2023-10-09, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det blir istället mindre pengar för Palestina. EU fryser med omedelbar verkan bistånd på 700 miljoner euro (nästan en miljard dollar) till Palestina.

https://www.svt.se/nyheter/hamas-attack-mot-israel?inlagg=f2b993d9073f302046e88d0424554e5e

Nu snackar vi
Så ska det låta!
Rekylen kom omedelbart. Det tog bara ett par dagar för den legendariskt tröga EU-kvarnen att mala fram ett vettigt beslut. Helt rätt.

Citat ur artikeln:

Omfattningen av terror och brutalitet mot Israel och dess folk är en vändpunkt", skriver ansvarige EU-kommissionären Oliver Varhelyi på X.

Det tog några decennier men nu har vi alla äntligen insett att biståndet till Palestina är slöseri.

Efter att alla dessa år visar det sig att vi har sponsrat killar som tycker att livets höjdpunkt är att paradera med skändade kvinnolik och hylla Allah samtidigt. Osv.
Citera
2023-10-09, 16:10
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Israel har under alla år ockuperat Gaza. Nu på senare tid utifrån genom en blockad både längs egna gränser och blockad av internationell sjöfart.

Tror du Israel låter dem göra det då? Öppnar deras rätt att låta internationell flyg- och sjöfart ta sig till Gaza.

Gaza skapades som ett flyktingläger från Israels fördrivning av den palestinska befolkningen i det som kom att bli Israel och nu skall de fördrivas en gång till. Ni Israelvänner är så humanitära.

Halvapor???? Rasismen från högerextremisterna här på FB är kväljande!

Var det inte bara så att en stilleståndslinje drogs där?
Citera
2023-10-09, 16:11
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Stora delar av svenskt stöd går genom EU, så stoppar EU stöden så stoppas stora delar av det svenska stödet.

Fast är det så? Jag läste att EU har tre kategorier stöd.

Stöd som betalas av medlemsstaterna, men disponeras av EU.

Stöd som betalas av medlemsstaterna, och sedan disponeras typ i samarbete med EU.

Och stöd som både betalas och disponeras av medlemsstaterna själva.

Jag har inte satt mig in i ämnet, men när jag ögnade igenom lite info om SIDA såg jag inget om att SIDAs bistånd går via EU. Vilket jag tolkade som att SIDAs verksamhet var kategori 3.

Edit: Media är snabba på bollen idag.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/sverige-ger-hundratals-miljoner-till-palestinierna-1.112224310

Citat:
Flera partiledare vill att Sverige stoppar eller fryser biståndet till de palestinska territorierna.

Förra året förmedlade Sverige totalt 453 miljoner kronor till palestinierna, enligt OpenAid. Biståndsmyndigheten Sida stod för den största delen, 427 miljoner kronor. Resten förmedlades av bland annat Folke Bernadotteakademin, Kriminalvården, Åklagarmyndigheten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Sida-biståndet består av två delar – utvecklingsbistånd och humanitärt stöd.

Det som ska ses över är enligt biståndsminister Johan Forssell (M) utvecklingsbiståndet.

"Vi kommer att nagelfara varje krona i utvecklingsbiståndet för att säkerställa att det inte går till några som helst destruktiva krafter", skriver han på X, tidigare Twitter.

EU stoppar
På måndagen meddelade EU att allt utvecklingsstöd till palestinierna fryses omedelbart.

"Det kan inte vara några 'business as usual'", skriver EU-kommissionären Olivér Várhelyi på X, tidigare Twitter.

Totalt handlar det om utbetalningar på knappt 700 miljoner euro som stoppas.

Det svenska utvecklingsbiståndet till palestinierna låg förra året på nästan 300 miljoner kronor. Sedan dess har den nya regeringen sänkt nivån. I år har cirka 110 miljoner delats ut hittills.
Senast redigerad av fluff995 2023-10-09 kl. 16:17.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Nja du har nog en felaktig bild av situationen. Israel har inte för avsikt att mörda barn, till skillnad från palestinierna.

Israel har som syfte att mörda civila, inklusive barn. De vill terrorisera palestinierna och fortsätta stjäla deras land.
Citera
Medlem
stukads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Gissar att du mer tillhör Ö&B-klientelet, när du inte är ute och skördar mjölk med traktorn förstås men seriöst så är det ju en kommunistisk runkfantasi du redogör för, inget som har hänt på riktigt.

Det första jag lärde mig var att ifall kommunisterna kom hit så skulle de ställa mig mot väggen och skjuta oss.

Jag är Liberal men önskar jag kunde rösta på SD,,,men tror inte dom har koll på allt.
När jag försöker försvara ett folk som har stor makt och fuckar upp ett fredligt folk som hjälpte england under 2 världskriget så får jag skit över att vara kommunist....
Jag tror jag flyttar till Damaskus istället för att lunka runt i skogen och sjunga visor
Citera
2023-10-09, 16:12
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Hamas är klassad som en terrorgrupp och handlar därefter.
Israel är klassad som en civiliserad demokrati och ska handla efter det.
Det är skillnaden.

Vad menar du? Är skillnaden att det är ok att glädjas när Terrorister mördar civila?
Citera
2023-10-09, 16:13
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laakuu
Hade verkligen inte Mossad en aning om att detta skulle ske, känns lite "false flag" enligt magkänslan.

Så känner jag med

Flera som påpekat detta

Helt sjukt att israel kommer undan med detta framför näsan på världens länder. Visar bara hur mycket makt de har egentligen. Ingen vågar ifrågasätta sanningshalten i det hela
Citera
2023-10-09, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
EU fryser allt bistånd till Palestina. Oj det hade jag knappt trott. Har de alltså aldrig haft en aning om förut vad Hamas vill använda pengarna till?

Samtidigt påverkar den frysen knappt konflikten alls, eftersom Hamas verksamhet i Gaza finansieras av Qatar, Iran och Turkiet.
Senast redigerad av Nannegijala 2023-10-09 kl. 16:16.
Citera
2023-10-09, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Ryssland invaderar Ukraina - Alla pratar om hur hemskt det är.

Israel har ockuperat och tagit land helt öppet men då är det ingen som reagerar. Man behöver inte stå bakom Hamas bara för att man kritiserar Israels agerande. Ingen kan förneka att dom bara tagit land och gjort till sitt.
Sant båda sidor har gjort många fel synd bara att Hamas gick till anfall nu när det varit relativt lungt så länge!
Citera
2023-10-09, 16:15
Medlem
Fy fan
live sändning på aljazeera från Gaza, de censurerar inte kan jag ju säga, ligger döda lemlästade människor överallt på gatorna bland spillror av byggnader och brinnande bilar.
Krig är brutalt!
Men undrar dock var Hamas är nu när det är mer än kvinnor och små barn som motstånd, är de verkligen sånna små fittor så de gömmer sig?
Är det dessa små fittor som man firade bla i Malmö igårkväll med palestinska flaggor fyrverkerier och tutande bilkaravaner. Man firar små fega fittor, intressant.
Citera
2023-10-09, 16:15
Medlem
Vi strider mot odjur.
(Israels försvarsminister)
Ja, vad ska man annars kalla Hamas?
Citera
2023-10-09, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nu snackar vi
Så ska det låta!
Rekylen kom omedelbart. Det tog bara ett par dagar för den legendariskt tröga EU-kvarnen att mala fram ett vettigt beslut. Helt rätt.

Citat ur artikeln:

Omfattningen av terror och brutalitet mot Israel och dess folk är en vändpunkt", skriver ansvarige EU-kommissionären Oliver Varhelyi på X.

Det tog några decennier men nu har vi alla äntligen insett att biståndet till Palestina är slöseri.

Efter att alla dessa år visar det sig att vi har sponsrat killar som tycker att livets höjdpunkt är att paradera med skändade kvinnolik och hylla Allah samtidigt. Osv.

Ledarna sitter i sina lyxvillor där medan folket knappt har det dagliga brödet. Inget nytt under solen när det kommer till denna typ av styre. Minns hur Yassir Arafat byggde sin förmögenhet genom biståndspengar. Ett par miljarder samlade han på sig som hans mycket yngre hustru nu lever loppan på i Paris...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in