Citat:
Ursprungligen postat av
apanola II
Undra hur Hamas plan var, in, döda och ta tillfånga så många Israeler man kan (betoning på den första biten). Hota sedan att mörda gisslan om israeliska armen går in och få x-antal tusen Hamas/muslim dårar frisläppta.
Nu verkar planen ha tagit en vändning som Hamas räknande med, blockad av Ghaza och judarna mobiliserar i stor skala. Att Ghaza kommer att gå förlorat för Hamas är rätt klart, de kan aldrig stå emot i längden. Hamas ledare sitter i Qatar men där gissar jag att de lever farligt. Nu är ju araben inte känd för vare sig konsekventtänkande eller längre planering, så jag undrar hur man tänkte.
Gissar att man räknat med en storskalig attack av Israel tillbaka. Att man ska väcka andra islamistiska grupper och länder att anfalla Israel. Passa på nu när väst fokuserar sina miljarder på det vita kriget i Ukraina.
Vidare får du räkna islamistiska terror-grupper som delvis rationella men framförallt idealister. Dem räknar med att om halva Gaza sprängs så kommer fler ansluta till Hamas och Israel ska blöda ut i längden.
Det målet är i deras ögon värt att sätta 2 miljoner civila i fara. Det är kanske målet. Att få folk så desperata att alla stödjer Hamas i Palestina.
Skulle inte förvåna mig om Iran börjar lägga sig i det hela på nått sätt, understött av ryska hejarop och halvdåligt material.