2023-10-09, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Utländsk media skriver 250+ döda på ravefest nära Gaza. Svensk media (DN och SVD bland annat) skriver 260 döda på musikfestival. Viktigt att ingen får fel uppfattning om israeliska ungdomar i tider som dessa..

Mvh

Får jag fråga vad du vill ha sagt med det?
Citera
2023-10-09, 00:19
Medlem
xmzs avatar
Ju mer krig desto fler kommer hit. Med fred överallt finns inget skäl att söka uppehållstillstånd. Krig är dåligt för oss, var det än sker
Citera
2023-10-09, 00:20
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Så kan ju palestinierna också.säga

Hade inte judarna med våld tagit deras land hade inte.detta idag hänt

Ser du nu hur dum din logik är? Leder ingenstans

De gick med på en tvåstatslösning och misskötte sig. Nu har de förbrukat sin chans, och bör tas ifrån sitt land, eller också bör det kolonialiseras av antingen USA, eller i värsta fall Israel.
Citera
2023-10-09, 00:20
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Israel har aldrig funnits som stat och land annat än dem senaste 75 åren, so vad vamlar du om? Det bodde knappt enstaka tusental judar i vad som idag är Israel och Palestina för 200 år sen. Vad är det att ockupera? Lol.
Och det har inte palestina heller så vad svammöar du själv om???
Citera
2023-10-09, 00:21
Medlem
Storanglarens avatar
Jag har försökt läsa in mig på vad konflikten handlar om. Har jag rätt när FN bestämde efter andra världskriget att alla överlevande judar skulle få bo i Israel? Men att de då fanns palestinier där som inte godtog det?
Är det, det som de bråkar om än? Snacka om att vara långsinta.
Och om det är så. Varför inte bara godta det som FN bestämde och att palestinerna makade på sig.
Citera
2023-10-09, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
De gick med på en tvåstatslösning och misskötte sig. Nu har de förbrukat sin chans, och bör tas ifrån sitt land, eller också bör det kolonialiseras av antingen USA, eller i värsta fall Israel.

Dom blev påtvingade en tvåstatslösning, något som Israel brutit om och om igen när man har övertagit mer och mer område som inte tillhör Israel. Och då har vi inte ens pratat om det enorma förtrycket palestinier har behövt genomgå i 50 år.
Citera
2023-10-09, 00:22
Medlem
Citat:
De valde Hamas. Kanske borde de som inte höll med om det valet ha lämnat landef för 15 år sedan.

De klarar inte av att sköta det så det är inte bra att de har ett land.
Hamas styr Gaza och dess befolkning med järnhand. Om civila i Gaza hade möjlig att fly så hade de troligtvis gjort det. Men muren är hög.
Citera
2023-10-09, 00:23
Medlem
Citat:
Någon, exempelvis Ryssland, kan ju ha lurat brallorna av Hamas, genom att använda Iran som proxy, i ett försök att få bort västvärldens fokus från Ukraina. Rätt långsökt, men vem vet.

Det är inte alls ett otroligt scenario. Att drygtv1000-1500 krigare skulle ta en snabb spurt in i landet för att mörda några militärer, ca 1100 civila och sedan sno med sig ca 30 gisslan....

Nugomänting skaver i den ytliga analysen, det måste ligga mer bakom, kordinetat.. Jag hörde nu at hisbolla lagt sig i och skickar granater från lybien...

Det här kan skena, precis vart som helst..
Citera
2023-10-09, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Israel har aldrig funnits som stat och land annat än dem senaste 75 åren, so vad vamlar du om? Det bodde knappt enstaka tusental judar i vad som idag är Israel och Palestina för 200 år sen. Vad är det att ockupera? Lol.
Det existerande som kungarike 1000 år före Kristus då men sen har det varit kärvt. Har för mig babylonerna tog det ett tag sen romarna runt år 0 sen ottomanerna några hundra år efter det. Men som sagt det går ju att googla, kommer inte ihåg exakt.
Citera
2023-10-09, 00:24
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Dom blev påtvingade en tvåstatslösning, något som Israel brutit om och om igen när man har övertagit mer och mer område som inte tillhör Israel. Och då har vi inte ens pratat om det enorma förtrycket palestinier har behövt genomgå i 50 år.

Exakt

Att de orkar ens med sitt skitsnack. Allt går idag att läsa på nätet.
Citera
2023-10-09, 00:24
Medlem
Citat:
Nu ägnar du dig åt ordbajs.
Jag är inte religiös, jag gillar inte religion alls men du är antingen obildad eller så är extremt partisk.

Islamistisk extremism var inte ett världsligt eller lokalt problem över huvud taget innan västländer gav sig på Mellanöstern på väldigt barbariska sätt. Religiösa terrorbrott i islams namn är ett förhållandevis nytt fenomen under sent 1900-tal. Länder där islamistisk extremism har frodats är länder där väst har destabiliserat, krigat, plundrat och i vissa fall även väst finansierat islamistiska extremister för att det har gynnat i diverse proxykrig (tex. det amerikanerna ägnade sig åt som motattack mot ryssarna i Afghanistan).

Din retorik är både felaktig och unken, väst har plundrat mellanöstern och nordafrika (muslimska länder), inte vice versa.

Jag bryr mig inte om du är religiös eller inte, det är muslimerna som är ett hot och deras syn på oss andra är det som spelar roll. (De som inte tror på någon gud ser muslimer som absolut värst dessutom)
Det är inte extremism, det är helt vanlig Islam.

Det närmaste ren islam du kan komma idag är IS.
Citera
2023-10-09, 00:28
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:

Ingen tvingade dem att anfalla Israel just nu. De har helt och hållet valt vad som väntar dem. Det bästa vore förmodligen att de inte längre har ett eget land när detta är över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in