2023-10-10, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Men inte säljarna tydligen.
Är inte alltid "buden" existerar. Ibland är de påhittade, ibland är det bulvaner, ibland är det något spekulativt bud där budaren inte var speciellt intresserad och ibland är det en budare som var intresserad men inte längre.

Tråkigt för tråden är att det inte finns några civilicerade regler kring den här processen så finns rätt lite data det går att lita på. Att en kalsongförsäljare påstår att någon annan också är intresserad av att köpa kalsongerna är inte så givande.
Citera
2023-10-10, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Alla bostadsrätter säljs inte av fastighetsmäklare. Dessa kommer garanterat inte med i statistiken, eftersom ingen håller reda på vad de säljs för. Villor däremot kan ju aldrig säljas utan att köpeskillingen blir offentlig.

Fast du har inga som helst bevis för att det lilla som ej rapporteras säljs så mycket billigare. Det är ren spekulation.
Citera
2023-10-10, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Everglot
Den där tomten styckar man upp och säljer andra halvan för 4-6 miljoner. Däri ligger värdet.

Sånt är för avancerat för trådens skribenter att ta in.

Minimistorleken för hur stor en tomt får vara är cirka 800kvm så denna kan mao säljas. Bara tomterna är då värda runt 5 msek styck som du säger.
Citera
2023-10-10, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Fast du har inga som helst bevis för att det lilla som ej rapporteras säljs så mycket billigare. Det är ren spekulation.

Du talar i nattmössan såhär på morgonen.
Det här fenomenet med dolda slutpriser var ovanligt förut, idag väldigt vanligt. Du kan glömma att bara 5% göms. Det är betydligt fler.

Hur tänker du då, att de som göms är för bra slutpriser?
Citera
2023-10-10, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Du talar i nattmössan såhär på morgonen.
Det här fenomenet med dolda slutpriser var ovanligt förut, idag väldigt vanligt. Du kan glömma att bara 5% göms. Det är betydligt fler.

Hur tänker du då, att de som göms är för bra slutpriser?

Jaha. Du had självklart statistik på allt som göms. Du sitter ju inte bara hemma i källaren och fabulerar
Citera
2023-10-10, 08:47
Medlem
Citat:
Jaha. Du had självklart statistik på allt som göms. Du sitter ju inte bara hemma i källaren och fabulerar

Har du siffror på andra mörkertal?
Vore intressant att se
Citera
2023-10-10, 08:48
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Jag har aldrig påstått något sådant. Jag har bara sagt att det för 100 % av alla villor som säljs går att ta reda på köpeskillingen. Man får ju inte ut någon lagfart utan att berätta vad huset såldes för. När det gäller bostadsrätter så är det så att vissa fastighetsmäklare ibland - eller till och med ganska ofta - redovisar siffror som det går att bygga statistik på. Men den är inte 100-procentig.

Det är en tvåa i Långsele till salu på Blocket för 20 000 kronor. Tror du att den typen av objekt kommer med i statistiken? Ingen skulle ens komma på tanken att anlita en fastighetsmäklare för en sådan försäljning, då mäklaren kostar mer än vad bostadsrätten är värd.
Senast redigerad av Trixton 2023-10-10 kl. 08:51.
Citera
2023-10-10, 09:24
Medlem
Citat:
Precis i uppgång är det ett självspelande piani. Idiot 2 budar över idiot 1.

I nedgång går det fort. Och när kreditkranen stryps och lån läggs om är det bråk på brf-stämmorna. Vi kommer nog snart läsa i Dagbladet att en och annan brf medlem nitat någon annan. Du vet var du hörde det först,

Jag vet inte om jag vill kalla denna "pyspunkan" för att ha gått speciellt fort.
Om något tycker jag att priserna sjunkit förvånansvärt långsamt.

Det var alltså 1.5 år sen som riksbanken började höja räntorna, och trots det tycker jag att priserna står sig ganska bra.

Tyvärr för oss som ska köpa större boende och hoppas på rea.
Citera
2023-10-10, 09:29
Medlem
Citat:
Storbanken: Räkna med boprisfall i höst

Bostadspriserna har varit stabila i år efter dramatiskt 2022, men mycket talar för att bostadspriserna vänder ned igen i höst. Det skriver Nordea i en analys på tisdagen.

Nordea ser det som ett tecken att hushållen förväntar sig att höjningarna är tillfälliga och ska sänkas snabbt igen, vilket är fel.

https://www.di.se/nyheter/storbanken-rakna-med-boprisfall-i-host/

Lycka till alla bolånetorskar.
Citera
2023-10-10, 09:42
Medlem
Acceptpris Bromma och Solna just nu 57 bostäder
Och flertal bud under accepteratpris

https://www.maklarhuset.se/objekt/budgivning/569152

https://www.notar.se/kopa-bostad/objekt/59AJPNHSASVQ752V

Mekklare tar nya tag och döljer budgivningar som inte når upp till utgångspris
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-riksby-stockholms-kommun-kvarnbacksvagen-77-20543598
Senast redigerad av Snakepliskensthlm 2023-10-10 kl. 09:47.
Citera
2023-10-10, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
https://www.di.se/nyheter/storbanken-rakna-med-boprisfall-i-host/

Lycka till alla bolånetorskar.

Ändå va jag runt i helgen Solna / Bromma och fina lägenheter och bra ekonomi är det mkt folk
Ett repobjekt hade 1 besökare och 1 bud förutom mig
November kan bli fynd
Osäker hur Jan - Mars blir 2024
Brukar va en bra månad sälja
Svårt veta om riksbanken sänker ränta 2024
November blir det minst 25punkter upp
Citera
2023-10-10, 10:00
Medlem
Citat:
Har du siffror på andra mörkertal?
Vore intressant att se

Jag håller foliehatten borta från huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in