2023-10-09, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychotronix
Gazaborna är araber. De kan inte själva rensa ut någonting. Det är bara att titta på dem vi har här i Sverige, de kan ingenting. Har aldrig kunnat. Kommer aldrig att kunna. Israelerna inser att de måste göra det jobbet själva, vilket de kommer att göra med bred marginal och stor entusiasm. De kommer inte att försitta chansen att ta kål på araber en masse.

Vi får väl se. Ännu så länge har Israel gjort som jag förutspådde, dvs. nöjt sig med flyganfall, blockad och att säkra gränsen, men avstått från en markinvasion.
Citera
2023-10-09, 15:17
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Det är ockuperat, om du inte kan leva ett normalt liv utan att vara beroende av Israel då är det ockuperat.

Nej, så funkar det inte.
Förutom att självständighet medför förpliktelsen att du faktiskt ansvarar för att kunna klara dig på egen hand (eller förpliktelsen att du måste ha goda relationer med grannar om de har saker du behöver), så är det inget normalt liv att vara aktiv i en terrorgrupp som mördar barn urskillningslöst och har den uttalade målsättningen att utplåna ett grannland. Det Israel och Egypten försöker göra, är just att förmå palestinierna att leva normala liv. Istället för att leva i den masspsykos de valt att leva i nu.
Citera
2023-10-09, 15:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Situationen vid Libanon och Israel gränsen håller på att förvärras.
Utan USA stöd kommer israel inte klara av två fronter samtidigt.

Jodå, det är bara Hamas och Hizbolla än så länge, inga riktiga stater. Om Egypten anfaller är det en annan sak.
Citera
2023-10-09, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Nja. Just nu är nog många vänsterliberala chockerade över att deras palestinska vänner mördade och våldtog hundratals unga kvinnor som deltog i en fest. Kvinnor som med störtsa sannolikhet var vänsterliberala och stod på palestiniernas sida. Men ge det ett par dagar då kommer X bli full av handhjärtan och inlägg om stackas palestinier och dumma Israel.

Det tvivlar jag inte på kommer att ske, men den här gången kommer Israel att ge blanka fan i vad de naiva palestinakramarna tycker och tänker.
Citera
2023-10-09, 15:20
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Det är ju självvalt. Gaza hade precis som andra länder kunnat bygga infrasfruktur mm i stället för att lägga pengar på militär, säkerhetstjänst och terror.

Vill du sitta och räkna på vem som har lagt mest på militär och säkerhetstjänst?
Vill du gå dit?
Citera
2023-10-09, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Finns ögonvittnesskildringar ex här:

https://www.tabletmag.com/sections/news/articles/israel-music-festival-massacre-eyewitness-account

Våldtäktsoffer som sen blivit avrättade…
Hörsägen och inga bevis.
Citera
2023-10-09, 15:21
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Situationen i Libanon är nog värre för Hezbollah än på länge. Det finns ett starkt missnöje med deras närvaro och sedan 2019 har Hezbollah hamnat mer och mer i onåd bland libaneserna. Framför allt för den ekonomiska situationen i landet där vanliga människors vardag har blivit värre och värre. Visst skulle de kunna ta tillfället i akt och attackera Isreal nu för att visa på styrka och duktighet. Men jag misstänker att de inte tror att det skulle vara en bra idé att göra just nu när Israel på allvar ryter ifrån och visar att de här gången inte tänker tolerera våldet och terrorn. Det här här är ett annat Israel än för en vecka sedan och jag misstänker att Hezbollah har en hel del respekt för och är rädda för vad IDF skulle kunna göra med dem nu när Israel är i krig. Hezbollah är måhända den starkaste militära och politiska spelaren i Libanon, men det är också en organisation som är genomkorrumperad och som har andra problem på hemmaplan. Och ett motiverat IDF som inte hålls tillbaka av vänsterliberala är nog inget som Hezbollah vill bråka med.

Oron är väl kanske främst vad som händer om Iran säger åt Hizbollah att börja beskjuta Israel eller att skicka ner folk för att begå terrordåd där. Det är väl ganska osannolikt att Hizbollah skulle säga nej då, även om Hizbollah vet att det skulle utlösa israeliska militära motåtgärder mot Libanon?

Jag tror inte libaneserna, varken kristna, muslimer eller druser, tycker det låter som en festlig idé med en militär konflikt med Israel just nu, de har onekligen mer än nog med interna problem (varav en miljon syriska flyktingar är ett), men libaneserna är ju inte herrar i eget hus och har inte varit det på länge. Känns som att Libanon haft nog med skit de senaste femtio åren och verkligen inte behöver mer.
Citera
2023-10-09, 15:22
Medlem
Taokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vajana
Tror du för allvar att det er en false flag?
Jag tror inte alls det. Oavsett, historien visar att det er nästan omöjligt att bevisa, med undantag av Operation Gladio och en del om Stay Behind. Men jag har inga naiva illusioner om Military Industrial Complex etc.

Jag tror definitivt att Israel på något sätt ligger bakom detta så de kan bombardera Gaza ner till sandstoft. Palestinierna vet att de inte har något att sätta emot när det gäller riktigt krig. Kolla bara på Israels armé, den är världsklass och dessutom har de massvis nationer som står dem bakom ryggen.
Citera
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stukad
Jag bryr mig inte om Hamas då palestinierna i storstäder och byar inte accepterar sånt.

Är det därför som palestinierna firade och dansade och skrek Allahu Akbar viftandes med palestinska flaggor när hamasvåldtäktsmän körde genom Gasa med lik av mördade våldäktsoffer på deras bilflak?
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Hejsan. Jag är svensk men levt i Palestina med min far som forskade där under tiden då judarna lhög om fred. Han ritade upp kartor på riktiga byar som var förstörsta,byar,städer osv för att se om det gick att bygga en handelsväg mellan västbanken-gaza-galileen-haifa-acre typ.
Meningen var en tvåstatslösning.

Palestinierna har alltid velat haft en tvåstatslösning och hade en bättre marknad än många andra länder. Palestina och Libanon hade den bördigaste jorden i området och odlade de flesta frukter som fanns. I hans hus hängde vindruvor ner från taket.

Husen byggdes ofta själva och för varje barn byggdes en ny våning. På botten hyrdes tex apotek och affärer ut. Precis som i Sverige tog man traktorn ut för att skörda. Som judarna sa var landet fullt av honung och mjölk.

Det jag tror är att judarna förvandlades till sionister efter de grannarna attackerad. Palestina som varit allierade med engelsmän hade fått lov om fred och lämnat de flesta tunga vapen ifrån sig.
Blitzkriget av judiska ryssar, östereuroper osv kom som en chock. Min farfar stog kvar men historien är så hemsk att jag inte ens kan berätta vad som hände då ingen skulle tro mig.

Om inte grannarna med sin nationalism attackerat Palestina hade antagligen 30 % funnits kvar i frihet men säkert ätits upp sakta av sionister.

Under 90-talet då de var fråga om fred så forskade man fram handelsvägar som skulle vara den tvåstatslösning man kunde komma överens om. Man kunde överleva utan att behöva bygga tunnlar och Hamas hade antagligen inte varit stora.

Fråga: Har ni sett gamla bilder från Palestina, kvinnor gick runt i kläder liknande folkdräkter. Muslimer där och i Libanon var mer likt medelhavsaktika. En engelsman åkte runt i Palestina och skissade upp bilder vilket visar en helt annan bild än vad många här tror.

Varför skulle inte Palestina ha egna handelsvägar så länge de inte utförde terrorism?
Är inte judar och palestinier båda semiter? Hur många palestinier har skjutits av rent nöje jämfört med terrorism av palestinier?

Varför skapades Israel vid Suez ens?

Glöm det. Du är palestinier med svenskt medborgarskap och arabvärlden var inte intresserad av en tvåstatslösning.

Tanken var att Israel skulle utplånas 1948.
Citera
2023-10-09, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FullFartFitta
Vad är det som får dig att tro att Israel kommer invadera Gaza, förutom den senaste provokationen från hamas? Invasion skulle självklart inte underlätta att få tillbaka gisslan, död eller levande. Diplomati skulle kunna få tillbaks dom levande, men det kommer nog inte hända då Hamas kommer kräva mer än vad Israel kan gå med på.

Andra alternativet är att Israel använder sig av sina specialstyrkor som 1. Är skapade och tränade för B.la. fritagande av gisslan på fientligt territorium och dessutom har redan utfört sådana operationer och 2. Är en utav dom högst rankade specialstyrkorna i världen.

Om dom använde sig av sina specialstyrkor (förutsatt att intelligensen om vart gisslan finns befinner sig stämmer) skulle dom med 100% säkerhet få hem dom. Hamas har inget att sätta emot där. Hur stor chans det är att få hem någon vid är svårare att säga.

Ska bli spännande att se hur dom väljer att hantera detta!
Det faktum att Israel kallat in 300 000 reservister, att olika pansarfordon och trupper samlats vid gränsen till Gaza, och oavbrutna flygbombningar sedan attacken.

Gisslan används som mänskliga sköldar, så enda sättet att komma åt Hamas och gisslan är en invasion och permanent ockupation. Diplomati funkar inte efter Israels 9/11.

Gisslan som dör har dödats av Hamas.
Citera
2023-10-09, 15:23
Medlem
Citat:
Jag bryr mig inte om Hamas då palestinierna i storstäder och byar inte accepterar sånt. Regionen är en handelsport mellan öst och väst och Hamas bildades som en effekt av Israels massaker och övertag.

Mer kan jag inte säga om Hamas förutom att jag hört rykten om att Israel själva skapade Hamas i två försök. Det låter löjligt men med tanke på att varenda krig ofta startar en terrorgrupp för att få vanligt folk att bilda en fiende eller vän så känns det naturligt.

Men om Ryssland bombade mina föräldrar i Sverige och stängde in mig i fängelse, släppte ut mig i Gaza så skulle jag nog lätt gå med i en motståndsrörelse som där jag inte brydde mig om att dö. Ända problemet jag skulle ha var Islam och deras predikan. Men man kan alltid göra som kvinnorna och gå med en kniv mot en soldat tills stoldaten skjuter och man dör och tidningen skriver terrorattack.

Du får bry dig om vad du vill. Men strängen handlar om Hamas anfall på Israel inte om några fredliga palestinska get herdar från några byar eller palestinska hippies från någon storstad.

Det här vad Palestinierna tycker

A majority of the Palestinian respondents believe that “eventually, the Palestinians will control almost all of Palestine, because God is on their side”

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/what-do-palestinians-want
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in