2023-06-07, 21:32
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Ladda var 15:e mil och sen ladda i 2 timmar. Wow vilken långfärdsbil

Du måste vara självplågare av rang. Varför inte cykla istället?
Det tar inte två timmar att ladda på långfärd, hade du visst något om elbilar så hade du vetat att man räknar laddtiden på långfärd från 20 til 80%.
Och det tar 60 minuter på min ZOE.
Citera
2023-06-07, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det tar inte två timmar att ladda på långfärd, hade du visst något om elbilar så hade du vetat att man räknar laddtiden på långfärd från 20 til 80%.

Eller 15 minuter med en modern elbil.

Jag vet antagligen mer om elbilar än du, för om du hade vetat tillräckligt hade du inte kuskat runt i EU med en ZOE
Citera
2023-06-07, 22:31
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Eller 15 minuter med en modern elbil.

Jag vet antagligen mer om elbilar än du, för om du hade vetat tillräckligt hade du inte kuskat runt i EU med en ZOE
Du vet inte ett skit om elbilar.

15 minuters laddning för att nå 80% är en teoretisk siffra som enbart kan uppnås under idealiska förhållanden, och endast erbjuds till ett fåtal väldigt dyra elbilar för en bra bit över en halv miljon kronor och uppåt miljonen..

Min ZOE kostade 279.000 kronor netto..
Citera
2023-06-08, 08:12
Medlem
Citat:

15 minuters laddning för att nå 80% är en teoretisk siffra som enbart kan uppnås under idealiska förhållanden, och endast erbjuds till ett fåtal väldigt dyra elbilar för en bra bit över en halv miljon kronor och uppåt miljonen..

Och idag kostar en uråldrig Zoe marginellt mindre änen Tesla model Y....

Släpp hörnflaggan och kom in i matchen Babsan
Citera
2023-06-08, 14:23
Medlem
Citat:

Förutom att det tar 1/4 av tiden att ladda en nyare elbil jämfört med ditt vrak, är att man dessutom kan köra över 40 mil medan du kan köra 15
Citera
2023-06-08, 20:23
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Förutom att det tar 1/4 av tiden att ladda en nyare elbil jämfört med ditt vrak, är att man dessutom kan köra över 40 mil medan du kan köra 15
Du har nog missuppfattat en hel del om elbilar.

De flesta vanliga elbilar i prisklassen under 500.000 kronor laddar marginellt snabbare än ZOE.
Det skiljer drygt 15-30 minuter på en laddning.
ZOE har dessutom en av de bästa räckvidden bland de små elbilarna, typ Peugeot e-208, Fiat 500e, etc.

På en 40-50 mila tur är andra elbilar i prisklassen 400-500,000 kronor framme ca 15 minuter före en ZOE.
Alltså ingen skillnad i praktiken, ett vägarbete och sen är den kvarten uppäten.

Väl framme på hotellet så har ZOE fördel igen, där kan ZOE ladda fullt på under 2 timmar med sin AC 22 laddning medans de övriga elbilarna får stå och ladda i flera timmar..

Komplettpaketet med ZOE är svårslaget, den bjuder på finesser både vid laddning, långtur och i stan som gör den oerhört kompetent.

Dessutom ser den trevlig ut och är en av de mest miljövänliga elbilar på marknaden.
Citera
2023-06-08, 21:46
Medlem
Citat:
Du har nog missuppfattat en hel del om elbilar.

De flesta vanliga elbilar i prisklassen under 500.000 kronor laddar marginellt snabbare än ZOE.
Det skiljer drygt 15-30 minuter på en laddning.
ZOE har dessutom en av de bästa räckvidden bland de små elbilarna, typ Peugeot e-208, Fiat 500e, etc.

På en 40-50 mila tur är andra elbilar i prisklassen 400-500,000 kronor framme ca 15 minuter före en ZOE.
Alltså ingen skillnad i praktiken, ett vägarbete och sen är den kvarten uppäten.

Väl framme på hotellet så har ZOE fördel igen, där kan ZOE ladda fullt på under 2 timmar med sin AC 22 laddning medans de övriga elbilarna får stå och ladda i flera timmar..

Komplettpaketet med ZOE är svårslaget, den bjuder på finesser både vid laddning, långtur och i stan som gör den oerhört kompetent.

Dessutom ser den trevlig ut och är en av de mest miljövänliga elbilar på marknaden.

Att du bara orkar...

Vi har smulat sönder dina fantasier i tråden gång på gång men ändå fortsätter du. Dags att lägga ner?

Dessutom snackar vi inte om huruvida Zoe är bättre eller sämre än andra små elbilar. Vi snackar om hur CP skadad du måste vara som sitter och åker långresor med en. Köra 15 mil, ladda 1-2 timmar och köra 15 mil till. Vad gör du på rasterna? Knullar horor?
Senast redigerad av salta_killen 2023-06-08 kl. 21:48.
Citera
2023-06-08, 21:52
Medlem
Citat:

Intressant matematik, men jag förväntar mig inget annat från ett missfoster. En Tesla model Y eller annan modern elbil kör sträckan utan laddstopp. Du måste däremot stanna och ladda 2-3 gånger. Du tillbringar alltså mer tid vid laddstolpen än vad Teslan tar att köra hela vägen.

Nu kommer du så klart säga att Tslan är 50000 kr dyrare, men lägg på lite utrustning på Zoe (den kommer ändå aldrig i närheten av finessernaoch komforten på Teslan) och du har en lika dyr bil.

Så, gå och sov nu
Citera
2023-06-08, 22:15
Medlem
Citat:
Att du bara orkar...

Vi har smulat sönder dina fantasier i tråden gång på gång men ändå fortsätter du. Dags att lägga ner?

Dessutom snackar vi inte om huruvida Zoe är bättre eller sämre än andra små elbilar. Vi snackar om hur CP skadad du måste vara som sitter och åker långresor med en. Köra 15 mil, ladda 1-2 timmar och köra 15 mil till. Vad gör du på rasterna? Knullar horor?

Mata inte BAB7-trollet
Citera
2023-06-08, 22:19
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Intressant matematik, men jag förväntar mig inget annat från ett missfoster. En Tesla model Y eller annan modern elbil kör sträckan utan laddstopp. Du måste däremot stanna och ladda 2-3 gånger. Du tillbringar alltså mer tid vid laddstolpen än vad Teslan tar att köra hela vägen.

Nu kommer du så klart säga att Tslan är 50000 kr dyrare, men lägg på lite utrustning på Zoe (den kommer ändå aldrig i närheten av finessernaoch komforten på Teslan) och du har en lika dyr bil.

Så, gå och sov nu
Tesla model Y för 550.000 kronor har ett LFP batteri vilket gör att räckvidden är sämre, framförallt vintertid.
En ny ZOE för 480.000 kronor har ett NMC batteri, och skillnad i räckvidd mellan bilarna är bara ca 5 mil.

Det skiljer alltså 70.000 kronor i pris.

ZOE Iconic 2023 är också välutrustad.

Därtill är löpande kostnader såsom däck och försäkringskostnad tre gånger då dyrt till en tesla.

Och i stan är ZOE oslagbar, där är teslan chanslös.

Sen handlar inte allt bara om hårda fakta, mycket handlar och känsla och välbefinnande, jag och många andra trivs helt enkelt bättre i en ZOE.
Citera
2023-06-08, 22:21
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Att du bara orkar...

Generellt laddar jag bara max en timme i taget på långtur.
Tiden går fort, man kan gå och handla mat, äta , dricka kaffe och gå på toa.
Sen är den timmen borta.
Citera
2023-06-08, 22:25
Medlem
Citat:

Netto? Det är väl fan inget som kostar något netto... Menar du inklusive moms eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in