2023-10-10, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
läser i tidningen att "Maja Hellman ska betala totalt 650 000 kronor i skadestånd till fem av Toves nära anhöriga. Johanna Leshem Jansson ska betala drygt en halv miljon kronor till samma personer."

En halv miljon för ett liv? Inte undra på att Sverige behöver höja lagar.

Ja det är offren som behöver komma i fokus och inte frörrövare
Per familjemedlem blir det väldigt lite pengar och M och J har väl inga pengar så det betalas väl ut med våra skattepengar
En skribent i tråden skryter ju om att M går snart fri och får ett fett skadestånd

Vissa har tydligen problem med moralen och ser inte skillnaden på rätt el fel
Skammligt enligt mig
Citera
2023-10-10, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Så du tror på fullaste allvar att J skulle ha låtit M stå över mordet på T när J med sina psykopatiska drag skulle låta M sova igenom det viktigaste och största brottet som skulle utföras.

För att förstå en mördare eller kriminell så måste du tänka som en kriminell.
Michael Stone Professor i psykopati, han har intervjuat över 100 st seriemördare.

Att J skulle låta M sova igenom mordet ser jag som obefintlig.

Om J hade varit ensam med T i en kamp som pågick flera minuter, där hon behövde använda hela sin kropp för att bemästra T, hade J garanterat ropat på sin bästis för att hjälpa till.

Att varken röster eller skrik hörts tyder på ett överraskande överfall där både J och M snabbt inkapaciterad T, så hon varken kunnat skrika eller försvara sig. Detta krävs det två för!
Citera
2023-10-10, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Jag försöker tänka hur jag hade gjort. Hade krävts mycket för att få mig att flytta. Men kanske känns annorlunda om man väl är i den sitsen?
Men tänker att jag har fast jobb, alla vänner bor nära mig nu, många år i bostadskö för den här lägenheten. Inte så kul att lämna allt bara för att inte riskera springa på en anhörig på 7-eleven en kväll när man skall köpa chips.
De kan köpa sig en bostad
J pappa hade en hästgård som han sålde
I ett sånt här läge bör man nog tänka på vad som är bäst för fler än sig själv
Hur ska Majas liv se ut i Vetlanda
Ungdomarna vill nog inte umgås med henne och krogen i Vetlanda lär hon inte kunna besöka
Det blir inget normalt liv för henne i Vetlanda
Och T familj + pojkväns familj är ganska många personer så risken är nog ganska stor att det blir möten ute i samhället
Senast redigerad av Anedin 2023-10-10 kl. 06:10.
Citera
2023-10-10, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammelmorsan
Intressant att Maja ibland har så lätt att uttrycka sig och minnas detaljer t ex %-halten i deras vin och antal glas som dricks (se nedan) med hon ibland är fullständigt omöjlig att förstå eftersom hon bara stakar sig "eeehhh" eller svarar att hon inte minns. Vad ska man tro om detta???

"Jag och de andra börjar dricka, jag dricker först ett glas vitt vin, 13%-igt, Johanna dricker ett glas rosévin som är 14%-igt tror jag och när jag druckit upp mitt första glas så häller jag upp ett till. Runt tio halv elva så börjar vi gå till Nöjet och jag tar då med mig vinboxen och häller upp vin i ett plastglas som jag sedan tar med mig på vägen.
Johanna tar också med sig ett glas rosévin och Louise tar med sig en cider.
Vi ställer sedan min vinbox och mitt glas bakom ett elskåp ca 100 meter från Nöjet och Johanna ställer sitt glas där också. Väl inne på Nöjet så träffar jag en kompis vid garderoberna och vi snackar lite. Under tiden så går Johanna och Louise, tror jag, in till dansgolvet inne på Nöjet och efter en stund så går jag också dit. Sen dansar vi, jag blir bjuden på en Redbull vodka 6:a av Louise. "

Hon har inga problem med minnet. Hon för fram det hon tror gynnar henne själv, och håller tyst eller ljuger om allt som ligger henne i fatet.
Citera
2023-10-10, 06:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
De kan köpa sig en bostad
J pappa hade en hästgård som han sålde
I ett sånt här läge bör man nog tänka på vad som är bäst för fler än sig själv
Hur ska Majas liv se ut i Vetlanda
Ungdomarna vill nog inte umgås med henne och krogen i Vetlanda lär hon inte kunna besöka
Det blir inget normalt liv för henne i Vetlanda
Och T familj + pojkväns familj är ganska många personer så risken är nog ganska stor att det blir möten ute i samhället
Om vi tänker att hon blir frikänd (eller ja, hon får sitta nåt halvår för gravfridsbrott). Oavsett om hon bor i Vetlanda, Jönköping eller Kiruna så kommer ju en del att känna igen henne titt som tätt eftersom hela Sverige har sett henne i tidningarna. Om hon nu inte både byter namn och ändrar sitt utsende rejält på något sätt.
Citera
2023-10-10, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammelmorsan
Intressant att Maja ibland har så lätt att uttrycka sig och minnas detaljer t ex %-halten i deras vin och antal glas som dricks (se nedan) med hon ibland är fullständigt omöjlig att förstå eftersom hon bara stakar sig "eeehhh" eller svarar att hon inte minns. Vad ska man tro om detta???

"Jag och de andra börjar dricka, jag dricker först ett glas vitt vin, 13%-igt, Johanna dricker ett glas rosévin som är 14%-igt tror jag och när jag druckit upp mitt första glas så häller jag upp ett till. Runt tio halv elva så börjar vi gå till Nöjet och jag tar då med mig vinboxen och häller upp vin i ett plastglas som jag sedan tar med mig på vägen.
Johanna tar också med sig ett glas rosévin och Louise tar med sig en cider.
Vi ställer sedan min vinbox och mitt glas bakom ett elskåp ca 100 meter från Nöjet och Johanna ställer sitt glas där också. Väl inne på Nöjet så träffar jag en kompis vid garderoberna och vi snackar lite. Under tiden så går Johanna och Louise, tror jag, in till dansgolvet inne på Nöjet och efter en stund så går jag också dit. Sen dansar vi, jag blir bjuden på en Redbull vodka 6:a av Louise. "
Ja där är minnet 💯
Inga öhh eller Ehh
Den bilden jag får av M är att hon tidigt lärt sig att manipupulera
Citera
2023-10-10, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Om vi tänker att hon blir frikänd (eller ja, hon får sitta nåt halvår för gravfridsbrott). Oavsett om hon bor i Vetlanda, Jönköping eller Kiruna så kommer ju en del att känna igen henne titt som tätt eftersom hela Sverige har sett henne i tidningarna. Om hon nu inte både byter namn och ändrar sitt utsende rejält på något sätt.
Jo så är det ju men risken är 💯 i Vetlanda
aningens mindre på annan ort
Och många brottslingar byter ju namn
Ett samvete och respekt mot Toves anhöriga är minst lika viktigt
Citera
2023-10-10, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Åklagaren har begärt ett tilläggsförhör med Maja angående 0233. Jag var förvånad att åklagaren inte hade gjort detta redan tidigare. Slarv. Men nu har han i alla fall gjort det.

Vi får se om Gillberg har någon invändning där, när åklagaren kommer med ny framhastad bevisning mitt under pågående huvudförhandling, och om rätten då medger förhöret.

Och vad Maja i så fall svarar. - Kan inte minnas att jag vaknat eller gjort något med telefonen, är väl en lågoddsare, skulle jag tro. Och vem vet, det kan till och med vara sant.

Eller så var hon vaken, kollade klockan, och säger som det är. Vem vet, så kan det också bli.
Jag gissar att M har blivit tipsad på vad hon ska säga och att hon ska hålla fast vid det
Citera
2023-10-10, 07:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det man kan konstatera är att MH och JJ har olika familjesituationer. Som vi läst oss till har MH inte haft en helt lätt uppväxt. Hur hon hanterat det och faktum att hon och hennes bror är adopterade lämnar jag till de som är mer kunniga att analysera. Vissa menar att hon präglats av att vara "uppfostrad" i en religiös familj. Hur det präglat henne kan jag inte avgöra.

Socialt verkar JJ har funkat "bättre" än MH i många avseenden. Hur MH har hanterat högtider, familjesammankomster, vanliga "hemmakvällar", resor och födelsedagar och likande framgår inte fullt ut av fup. Som man kan tolka det har hon haft rätt mycket "med sig själv". Att må så dåligt i ung ålder måste varit en utmaning. Att hon fullt ut inte "hämtat sig" från det kan man säkert analysera vidare. Uppenbart så är det en utmaning att leva med den "problematik" som hennes bakgrund och diagnoser "skapat".

Ok jag köper att du inte vill leta upp, men då jag inte hittar det så kan vi lämna den diskussionen då.
Hur J hanterat sin smått rotlösa barndom vet vi inte, men den KAN ha påverkat henne menligt, även om hon inte vidhåller det utan menar att hon haft lätt att få kamrater. Fasaden förefaller viktig.

Klipp från Grevens sammanfattning:

- 20 år. Född 2002
- Född i Helsingborg. De första åren bodde familjen på olika platser i Skåne
- Föräldrarna skilde sig när JJ var 7 år. Bodde därefter växelvis hos dem.
- Beskriver goda relationer i familjen och uppväxten som mycket bra
- Egen häst sedan 7 års ålder
- Pianolektioner sedan 11 års ålder
- Engagerad i Svenska kyrkan, med bland annat kördeltagande och pianospelande.
- "Mycket goda betyg" i grundskolan och "goda betyg" på gymnasiet
- Aldrig haft någon egentlig psykisk ohälsa.
- Beskriver sig själv som social och har alltid haft lätt att få kamrater.
- Bodde på Myrisbod*vägen i Nye fram till 2009 då hon flyttade till adressen hennes far har idag
- Bodde fram till i somras hos sin far i Nye
- Bor själv i en lägenhet i centrala Vetlanda, St*rgatan 71, sedan juni 2022.
Citera
2023-10-10, 07:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tack för information!

Uppfattar att det under senaste dygnet har pågått en diskussion runt 02:33 och ansiktsigenkänning.

Vad jag tänker är att M borde ha haft mobilen intill sig just då eftersom hon nämner att hon går tillbaka för att hämta sin mobil 02:43?
Om M har tfn hos sig 2.33, vilket verkar sannolikt, och sedan går och hämtar den 2.43 måste hon ha förflyttat sig under mellantiden utan tfn.
Hm!
Citera
2023-10-10, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag gissar att M har blivit tipsad på vad hon ska säga och att hon ska hålla fast vid det

Ny artikel idag.

Andra rättegångsdagen – fyra rättsläkare ska höras

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/69Q3Ae/tovefallet-andra-dagen-i-hovratten
Citera
2023-10-10, 07:59
Medlem
Ny bevisning har lagts fram i Tove-fallet

Inför förhandlingarna i Göta hovrätt lutar sig advokaterna i Tove-fallet mot ny bevisning. Två frågor är i fokus.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eJLVel/mordet-pa-tove-ny-bevisning-laggs-fram
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in