Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Vad säger Avel?
Gillberg menar att om mobilen legat i fickan och man kommit åt den aktiveras Face- ID:t, vilket det gör när skärmen lyser upp. Den har registrerat något som den inte är säker på är ett ansikte, och polisen har inte prövat det här.
Ett annat alternativ enligt Gillberg är att mobilen legat brevid Maja när den lyste upp och då registrerat en dela av hennes ansikt.
Från P4.
Expressen:
"– Det som står där är faceid.any.face-covering.detected."
Jag ska inte säga att jag får en ocean på min kvarn, men det har gått ett år sedan MH:s mobil tömdes.
Jag har "efterfrågat" en gedigen analys och utvärdering av händelserna i iPhonen. Detta som nu "uppdagas" ska inte tas och försöka redas ut i rätten. Dessutom inte utan en IT-forensiker.
Det här är inte kunskap som de som nu är i rätten har och inte ens de som jobbar på Elgiganten eller Apple Store kan de här händelserna i loggen.
"faceid.any.face-covering.detected" är en av all väldigt detaljerade data som lagras i databasen. Såna detaljer som jag visade på i inlägg här inatt och samma har jag visat tidigare i tråden.
Det som kan tilläggas är att det inte kollats efter viss annan data som finns i Biome. Det är en "uppdatering" som Apple gjort och styrt om vissa händelser till ett nytt filsystem. Alltså inte den databas som tidigare varit en guldgruva, alltså KnowledgeC som vi ser de här händelserna kommer från.
Jag är inte IT-forensiker och har ändå viss kunskap om detta. Men jag kan inte allt. Det bygger på att dels så håller Apple hårt på sina "affärshemligheter" och det är ju väldigt mycket i syfte at skapa en trygghet och säkerhet för användaren.
Jag har fått "kvalitetsgissa" väldigt mycket för att avgöra vad polisen har missat. I radion så pratade jag om skärmtändning och upplåsning just för att det var det som man högst troligt skulle kunna hitta i MH:s iPhone. Och så blev det. Jag behöver inte ryggdunka mig själv för det, men kan bara konstatera att de sjabblat bort många goda chanser att göra vissa utredningsåtgärder som nu är omöjliga (grannens mobil etc).
Kort sammanfattat, jag ska inte kunna mer än Polismyndigheten.
Apple döper sina händelser väldigt pedagogiskt. Det är för att det är väldigt många saker deras utvecklare ska kunna ha koll på. Den här detaljen faceid.any.face-covering.detected vet jag inte exakt vad det är men eftersom IT-forensikerna har testat och får den här händelsen utan "felmarginaler" så har de nu i elfte timmen gjort ett bra jobb med att tolka vad detta är.
Någon har alltså varit vaken och aktiv med MH:s iPhone. Och den har inte aktiverat Face IDi fickan eller på nåt annat sätt halt låst upp denna mobil. Sen om MH har lyckats vrida sig i sängen så kameran prickar hennes halvt dolda ansikte så detta händer går omöjligt att avgöra.
Som kuriosa så kan nämnas att i USA så ger de poliser rådet att inte titta i kameran som de tar i beslag. Det grundar sig på att efter ett visst antal "tittar" så låser sig iPhonen och kräver lösenkoden istället för Face ID.
Och kan tilläggas att Face ID har inbyggt i systemet att den paketerar de här krypteringsnycklarna lite mindre "säkert" så iPhonen snabbt kan låsas upp. Hur det funkar kan vi ta som kuriosa när röken lagt sig lite här.