2023-10-09, 12:30
Medlem
flashmaners avatar
Ja, möjligheten finns.

Tänk om hovrätten försätter Maja på fri fot redan efter huvudförhandlingen.

Vilken överraskning det ändå skulle bli.

Särskilt för en del.

Citera
2023-10-09, 12:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det kanske däri problemet ligger, att du tror att ALLA relationer som psykopatens/narcissisten har, är traumatiska bindningar. Så är inte fallet.

Jag bygger mina antagande på någon form av info. Jag tror att Maja är empatistörd för att hon:

Har aptit direkt efter mordet och äter en hamburgare.
Är avslappnad i kroppen och vilar/sover direkt efter dumpningen.
Föräldrarna ser ingen skillnad på henne dagen efter, hon beter sig som vanligt och mamman upplever att hon haft en bra kväll.
Sover stora delar av nästkommande dag och går till skolan som vanligt måndag morgon.
Visar inga känsloyttringar under något av 18 förhör, förutom två gånger hon skrattar.
Visar inga känsloyttringar under dom 3 dagarna rättegången pågick förutom när hon återberättar att hennes bästis skulle ta livet av sig om dom åkte fast.

Här är 6 konkreta tecken på varför jag anser M ha nåt vajsing i huvudet.

Kan du ge några konkreta exempel på deras traumatiska bindning? Något som kan liknas vid våld och förtryck, som är en återkommande beskrivning när det kommer till det traumatiska bandet.

Nej, det gör jag inte.

Jag bygger även jag min uppfattning utifrån "någon slags av info".
Citera
2023-10-09, 12:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, möjligheten finns.

Tänk om hovrätten försätter Maja på fri fot redan efter huvudförhandlingen.

Vilken överraskning det ändå skulle bli.

Särskilt för en del.

Det är det enda rätta, eftersom hon suttit av sin tid för gravfridsbrott, som är det hon gjort sig skyldig till, högst ofrivilligt dessutom.
Johanna får vi nog läsa om i tidningen gällande oskötsamhet innanför murarna, där hon kommer stanna.
Citera
2023-10-09, 12:39
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Så nu förnekar du att du har ställt en fråga, som dessutom byggde på ett förutfattat antagande.
Vilket troll du är.
Och precis som ett gäng andra dekisar i tråden lever du i det förflutna. Rättsprocessen pågår fortfarande och ärendet är nu uppe i hovrätten. Dom väntas ett par veckor efter att huvudförhandlingen där avslutas på torsdag.
Vem vet, kanske Maja är en fri tjej igen på fredag.
Eller inbillar du dig att bägge två i så fall måste sättas på fri fot?

Jag inbillar mig ingenting. Konstaterar bara att tingsrätten dömde de båda till fängelse på livstid. (Det har jag läst i tidningar)
Citera
2023-10-09, 12:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Det kanske däri problemet ligger, att du tror att ALLA relationer som psykopatens/narcissisten har, är traumatiska bindningar. Så är inte fallet.

Jag bygger mina antagande på någon form av info. Jag tror att Maja är empatistörd för att hon:

Har aptit direkt efter mordet och äter en hamburgare.
Är avslappnad i kroppen och vilar/sover direkt efter dumpningen.
Föräldrarna ser ingen skillnad på henne dagen efter, hon beter sig som vanligt och mamman upplever att hon haft en bra kväll.
Sover stora delar av nästkommande dag och går till skolan som vanligt måndag morgon.
Visar inga känsloyttringar under något av 18 förhör, förutom två gånger hon skrattar.
Visar inga känsloyttringar under dom 3 dagarna rättegången pågick förutom när hon återberättar att hennes bästis skulle ta livet av sig om dom åkte fast.

Här är 6 konkreta tecken på varför jag anser M ha nåt vajsing i huvudet.

Kan du ge några konkreta exempel på deras traumatiska bindning? Något som kan liknas vid våld och förtryck, som är en återkommande beskrivning när det kommer till det traumatiska bandet.
Den tolkningen om megaoffret med traumabounding kräver väl att J är psykopat (i.e >25 p) likaväl.
Narcissism är endast ett av flera karaktärsdrag hos en sådan.
Eller är det NPD som menas?

Ja, vart förekommer detta förtryck?
Våld som utövas (dvs systematiskt fysiskt våld, skrämsel, maktutövande, dödshot) tills partnern är helt kuvad, livrädd och utmattad.
Det går givetvis inte plocka bort det väsentliga vid en traumabindning ang våld i relationer - och prata om Maja och bindning som om det vore likvärdigt.

Eller jämföra fragment av goda stunder (som misshandlade kvinnor uppförstorar och hänger fast vid som en livboj) jämfört med Majas partyliv.

Vidare har M visat två reaktioner till nu i Hovrätten. När det inte passade henne vad Hanna och Sangborn sa om henne.
Benet gick konstant och hon var irriterad.

När hon väl reagerar är det iaf inte ang Tove.

När hon skrattade till i förhör så var det ang frågan om de hade ett intimt förhållande.
Vad var det mer?
Citera
2023-10-09, 12:51
Medlem
Citat:
Dom flesta vet att Tre gick in och två gick ut inte räcker. Jag har en ytlig bekant som befann sig i just denna situation. Ett mord begicks i lägenheten han sov i. Han häktades men släpptes efter drygt en vecka. Så lång tid tog det för åklagaren att inse att han inte hade med saken att göra.

Tvärtom har skett med M. Ju längre tiden gått, ju fler lögner som presenterats och ju fler bevis som kommit fram, så har det blivit tydligare för varje dag att M var delaktig i mordet. För M s del har det tyvärr gått i fel riktning.

Utan att ha insyn så antar jag att din vän inte var med och bar ut liket för att gömma det och dölja brottet?
Citera
2023-10-09, 12:54
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om du läser domen, så är det ju inte på den grunden som tingsrätten dömer dom.

Det faktum att det endast befinner sig tre personer i lgh medan de själva befinner sig där underlättar förstås urvalet av gärningsmän.

Men var och en måste bedömas enskilt på den överiga bevsiningen.

Lägg till några personer, säg ytteligare en i ekvationen.

Menar du att det då måste vara tre skydliga?

Eller att de var fem, så är det fyra skyldiga osv?

Tingsrätten lade inte till ytterligare personer i ekvationen utan "nöjde sig" med tre personer, varav två bar ut den tredje (som var död). Precis som du säger så underlättar det förstås urvalet av gärningsmän (eller kvinnor). Tingsrätten dömde helt riktigt, baserat på bevisningen, båda kvinnorna till fängelse på livstid.
Citera
2023-10-09, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Den tolkningen om megaoffret med traumabounding kräver väl att J är psykopat (i.e >25 p) likaväl.
Narcissism är endast ett av flera karaktärsdrag hos en sådan.
Eller är det NPD som menas?

Ja, vart förekommer detta förtryck?
Våld som utövas (dvs systematiskt fysiskt våld, skrämsel, maktutövande, dödshot) tills partnern är helt kuvad, livrädd och utmattad.
Det går givetvis inte plocka bort det väsentliga vid en traumabindning ang våld i relationer - och prata om Maja och bindning som om det vore likvärdigt.

Eller jämföra fragment av goda stunder (som misshandlade kvinnor uppförstorar och hänger fast vid som en livboj) jämfört med Majas partyliv.

Vidare har M visat två reaktioner till nu i Hovrätten. När det inte passade henne vad Hanna och Sangborn sa om henne.
Benet gick konstant och hon var irriterad.

När hon väl reagerar är det iaf inte ang Tove.

När hon skrattade till i förhör så var det ang frågan om de hade ett intimt förhållande.
Vad var det mer?

Ja, jag tycker inte det är en rimlig jämförelse när det inte finns ett uns av dokumenterad förtryck. Och när inte ens det påstådda offret själv kan berätta om något som kan likställas med ett traumatiskt band eller en destruktiv parrelation så är man helt fel ute i sin analys.

Hon skrattade när hon fick frågan om hon och J hade ett intimt förhållande som du skriver. Andra tillfället var när Svegfors ville få fram att J är mycket smartare än M och hennes betyg kom på tal som tydligen var sisådär.
Citera
2023-10-09, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Utan att ha insyn så antar jag att din vän inte var med och bar ut liket för att gömma det och dölja brottet?

Det gjorde han inte. Men det är väl en bra indikator på att man heller inte är helt oskyldig till det som föregick dumpningen. Speciellt inte när man ljugit om sina förehavande i flera veckor.
Citera
2023-10-09, 13:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernhardDotte
Tingsrätten lade inte till ytterligare personer i ekvationen utan "nöjde sig" med tre personer, varav två bar ut den tredje (som var död). Precis som du säger så underlättar det förstås urvalet av gärningsmän (eller kvinnor). Tingsrätten dömde helt riktigt, baserat på bevisningen, båda kvinnorna till fängelse på livstid.

Ja?

Jag skrev ju att domen utgick från dessa två misstänkta.

MEN att var och en bedöms separat. Inte som en enhet.

Oavsett om du anser att domen är rätt eller inte, så är domen inte uppbyggd enbart utefter detta; tre gick in, två gick ut.
Citera
2023-10-09, 13:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, jag tycker inte det är en rimlig jämförelse när det inte finns ett uns av dokumenterad förtryck. Och när inte ens det påstådda offret själv kan berätta om något som kan likställas med ett traumatiskt band eller en destruktiv parrelation så är man helt fel ute i sin analys.

Hon skrattade när hon fick frågan om hon och J hade ett intimt förhållande som du skriver. Andra tillfället var när Svegfors ville få fram att J är mycket smartare än M och hennes betyg kom på tal som tydligen var sisådär.
Nej jag ser inte att det har bäring i fup. Maja är på en helt annan nivå än det som verkligen är traumabindning. Kan inte se att påståenden förankras heller mer än går på repeat.

Aaa, det missade jag. Gick det henne förnär?
Hon kan knappast jämföra sig betygsmässigt med J eller IQ men hon kanske tycker hon är smart(are) på annat?
Citera
2023-10-09, 13:08
Avslutad
För alla nyfikna, och slapparslen som vill få allt serverat, så går det alldeles utmärkt att kontakta Göta Hovrätt och begära ut aktbilagorna själv.
Nu finns tex en undran från hovrätten gällande vilka skador som åklagaren menar att Maja skulle åsamkat Tove, åklagarens svar är lite gogogaga...

Dedsutom finns sakframställningarna från alla parter, några hundra sidor till att glutta i inför morgondagens prövning.

Rättsläkare Alexandra kommer inte att höras, däremot hennes kollega.

Tjingeling
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in