Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Det man kan konstatera är att MH och JJ har olika familjesituationer. Som vi läst oss till har MH inte haft en helt lätt uppväxt. Hur hon hanterat det och faktum att hon och hennes bror är adopterade lämnar jag till de som är mer kunniga att analysera. Vissa menar att hon präglats av att vara "uppfostrad" i en religiös familj. Hur det präglat henne kan jag inte avgöra.
Socialt verkar JJ har funkat "bättre" än MH i många avseenden. Hur MH har hanterat högtider, familjesammankomster, vanliga "hemmakvällar", resor och födelsedagar och likande framgår inte fullt ut av fup. Som man kan tolka det har hon haft rätt mycket "med sig själv". Att må så dåligt i ung ålder måste varit en utmaning. Att hon fullt ut inte "hämtat sig" från det kan man säkert analysera vidare. Uppenbart så är det en utmaning att leva med den "problematik" som hennes bakgrund och diagnoser "skapat".
Ok jag köper att du inte vill leta upp, men då jag inte hittar det så kan vi lämna den diskussionen då.
Hur J hanterat sin smått rotlösa barndom vet vi inte, men den KAN ha påverkat henne menligt, även om hon inte vidhåller det utan menar att hon haft lätt att få kamrater. Fasaden förefaller viktig.
Klipp från Grevens sammanfattning:
- 20 år. Född 2002
- Född i Helsingborg. De första åren bodde familjen på olika platser i Skåne
- Föräldrarna skilde sig när JJ var 7 år. Bodde därefter växelvis hos dem.
- Beskriver goda relationer i familjen och uppväxten som mycket bra
- Egen häst sedan 7 års ålder
- Pianolektioner sedan 11 års ålder
- Engagerad i Svenska kyrkan, med bland annat kördeltagande och pianospelande.
- "Mycket goda betyg" i grundskolan och "goda betyg" på gymnasiet
- Aldrig haft någon
egentlig psykisk ohälsa.
- Beskriver sig själv som social och har alltid haft lätt att få kamrater.
- Bodde på Myrisbod*vägen i Nye fram till 2009 då hon flyttade till adressen hennes far har idag
- Bodde fram till i somras hos sin far i Nye
- Bor själv i en lägenhet i centrala Vetlanda, St*rgatan 71, sedan juni 2022.