2023-10-10, 11:20
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om M har tfn hos sig 2.33, vilket verkar sannolikt, och sedan går och hämtar den 2.43 måste hon ha förflyttat sig under mellantiden utan tfn.
Hm!
Ja, är det som hon menar, att hon stiger upp ur sängen senare och går tillbaka för att hämta sin mobil så borde den dessförinnan ha legat bredvid henne då 02:33-aktiviteten sker och en del av ansiktet registreras.
Citera
2023-10-10, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Det är jävligt skumt att bägge lobbar så hårt för att frikänna mördarna. Fattas bara att det kommit fram att dom skickar kärleksbrev i smyg till varandra. GW och Oisin är motsvarigheten till kvinnor som svärmar för manliga mördare på anstalt.
De blandar troligvis in sin personliga åsikt
Jag har följt Expressen och där finns inga sådana antydningar
Citera
2023-10-10, 11:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Han hade ju fel om att telefonen var upplåst, som han så väldigt bestämt hävdade i massa inlägg. Så kan han väl ha fel nu också. Jag påstod inte i det fallet och jag påstår inte i detta fallet att han har fel. Men att han kan ha det. Förra gången visade det sig att han hade det.

Telefonen har INTE låsts upp. Sannolikt har den alltså inte sett Majas ansikte. Vad har telefonen sett som den har registrerat som någon del av något ansikte som INTE låser upp telefonen? Tja du, det kan nog vara nästan vad som helst som telefonen råkade uppfatta som en del av ett ansikte.

Hudfärg lär vara helt irrelevant för telefonen när det kommer till FaceID, eftersom det måste funka i många olika ljusförhållanden och den använder IR för detektion. Det är bara rasister som använder n-ord som hänger upp sig på sånt som hudfärg.

Jag vet inte fullt ut vad detta innebär men:

Åklagare Wilhelmsson:

"Vems ansikte det är, är oklart och det går inte heller att säga om det varit möjligt att därefter gå in i telefonen. Det enda man kan säga är att ingen därefter gått in i telefonen, utan man har lagt ner den.""

https://sverigesradio.se/artikel/nu-kan-tove-fallet-avgoras-folj-dagens-hovrattsforhandling-har
Citera
2023-10-10, 11:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Leader
Men sa han inte sist att telefonen legat i hennes väska? Sorry men jag hänger inte med.

Ficka tror jag han pratat om.
Citera
2023-10-10, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ficka tror jag han prtat om.
Den advokaten hittar på alla möjliga varianter
Han känns inte trovärdig
Citera
2023-10-10, 11:29
Medlem
boqpods avatar
Alla vet väl för fan att det måste vara RÄTT (användarens) ansikte som tittar in i telefonen för att den ska ”låsas upp”.
Med låsas upp menar jag givetvis ”hänglåssymbolen” som visuellt visar ifall ägaren eller någon annan håller i telefonen. Hade någon annan än Maja tittat på telefonen skulle denna upplåsning aldrig ske.
Det är som att mata in pinkoden, men sker per automatik med ansiktsigenkänninge.

Så det faktum att den här ”upplåsningsregistreringen” är gjort bevisar ju att det är Maja och ingen annan som tittat på telefonen. Man behöver inte aktivt gå in i telefonen, men avscanningen görs per automatik och har alltså uppfattat att det är ägaren (Maja).
Alla som vet hur tekniken fungerar vet även att detta INTE kan ske om du tar någon annans telefon. Den skulle aldrig låsa upp sig då!
Betänk att denna teknik används för bl.a bank-id - så den är väldigt solid och träffsäker!
Citera
2023-10-10, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
"Telefonen är låst 01.14 till 02.59. Vid kl 02.33 har telefonen noterat ett face-id, ett ansikte som varit delvis täckt."

ajdå maja ....vilken osis
Ja precis
Men Gillberg försöker dribbla bort det
Citera
2023-10-10, 11:31
Medlem
notknapparens avatar
Det verkar vara teknikstrul, går inte att spela in bl.a.

Därför tar man nu en tidigare luch efter att man gått igenom åklagaren Thobias Vilhelmssons kompletterande sakframställan och lite personalia, P7 osv istället för att höra vittnen.
Citera
2023-10-10, 11:44
Medlem
Kommer sluta med att båda blir frikända för mord och döms till 2-3 år för vållande till annans död. Svenska rättssystemet i ett nötskal. Hovrätten kan man stänga ner för den fungerar uppenbarligen inte.
Citera
2023-10-10, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betydelsen
Kommer sluta med att båda blir frikända för mord och döms till 2-3 år för vållande till annans död. Svenska rättssystemet i ett nötskal. Hovrätten kan man stänga ner för den fungerar uppenbarligen inte.

definitivt inte
Citera
2023-10-10, 11:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte fullt ut vad detta innebär men:

Åklagare Wilhelmsson:

"Vems ansikte det är, är oklart och det går inte heller att säga om det varit möjligt att därefter gå in i telefonen. Det enda man kan säga är att ingen därefter gått in i telefonen, utan man har lagt ner den.""

https://sverigesradio.se/artikel/nu-kan-tove-fallet-avgoras-folj-dagens-hovrattsforhandling-har
https://sverigesradio.se/artikel/har-ryker-forsvararen-och-aklagaren-ihop-polisen-har-inte-en-aning
Från rätten
Citera
2023-10-10, 11:50
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Petra Levinson
16 minutes ago
Gillberg fortsätter: "Varför vänder man sig inte till Avel?"

Kunde inte låta bli

Därför att Gillberg redan vänt sig till någon som förstår detta mycket bättre än Avel ...

Inte utan anledning åklagaren idag inför domstolen tvingats förklara att den han tidigare påstått har varit fel. Och inte utan anledning som Gillberg idag kan plocka fler poäng kring detta och polisens slarviga och mycket hastigt genomförda "utredning" där man dragit slutsatser på alldeles för lite underlag.

Jag ska dock ge polisen, den nya (?) IT-forensiker som klivit in här, credit för att till sist faktiskt inte bara ha läst en och annan rad i loggen och skippat resten utan faktiskt också genomfört tester kring hur mobilen faktiskt fungerar och vilka loghändelser olika skeenden resulterar i. Det har get viss information, men polisen gör ett stort misstag när de drar slutsatser på icke-händelser från tester som är alldeles alldeles för få till antalet.

Åklagaren skall absolut ha cred för att han oskyggt förklarar att det tidigare sagda var fel, och nu presenterar denna nya bevisning. Men detta kommer i slutändan ligga honom mer till last och vara mer till fördel för Maja, än tvärtom.
Snacka om att det bara väcks ännu mer tvivel kring vad som verkligen skedde 02:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in