Citat:
Ursprungligen postat av
Guru-Guru
Situationen i Libanon är nog värre för Hezbollah än på länge. Det finns ett starkt missnöje med deras närvaro och sedan 2019 har Hezbollah hamnat mer och mer i onåd bland libaneserna. Framför allt för den ekonomiska situationen i landet där vanliga människors vardag har blivit värre och värre. Visst skulle de kunna ta tillfället i akt och attackera Isreal nu för att visa på styrka och duktighet. Men jag misstänker att de inte tror att det skulle vara en bra idé att göra just nu när Israel på allvar ryter ifrån och visar att de här gången inte tänker tolerera våldet och terrorn. Det här här är ett annat Israel än för en vecka sedan och jag misstänker att Hezbollah har en hel del respekt för och är rädda för vad IDF skulle kunna göra med dem nu när Israel är i krig. Hezbollah är måhända den starkaste militära och politiska spelaren i Libanon, men det är också en organisation som är genomkorrumperad och som har andra problem på hemmaplan. Och ett motiverat IDF som inte hålls tillbaka av vänsterliberala är nog inget som Hezbollah vill bråka med.
Oron är väl kanske främst vad som händer om Iran säger åt Hizbollah att börja beskjuta Israel eller att skicka ner folk för att begå terrordåd där. Det är väl ganska osannolikt att Hizbollah skulle säga nej då, även om Hizbollah vet att det skulle utlösa israeliska militära motåtgärder mot Libanon?
Jag tror inte libaneserna, varken kristna, muslimer eller druser, tycker det låter som en festlig idé med en militär konflikt med Israel just nu, de har onekligen mer än nog med interna problem (varav en miljon syriska flyktingar är ett), men libaneserna är ju inte herrar i eget hus och har inte varit det på länge. Känns som att Libanon haft nog med skit de senaste femtio åren och verkligen inte behöver mer.