Citat:
Förutom fordonsstatistik och branscherfarenhet förstås ....
Låter det som ett lugnt och tryggt bilägande när man måste lyssna efter missljud för att hinna till verkstan innan bilen spontansönderfaller likt en poloniumisotop ?
Känns som att jag undgick en mina när jag valde bort ZOE efter provkörning för många år sedan .
Se bara på BAB7 som bytt motor vart eller vartannat år , förutom allt annat som krånglat .
Låter det som ett lugnt och tryggt bilägande när man måste lyssna efter missljud för att hinna till verkstan innan bilen spontansönderfaller likt en poloniumisotop ?
Känns som att jag undgick en mina när jag valde bort ZOE efter provkörning för många år sedan .
Se bara på BAB7 som bytt motor vart eller vartannat år , förutom allt annat som krånglat .
Du resonerar bortom rim och reson. Jag menar, du baserar dina påståenden om att motorer byts på löpande band mot bakgrund av vad du läst på flashback eller kan du presentera den "fordonsstatistik" du hänvisar till? Menar du kanske dekras statistik om antal underkända bilar vid besktningen? Där ligger Renault inte jättebra till tror jag men jag har en till gammal Megane II från 2004 i familjen som rullar utmärkt trots sina 19år! Kan man bara byta glödlampor och tändspolar så funkar den. Köpte den för 5år sedan då den endast rullat 7000mil. Nu har den rullat 13500mil och utan större reparationer. Tändspolar (den käkar såna), glödlampor, fjädrar i bak, kamrem+vattenpump samt bromsskivor bak är vad jag kommer på.
Det finns ett problem med motorerna på Zoe, det ska man inte sticka under stolen med men likt KrösaMaja som sprang runt i gårdarna och hojtade: :"Har ni hört!!..." så kan det vara på sin plats att inte generalisera innan det finns säkerställd statistik på hur stort problemet är.
Det är ett mycket tryggt bilägande. Jag visste att du skulle ta tillfället i akt att vända min lyhördhet till något negativt men si, det funkar inte så. Jag sköter om mina grejor och i det ingår att lyssna efter onormala ljud i bilen så väl som att serva gräsklipparen med ny olja, ta en sväng på vinden för att se att allt ser bra ut eller ränsa löv från hängrännorna. Preventivt arbete och ren rutin.
Det går att få vilket bilmärke som helst att framstå som värsta skräpet för det blir fel på alla förr eller senare. Renault Zoe tillhör inte den mest kvalitativa bilen MEN jag gjorde research innan, köpte en lågmilare med nybilsgaranti kvar och är skitnöjd så här snart 1år och 8 månader in i ägandeskapet. Har kört bilen snart 3000 mil. Framvagnen är vek och länkarmar och spindelleder behöver bytas var 5000mil (gick på garanti). Motorn funkar men om den går sönder så täcks den av försäkringen. Så rent ekeonomiskt har det varit en bra affär med att köpa en Zoe. Perfekt pendlarbil till och från jobbet. Låga ägandekostnader då försäkringen är billig och laddar man hemma så blir det riktigt billiga mil.
Du begick möjligen ett misstag som inte skaffade en Zoe, för du gjorde väl en TCO och kollade på rätt objekt eller struntade du helt i research för att det är onödigt att "oroa" sig? Vad kör du för bil idag?
Senast redigerad av flat7 2023-10-08 kl. 09:36.
Senast redigerad av flat7 2023-10-08 kl. 09:36.