2023-10-09, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, det var den kriminaltekiska undersökningen av lägenheten, och jag uppfattar det som att det är vid den första besiktingen av flera och att det är en ockulär besikting av golvet. Inga mätningar eller andra kriminaltekiska undersökningar av dammängden, utan en "subjektiv" bedömning och jämförelse med ögonmått.

Det har ju varit en renovering som du påpekar av badrummet, och det finns ju en anledning till att Johanna flyttat grejor. Byggdamm kan alltså ha funnits i lgh, på golvytor, medan badrumsmattan kanske är nyinlagd.

Nu kan man förstås speulera i att golvytan är avtorkad för att Tove dödats där. Vi vet att hon haft ettsår i huvudet och förmodligen även kissat på sig.

Eftersom man tyckte sig känna lukt av rengöringsmedel, hade det varit intressant att veta om man hittade något regöringsmedel i städskrubb, mopp, skurtrasor eller liknande som var blöta? Användes enbart hushållpapper?

Jag tänker ändå att Toves DNA ändå fanns vid golvbrunnen, kan vatten ha hällt över golvet för att spola rent, ev har rengöringsprodukt använts också.

(A 156)

"Protokoll över brottsplatsundersökning"
//
"Plats och tider för
undersökningen:
Storgatan 71, Vetlanda. Undersökningar har skett vid
följande tillfällen:
17 oktober 2022, 19 oktober 2022, 24 oktober 2022,
9 november 2022, 16 januari 2023"
//
"Kriminaltekniker P*atrik N*ilsson
Medundersökare: Kriminaltekniker A*ndreas K*ristensson
Polisassistent M*alin Q*vinnström
Hundförare T*omas P*ellnor med Krimsökshund"
//
Platsbeskrivning->
Iakttagelser och undersökningar
//

"[...]Vid undersökningen konstateras att badrummets ytskikt var rena. Golvet var tydligt
renare, mindre mängd smuts och damm, än på golvet i den intilliggande hallen.[...]
"

Vad spelar det för roll att det luktade rengöringsmedel enligt poliserna? Johanna har ju erkänt att hon städat efter det att Tove dog i lägenheten? Det har hon ju inte nekat till, tvärt om, så det är väl inget konstigt? Vi vet ju att T dog i lägenheten.
Citera
2023-10-09, 15:31
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det tackar jag för, och det gör säkert Maja också.

Skulle det vara så att hovrätten släpper Maja redan denna veckan, då kommer hon säkerligen att bli mycket lycklig över just det i alla fall. Sedan kan man bara hoppas att hon lyckas reda ut sitt liv och blir lycklig på sikt. Vem vet, kanske som svetsare. Svetsare kan gå långt här i livet, har jag hört.

Skulle det inte vara så ... kan du ju säga "det såg jag inte komma"
Citera
2023-10-09, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernhardDotte
[/b]

Det fetade: Nej självklart inte. Det är inget brott om två går ut (efter att ha tackat den tredje för fikat). Däremot om två som går ut släpar på den tredje (som är död), blir det problematisk.
Det var nog därför (tillsammans med övrig bevisning) som tingsrätten dömde "de två som gick ut" till fängelse på livstid.

Här står det om domen.

Citat
”Jag konstaterar att tingsrätten går på min linje och dömer de båda kvinnorna för mord och grovt gravfridsbrott till livstids fängelse. Det är tillfredsställande att vi får en tydlig dom där tingsrätten delar min bedömning att båda ska fällas till ansvar.”

Johanna, 20, och Maja, 18, döms till livstids fängelse för mordet på Tove

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Llmv8P/dom-faller-om-mordet-pa-tove-i-vetlanda
Citera
2023-10-09, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är väl ändå inte svårt att räkna ut att M vill framställa sig själv i bättre dager via att vräka ut sig alla "hemlisar" dem emellan. Dvs att hon vill peka ut Johanna som upphovskvinna, drivande och mordisk och hon har bara en liten biroll i det hela. Som egentligen bara vill väl och ber till gud. Som eg är så moralisk och redig.

Johanna lär inte få strafflindring för att de är två. Snarare är det tvärtom, grymmare, om de är två mot en.

Ja fast sånt tror jag inte att Johanna hade koll på (att det blir värre för J om hon säger de är två).
Citera
2023-10-09, 15:42
Medlem
Går igenom gamla förhör igen och snubblade över detta stycke som inte klaffar med Majas påstådda kalasfylla. Inte heller att det enbart var J som var drivande i att försöka få med Tove till lägenheten.

Sista förhöret med Maja.
Sen någon gång på vägen så ringer Albin Tove och undrar vart hon är och hon säger då att hon är på väg till Johanna, till Johannas lägenhet med mig och Johanna. Han var skeptisk till det men ja vi sa, vi sa ju liksom att det är ju lugnt och så där. Eh,

Det här VI smyger in på ett par ställen.

Tove sa enligt J, Vad fan håller NI på med.
Maja säger enligt henne själv, VI sa ju liksom att det är ju lugnt och så där. Eh,
Maja själv säger ja. Alltså, nej ja de gånger jag skulle hållit i handled i händerna eller handledarna det
är när VI ska bestämma hur vi ska få ner kroppen
Citera
2023-10-09, 15:45
Medlem
Citat:
Tre personer befann sig i en liten lägenhet. Två av dem bar senare ut en död person.
Hade de två dödat den tredje personen?

Ja, säger tingsrätten, och dömer båda till fängelse på livstid.

Helt korrekt säger vissa, fullständigt horribelt säger andra.

Domarna överklagas till Hovrätten. Scenariot är det samma: Tre personer befann sig i en liten lägenhet. Två av dem bar senare ut en död person. Hade de två dödat den tredje personen?

Det som har hänt sedan tingsrättsförhandlingarna är att en av de dömda har bytt försvarare, ny medicinsk expertis kommer att höras, forensiker har fått fram nya uppgifter samt att ett korsförhör med en av de dömda kommer att genomföras.
Oavsett vad detta ”nya” kommer att innebära så kvarstår faktum: Tre personer befann sig i en liten lägenhet. Två av dem bar senare ut en död person. Hade de två dödat den tredje personen?

Därom tvista de lärde här på Flashback. ”Klimatet” i den här tråden kan beskrivas som: Tre tråddeltagare befinner sig i en liten lägenhet. Två av dem bär senare ut en död tråddeltagare.
Har de två dödat den tredje tråddeltagaren?

Rätt ska vara rätt. Ingen oskyldig skall bli dömd och ingen skyldig skall gå fri.
Snart får vi alla veta . . .

Ja det är oerhört viktigt att detta blir rätt. I ett annat fall som det skrevs om i media häromdagen (minns inte vilken mördad 15-åring) så sa åklagaren just det, att det alltid är viktigt, men i detta fall extra viktigt att allt blir rätt gällande straffen när det handlar om så här unga människor som är tidigare helt ostraffade och har hela livet framför sig. Det får inte bli fel!

Notera noga att jag absolut INTE säger att någon av J och M ska straffas mildare eller hårdare MEN det är oerhört viktigt att detta blir RÄTT.
Citera
2023-10-09, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det har kommit in lite nytt i ärendet från åklagaren, kompletterande bevisuppgift med tillägg till förundersökningsprotokollet. Skall bli intressant att se vad detta är. Om det gäller Majas mobiltelefon, rättsläkarkonferensen, eller något annat "helt nytt".

Har du länk till detta?
Citera
2023-10-09, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om du läser domen, så är det ju inte på den grunden som tingsrätten dömer dom.

Det faktum att det endast befinner sig tre personer i lgh medan de själva befinner sig där underlättar förstås urvalet av gärningsmän.

Men var och en måste bedömas enskilt på den överiga bevsiningen.

Lägg till några personer, säg ytteligare en i ekvationen.

Menar du att det då måste vara tre skydliga?

Eller att de var fem, så är det fyra skyldiga osv?

Good point!👍
Citera
2023-10-09, 15:54
Medlem
Citat:
Jag inbillar mig ingenting. Konstaterar bara att tingsrätten dömde de båda till fängelse på livstid. (Det har jag läst i tidningar)

Jag tycker inte det värsta vore om de inte utan rimligt tvivel kan binda M till att ha hållit T:s händer. För de vet vi inte och man ska hellre fria än fälla för mord. Finns annat att döma henne för som tex ”medhjälp till mord”+ ”skyddande av brottsling” + ”gravfridsbrott” mm.

Det vi ska vara rädda för är att det inte kommer att räknas som mord pga kräkningarna. Då går de fria för mors båda två. Det vore en mardröm.
Citera
2023-10-09, 15:54
Medlem
flashmaners avatar
NÄMEN CEPOFAN! (Rättsmedicinska för se på fan )

Gissa allesammans vad åklagaren återkom med till rätten i sin komplettering, efter att rätten i slutet av förra veckans förhandling ifrågasatte om åklagare och försvarare var överens om vad som orsakat Majas telefons registreringar vid 0233.

Avel, du kan dra en gammal filt över dig nu med en gång! För du vill inte se det här

JO, då skriver åklagaren så här:

Citat:
I korthet kan sägas att det av tilläggsprotokollet framgår att Maja Hellmans skärm
tänts kl. 02:33:08, att telefonen inte varit upplåst utan endast telefonens ”Keybag”

Citat:
Telefonen BG117070-1, en Apple iPhone 12 med iOS 15.6.1, har 2022-10-16 klockan 02:33:08 registrerat följande
logghändelse:
· ”/keybag/isLocked/”
Logghändelsen är relaterad till systemets hantering av kryptering och skydd av tillgångar/filer. Det är en automatisk
process som ofta sker i anslutning till att telefonens skärm tänds. Det är dock ej nödvändigt att telefonen låses upp
för att logghändelsen ska registreras.

Citat:
En låsning eller upplåsning av telefonen kännetecknas av följande logghändelse:
· ”/device/isLocked/”

Ja, så var det med den saken.

Gonatt och adjö, Avel, din okunniga tramsepelle!
Senast redigerad av flashmaner 2023-10-09 kl. 16:07.
Citera
2023-10-09, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, jag tror faktiskt inte hon begriper att det är kan uppfattas som "olämpligt" att sova en snabbis medans kompisen försöker bränna inne sitt ex.

Minns du vad Majas första mobiltömning visade och när hon isåfall fick tillgång till dessa uppgifter? Den visade väl på två aktiviteter, var det två stegserier?

Så här säger MH i förhör när dessa steg kommer på tal och det är 20230125(153/1267). Om det finns andra (tidigare) tillfällen har andra bättre koll på.

"BF: Nej okej i alla fall så kopplar din telefon kopplar upp där på Storgatan 71 vid ett visst
klockslag. Och sen vet också från din hälsoapp, du har ju en hälsoapp i din telefon och den
rör på sig ungefär, att din telefon rör på sig så kan vi också se vid vissa klockslag.
M: Okej.
BF: Ja att det registrerar steg. Det vet du att det gör på hälsoappen va?
M: Ja.
BF: Ja och det kan vi se att det har gjorts på din telefon där och då är det inte så många
minuter emellan.
M: Minuter emellan?
BF: Alltså den här tiden som du. Det är ju svårt att telefonen ska röra på sig om du ligger och
sover.
M: Ja.
BF: Ja. Och det vi kan se är att det handlar ju om några minuter här och där som den är still
och så telefonen som inte har men att du ska ha sovit så mycket som du säger det känns lite
svårt och när man ser de här vilka tider som din telefon har rört på sig och likadant när
Johanna åker till Mc Donald´s kan vi också se och vi ser också att hon skickar ett sms till dig
när hon är på Mc Donald´s, kommer du ihåg det?
M: Det har jag sagt tidigare.
BF: Ja och du svarar också på det sms:et genom att skicka en tumme upp vill jag minnas att
det var.
F: Ja det var tumme upp.
BF: Ja så du sover ju inte när du skickar det svaret t ex.
M: Nej men det har jag inte sagt.
BF: Nej, nej jag vill bara tala om för dig att det är därför vi grundar det här som vi säger till
dig på att din telefon, det har förekommit aktiviteter på din telefon fram till när ni lämnar
lägenheten kan man väl säga. För då är den inte med när ni åker iväg med Tove.
M: Nej.
BF: Nej. Det har vi ju pratat om. Så det är lite så, det är därför vi säger som vi gör Maja."

Jag har hänvisat till det här tidigare och tycker väl inte det är helt ok att bfhl säger:

"BF: Ja och det kan vi se att det har gjorts på din telefon där och då är det inte så många
minuter emellan.
M: Minuter emellan?"

Det jag menar med inte ok är att här vet man inte så långt in i utredningen hur lång tid det är mellan de här två stegserierna.(Sluttiderna eller 02:33 är inte kända i januari 2023. Ska ta ytterligare fem månader) Men det rör sig alltså vid förhörstillfället i själva verket om LÄNGRE tid av "sömn" mellan stegen i teorin. Alltså det är runt 25 respektive 17 minuter som då polisen får till "inte så många minuter"...

Så om jag emellanåt är lite "orolig" när polisen svänger sig med de här tekniska grejerna så finns det uppenbart fog för det.
Citera
2023-10-09, 15:59
Medlem
flashmaners avatar
Sedan skall jag för saklighetens och riktighetens skull också berätta att åklagaren nu gör gällande att

Majas telefon inte har låsts upp, men att den skärmtändning som skedde, orsakades av att FaceID funktionen i telefonen har registrerat ett "delvis täckt ansikte".

Ett delvis täckt ansikte kan vara tillräckligt för att låsa upp telefonen, eftersom Apple infört möjligheten att öppna med FaceID med en ansiktsmask på sig.

Men Majas telefon har inte låsts upp.

Så vems var ansiktet?

Om det nu stämmer som åklagaren säger.

Saken är nämligen den, att åklagarens påstående bygger på en mindre mängd tester som polisens IT-tekniker har genomfört.

Jag får granska dem lite närmre innan jag återkommer kring något eventuellt tvivel kring dessa.

Tills dess, lita inte på all skit som narcissist-Avel sprider omkring sig!
Senast redigerad av flashmaner 2023-10-09 kl. 16:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in