2023-10-09, 21:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Precis i uppgång är det ett självspelande piani. Idiot 2 budar över idiot 1.

I nedgång går det fort. Och när kreditkranen stryps och lån läggs om är det bråk på brf-stämmorna. Vi kommer nog snart läsa i Dagbladet att en och annan brf medlem nitat någon annan. Du vet var du hörde det först,

Tror det är dina preferenser som spelar dig ett spratt. Budgivning är väl i regel en bra metod för att hitt MV.

Men samtidigt vet jag att Trillske tycker att dold budgivning är mycket bättre för att hitta MV. Men han är också en kuf av rang. Menar på att bitcoin inte är/var en bubbla men envist hävdar att vi har en bostadsbubbla i Sverige.
Citera
2023-10-09, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det du kan göra om du är seriös spekulant på en BR är att maila/ ringa någon i styrelsen som administrerar alla försäljningar i föreningen och fråga efter senaste försäljningspriser. De kanske inte är.tvingade att svara,.men gör ofta det.
I BRF där jag bor står det t.o.m i årsredovisningarna dock släpar siffrorna efter.

Ja det är enda raka om du ska få rätt slutpris
Min mekklare i Sthlm ändrade Booli och Hemnet från 2 900 000 till 3 500 000 istället
Så enkelt är det fejka
Lita INTE på mekklare
Lita INTE på Hemnet

Booli är bäst o mest serös men även Booli kan få fel uppgifter från mekklare

Jag söker mina lägenheter enbart på Booli och kollar föreningar mot min bank så lån mm stämmer
Tänk på årsbokslut är förskjutna 1 år
Nu när räntan är hög har många just lagt om lån och flertal ska höja 10-30% på hyran
Citera
2023-10-09, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Nästa räntehöjning är i november. Bostadspriserna ska fortsatt ner. Köpare bör ej ha bråttom.

De som köpt 2017 och framåt med 85 % belåning har snart förlorat hela sin insats.

Lycka till alla bolånetorskar. Ni trodde verkligen att ni skulle bli rika.

Ni är för korkade för att se att svensk bostadsmarknad är ett pyramidspel.

Ja nu är det bara hoppas jobbet går behållas och klara av räntan
Har de som köpt tur kan bstr hå +/- noll om 5-10 år vid försäljning
Citera
2023-10-09, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Ja det är enda raka om du ska få rätt slutpris
Min mekklare i Sthlm ändrade Booli och Hemnet från 2 900 000 till 3 500 000 istället
Så enkelt är det fejka
Lita INTE på mekklare
Lita INTE på Hemnet

Booli är bäst o mest serös men även Booli kan få fel uppgifter från mekklare

Jag söker mina lägenheter enbart på Booli och kollar föreningar mot min bank så lån mm stämmer
Tänk på årsbokslut är förskjutna 1 år
Nu när räntan är hög har många just lagt om lån och flertal ska höja 10-30% på hyran

Har inte koll på så många föreningar förutom där.jag bor själv , de årsredovisningarna jag sett redovisar de.öppet bindningstider på lån,.när de ska omsättas
, procentsatser amorteringar m.m men det kanske inte hör till vanligheterna.
Citera
2023-10-09, 22:16
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Är detta någon typ av ny försäljningmetod. Eller har jag missat något?. Kanske bara felskrivning.
Man kan iofs förvänta sig vad som helst från den ruffliga mäklarbranschen.

Man påstår sig har satt upp priset på denna tvåa från 2 495 000 till 2 950 000 kr.

Acceptpris iofs men känns som ett udda sätt att motivera kunderna med en halv mille högre acceptpris.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-hagerstensasen-stockholms-kommun-backvagen-153-18709304

Citat:
Accepterat pris! Enbart bokade visningar som gäller, ta kontakt med ansvarig mäklare för potentiell visning.
ser ut som nåt taget från google translate
Verkligen.
Som parentes kan nämnas att skuldsättningen är bortåt 20 000SEK/kvm !. Ett skämt för en byggnad från 1944.
Under rubrik "Renoveringar" står "Fällning av tre stycken träd på föreningens mark". Storartat, där gick bostaden upp 300 000 i värde.
Mecklare är i regel väldigt oseriösa. Men i denna perversa marknad finns tyvärr alltid någon BLT med temporär dysxlesi som tokbudar på detta och liknade objekt.
Citera
2023-10-09, 22:22
Medlem
Citat:
Accepterat pris! Enbart bokade visningar som gäller, ta kontakt med ansvarig mäklare för potentiell visning.

ser ut som nåt taget från google translate

Hela annonsen, också efter det du citerar, är usel Svenska.
Men det tycker jag är genomgående för många mäklare, oavsett prissegment.
Citera
2023-10-09, 22:23
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Har inte koll på så många föreningar förutom där.jag bor själv , de årsredovisningarna jag sett redovisar de.öppet bindningstider på lån,.när de ska omsättas
, procentsatser amorteringar m.m men det kanske inte hör till vanligheterna.

Yes, de flesta redovisar det. Men då krävs det att folk
1. Läser årsredovisningen
2. Förstår hur man ska kalkylera för att få fram ny månadsavgift vid ränteläge X %

En annan sak är ju underhållsplanen (som förhoppningsvis finns). Sannolikt inte många som kontaktar styrelsen för att se om större och kostsamma åtgärder väntar brf:en.
Citera
2023-10-09, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Yes, de flesta redovisar det. Men då krävs det att folk
1. Läser årsredovisningen
2. Förstår hur man ska kalkylera för att få fram ny månadsavgift vid ränteläge X %

En annan sak är ju underhållsplanen (som förhoppningsvis finns). Sannolikt inte många som kontaktar styrelsen för att se om större och kostsamma åtgärder väntar brf:en.

OK. Fått intrycket av att mäklare som säljer BR i solida föreningar har det mer som försäljningsargument nu för tiden, dolda tillgångar i form av hyresrätter, äger marken bundit lån till låg ränta under lång tid osv (sjukt viktigt o veta).

Minns inte att de skrev knappt nånting förutom 'bra förening' för bara 2-3 år sen. Folk köpte ändå bara det var tjusigt renoverat typ.
Citera
2023-10-09, 22:59
Medlem
Citat:
Vi har olika åsikter, Trista Täby kommer långt ner på listan om jag skulle jämföra med ex Danderyd o Lidingö.

Skulle tex aldrig betala 12 mille för denna inklämda skokartong på 118 kvm 200 m från E18. För att det är ett bra köpcentrum.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-roslags-nasby-lahall-taby-kommun-sandbrovagen-19-20652655
Den där tomten styckar man upp och säljer andra halvan för 4-6 miljoner. Däri ligger värdet.
Citera
2023-10-09, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Och din lösning är?
Exempelvis kan man ju äga sina bostäder, som i du vet.. alla andra länder, iaf alla andra länder som inte leker sofistikerad kommunism.

Jag har haft oerhört mycket mer rätt än både kreti och pleti och de flesta andra. Du själv ligger lugnt i lä. Sen kan man hävda att jag haft ren tur eller något annat, jag bryr mig inte, men eftersom du drog detta fåneri ur röven och hade helt fel har du nu nöjet framför dig att kolla mina inlägg här inne och krypa tillbaka under stenen.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2023-10-09 kl. 23:24.
Citera
2023-10-09, 23:48
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
95% av alla försäljningar rapporteras till mäklarstatistik. 5% är för lite för att nämnvärt påverka statistiken

Alla bostadsrätter säljs inte av fastighetsmäklare. Dessa kommer garanterat inte med i statistiken, eftersom ingen håller reda på vad de säljs för. Villor däremot kan ju aldrig säljas utan att köpeskillingen blir offentlig.
Citera
2023-10-10, 00:00
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Verkligen.
Som parentes kan nämnas att skuldsättningen är bortåt 20 000SEK/kvm !. Ett skämt för en byggnad från 1944.
Under rubrik "Renoveringar" står "Fällning av tre stycken träd på föreningens mark". Storartat, där gick bostaden upp 300 000 i värde.
Mecklare är i regel väldigt oseriösa. Men i denna perversa marknad finns tyvärr alltid någon BLT med temporär dysxlesi som tokbudar på detta och liknade objekt.

Ombildad förening. De flesta är högt skuldsatta och räntekänsliga. Visst är de kvarvarande hyresrätterna (som brukar finnas) dolda tillgångar men vad hjälper det ifall folk inte säger upp dem?

Och den vanliga mäklarfloskeln "Välskött förening". Vad fan menas med det?

Lägenheten verkar ha köpts för 3150K. De har bud på 2850K. Att få 90 % av ATH-priset hade jag varit nöjd med under dessa förutsättningar. Men inte säljarna tydligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in