2023-10-10, 11:55
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betydelsen
Kommer sluta med att båda blir frikända för mord och döms till 2-3 år för vållande till annans död. Svenska rättssystemet i ett nötskal. Hovrätten kan man stänga ner för den fungerar uppenbarligen inte.
Lutar lite åt det hållet hittills, tyvärr.
Johanna vållande/grov misshandel, grovt gravfridsbrott och Maja gravfridsbrott.
Tvivel har AE lyckats så, vi får se vad resterande rättsmedicinare har att komma med.
AL har slarvat en del i obduktionsprotokollen och där borde man ha valt en mer erfaren rättsläkare.
Citera
2023-10-10, 11:55
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fast:
"GW skrattar högt och ljudligt i salen över Erikssons rappa svar.
Citat:
Ursprungligen postat av EBT
]Gillar GW, men det får väl finnas gränser? Sitta och skratta ljudligt i en mordrättegång är lite väl makabert. Är han på något sätt släkt/vän med MHs familj? Han framstår som närmast besatt av hennes oskuld.
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Läser rapporter om att GW sitter och skrattar högt vid väl valda tillfällen. Bristen på respekt är verkligen häpnadsväckande. Det sitter liksom anhöriga till ett mordoffer i samma sal och ska behöva lyssna på en fet jävla valross dödsrosslingar. Släng ut fanskapet.
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
För GW tycks Toves död vara ren underhållning, som en teaterföreställning.
Nu försvann den sista respekt jag hade kvar för gubben, man sköter sig respektfullt i en rättsal!
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Ja, precis han uppför sig som en ovårdad dräng.
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Instämmer! Har gillat honom fram tills att han började kommentera aktuellt fall. Det började med att han hamnade helt snett när han misstänkte både expojkvänner och uttalade sig att J inte haft tillgång till bil m.m. Sen har det bara gått utför för gubben. Inte många rätt i detta fall.
Jag stod i kön utanför Eksjö TR när han gjorde entre. Han klampade förbi hela kön utan en blick, vilket resulterade i att en av Aftonbladets reportrar blev försenad.

Leif GW borde skämmas för sitt agerande i Hovrätten!
Så här beter sig inte en vettig person - vilken total brist på respekt för oskyldiga anhöriga och övriga inblandande!

Det här är allvar - det handlar om en död 21-åring och om resten av livet för de två åtalade.
Vart har LGWs omdöme tagit vägen, det som han tidigare blev så beundrad för ihop med sin stora kunskap??? (Tidigare beundrad bl a av mig)
Senast redigerad av coli 2023-10-10 kl. 11:58.
Citera
2023-10-10, 11:56
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag vet inte fullt ut vad detta innebär men:

Åklagare Wilhelmsson:

"Vems ansikte det är, är oklart och det går inte heller att säga om det varit möjligt att därefter gå in i telefonen. Det enda man kan säga är att ingen därefter gått in i telefonen, utan man har lagt ner den.""

https://sverigesradio.se/artikel/nu-kan-tove-fallet-avgoras-folj-dagens-hovrattsforhandling-har

Det har du rätt. Det är svårt att förstå vad åklagaren menar här (kanske för att meningen är tagen ur sin kontext). Men det har blivit ett grundläggande problem för åklagaren här, att han inte klart och tydlig, på klara och tydliga tekniska bevis, kan förklara vad det är som har skett med mobilen och hur det har gått till.

Mobilen tror sig ha sett en del av ett ansikte. Men vilka "felkällor" kan ge upphov till en sådan registrering.
Man kan uppfatta det som att åklagaren nu helt plötsligt menar att mobilen "kanske" har blivit upplåst, men att ingen "gått in i den". I så fall motsäger han sig själv eftersom han alldeles nyss sa att mobilen inte blivit upplåst och att den informationen som han gav tidigare var fel.
Inte heller vet han om mobiltelefonen "lags ner".
Åklagaren gör inte sig själv en tjänst här. Det här är förhastat, ogenomtänkt och rörigt presenterat. Åklagaren väcker själv tvivel kring sakerna här genom sin röriga presentation. IMO.
Citera
Medlem
Citat:
P4:

"19-åringen och hennes försvarare tittar på åklagaren nu när han berättar att hennes telefon registrerat ett ansikte 02.33.10. Detta innebär enligt åklagaren att telefonen inte kan han legat i 19-åringens väska eller ficka som hennes försvarare påstod."
//
"Telefonen har inte blivit aktivt upplåst men 02:33:10 är det en händelse där telefonens Face-ID har aktiverats, en händelse som det inte sades något om i polisens tidigare PM."

Det här landar lite mitt emellan min, analytikern och IT-forensikerns analys.

Jag plöjde igår Apples 232-sidiga dokumentation i jakt på svar och det som händer mot bakrund av detta utdrag från Apples text:

Användarnyckelsamling (det är svenska för "keybag")

Användarnyckelsamlingen är den nyckelsamling där de paketerade klassnycklarna som används vid normal körning av enheten förvaras. När användaren exempelvis anger en lösenkod läses NSFileProtectionComplete in från användarnyckelsamlingen och packas upp. Det är en binär egenskapslistfil (.plist) som lagras i klassen No Protection.

För enheter med SoC äldre än A9 är innehållet i .plist-filen krypterat med en nyckel som finns i ett raderingsbart lagringsutrymme. För att skydda nyckelsamlingarna raderas och omskapas den här nyckeln varje gång en användare ändrar sin lösenkod.

För enheter med A9 eller senare med SoC innehåller .plist-filen en nyckel som indikerar att nyckelsamlingen lagras i ett utrymme som skyddas av Secure Enclave-styrd anti-replay-nonce.

Secure Enclave hanterar användarnyckelsamlingen och kan svara på sökningar angående enhetens låsningsstatus. Det rapporterar att enheten är upplåst endast om alla klassnycklarna i användarnyckelsamlingen är tillgängliga och har packats upp.
Enhetsnyckelsamling

Enhetsnyckelsamlingen används till att förvara de paketerade klassnycklarna som används vid åtgärder som innehåller enhetsspecifika data. iPadOS-enheter som har konfigurerats för delad användning behöver ibland få tillgång till inloggningsuppgifter innan en användare har loggat in. Därför krävs det en nyckelsamling som inte är skyddad med användarens lösenkod.

iOS och iPadOS har inte stöd för kryptografisk uppdelning av filsystemsinnehåll per användare, vilket betyder att systemet använder klassnycklar från enhetsnyckelsamlingen till att paketera filnycklar. Nyckelringen använder däremot klassnycklar från användarnyckelsamlingen till att skydda objekt i användarens nyckelring. På iOS-och iPadOS-enheter som har konfigurerats för att användas av endast en användare (den förvalda konfigurationen) är enhetsnyckelsamlingen densamma som användarnyckelsamlingen och båda skyddas av användarens lösenkod.

Det fetade i texten innebär att alla "kryperingsnycklarna" i keybagen måste ha gjorts tillgängliga för att iPhonen ska indikera att den är upplåst. Alltså att /keybagIisLocked ska vara satt till värdet 0 för att vara upplåst.

Så iPhonen är "halvt upplåst" kan man säga. Jag (och analytikern i det tidiga protokollet) har menat att den är upplåst. Det är både korrekt och inkorrekt.

Vissa nycklar i keybagen kan låsas upp för att man t,ex ska kunna komma åt vissa funktioner från låsskärmen. Det är en inställningsgrej. Man kan alltså göra ett aktivt val för att välja vilka funktioner som ska vara tillgängliga när låsskärmen är aktiv. Alltså iPhonen satt i /device/isLocked och värdet i databasen då är satt till 0.

Man får då kika i fupen på den tid som MH filmar rådjuret. Då bör ju iPhonen vara upplåst kan man tänka sig.

Men så behöver det inte vara då man kommer åt kameran (och vissa keys/nycklar då) från låsskärmen. I nedre högra hörnet t.ex finns en "knapp" för det.

Om MH och tjejerna sen har tittat på filmen så kan man göra det från låst läge också. Då klickar man på miniatyrbilden nere i vänstra hörnet och därifrån kan man inte klicka sig vidare in i iPhonen.

Hur det än är så tyder alla tecken och "bevis" där på att någon har varit vaken och aktiv med mobilen. Nåt annat sätt är svårt att tolka detta nya som kommit till rätten.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Därför att Gillberg redan vänt sig till någon som förstår detta mycket bättre än Avel ...

Inte utan anledning åklagaren idag inför domstolen tvingats förklara att den han tidigare påstått har varit fel. Och inte utan anledning som Gillberg idag kan plocka fler poäng kring detta och polisens slarviga och mycket hastigt genomförda "utredning" där man dragit slutsatser på alldeles för lite underlag.

Jag ska dock ge polisen, den nya (?) IT-forensiker som klivit in här, credit för att till sist faktiskt inte bara ha läst en och annan rad i loggen och skippat resten utan faktiskt också genomfört tester kring hur mobilen faktiskt fungerar och vilka loghändelser olika skeenden resulterar i. Det har get viss information, men polisen gör ett stort misstag när de drar slutsatser på icke-händelser från tester som är alldeles alldeles för få till antalet.

Åklagaren skall absolut ha cred för att han oskyggt förklarar att det tidigare sagda var fel, och nu presenterar denna nya bevisning. Men detta kommer i slutändan ligga honom mer till last och vara mer till fördel för Maja, än tvärtom.
Snacka om att det bara väcks ännu mer tvivel kring vad som verkligen skedde 02:33.
Jag undrar dock hur tillförlitlig denna nya bevisning är, som polisen uppbringat på en kafferast, efter att Gillberg flashat med mobilen i rätten förra veckan.
Det blir väldigt konstigt och jag undrar vad polisen gjort/inte gjort tidigare... ddt är åklagaren som leder utredningen och begär olika utredningsåtgärder... nu kanske Whilelmson inte sks lasras för allt, eftersom Rullman hoppade av det havererade skeppet. Detta är Rullmans slarv.
Citera
2023-10-10, 11:59
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Leader
Men sa han inte sist att telefonen legat i hennes väska? Sorry men jag hänger inte med.

Det är viktigt att tänka på här att försvaret jobbar mycket med att "väcka rimligt tvivel", snarare än att säga "det var exakt det här som skedde".

Nu kan jag tycka att Maja och Gillberg borde veta om mobilen låg i hennes väska eller inte. Men det kan mycket väl bara så att Maja har haft mobilen i väskan, plockat upp den och lagt den bredvid sig på sängen, men är osäker på exakt i tid när det skedde, om det var före eller efter 0233. Så kan det faktiskt vara.

Då har Gillberg att förhålla sig till att det kan vara det ena eller det andra, och "allt" han behöver göra att ge troliga alternativa förklaringar till åklagarens anklagelser mot Maja. Det kan ibland verka konstigt, men det är så juridiken fungerar och det finns viktiga anledningar till att det är så. Rättssäkerhet och inga oskyldiga skall dömas.
Citera
2023-10-10, 12:01
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betydelsen
Kommer sluta med att båda blir frikända för mord och döms till 2-3 år för vållande till annans död. Svenska rättssystemet i ett nötskal. Hovrätten kan man stänga ner för den fungerar uppenbarligen inte.

Det vore det största hånet mot en bevisligen mördad och bränd människa samt offrets familj.

Men inget förvånar mig längre när det gäller Sveriges rättssystem!
Citera
2023-10-10, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Det vore det största hånet mot en bevisligen mördad och bränd människa samt offrets familj.

Men inget förvånar mig längre när det gäller Sveriges rättssystem!
Som att sitta och gissa om Maja är svart eller brun eller 4 Nyanser, tragiskt vilket som..
Citera
2023-10-10, 12:03
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag undrar dock hur tillförlitlig denna nya bevisning är, som polisen uppbringat på en kafferast, efter att Gillberg flashat med mobilen i rätten förra veckan.
Det blir väldigt konstigt och jag undrar vad polisen gjort/inte gjort tidigare... ddt är åklagaren som leder utredningen och begär olika utredningsåtgärder... nu kanske Whilelmson inte sks lasras för allt, eftersom Rullman hoppade av det havererade skeppet. Detta är Rullmans slarv.

Låt mig säga så här - Detta är åklagarens slarv. Det är så man måste se detta.
Vilhelmson som person ska förmodligen inte klandras för det.
Rullman skall i större utsträckning.
Samtidigt arbetar de bägge på åklagarkammaren och de tar del av varandras kunskaper och kompetens osv. Åklagarkammaren i Jönköping, med Rullman i spetsen i detta fallet, har lett förundersökningen och bör klandras för dessa tillkortakommanden.

Vilhelmsson ska möjligen ha cred för att ha lyft utredningen och fått fram ny information så här sent.
Eller så är det bytet (?) av IT-forensiker som gjort skillnaden, och där som klander och cred skall delas ut.
Citera
2023-10-10, 12:04
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Den advokaten hittar på alla möjliga varianter
Han känns inte trovärdig
Så här sa PG i onsdags.
Citat:
Gillberg ska nu praktiskt – via en overhead – visa hur det går till närm an väcker telefonen. Han har sin telefon på bordet och lyfter den, den lyser till och slocknar efter några få sekunder.
Citat:
Det misslyckas några gånger, men när han lyckas menar Gillberg att det ska vara beviset för att den kan ha "väckts" bara av att Maja rörde sig, liggande i sängen med en eventuell magväska där telefonen låg.

– Min poäng är att när klockan är 02.33 finns det två sätt att denna börjat lysa. Att hon har tappat på skärmen med fingret, eller att den legat i fickan och hon har vänt sig i sängen och den börjat lysa.

– Det var det hela, säger han och avslutar.
Så vad gjorde Krösa-Maja, har hon rört skärmen, haft den i fickan eller i väskan? Jag fattar inte!

Det är väl klart att Maja vet var hon hade telefonen.
Citera
2023-10-10, 12:08
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Gillberg undrar varför man inte vänder sig till Apple:

"19-åringens advokat Peter Gillberg tar till orda: "Jag uppfattar det som att polisen inte har en aning om vad det här är för någonting." Åklagaren Thobias Vilhelmsson: "Det får stå för försvaret."

https://sverigesradio.se/artikel/nu-kan-tove-fallet-avgoras-folj-dagens-hovrattsforhandling-har

Gillberg har en viktig poäng här.

En fråga jag ställer mig är, om man analyserar mobilen ur ett vidare perspektiv, längre tid. Hur många händelser liknande den vid 0233 hittar man då? Händelser där mobilen registrerat en skärmtändning likt denna med ett delvis täckt ansikte som inte låst upp mobilen?

Händer detta några gånger per dygn?
Några gånger i veckan?
Eller är detta en unik händelse?

Eller är det någon som händer titt som tätt utan förklarlig anledning?
Det är en sak som polisen/åklagaren behöver ta reda på, om de skall göra gällande att denna händelse är av betydelse i detta fallet.

Och vilken kunskap har Apple om den typen av "felregistreringar", om de nu skulle dela med sig av sådan kunskap.
Citera
2023-10-10, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Leif GW borde skämmas för sitt agerande i Hovrätten!
Så här beter sig inte en vettig person - vilken total brist på respekt för oskyldiga anhöriga och övriga inblandande!

Det här är allvar - det handlar om en död 21-åring och om resten av livet för de två åtalade.
Vart har LGWs omdöme tagit vägen, det som han tidigare blev så beundrad för ihop med sin stora kunskap??? (Tidigare beundrad bl a av mig)

Håller helt med, det här är ingen jävla teaterföreställning. Hans lobbyism har tagit över och här framstår han dessutom som ett litet småglin, det är bara spaden och sandlådan som fattas. Det bevisar bara att han lämnat förnuftet och numera styrs av låga, primitiva magkänslor.

Lyckligtvis kommer han inte att påverka domen, Johanna kommer få sin livstidsdom fastställd, förhoppningsvis frias inte heller Maja. Här har vi en rykande aktuell video på herrar GW och Oisen.

https://www.youtube.com/watch?v=vehDp37pLug
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in