2023-10-09, 16:03
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Israel har under alla år ockuperat Gaza. Nu på senare tid utifrån genom en blockad både längs egna gränser och blockad av internationell sjöfart.

Tror du Israel låter dem göra det då? Öppnar deras rätt att låta internationell flyg- och sjöfart ta sig till Gaza.

Gaza skapades som ett flyktingläger från Israels fördrivning av den palestinska befolkningen i det som kom att bli Israel och nu skall de fördrivas en gång till. Ni Israelvänner är så humanitära.

Halvapor???? Rasismen från högerextremisterna här på FB är kväljande!

Högerextremisterna hejar ju för fan på palestinierna. Läs tråden om NMR.
Citera
2023-10-09, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hur kan du påstå att Gaza har alla chanser till att skapa ett bra fungerande samhälle? De är under blockad av Israel. Allt gods som skall in i landet måste passera en israelisk gränskontroll. Skall man resa ut ur landet måste man ha tillstånd av Israel. Under de förutsättningarna är det märkligt hur pass bra de ändå har klarat sig.

Om man vill resa ut ur Gaza genom att resa in i Israel, ja. Inte jättekonstigt att Israel vill ha koll på vilka som reser in i landet från Gaza-remsan.
Men vill man ut ur Gaza kan man också välja att resa ut genom Egypten.
Citera
2023-10-09, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs
De tokbombar väl allt som är kopplat till Hamas redan. Fast inte det andra.

här kan man se vilken precision de har i träffarna.

https://twitter.com/AJEnglish/status/1710690655091990644?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1710690655091990644%7Ctwgr% 5Ed7e7eda1529670a47b959a09a92ebbf57b05092f%7Ctwcon %5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.thedailybeast.com %2Fisraeli-missile-strikes-gaza-building-during-al-jazeer a-reporter-youmna-el-sayeds-live-shot
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Inte lika glatt humör som i Lördags? Då var det inga konstigheter att döda lämlesta och våldta civila, eller hur?
Hamas är klassad som en terrorgrupp och handlar därefter.
Israel är klassad som en civiliserad demokrati och ska handla efter det.
Det är skillnaden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Säger hamas som var dom som kidnappade dessa israeler. Trovärdigt, jovisst.

Massbombar man Hamas-anläggningar i Gaza så är det trovärdigt att några av de människor som befinner sig i dessa byggnader kommer att stryka med.
Citera
Medlem
stukads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Sluta med ditt religiösa ljugande nu abdol. Fenicierna har mer gemensamt med forntidsgreker (kaaniter) än dem flip-flop araber som kryssar runt utan hjälm på moped i Gaza. Alla seriösa skrattar åt dina pinsamma försök att civilisera de musimska arabockupanterna.

Jag gillar inte att förolämpa en person och istället låta det vara.

Som grekisk ortodox började jag intresserade mig för litteratur. Självklart är mycket av den påhittat men inte allt. Det finns bevis för att greker och som jag kallar phenicier/akkadier slogs ihop, även andra mindre folk från olika ställen.
Kaaniter stämmer bra överens med det du säger förutom att de inte var lika utvecklade och som akkadier.

Islam hade inte ens uppfunnits under denna tid. Har du tappat huvudet? Medelhavet var fult med folk men de största runt medelhavet innan rommarna var Grekernas allians med Phenicien (enkelt namn) och Egypten. Phenicierna med kopparna från cypern och bra skepp seglade ända upp till Irland och lämnade DNA.

Kanske vi menar samma men skriver annorlunda.

Om du vill kan jag ta dig till Palestina med muslimsk dräkt och låta dig leva i Gaza i fem år?
Citera
2023-10-09, 16:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Om man vill resa ut ur Gaza genom att resa in i Israel, ja. Inte jättekonstigt att Israel vill ha koll på vilka som reser in i landet från Gaza-remsan.
Men vill man ut ur Gaza kan man också välja att resa ut genom Egypten.
Och om man vill resa ut ur landet till havs, ut på internationellt vatten? Med flyg kanske?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
EU stoppar utvecklingsstöd till Palestina.

https://omni.se/eu-stoppar-palestinska-utvecklingsstodet/a/MoGndJ

Kanske tecken på att det kommer fler biståndsstopp från västvärlden? Sverige lär väl sälla sig till obs-klassen som fortsätter donera.

Stora delar av svenskt stöd går genom EU, så stoppar EU stöden så stoppas stora delar av det svenska stödet.
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Äntligen!
Nu har de sett vad Hamas är kapabla till. Inga man sitter och tycker synd om hemma i soffan med en tekopp i handen.

Sen vet man ju som lekman inte riktigt hur det här med utbetalningarna funkar.

I teorin skulle det kunna vara så att EU-stödet betalas ut i en klumpsumma en gång per kalenderår.
Så vill EU plocka lite politiska poänger utan att egentligen ändra på något, kan de ju säga att de fryser stödet nu. Och sedan när vi närmar oss utbetalningsdatumet för nästa kalenderår säga "nu har palestinierna bättrat sig, så nu sätter vi igång stödet igen".
Och därmed betala ut precis lika mycket pengar som de skulle ha gjort ändå, eftersom inga utbetalningar ändå görs under den period stödet var fryst.
Citera
2023-10-09, 16:07
Medlem
Är inget om...det är när simple as that
Israel har inte tid att förlita på Gazaborna som röstade på de

Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Du är uppenbarligen inte läskunnig. Frågan som jag diskuterar är inte OM Israel kommer att gå till anfall mot Gaza, utan HUR anfallet kommer att gå till. Jag förutspår flyganfall och blockad, men inte marktrupper förrän gazaborna själva gjort upp räkningen med Hamas och kapitulerat.
Citera
2023-10-09, 16:07
Medlem
Netanyahu hotar att ändra hela mellan östern, enligt israeliska nyheter.

Risken för kärnvapen attack har ökat. Jag tror att Israel kommer anfalla Iran de närmaste dagarna dagarna.

Är ni beredda på flyktingströmmar från Mellanöstern? Miljontals kommer om Israel börjar attackera med kärnvapen eller börjar kriga med Iran.

Jimmie och Richard kan ta emot de!
Senast redigerad av Richmoney 2023-10-09 kl. 16:10.
Citera
2023-10-09, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och om man vill resa ut ur landet till havs, ut på internationellt vatten? Med flyg kanske?

Jag svarade på påståendet att det bara går att komma ut ur Gaza med tillstånd från Israel. Vilket ju inte stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in