2023-10-09, 16:03
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Går igenom gamla förhör igen och snubblade över detta stycke som inte klaffar med Majas påstådda kalasfylla. Inte heller att det enbart var J som var drivande i att försöka få med Tove till lägenheten.

Sista förhöret med Maja.
Sen någon gång på vägen så ringer Albin Tove och undrar vart hon är och hon säger då att hon är på väg till Johanna, till Johannas lägenhet med mig och Johanna. Han var skeptisk till det men ja vi sa, vi sa ju liksom att det är ju lugnt och så där. Eh,

Det här VI smyger in på ett par ställen.

Tove sa enligt J, Vad fan håller NI på med.
Maja säger enligt henne själv, VI sa ju liksom att det är ju lugnt och så där. Eh,
Maja själv säger ja. Alltså, nej ja de gånger jag skulle hållit i handled i händerna eller handledarna det
är när VI ska bestämma hur vi ska få ner kroppen

👍
Dessutom har ju Maja sagt att hon inte minns någonting för att hon druckit så mycket alkohol, men Toves samtal med Albin kommer hon ordagrant ihåg och vad som sas..
Citera
2023-10-09, 16:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernhardDotte
Skulle det inte vara så ... kan du ju säga "det såg jag inte komma"

Ja, det är väl en en inte alldeles orimlig sak att uttrycka i det läget, det håller jag med om.
Så länge du avser att Maja döms till mord.

Att hon inte släpps fri denna vecka håller jag inte för osannolikt, trots allt. Men ej heller det omvända.

Det är väl mest så att om Maja släpps på fredag, så är det många som kommer att få säga "det såg jag inte komma"
Citera
2023-10-09, 16:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ingen är väl skickligare än du att bygga upp luftslott av "ingenting".

Bygget Maja "made in hell" har pågått ett tag nu, och tex har du använt jokern som ett bevis för att Maja har en psykkopat som idol, är lömsk och döljer saker för utredningen när hon berättar om besöket på strippklubben, genom att framställa sig som präktig när hon undanhåller (herregud) sökningar på nattklubbar (oj flera stycken, dvs HELT vanliga nattklubbar och Chat Noir. Och nej, Maja sökte inte på ordet strippklubb som du försökte med).

Finns massor av byggen som du bygger upp mot Maja som är rena rama överdrifter, en del helt utan minsta bäring (ex dölja sökningarna).

Lite som att bygga upp ett liknade bygge mot H*anna D genom bl a enorm tyngd åt hennes ord till Stefan efter fruktansvärda bråk som höll i sig i dagar, där barnen kom i kläm (underdrift) genom att inte få gehör för behov av att stanna hemma från skolan pga av huvudvärk, kaninernas burar som hotade deras existens, avsagd föräldraskap och Gud vet vad.

Du menar att Majas bundenhet till Johanna fins inga som helst bevis för (i FUP, som därigenom är då bevisat), utan "ondskan" den finns därmed bevis för.
Det är till att dra på sig storstövlarna, vantolka och överdriva.😂
Men jag förstår att det upprör och blir emotionellt laddat då det helt krockar med den bild du vill få fram.

Vad är "made in hell" som du upprepar som ett citat ang Maja?

Din favoritjämflörelse Stefan och Lena (som du upprepat snart mer än den tråd de har) ser jag absolut inga likheter med.
Citera
2023-10-09, 16:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Vad spelar det för roll att det luktade rengöringsmedel enligt poliserna? Johanna har ju erkänt att hon städat efter det att Tove dog i lägenheten? Det har hon ju inte nekat till, tvärt om, så det är väl inget konstigt? Vi vet ju att T dog i lägenheten.

Fast det var utifrån perpektivet att hunden inte markerade (eller visade ökat intresse) i hallen där Tove sägs ha legat och på andra ställen.

Det var en diskussion som från början handlade om Majas försvarare som tog upp klädkammaren som ett alternativ till mellanlandning och lite andra alternativ (om jag minns rätt).

Nu vet jag inte om Johanna erkänt städning, mer än hushållspapper som hon slängde i svarta soppåsen som brändes sedan.

Tvärtom, Clea säger att badrummet luktar kemiskt eftersom det har lagts nytt golv.

Ja, det blev lite mellandiskussioner där runt damm i hallen då kontra mindre damm i badrummet.

Det har ändå avhandlats i rätten, så inte helt oväsentligt för den totala bilden över vad som har hänt och på det Majas ec inblandning/icke inblandning.

Kanske inte den mest avgörande delen då förstås... men det hade funnits mer att göra vad gäller undersökningar totalt sett, och tyvärr är mycket helt omöjligt att i efterhand ta reda på.

Det har ju varit önskvärt från flera håll att utredningstiderna ska kortas ner, vilket man förstås kan önska, men det får ju inte ske på bekostnad av rättssäkerheten.
Citera
2023-10-09, 16:28
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=vehDp37pLug

Kanske jag borde kolla upp min syn men är inte detta Leif Persson och Jens Lapidus som utövar den ädla konsten av att lägga pussel?

Dessa herrar lägger ett pussel där det står på kartongen att det är 2-6 års-spannet som gäller, trots det har dem kört fast helt alltså. Kanske för att Lapidus oh Persson lägger pussel med sina egna egon som inte rubbats en enda millimeter sedan nyheterna om mordet kom.

Skall jag vara ärlig så passar ju även Tingsrättens domare in på sista scenen här när Sven Melander tar alla pusselbitar, vänder dem upp-och-ner och säger färdig. Så gick det ju till när han karvade fram 2.40-tiden. Hoppas inte denna oseriös tidsbedömning avgör fallet, men ingen behöver tvivla på att Maja mycket väl kan komma att frias.

Men jag hoppas den nya åklagare reder ut detta tidsbegrepp och sopar banan med Gillbergs desperata mobiltider, de är chimärer gjorda för fokusskifte och för att han har inte mycket annat att gå på. Men han gör sitt jobb precis som Clea.

För övrigt håller jag helt med Coli att mediabilden blir skev när mediakåta jurister och kriminologer gafflar långt innan FUP kommit. Har man inget på fötterna kan man väl säga att man inte vet eller hålla käften, eller så kan reportrarna åtminstone ifrågasätta och skapa dialog. Är det för mycket begärt?

Det är ju löjeväckande att oseriösa, okunniga monologer, som aldrig någonsin får mothugg, är med och skapar en falsk mediabild.
Citera
2023-10-09, 16:37
Medlem
flashmaners avatar
JO, Det var ju en sak till. Mycke nu.

Återigen så hade åklagaren en fråga från hovrätten att besvara, ett förtydligande att göra.

Det gällde åklagarens yrkande om att Maja skall fällas för grovt gravfridsbrott.

Hovrätten undrade på vilket sätt åklagaren menade att Maja skulle ha skadat Toves kropp.
Det är ju inte utan anledning hovrätten ställer denna fråga.
Jag har själv under längre tid påpekat det faktum att Maja enbart var delaktig i förflyttningen av kroppen, inte i att skända den genom att skada kroppen.

Hovrätten visar här ganska tydligt att jag inte är helt fel ute vare sig i mina tidigare påpekanden om detta, som i mina fungeringar kring om hovrätten kommer sätta Maja på fri fot redan på fredag.

Hovrätten har redan tagit denna fråga i beaktande, det är helt klart.

Här kommer då åklagarens svar till rätten

Citat:
Hovrätten har särskilt efterfrågat på vilket sätt Maja Hellman ska ha skadat
Tove Tönnies kropp enligt åklagaren. Även om det inte görs gällande att Maja
Hellman genom brand tillfogat kroppen svår skada omfattar åtalet samtliga
övriga skador som uppkommit i samband med förflyttning och transport av
kroppen samt de skador som uppkommit som en direkt följd av att kroppen
placerats i skogen.

Och vi kan återigen se att även om åklagaren försöker lägga skador på Toves döda kropp Maja till last, så är det inget annat än själva flytten av Toves kropp som åklagaren klandrar Maja för, och de skador som uppkommit i samband med flytten. Rent juridiskt kan åklagaren näppeligen göra gällande att Maja flyttat kroppen för att på så vis uppsåtligen tillfoga kroppen skador.

Åklagaren har här i praktiken medgett att Maja inte orsakat Toves döda kropp några skador, för skadandets skull.

Ytterligare ett tecken på att det finns en liten chans att Maja blir frisläppt redan denna väcka.
Citera
2023-10-09, 16:42
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Ja det är oerhört viktigt att detta blir rätt. I ett annat fall som det skrevs om i media häromdagen (minns inte vilken mördad 15-åring) så sa åklagaren just det, att det alltid är viktigt, men i detta fall extra viktigt att allt blir rätt gällande straffen när det handlar om så här unga människor som är tidigare helt ostraffade och har hela livet framför sig. Det får inte bli fel!

Notera noga att jag absolut INTE säger att någon av J och M ska straffas mildare eller hårdare MEN det är oerhört viktigt att detta blir RÄTT.

Enig Precis min uppfattning.
Citera
2023-10-09, 16:45
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli

Maja, såvitt jag minns, bekräftar väl att hon inte fick ligga i Johannas säng efter någon kissa-på-sig incident tidigare. Då är det inte enbart Johanna som påstår att Maja inte ficka vara i hennes säng.
Rätta mig om jag har fel men jag tror att incidenten är osann, hon drog till med den förklaringen till sin pappa när hon blev utelåst av J, för att dölja att hon hade tagit droger och hallucinerat. För att skydda J.
Citat:
För att Maja - som inte talat sanning om så mycket och dessutom hela tiden skyller ifrån sig om allt som kan ligga henne i fatet - påstår att hon inte såg någon kropp, behöver naturligtvis inte innebära att det inte låg någon kropp där.

Det enda rimliga och troliga är att Toves kropp antingen låg kvar i badrummet eller att kroppen dragits ut i hallen/vardagsrummet. Allt annat är bökigt, tung, ljudligt, avsätter urinspår och kräks och en fullkomligt meningslös besvärlig handling. Det har rimligen inte hänt.
Därför borde Maja stött på kroppen. Och därför talar Maja rimligen inte heller sanning.
J städade efteråt.

Vad som är märkligt är väl att M nekar till att ha sett någon kropp, det finns ingen anledning att ljuga om det.
Men om vi förställer oss att J var ensam om mordet och hade för avsikt att frakta bort kroppen på egen hand (vilket hon nästan lyckades med, råstark som hon tycks vara) så borde första tanken vara att få bort T direkt för att dölja brottet.

Vi har diskuterat förrådet tidigare så ska inte gå närmare in på det igen, förutom att det är den perfekta platsen i sammanhanget och att det finns ett stort frågetecken kring kollen i samband med försvinnandet.
Vardagsrummet går bort, finns ingen fördel med att dra kroppen närmre M. - Däremot är köket mittemot nära, det rör sig om några enstaka meter och underlaget är glatt.
Nedanför fönstret med en matta ovanpå ex.

Bökigt, ja men vem kunde tro att en kropp kunde fraktas hela vägen ner och ut genom ytterdörren och in i bilen. Utan att någon hör eller ser.

Allt talar för att samtal pågick i köket mellan J och T fram tills T reser sig upp vid 02:30-tiden och antingen självmant besöker badrummet eller knuffas in.
Den ursprungliga berättelsen är närmast sanningen, det är mest rimligt. Vilket stöds av grannarnas vittnesmål.

Därför säger logiken att M talar mest sanning. Dessutom säger både J och M samma sak; M börjar må illa efter ett tag, tittar in i köket och går sedan till badrummet. Bekräftas av M:s app. Även Tingsrätten godkänner den biten.

Gällande sängen så har har ordet ´förbjuden´ blivit en trådsanning; J sade att M kunde ha legat i sängen under tiden hon var på Donken.
Sedan låg hon förstås där efter skogsturen med sin fuskpäls med alla granbarr. M säger att "jag går och lägger mig igen."

Det är logiskt att T funnit att bryta upp för gott i samband med att M besökte badrummet. - Hann M lämna badrummet och gå till sängen? Jag tror det, utan att veta. Ingen bär på svaret eller kan utge sig för att veta, vi har några få hållpunkter att utgå från med ett antal alternativa scenarion att spekulera kring.
Förhoppningsvis ger förhöret med J utdelning.

I vilket fall finns det goda skäl att tro på att M mådde illa och att hon har känt sig trött med festandet natten innan och lite sömn. Även J sade inledningsvis att M var "slö och energilös", kanske ville hon vara ifred och lägga sig direkt? - Finns väl ändå ingen anledning att hon ska sitta med tjejerna som en vakthund bredvid, i mina öron låter det långsökt särskilt med tanke på att dispyten ordnade upp sig.
Senast redigerad av Reviews 2023-10-09 kl. 16:52.
Citera
2023-10-09, 16:48
Medlem
Citat:
Var några av er från tråden på rättegången?
Ska någon dit i morgon?
Jag har inte sett i tråden att någon var där och jag själv har inte möjlighet att närvara
Citera
2023-10-09, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fast det var utifrån perpektivet att hunden inte markerade (eller visade ökat intresse) i hallen där Tove sägs ha legat och på andra ställen.

Det var en diskussion som från början handlade om Majas försvarare som tog upp klädkammaren som ett alternativ till mellanlandning och lite andra alternativ (om jag minns rätt).

Nu vet jag inte om Johanna erkänt städning, mer än hushållspapper som hon slängde i svarta soppåsen som brändes sedan.

Tvärtom, Clea säger att badrummet luktar kemiskt eftersom det har lagts nytt golv.

Ja, det blev lite mellandiskussioner där runt damm i hallen då kontra mindre damm i badrummet.

Det har ändå avhandlats i rätten, så inte helt oväsentligt för den totala bilden över vad som har hänt och på det Majas ec inblandning/icke inblandning.

Kanske inte den mest avgörande delen då förstås... men det hade funnits mer att göra vad gäller undersökningar totalt sett, och tyvärr är mycket helt omöjligt att i efterhand ta reda på.

Det har ju varit önskvärt från flera håll att utredningstiderna ska kortas ner, vilket man förstås kan önska, men det får ju inte ske på bekostnad av rättssäkerheten.

Tack då förstår jag!👍
Citera
2023-10-09, 16:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
JO, Det var ju en sak till. Mycke nu.

Återigen så hade åklagaren en fråga från hovrätten att besvara, ett förtydligande att göra.

Det gällde åklagarens yrkande om att Maja skall fällas för grovt gravfridsbrott.

Hovrätten undrade på vilket sätt åklagaren menade att Maja skulle ha skadat Toves kropp.
Det är ju inte utan anledning hovrätten ställer denna fråga.
Jag har själv under längre tid påpekat det faktum att Maja enbart var delaktig i förflyttningen av kroppen, inte i att skända den genom att skada kroppen.

Hovrätten visar här ganska tydligt att jag inte är helt fel ute vare sig i mina tidigare påpekanden om detta, som i mina fungeringar kring om hovrätten kommer sätta Maja på fri fot redan på fredag.

Hovrätten har redan tagit denna fråga i beaktande, det är helt klart.

Här kommer då åklagarens svar till rätten

Och vi kan återigen se att även om åklagaren försöker lägga skador på Toves döda kropp Maja till last, så är det inget annat än själva flytten av Toves kropp som åklagaren klandrar Maja för, och de skador som uppkommit i samband med flytten. Rent juridiskt kan åklagaren näppeligen göra gällande att Maja flyttat kroppen för att på så vis uppsåtligen tillfoga kroppen skador.

Åklagaren har här i praktiken medgett att Maja inte orsakat Toves döda kropp några skador, för skadandets skull.

Ytterligare ett tecken på att det finns en liten chans att Maja blir frisläppt redan denna väcka.
Visst är det osmakligt att åklagaren vill/ville döma bägge två lika hårt, när precis allt ligger Johanna till last.
Citera
2023-10-09, 16:58
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Visst är det osmakligt att åklagaren vill/ville döma bägge två lika hårt, när precis allt ligger Johanna till last.

Jo, även om gravfridsbrott onekligen ligger Maja till last här, så råder det verkligen ingen tvekan om att det är mycket stor skillnad i de två tjejernas initiativ och delaktighet i det här brottet. Så ja, jag instämmer i att det var illa av åklagaren att urskiljningslöst anklaga båda två för likvärdigt brott i denna del. Jag är helt övertygad om att vi i hovrättens dom kommer att se en betydande skillnad i bedömningen av straffvärdet för Maja respektive Johanna här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in