Citat:
Ursprungligen postat av
melvein
Experimentet med palestinskt självbestämmande måste få ett slut nu. Alla tankar om att Israel ska skänka bort delar av sitt land för en tvåstatslösning måste förkastas en gång för alla. Skötsamma araber och muslimer är välkomna att bo inom Israels gränser, där de redan behandlas oändligt mycket bättre än hur palestinierna behandlas av den palestinska myndigheten.
Israel har i nuläget en moralisk rättighet att göra allt vad man bedömer vara nödvändigt för att säkerställa att inte en enda raket från Gazaremsan kommer att avfyras i framtiden. Som vanligt kommer Israel att göra allt i sin makt för att minimera antalet civila dödsoffer bland den palestinska befolkningen, samtidigt som Hamas kommer att göra allt i sin makt för att antalet civila dödsoffer bland den palestinska befolkningen blir så högt som möjligt.
Jag har svårt att se varifrån det politiska stödet och trycket för en enstatslösning skulle komma. Vilka länder förespråkar idag en enstatslösning? Till och med stolle-Trumps fredsplan innebar en tvåstatslösning. Inte ens inom Israel verkar det finnas något majoritetsstöd för en enstatslösning, tvärtom verkar opinionen mycket splittrad efter att kraftigt ha varit för en tvåstatslösning.
Oavsett vilket så kommer Israel inte att kunna avgöra den saken på egen hand och jag tror för min del inte alls på att den Israeliska regeringen skulle ge sig på att försöka annektera den Fatahstyrda Västbanken med motiveringen att man angripits av Hamas från det Hamasstyrda Gaza och på det viset ena hela arabvärlden mot sig och förlora stödet från västvärlden, potentiellt till och med från USA. Israelerna tenderar ibland att ta stora risker politiskt/diplomatiskt men de har aldrig ägnat sig åt politisk/diplomatiska självskadehandlingar av sådan omfattning. Tvärtom har man jobbat hårt för att normalisera relationerna med arabvärlden.
Jag tror Israel nog helst ser lugn och ro på Västbanken så att man kan krossa Hamas i Gaza och kanske ge sig på Hizbollah i Libanon om de sticker upp sina trynen. Om det går åt helsike på Västbanken och Fatah tappar greppet är man nog under alla förhållanden inte beredd att gå längre än en ny omfattande militär ockupation (som man nog helst undviker om det alls går).