2023-10-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
TS pratar om ett världskrig. Det pågår inget världskrig. Än så länge är det fortfarande bara Ryssland och Ukraina som krigar. Att Israel och Palestina krigar är inget nytt och har pågått länge. Det är dessutom helt orelaterat till Ryssland/Ukraina. Det har pågått flera olika separata krig tidigare, t.ex Jugoslavien och Nordirland.
Antingen missförstår jag dig, eller så missförstod du mig.
Om jag frågar såhär då.... i exakt vilket skede anser du att andra världskriget började?
Citera
2023-10-09, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
1. Betyder det att du har rätt om någon säger nej?
2. Att påstå något utan argument kan vem som helst göra. Så jag gjorde det också, för att visa idiotin i det du gjorde. Så hur gör vi nu? Förstår du inte att ingenting går att diskutera om ingen behöver argumentera för någonting?
3. Öhm... Ja..?

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/krig
Jag kan inte ha rätt oavsett vilket svar jag får, eftersom jag inte har påstått något.

Jag frågade för att jag ville veta när ni anser att ett krig startar.... så jag frågar dig också....
I exakt vilket skede anser du att andra världskriget startade?

Edit: vad var det förresten för idioti du anser att jag gjorde?
Det framgick inte riktigt.
Citera
2023-10-09, 22:29
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Antingen missförstår jag dig, eller så missförstod du mig.
Om jag frågar såhär då.... i exakt vilket skede anser du att andra världskriget började?

När Sovjet, Frankrike och Storbritannien blev inblandade. Det var inget världskrig från början.
Citera
2023-10-09, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Speciellt NATOs klausul om att ett angrepp på ett NATO-land skall uppfattas som ett angrepp på samtliga NATO-länder.
Precis likadant var det innan Första Världskriget, med totalt kompromisslösa allianser som stod mot varandra!

Exakt detta! Det blev stora allianser som skulle ha som funktion att vara så stora och starka sä att inget krig skulle kunna utbryta så båda sidor hade för mycket att förlora på det.

Sen blev det ju skyttegravs-krig med flera miljoner döda ändå.

Precis som det börjat i Ukraina nu.
Citera
2023-10-09, 22:32
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Jag kan inte ha rätt oavsett vilket svar jag får, eftersom jag inte har påstått något.

Jag frågade för att jag ville veta när ni anser att ett krig startar.... så jag frågar dig också....
I exakt vilket skede anser du att andra världskriget startade?

Edit: vad var det förresten för idioti du anser att jag gjorde?
Det framgick inte riktigt.
Aha. Jag trodde att du var TS. Kändes som en början på en halmgubbe.

Ja, när den första kulan avfyras låter väl otroligt rimligt. Hurså?
Citera
2023-10-09, 22:34
Medlem
Citat:
Bara för att förstå era tankegångar...
Ett krig utbryter i samma stund som första kulan avfyras/första granaten eller bomben briserar?

Enligt dessa människor så är det bara världskrig om man kan se kärnvapenbestyckade ICBM's flyga ovanför skallen.
Citera
2023-10-09, 22:36
Medlem
Citat:

Hör talas om politik, diplomati, förhandlingar, avtal?

Som är upprinnelsen till alla krig.

Det är där kriget börjar.
Citera
2023-10-09, 22:36
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du3EttCp
Enligt dessa människor så är det bara världskrig om man kan se kärnvapenbestyckade ICBM's flyga ovanför skallen.
Och där kom den!

https://yourlogicalfallacyis.com/strawman

Tack för snabbt argumentationsfel, hade kopierat länken men var rädd att jag skulle behöva vänta länge. Men du var mer förutsägbar än vad jag hade kunnat förutse
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-10-09 kl. 22:38.
Citera
2023-10-09, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
När Sovjet, Frankrike och Storbritannien blev inblandade. Det var inget världskrig från början.
När blev dom inblandade då?
När deras respektive någon form av beslut fattades, eller när deras trupper gick över nån gräns, eller när de började skjuta.

Men Storbritannien förklarade krig mot Tyskland. Var det alltså Storbritannien som startade andra världskriget

Ok... min poäng var väl att det vanligtvis är flera händelser som är orsak till sånt som krig, och framförallt att krig ofta startar långt innan det blir uppenbart.
Och med det sagt så skulle det faktiskt kunna vara så att tredje världskriget faktiskt har startat.... fast vi vanliga människor bara inte har insett det än.

Nåja, det var inte jag som startade den här tråden, och jag tror inte att tredje världskriget har börjat (riktigt än).
Men det kan vara en naiv inställning att tvärsäkert påstå att så inte är fallet.... om man inte vet vad som pågår i alla regeringars sammanträdesrum.
Citera
2023-10-09, 22:41
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
När blev dom inblandade då?
När deras respektive någon form av beslut fattades, eller när deras trupper gick över nån gräns, eller när de började skjuta.

Men Storbritannien förklarade krig mot Tyskland. Var det alltså Storbritannien som startade andra världskriget

Ok... min poäng var väl att det vanligtvis är flera händelser som är orsak till sånt som krig, och framförallt att krig ofta startar långt innan det blir uppenbart.
Och med det sagt så skulle det faktiskt kunna vara så att tredje världskriget faktiskt har startat.... fast vi vanliga människor bara inte har insett det än.

Nåja, det var inte jag som startade den här tråden, och jag tror inte att tredje världskriget har börjat (riktigt än).
Men det kan vara en naiv inställning att tvärsäkert påstå att så inte är fallet.... om man inte vet vad som pågår i alla regeringars sammanträdesrum.

Nej, det är inget världskrig när det bara är en konflikt mellan två länder. Däremot skulle det eventuellt kunna UTVECKLAS till ett världskrig i framtiden om fler länder blandar sig i konflikten, men där är vi inte än.
Citera
2023-10-09, 22:42
Medlem
Citat:

Hmm...ok!
Min åsikt är att krig vanligtvis startar långt innan första kulan avlossas.... hos en regering... i ett sammanträdesrum t ex.

Se också mitt svar till... nån annan:
https://www.flashback.org/sp86008067
Citera
2023-10-09, 22:43
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du3EttCp
Hör talas om politik, diplomati, förhandlingar, avtal?

Som är upprinnelsen till alla krig.

Det är där kriget börjar.
Och?

Har någon sagt något annat?

Bara för att en tärning kan visa 4 så betyder det inte att den alltid kommer att visa 4.

Bara för att man kan bli påkörd när man går över ett övergångsställe så betyder det inte att man kommer att bli påkörd när man går över ett övergångsställe.

Bara för att du kan vinna på lotto så betyder det inte att du kommer att vinna på lotto.

Bara för att ett avtal kan leda till tredje världskriget så betyder det inte att det kommer att leda till tredje världskriget.

Det har skapats en jäkla massa avtal utan att det resulterat i tredje världskriget kan jag säga dig.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-10-09 kl. 22:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in