Citat:
Ursprungligen postat av
fluff995
Personligen tycker jag palestinierna borde ha tänkt på att de, om de nu vill ha en självständig stat, också är ansvariga för sina egna basala behov även i fredstid. Jag vet att Israels blockad går lite bortom de normala gränsförhållandena stater emellan -framförallt med sjöblockaden och trilskandet när det gäller att låta västbanken och gaza bygga ihop infrastruktur genom israeliskt territorium - men så jäkla kontroversiellt är det faktiskt inte att förbehålla sig rätten att inte fortsätta leverera el och vatten om kunden skjuter raketer på dig. Fixa din egen skit, Palestina.
Hejsan. Jag är svensk men levt i Palestina med min far som forskade där under tiden då judarna lhög om fred. Han ritade upp kartor på riktiga byar som var förstörsta,byar,städer osv för att se om det gick att bygga en handelsväg mellan västbanken-gaza-galileen-haifa-acre typ.
Meningen var en tvåstatslösning.
Palestinierna har alltid velat haft en tvåstatslösning och hade en bättre marknad än många andra länder. Palestina och Libanon hade den bördigaste jorden i området och odlade de flesta frukter som fanns. I hans hus hängde vindruvor ner från taket.
Husen byggdes ofta själva och för varje barn byggdes en ny våning. På botten hyrdes tex apotek och affärer ut. Precis som i Sverige tog man traktorn ut för att skörda. Som judarna sa var landet fullt av honung och mjölk.
Det jag tror är att judarna förvandlades till sionister efter de grannarna attackerad. Palestina som varit allierade med engelsmän hade fått lov om fred och lämnat de flesta tunga vapen ifrån sig.
Blitzkriget av judiska ryssar, östereuroper osv kom som en chock. Min farfar stog kvar men historien är så hemsk att jag inte ens kan berätta vad som hände då ingen skulle tro mig.
Om inte grannarna med sin nationalism attackerat Palestina hade antagligen 30 % funnits kvar i frihet men säkert ätits upp sakta av sionister.
Under 90-talet då de var fråga om fred så forskade man fram handelsvägar som skulle vara den tvåstatslösning man kunde komma överens om. Man kunde överleva utan att behöva bygga tunnlar och Hamas hade antagligen inte varit stora.
Fråga: Har ni sett gamla bilder från Palestina, kvinnor gick runt i kläder liknande folkdräkter. Muslimer där och i Libanon var mer likt medelhavsaktika. En engelsman åkte runt i Palestina och skissade upp bilder vilket visar en helt annan bild än vad många här tror.
Varför skulle inte Palestina ha egna handelsvägar så länge de inte utförde terrorism?
Är inte judar och palestinier båda semiter? Hur många palestinier har skjutits av rent nöje jämfört med terrorism av palestinier?
Varför skapades Israel vid Suez ens?