser att göra vissa utredningsåtgärder som nu är omöjliga (grannens mobil etc).

Kort sammanfattat, jag ska inte kunna mer än Polismyndigheten.

Apple döper sina händelser väldigt pedagogiskt. Det är för att det är väldigt många saker deras utvecklare ska kunna ha koll på. Den här detaljen faceid.any.face-covering.detected vet jag inte exakt vad det är men eftersom IT-forensikerna har testat och får den här händelsen utan "felmarginaler" så har de nu i elfte timmen gjort ett bra jobb med att tolka vad detta är.

Någon har alltså varit vaken och aktiv med MH:s iPhone. Och den har inte aktiverat Face IDi fickan eller på nåt annat sätt halt låst upp denna mobil. Sen om MH har lyckats vrida sig i sängen så kameran prickar hennes halvt dolda ansikte så detta händer går omöjligt att avgöra.

Som kuriosa så kan nämnas att i USA så ger de poliser rådet att inte titta i kameran som de tar i beslag. Det grundar sig på att efter ett visst antal "tittar" så låser sig iPhonen och kräver lösenkoden istället för Face ID.

Och kan tilläggas att Face ID har inbyggt i systemet att den paketerar de här krypteringsnycklarna lite mindre "säkert" så iPhonen snabbt kan låsas upp. Hur det funkar kan vi ta som kuriosa när röken lagt sig lite här.
Citera
2023-10-10, 12:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
https://sverigesradio.se/artikel/har-ryker-forsvararen-och-aklagaren-ihop-polisen-har-inte-en-aning
Från rätten

Ja, Gillberg är ganskaspydig dä,och menar att man istället för att ha vänt sig till källan Apple, har polisen gjort egna undersökningar med fickor och bord.
Citera
2023-10-10, 12:19
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Lutar lite åt det hållet hittills, tyvärr.
Johanna vållande/grov misshandel, grovt gravfridsbrott och Maja gravfridsbrott.
Tvivel har AE lyckats så, vi får se vad resterande rättsmedicinare har att komma med.
AL har slarvat en del i obduktionsprotokollen och där borde man ha valt en mer erfaren rättsläkare.

Haha hur fan har AE lyckats så tvivel? Det måste ju vara för en korkad idiot som tror på tomtar och troll också... en överbetald jävla pajas som sålt sig för pengar...
Citera
2023-10-10, 12:21
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Jag gissar att det är en Gyroscopic modul som mäter när den generellt ska användas via en algorithm. Tycker fortfarande inte mobilen ska spela någon roll.

När i tid blev Maja telefon-kåt före eller efter mordet ?

Nej, jag har ju ända sedan start varit av den grundläggande åsikten att händelsen 0233 har ganska liten eller ingen betydelse i att kunna knyta Maja till mordet. Om något är det till hennes fördel. Och det är precis vad Gillberg menar också. Det återstår att se hur mycket vikt rätten lägger vid detta i sina domskäl.
Citera
2023-10-10, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag ska inte säga att jag får en ocean på min kvarn, men det har gått ett år sedan MH:s mobil tömdes.

Jag har "efterfrågat" en gedigen analys och utvärdering av händelserna i iPhonen. Detta som nu "uppdagas" ska inte tas och försöka redas ut i rätten. Dessutom inte utan en IT-forensiker.

Det här är inte kunskap som de som nu är i rätten har och inte ens de som jobbar på Elgiganten eller Apple Store kan de här händelserna i loggen.

"faceid.any.face-covering.detected" är en av all väldigt detaljerade data som lagras i databasen. Såna detaljer som jag visade på i inlägg här inatt och samma har jag visat tidigare i tråden.

Det som kan tilläggas är att det inte kollats efter viss annan data som finns i Biome. Det är en "uppdatering" som Apple gjort och styrt om vissa händelser till ett nytt filsystem. Alltså inte den databas som tidigare varit en guldgruva, alltså KnowledgeC som vi ser de här händelserna kommer från.

Jag är inte IT-forensiker och har ändå viss kunskap om detta. Men jag kan inte allt. Det bygger på att dels så håller Apple hårt på sina "affärshemligheter" och det är ju väldigt mycket i syfte at skapa en trygghet och säkerhet för användaren.

Jag har fått "kvalitetsgissa" väldigt mycket för att avgöra vad polisen har missat. I radion så pratade jag om skärmtändning och upplåsning just för att det var det som man högst troligt skulle kunna hitta i MH:s iPhone. Och så blev det. Jag behöver inte ryggdunka mig själv för det, men kan bara konstatera att de sjabblat bort många goda chanser att göra vissa utredningsåtgärder som nu är omöjliga (grannens mobil etc).

Kort sammanfattat, jag ska inte kunna mer än Polismyndigheten.

Apple döper sina händelser väldigt pedagogiskt. Det är för att det är väldigt många saker deras utvecklare ska kunna ha koll på. Den här detaljen faceid.any.face-covering.detected vet jag inte exakt vad det är men eftersom IT-forensikerna har testat och får den här händelsen utan "felmarginaler" så har de nu i elfte timmen gjort ett bra jobb med att tolka vad detta är.

Någon har alltså varit vaken och aktiv med MH:s iPhone. Och den har inte aktiverat Face IDi fickan eller på nåt annat sätt halt låst upp denna mobil. Sen om MH har lyckats vrida sig i sängen så kameran prickar hennes halvt dolda ansikte så detta händer går omöjligt att avgöra.

Som kuriosa så kan nämnas att i USA så ger de poliser rådet att inte titta i kameran som de tar i beslag. Det grundar sig på att efter ett visst antal "tittar" så låser sig iPhonen och kräver lösenkoden istället för Face ID.

Och kan tilläggas att Face ID har inbyggt i systemet att den paketerar de här krypteringsnycklarna lite mindre "säkert" så iPhonen snabbt kan låsas upp. Hur det funkar kan vi ta som kuriosa när röken lagt sig lite här.
Billig krok du la där, Lz4 eller LZMA ?
alla vet lz4 är snabbare.. men kul att du hade koll på sådant du med.

Gissa var man patchar.. om man ska "dekryptera" (man gör inte det) med tanke på kryptering RSA( Nyklarna, Public Key Priv Key common denominator 1001 )
Jag KAN ha sagt något fel så nyp mig inte
Citera
2023-10-10, 12:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Petra Levinson
16 minutes ago
Gillberg fortsätter: "Varför vänder man sig inte till Avel?"

Kunde inte låta bli

Du menar att utredningen skulle vara bättre utan sluttider och utan 02:33:10? Och lite till?
Kanske viktiigar att lyfta at Maja kissar på sig, söker på strippklubb och mörkar det förutom att hon är psykopatdyrkare.

Kunde inte låta bli
Citera
2023-10-10, 12:29
Medlem
Citat:
Du menar att utredningen skulle vara bättre utan sluttider och utan 02:33:10? Och lite till?
Kanske viktiigar att lyfta at Maja kissar på sig, söker på strippklubb och mörkar det förutom att hon är psykopatdyrkare.

Kunde inte låta bli

Nu har du nog fått lite om bakfoten. Har föga intresse för vart Maja kissar eller om hon vill gå på strippklubb.

Men GW tyckte ju faktiskt att det Maja gör med telefonen 02:33 var trams. Det viktiga enligt honom var M s andra stegserie kl 02:43, när allt är över enligt honom. Det som M hållit på med innan verkar han inte så intresserad av, eftersom han tror hon låg i sängen. Han har ju fullkomligt tappat det gubben!
Citera
2023-10-10, 12:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det har du rätt. Det är svårt att förstå vad åklagaren menar här (kanske för att meningen är tagen ur sin kontext). Men det har blivit ett grundläggande problem för åklagaren här, att han inte klart och tydlig, på klara och tydliga tekniska bevis, kan förklara vad det är som har skett med mobilen och hur det har gått till.

Mobilen tror sig ha sett en del av ett ansikte. Men vilka "felkällor" kan ge upphov till en sådan registrering.
Man kan uppfatta det som att åklagaren nu helt plötsligt menar att mobilen "kanske" har blivit upplåst, men att ingen "gått in i den". I så fall motsäger han sig själv eftersom han alldeles nyss sa att mobilen inte blivit upplåst och att den informationen som han gav tidigare var fel.
Inte heller vet han om mobiltelefonen "lags ner".
Åklagaren gör inte sig själv en tjänst här. Det här är förhastat, ogenomtänkt och rörigt presenterat. Åklagaren väcker själv tvivel kring sakerna här genom sin röriga presentation. IMO.

Vet inte om Apple är behjälpliga i sådant här, men påminner mig om utredningen av aktiviteter i Stefans dator, där polisens forensiker satt hemma med sin egen dator (?)kvällen innan rättegången och försökte sig på att göra någon slags test för att se om det krävdes en mänsklig hand eller om datorn kunde generera det som syntes på egen hand (grovt förenklat från en it- idiot).

Ja, poängen, är väl att det blir lite egna tester utifrån lösa parmetrar som inte är gjorda på vetenskapligt (säkert) sätt. Typ.

Har man koll på exakt vad som behövs för att allt som ska in i ekvationen är med, och har man gjort undersökningen på ett exakt och mätbart sätt.
Citera
2023-10-10, 12:31
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Hur stor är chansen att straffen lindras till dråp (eller vållande till annans död)? Antalet år i buren lär ju minska drastiskt, typ minus tio år per skalle?

Den chansen finns inte skulle jag vilja påstå.

Antingen är det mord, eller så bedömer rätten att Eriksson har rätt och då lär det bli vållande.
Citera
2023-10-10, 12:39
Medlem
Citat:
Gillberg har en viktig poäng här.

En fråga jag ställer mig är, om man analyserar mobilen ur ett vidare perspektiv, längre tid. Hur många händelser liknande den vid 0233 hittar man då? Händelser där mobilen registrerat en skärmtändning likt denna med ett delvis täckt ansikte som inte låst upp mobilen?

Händer detta några gånger per dygn?
Några gånger i veckan?
Eller är detta en unik händelse?

Eller är det någon som händer titt som tätt utan förklarlig anledning?
Det är en sak som polisen/åklagaren behöver ta reda på, om de skall göra gällande att denna händelse är av betydelse i detta fallet.

Och vilken kunskap har Apple om den typen av "felregistreringar", om de nu skulle dela med sig av sådan kunskap.

Frågan är om Apple vill erkänna felregistreringar?
Citera
2023-10-10, 12:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Vet inte om Apple är behjälpliga i sådant här, men påminner mig om utredningen av aktiviteter i Stefans dator, där polisens forensiker satt hemma med sin egen dator (?)kvällen innan rättegången och försökte sig på att göra någon slags test för att se om det krävdes en mänsklig hand eller om datorn kunde generera det som syntes på egen hand (grovt förenklat från en it- idiot).

Ja, poängen, är väl att det blir lite egna tester utifrån lösa parmetrar som inte är gjorda på vetenskapligt (säkert) sätt. Typ.

Har man koll på exakt vad som behövs för att allt som ska in i ekvationen är med, och har man gjort undersökningen på ett exakt och mätbart sätt.

Ja, lite så. Det är bra att polisen utreder och gör undersökningar och tester. Men dessa måste ju då göras på ett vetenskapligt korrekt sätt, inte hastas fram lite hej hopp på några snabbt gissade övningar, och när man inte får några utslag i de begränsade testerna så drar man slutsatser på det. Det håller helt enkelt inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in