2023-10-09, 10:47
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Det här är inte ett krig mellam Israel och Hamas.

Der här är ett krig mellan globalisteena och Iran.

Det här kommer eskalera snabbt.

USA flyttar nu fokus från Ukraina till Mellanöstern.

Efter det som hände i helgen så ska man nog se detta som ett direkt krig mellan Hamas och Israel
där Israel definitivt känner sig hotat i grunden. Hamas gav dem inget val här.

Hamas är också en direkt orsak till att Palestinierna inte får en chans att utvecklas i positiv riktning.
Skulle läget bli lugnt mellan palestinier och israeler så skulle inte Hamas behövas längre.
Därför förhindras den utvecklingen.

Däremot så håller jag med om att denna hemska och tragiska situationen, krutdurken,
även är "kidnappad" av andra nationer/grupperingar och av andra narrativ som söker egennyttiga "fördelar". De som utnyttjar situationen bryr sig dock inte ett smack om Palestinierna.
De kan även ha stöttat Hamas före attacken, anstiftat eller uppmuntrats.
Spekulationer än så länge.

* Men den är inte kidnappad av det du kallar "globalisterna" utan snarare av, som du skrev,
ex Iran och eller RU.
"Globalisterna" attackerade inte, de var inte heller ett hot utan helt oförberedda på detta.
Så de har inte orsakat detta.
Lika lite som Ukraina/väst orsakade Rysslands attack och invasion av Ukraina.

Däremot är det dags för "globalisterna" att ta bladet från munnen och inse att en värld med fortsatt demokrati och fortsatt frihet, för både länder och den enskilde
och för fortsatt vänskap över gränser-dvs positiv utveckling,
kräver att vi måste FÖRSVARA den, mer än någonsin.

Och eftersom de som attackerar demokratierna idag använder sitt brutala våldskapital
i sin smutsiga kamp
så finns ingen annan lösning än att "globalisterna" använder detsamma.

De kan inte längre lura "globalisterna" att de är vänligt inställda via tex fredsrörelser
och diverse stickade och ologiska offerkoftor.

Masken har fallit. De har blottat sina anleten. Sina mål.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Jag tror Israel fått ett carte blanche från ”väst”. Jag vet inte om det är så smart.

Sedan får man inte glömma bort att Israel är en demokrati. Med, ni vet, val.

Jag vet inte. Det känns bara som Israel kommer göra något mer denna gång. Det kommer vara så eländigt i Gaza så att folk flyttar. Det kommer bli obeboligt. Ingen/inget kommer in, inget kommer ut. Jag tror Gaza har 0 ekonomi kvar efter detta. Brott mot mänskligheten?

Var ska de flytta? De har i stort sätt levt på bidrag från utlandet. Gaza interna ekonomi är väldigt liten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
det är ju bara att skita i gisslan, man kan ju inte ge efter för sånt.

Det bor 150 på kibbutzen. Vet ej hur många de har i gisslan. De kanske initialt går sakta fram. Det strids på 8 ställen i södra Israel.
Citera
2023-10-09, 10:48
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Vi får hoppas att det inte eskalerar. Jag skulle kunna tro att efter att Israels militär bombat Gaza sönder och samman ( detta kan ta många månader) så är hopplösheten och ilskan total hos Hamasvänner. Tex i Botkyrka? Eller Västerås? Malmö? Det är inte otroligt att något sker i Sverige också.

Synagogorna i Sverige borde få dygnet-runt-bevakning (med förstärkningsvapen). Typ från igår. Har inte sett detta dock. Vilket jag tycker är oroväckande.

Tyvärr tror jag du kan få rätt. Om jag var jude i Sverige idag och IDF slaktar på för fullt i höst så
skulle jag börja bygga sandsäcksmur runt synagogan.
Citera
2023-10-09, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det tror jag inte. Vid invasionen 2014 så togs bara skadade palestinier emot i Egypten.

Trycket kommer att bli för stort. Skall Egyptien skjuta de som flyr?
Citera
2023-10-09, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Israel har fått spelrum av USA och väst. Israel har fått den händelse som gör att de kan ta itu med problemen i området på ett annat sätt. Vissa tror att de kommer att kriga några veckor och sedan återgå till det normala igen. Detta ÄR Israels 11/9. De kommer under åratal lugnt,metodiskt och effektivt se till att det inte kommer att vara några problem i Gaza och och på Västbanken något mer. Det kommer att ta litervis men nu är den stora operationen igång som många väntat på. Under Yom Kippur kriget dog 2600 israeliska soldater. Vi kommer att se 1000-tals döda israeliska soldater men siffran på andra sidan kommer att vara 8 000-18 000.

Dock har vi inte sett några trupper från Hizbollah. Än. De utrymmer byarna norrut. Det kommer inte gå bra för dem om de får för sig att gå över gränsen. 🤷🏼‍♂️
Citera
Avstängd
DenVildeSvenskens avatar
Muslimerna har visat sitt fula tryne. Och socialdemokraterna vägrar ta ansvar för sitt äckliga stöd till Hamas. Det var helt fel att erkänna palestina som en suverän stat. Nu ser vi resultatet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Trycket kommer att bli för stort. Skall Egyptien skjuta de som flyr?

Förra gången hade Gaza 500 000 tusen interna flyktingar. Så ja jag tror Egypten inte kommer tillåta några större strömmar.
Citera
2023-10-09, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Var ska de flytta? De har i stort sätt levt på bidrag från utlandet. Gaza interna ekonomi är väldigt liten.

Efter det här kommer den att vara 0.
Citera
2023-10-09, 10:51
Medlem
Goatpower1911s avatar
Citat:
Vi får hoppas att det inte eskalerar. Jag skulle kunna tro att efter att Israels militär bombat Gaza sönder och samman ( detta kan ta många månader) så är hopplösheten och ilskan total hos Hamasvänner. Tex i Botkyrka? Eller Västerås? Malmö? Det är inte otroligt att något sker i Sverige också.

Synagogorna i Sverige borde få dygnet-runt-bevakning (med förstärkningsvapen). Typ från igår. Har inte sett detta dock. Vilket jag tycker är oroväckande.

Shalom, ja efter decenier av palestinakramanden sossar som Palme, Mona Sahlin etc som har fyllt Sverige med palestiner, så tror jag att det finns väldigt många sovande celler i Sverige som kommer att vara utmanande för SÄPO. Jag tror till och med så är väl halva SVT är Palestinier? 50% av våra journalister etc. Säkerhetshoten mot sverige är stora helt klart!
Citera
2023-10-09, 10:53
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Egypten utfärdar ca 15 000 passeringstillstånd per månad för Gazabor, så att de kan resa över gränsen.
Det handlar inte om immigration utan om tillfälliga tillstånd för gazabor att införskaffa förnödenheter. Sen finns det ett antal som korsar Rafah-övergången dagligen för att jobba (ca 3500 pers 2014).
Citera
2023-10-09, 10:54
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Hamas har inte förmågan. Hamas är en terrororganisation. Så de gör vad de kan. Terror. Efter de bilder vi sett så kommer Israel att hävda att de har rätt att införliva Gaza i Israel och deportera alla Hamasvänner.

Alla två miljoner (en miljon vuxna?) kommer sannolikt inte att…

Allt är mycket svårt.

Jag är benägen att hålla med Israel efter det jag sett. De har rätt att försvara sig mot denna terror.

Israels intresse av att annektera det där lilla området med enorma mängder fientligt sinnade palestinier är nog ytterst begränsat, rent bortsett från att annekterandet skulle leda till ett jäkla liv internationellt, helt i onödan. Man hade ingen aptit på det under de 38 år man ockuperade området fram till 2005. Plötsligt skulle man sitta med två miljoner till icke-medborgare som invånare landet med de rättigheter som de då skulle ha enligt israelisk rätt (Israel är ju delvis en rättsstat, om än en ganska svag sådan).

Jag tror snarare man kommer hamna i en mycket hård blockad av Gaza och i en militär ockupation som först bara är tänkt att vara kortsiktig för att slå ut Hamas infrastruktur och anhängare i Gaza och som först inte ens kallas ockupation, men som kommer att bli långsiktig så som det ofta blir. Till slut fastnar man och ingen vill ta den politiska kostnaden för att dra sig ur.

Hamas kommer att förlora militärt men det bli svårt att säga att Israel segrat politiskt om Hamas på detta vis lyckas omöjliggöra den freds- och normaliseringsprocess mellan Israel och de flesta arabstater som tagit fart ordentligt de senaste fem-tio åren och jag tror det är precis detta som är Hamas verkliga mål med angreppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in