2023-10-08, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Förutom fordonsstatistik och branscherfarenhet förstås ....

Låter det som ett lugnt och tryggt bilägande när man måste lyssna efter missljud för att hinna till verkstan innan bilen spontansönderfaller likt en poloniumisotop ?

Känns som att jag undgick en mina när jag valde bort ZOE efter provkörning för många år sedan .
Se bara på BAB7 som bytt motor vart eller vartannat år , förutom allt annat som krånglat .

Du resonerar bortom rim och reson. Jag menar, du baserar dina påståenden om att motorer byts på löpande band mot bakgrund av vad du läst på flashback eller kan du presentera den "fordonsstatistik" du hänvisar till? Menar du kanske dekras statistik om antal underkända bilar vid besktningen? Där ligger Renault inte jättebra till tror jag men jag har en till gammal Megane II från 2004 i familjen som rullar utmärkt trots sina 19år! Kan man bara byta glödlampor och tändspolar så funkar den. Köpte den för 5år sedan då den endast rullat 7000mil. Nu har den rullat 13500mil och utan större reparationer. Tändspolar (den käkar såna), glödlampor, fjädrar i bak, kamrem+vattenpump samt bromsskivor bak är vad jag kommer på.

Det finns ett problem med motorerna på Zoe, det ska man inte sticka under stolen med men likt KrösaMaja som sprang runt i gårdarna och hojtade: :"Har ni hört!!..." så kan det vara på sin plats att inte generalisera innan det finns säkerställd statistik på hur stort problemet är.

Det är ett mycket tryggt bilägande. Jag visste att du skulle ta tillfället i akt att vända min lyhördhet till något negativt men si, det funkar inte så. Jag sköter om mina grejor och i det ingår att lyssna efter onormala ljud i bilen så väl som att serva gräsklipparen med ny olja, ta en sväng på vinden för att se att allt ser bra ut eller ränsa löv från hängrännorna. Preventivt arbete och ren rutin.

Det går att få vilket bilmärke som helst att framstå som värsta skräpet för det blir fel på alla förr eller senare. Renault Zoe tillhör inte den mest kvalitativa bilen MEN jag gjorde research innan, köpte en lågmilare med nybilsgaranti kvar och är skitnöjd så här snart 1år och 8 månader in i ägandeskapet. Har kört bilen snart 3000 mil. Framvagnen är vek och länkarmar och spindelleder behöver bytas var 5000mil (gick på garanti). Motorn funkar men om den går sönder så täcks den av försäkringen. Så rent ekeonomiskt har det varit en bra affär med att köpa en Zoe. Perfekt pendlarbil till och från jobbet. Låga ägandekostnader då försäkringen är billig och laddar man hemma så blir det riktigt billiga mil.

Du begick möjligen ett misstag som inte skaffade en Zoe, för du gjorde väl en TCO och kollade på rätt objekt eller struntade du helt i research för att det är onödigt att "oroa" sig? Vad kör du för bil idag?
Senast redigerad av flat7 2023-10-08 kl. 09:36.
Citera
2023-10-08, 19:27
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Du resonerar bortom rim och reson. Jag menar, du baserar dina påståenden om att motorer byts på löpande band mot bakgrund av vad du läst på flashback eller kan du presentera den "fordonsstatistik" du hänvisar till? Menar du kanske dekras statistik om antal underkända bilar vid besktningen? Där ligger Renault inte jättebra till tror jag men jag har en till gammal Megane II från 2004 i familjen som rullar utmärkt trots sina 19år! Kan man bara byta glödlampor och tändspolar så funkar den. Köpte den för 5år sedan då den endast rullat 7000mil. Nu har den rullat 13500mil och utan större reparationer. Tändspolar (den käkar såna), glödlampor, fjädrar i bak, kamrem+vattenpump samt bromsskivor bak är vad jag kommer på.

Det finns ett problem med motorerna på Zoe, det ska man inte sticka under stolen med men likt KrösaMaja som sprang runt i gårdarna och hojtade: :"Har ni hört!!..." så kan det vara på sin plats att inte generalisera innan det finns säkerställd statistik på hur stort problemet är.

Det är ett mycket tryggt bilägande. Jag visste att du skulle ta tillfället i akt att vända min lyhördhet till något negativt men si, det funkar inte så. Jag sköter om mina grejor och i det ingår att lyssna efter onormala ljud i bilen så väl som att serva gräsklipparen med ny olja, ta en sväng på vinden för att se att allt ser bra ut eller ränsa löv från hängrännorna. Preventivt arbete och ren rutin.

Det går att få vilket bilmärke som helst att framstå som värsta skräpet för det blir fel på alla förr eller senare. Renault Zoe tillhör inte den mest kvalitativa bilen MEN jag gjorde research innan, köpte en lågmilare med nybilsgaranti kvar och är skitnöjd så här snart 1år och 8 månader in i ägandeskapet. Har kört bilen snart 3000 mil. Framvagnen är vek och länkarmar och spindelleder behöver bytas var 5000mil (gick på garanti). Motorn funkar men om den går sönder så täcks den av försäkringen. Så rent ekeonomiskt har det varit en bra affär med att köpa en Zoe. Perfekt pendlarbil till och från jobbet. Låga ägandekostnader då försäkringen är billig och laddar man hemma så blir det riktigt billiga mil.

Du begick möjligen ett misstag som inte skaffade en Zoe, för du gjorde väl en TCO och kollade på rätt objekt eller struntade du helt i research för att det är onödigt att "oroa" sig? Vad kör du för bil idag?

Jag kollade givetvis med märkesverkstäderna , genom mitt arbete har jag en hel del kontakt med folk inom både bilverkstäder och processindustri .
Verkmästare och mekaniker ser ganska snabbt vilka bilmodeller som krånglar och vilka som sällan har fel , detta ger i mitt tycke en bättre bild av verkligheten än bilprovningens , eller för den delen Folksams , statistik eftersom många tillverkare diskret gör recalls för att snygga till den offentliga statistiken eller för den delen bättra på imagen .
( VAG bytte exempelvis kamrem vid varje service på dieslarna pga usel kvalitet på spännrullarna , detta utan att meddela kunderna om problemet )
Idag har KIA stora problem med ryckningar och effektförlust på flera modeller men det syns inte heller på bilprovningens statistik fast alla märkesverkstäder känner till problemet .

När man då möttes av svar som " ingen av de leasingbilar vi fått oss tilldelade har klarat mer än 5000 mil utan motorbyte" och "så gott som alla ZOE har metallspån i transmissionsoljan redan vid första servicen" blev man givetvis avskräckt , i synnerhet som den övriga bilen höll sedvanlig låg renaultkvalitet med smäckiga plastdetaljer , dålig passform på inredningen och svampiga stolar .

När TCO sedan visade att jag täckte bränslekostnaden i minst 20.000mil ( med dåtidens bränslepriser , idag hade kalkylen varit annorlunda ) bara på prisskillnaden mellan en ZOE och en jämnstor Hyundai var valet enkelt .

Såhär i efterhand är jag tacksam att jag valde Hyundai , i synnerhet när man ser hur mycket bekymmer ZOE-ägarna verkar ha haft , både de jag känner och de jag läst om på forumet .

Just nu kör jag min privata V70 medan tjänstebilen är på verkstad igen .
Chefens idé om att välja franska bilar har lett till många verkstadsbesök , som tur är blir det en XC60 efter årsskiftet någon gång .

Hittills i år har grodätarbilen bytt hjullager fram två gånger , bägge spindelleder samt bromsok och skivor båda sidor fram .
Detta på en nära på ny bil som gått 6000 mil , lägg sedan till att dörrlåset höger bak lossnade inne i dörren ( som knappt blivit öppnad överhuvudtaget eftersom jag i regel åker ensam dit jag ska ) , bakluckelåsningen föll isär så bakluckan öppnades under färd , diverse skumma varningsmeddelanden som kommer och går i displayen fast verkstaden inte finner några felkoder , larmet startar då man öppnar dörren trots att bilen låst upp via larmfjärren mm mm

I två år har bilen rullat in och ut på verkstaden med ständigt nya bekymmer så det är inte bara elbilarna som fransmännen har kvalitetsproblem på .
Citera
2023-10-09, 12:34
Medlem
Sextiopluss avatar
Har haft fyra Renault. De senaste var ett par Clio. De hade småfel som vindrutetorkare och irriterande dåliga säten. Men mekaniken gick alltid. Drog alldeles för stora släp och körde ofta gasen i botten. Men allting höll.

Beträffande Zoe så är enda problemet jag ser för den som vill ha sin bil länge eller hoppas på bra andrahandsvärde. Sanningen om EV-batteriernas livslängd i tid börja krypa fram.

Här är ett exempel från The car care nut där en välskött Toyota hybrid stannar efter knappt 15 år och det lilla batteriet måste bytas. Kostnad 5800 $ ! Förmodar att det blir 75 000 Skr när problemet dyker upp här.

https://youtu.be/T3VFeMWINCc?si=B0zpYDIwVw86V-PU
Citera
2023-10-09, 12:50
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Har haft fyra Renault. De senaste var ett par Clio. De hade småfel som vindrutetorkare och irriterande dåliga säten. Men mekaniken gick alltid. Drog alldeles för stora släp och körde ofta gasen i botten. Men allting höll.

Beträffande Zoe så är enda problemet jag ser för den som vill ha sin bil länge eller hoppas på bra andrahandsvärde. Sanningen om EV-batteriernas livslängd i tid börja krypa fram.

Här är ett exempel från The car care nut där en välskött Toyota hybrid stannar efter knappt 15 år och det lilla batteriet måste bytas. Kostnad 5800 $ ! Förmodar att det blir 75 000 Skr när problemet dyker upp här.

https://youtu.be/T3VFeMWINCc?si=B0zpYDIwVw86V-PU

I hybrider så slits batterierna enormt. De har inga bra BMS, och batterierna är ofta så små att de laddas ofta till både 100% (dåligt) och ner till 0%. Så skippa hybrider är min rekommendation om du vill ha en bil som håller länge (vi har en hybrid, men det är företagsleasing, och byts vart tredje år). Välj antingen en ren elbil eller en ren ICE. Det sämsta underhållsmässigt och livslängdsmässigt är just kombon hybrid.

Men åter till tråden ämne Zoe; gällande Zoe är det inte batterierna som jag hört skall vara några större problem (ivf. inga större problem jag läst om vid normal användning), men däremot ofta problem med just elmotorn (slits ut i förtid) och även växellådan/reduktionslådan (metallspån skapas pga. slitage vid högre belastning/moment än vad konstruerad för).
Citera
2023-10-09, 13:22
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
I hybrider så slits batterierna enormt. De har inga bra BMS, och batterierna är ofta så små att de laddas ofta till både 100% (dåligt) och ner till 0%. Så skippa hybrider är min rekommendation om du vill ha en bil som håller länge (vi har en hybrid, men det är företagsleasing, och byts vart tredje år). Välj antingen en ren elbil eller en ren ICE. Det sämsta underhållsmässigt och livslängdsmässigt är just kombon hybrid.

Men åter till tråden ämne Zoe; gällande Zoe är det inte batterierna som jag hört skall vara några större problem (ivf. inga större problem jag läst om vid normal användning), men däremot ofta problem med just elmotorn (slits ut i förtid) och även växellådan/reduktionslådan (metallspån skapas pga. slitage vid högre belastning/moment än vad konstruerad för).

Många har gamla bilar av ekonomiska skäl. Men det kan bli slut på det i en elektrisk framtid. Kommer att bli problem med " omställningen" när bilar fungerar i max femton år innan en mycket stor reparationskostnad eller skrotning. Batteripriserna måste ner. Kommer ihåg 1960- talet när en bil gick max 10000 mil sedan motorbyte eller skrot. Vi kan vara där igen.

Det börjar krypa fram som sagt:

https://youtu.be/CRuyklQ9ZCI?si=azdb_HGZYxleRF_q
Citera
2023-10-09, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp

Inte minst så använder snålyota NiMH batterier i sina hybrider. Dessa batterier är så små att de laddas ur och i mängder av gånger per körning, det blir väldigt många battericykler och "snabbladdningar" (bromsning) för det stackars batteriet.
En modern elbil kommer ca 50 tusen mil per tusen cykler. LiIon batterier brukar designas för att klara ca 2000 cykler innan de kommer ner mot 70% av ursprunglig kapacitet.
Citera
2023-10-09, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
En modern elbil kommer ca 50 tusen mil per tusen cykler. LiIon batterier brukar designas för att klara ca 2000 cykler innan de kommer ner mot 70% av ursprunglig kapacitet.
Ok. Du inser att om det du säger är sant så är batteriproblemet alltså i praktiken löst. Få bilar som går så mycket som 100 000 mil, och då skulle alltså batterikapaciteten FORTFARANDE vara uppåt 70%!
Citera
2023-10-09, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ok. Du inser att om det du säger är sant så är batteriproblemet alltså i praktiken löst. Få bilar som går så mycket som 100 000 mil, och då skulle alltså batterikapaciteten FORTFARANDE vara uppåt 70%!

Ja detta är tester i labb-miljö.

I tillägg åldras batterier av tid, värme och snabbladdning (också värme).

Totala degradationen blir en sammansättning av dessa parametrar.

Men vi kan säga såhär; biltillverkare ger idag 8år / 16000mil med minst 70% kapacitet på batterier som kostar många hundratusen att byta.
Det gör de bara om de är väldigt säkra på att de håller. Du hittar inga tillverkare som vågar ge sådana garantier på en automatväxellåda eller turbomotor.
Citera
2023-10-09, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Ja detta är tester i labb-miljö.

I tillägg åldras batterier av tid, värme och snabbladdning (också värme).

Totala degradationen blir en sammansättning av dessa parametrar.

Men vi kan säga såhär; biltillverkare ger idag 8år / 16000mil med minst 70% kapacitet på batterier som kostar många hundratusen att byta.
Det gör de bara om de är väldigt säkra på att de håller. Du hittar inga tillverkare som vågar ge sådana garantier på en automatväxellåda eller turbomotor.
Det är naturligtvis bra att elbilen nått en nivå där tillverkarna kan ge dessa garantier. Men det är ändå väldigt långt ifrån vad du först påstod...
Citera
2023-10-10, 09:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det är naturligtvis bra att elbilen nått en nivå där tillverkarna kan ge dessa garantier. Men det är ändå väldigt långt ifrån vad du först påstod...
Toyota garanterar 1miljon km på batteriet i Bz4x. Ingen av dom sämre biltillverkarna kommer i närheten av Toyotas garantier. Då har Toyota fått mycket skit ifrån Tesla fanboys och imbeciller för att dom kapat kapaciteten på toppen och i bottnen på sina batterier. Men det är enda sättet att få batteriet att hålla länge.
Citera
2023-10-10, 10:00
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Toyota garanterar 1miljon km på batteriet i Bz4x. Ingen av dom sämre biltillverkarna kommer i närheten av Toyotas garantier. Då har Toyota fått mycket skit ifrån Tesla fanboys och imbeciller för att dom kapat kapaciteten på toppen och i bottnen på sina batterier. Men det är enda sättet att få batteriet att hålla länge.
Ja, och följer man rekommendationen att hålla laddstatus mellan 20% och 80% blir ju resultatet detsamma. På en Zoe blir däremot räckvidden lite kort om man följer rådet. Det tråkiga är att man inte vet hur batteriet behandlats i en begagnad Zoe om man tänker köpa en.

Eftersom Toyota är så sena på EV-pucken behöver de dra till med något drastiskt för att få marknadsandelar.
Citera
2023-10-10, 11:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Toyota räknar antal laddningar man gör på en långresa och minskar laddhastigheten allteftersom.
De flesta utom Tesla har topbuffert. Teslaägare vet om detta och laddar bara till 80%.

I inledningen av denna video förklaras Toyota-"problemet".
https://www.youtube.com/watch?v=hXRp357Usq4

Fortsätter man titta ser man fler Toyotafel.

När man laddar så tar man ström som skulle gått till laddning till att ha igång värmen

Man får stänga av värmen i bilen för att optimera laddningen.

Bilen har även coldgate problemet d.v.s. Batteriet är för kallt för laddning även om man kört långt.
Senast redigerad av PeterNoster 2023-10-10 kl. 11:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in