2023-10-08, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
De är ett hatat folk eftersom deras religion från början hatat och agerat utifrån det religiöst föreskrivna hatet mot alla som inte konverterar.

Medans Muhammed levde i Mecka, innan han kom i närkontakt med judarna så försökte han fjäska för dem i hopp om att de skulle bekräfta honom som profet. Eftersom de inte gjorde det senare i Medina, fördrev, mördade och förslavade han dem.

I Sahih Bukhari, Sunni-muslimernas allra mest ansedda vittnesmål (om än via typ sex generationer muntliga traditioner innan nedtecknande) förbannade Muhammed alla kristna och judar på sin dödsbädd:

On his death-bed Allah's Messenger (ﷺ) put a sheet over his-face and when he felt hot, he would remove it from his face. When in that state (of putting and removing the sheet) he said, "May Allah's Curse be on the Jews and the Christians for they build places of worship at the graves of their prophets." (By that) he intended to warn (the Muslim) from what they (i.e. Jews and Christians) had done.

Hat kan man rättmätigt beskriva som Islams första pelare.

Vi behöver inse att för oss här i Sverige väntar samma öde som judarna i Jerusalem och därför hjälpa dem försvara sig. Förutsättningen för att vi ska stå upp för civilisationen i Israel är dock att hatets religion exponeras. Det exponeras med livet som insats, men vad är alternativet?
Med Esaus folk menas bara de som gör det onda.

Det är inte så att Guds ord har visat sig felaktigt, ty Israel är inte alla som kommer från Israel. Rom 9:6

Inte alla israeler är rättfärdiga, inte alla kristna fromma, och inte alla muslimer är terrorister. Det står också i Obadja 1 att en räddad skara bor på Sions berg. De tror på Guds ord att det är fel att döda.
Citera
2023-10-08, 12:38
Medlem
Citat:
Vidare skall då moskén längst bort vara al-Aqsa moskén . Där säger de 150 år gamla muntliga berättelserna om Muhammed att Muhammed ledde alla gamla profeter i bön. Givetvis fanns det inte någon moské i Jerusalem då eftersom Muhammedanerna inte genomfört sin blodiga erövring under ledning av Usama.

Fanns det ens någon byggnad att tala om i Jerusalem vid denna tid som tjänaren enligt versen kunde ha sett? Jag har inte detaljstuderat ämnet, men vill lära mer.
Jag startade som sagt tråden för att lära mig mer och här kommer lite av processen.

Usama ledde den sista erövringen som utsänd av Muhammed. Det var den första in på Byzantiskt område och Muhammed dog (som sidospår sa Muhammed enligt Bukhari att han kände det som att hans aorta höll på att slitas sönder, vilket Koranen säger att Allah skulle göra om Muhammed hade ljugit om Allah) under expeditionen. Usama nådde dock inte Jerusalem, utan Jerusalem gav upp till andra kalifen Umar fyra år senare efter en fyra månader, vad det verkar oblodig belägring.

En annan hadith där Muhammed talade om Jerusalems erövring är Sahih Bukhari 4:53:401;

Narated By Auf bin Mali : I went to the Prophet during the Ghazwa of Tabuk while he was sitting in a leather tent. He said, “Count six signs that indicate the approach of the Hour: my death, the conquest of Jerusalem, a plague that will afflict you (and kill you in great numbers) as the plague that afflicts sheep, the increase of wealth to such an extent that even if one is given one hundred Dinars, he will not be satisfied; then an affliction which no Arab house will escape, and then a truce between you and Bani Al-Asfar (i.e. the Byzantines) who will betray you and attack you under eighty flags. Under each flag will be twelve thousand soldiers.

Någon som kan tyda denna profetia och hur det går med dess uppfyllelse? Det har snart gått 1400 år sedan Umar år 638 intog Jerusalem, har övriga tecken i hadithen börjat uppfyllas tycker ni så att Timmen är på väg?
Citera
2023-10-08, 15:53
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Muslimernas särskilda hat mot Judarna är religiöst grundat och främsta anledningen till det är att Muhammed utrotade många judestammar eftersom de inte ur Toran kunde bekräfta Muhammed som en profet.
Du tror inte att en stor del av hatet kommer från att det var en massa muslimer som med våld blev fördrivna från sina hem när Israel skapades?
Rent generellt så tror jag inte att sånt är speciellt populärt. Skulle du bli positivt inställd till om USA, Storbritannien och Sovjet tvångsförflyttade dig för att några andra skulle få ett nytt land?
Citera
2023-10-08, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Du tror inte att en stor del av hatet kommer från att det var en massa muslimer som med våld blev fördrivna från sina hem när Israel skapades?
Rent generellt så tror jag inte att sånt är speciellt populärt. Skulle du bli positivt inställd till om USA, Storbritannien och Sovjet tvångsförflyttade dig för att några andra skulle få ett nytt land?
Nej, det är det religiösa hatet som är grunden, det du tror är grunden är vad islamisterna vill att du skall tro.

Koranen beskriver i sura 8:30 Allah som den bästa på att vilseleda, något som i bibeln tillskrivs djävulen.

Hatet mot judarna är högst centralt i Islam, Koranen och Sunna innehåller en större andel hat mot Judarna än Mein Kampf gör (enligt Bill Warner). En central hadith inom Sunni i allmänhet och Hamas i synnerhet är Bukhari 2926;

Allah's Messenger (ﷺ) said, "The Hour will not be established until you fight with the Jews, and the stone behind which a Jew will be hiding will say. "O Muslim! There is a Jew hiding behind me, so kill him."

När timmen kommer skulle jag tro menas att Islams version av Jesus, Issa återkommer och "bryter korset, dödar grisarna och upphäver Jizya". Att upphäva Jizya innebär då att kristna inte längre tillåts leva under apartheid versionen av kristendomen som dhimmis (beskyddade) tillåts under Islam idag. De får då samma val som Muhammed gav polyteisterna dvs konvertera eller dö.

Araberna i Gaza och Västbanken har haft en god möjlighet till att leva ett bra liv. Men hatet föreskrivs i Islam och av taktiska skäl gör de allt för att smutskasta Israel i världens ögon. De har valt Hamas, dvs Islams väg.
Citera
2023-10-09, 11:04
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Nej, det är det religiösa hatet som är grunden, det du tror är grunden är vad islamisterna vill att du skall tro.

Koranen beskriver i sura 8:30 Allah som den bästa på att vilseleda, något som i bibeln tillskrivs djävulen.

Hatet mot judarna är högst centralt i Islam, Koranen och Sunna innehåller en större andel hat mot Judarna än Mein Kampf gör (enligt Bill Warner). En central hadith inom Sunni i allmänhet och Hamas i synnerhet är Bukhari 2926;

Allah's Messenger (ﷺ) said, "The Hour will not be established until you fight with the Jews, and the stone behind which a Jew will be hiding will say. "O Muslim! There is a Jew hiding behind me, so kill him."

När timmen kommer skulle jag tro menas att Islams version av Jesus, Issa återkommer och "bryter korset, dödar grisarna och upphäver Jizya". Att upphäva Jizya innebär då att kristna inte längre tillåts leva under apartheid versionen av kristendomen som dhimmis (beskyddade) tillåts under Islam idag. De får då samma val som Muhammed gav polyteisterna dvs konvertera eller dö.

Araberna i Gaza och Västbanken har haft en god möjlighet till att leva ett bra liv. Men hatet föreskrivs i Islam och av taktiska skäl gör de allt för att smutskasta Israel i världens ögon. De har valt Hamas, dvs Islams väg.
Jag är väl medveten om att alla dom böckerna är fulla av skit och att mänskligheten ska vara väldigt glada att dom flesta troende har slutat tro på dom värsta sakerna.

Men ska jag tolka ditt svar som att du skulle tycka att det var helt ok om USA, Storbritannien och Ryssland kom överens om att Sverige inte längre skulle vara vårt land utan vi var tvungna att flytta för att judarna skulle få bo här?
Citera
2023-10-09, 12:04
Medlem
Citat:
Jag är väl medveten om att alla dom böckerna är fulla av skit och att mänskligheten ska vara väldigt glada att dom flesta troende har slutat tro på dom värsta sakerna.

Men ska jag tolka ditt svar som att du skulle tycka att det var helt ok om USA, Storbritannien och Ryssland kom överens om att Sverige inte längre skulle vara vårt land utan vi var tvungna att flytta för att judarna skulle få bo här?
Det hade inte varit optimalt såklart, men svenskar (inte muslimer med svenskt medborgarskap) idag hade haft goda förutsättningar att samexistera med dagens i mångt och mycket sekulära Judar. På Luther vilar vad jag förstått ett tungt ansvar för nazismen, men det är inte vad tråden ska behandla.

Relevant är dock judarnas behandling av muslimernas skruvade version av Issa (Jesus) och övriga som Islam hävdar vara profeter i Islam såsom Noah, Abraham, Isak, Ismael och Jakob. Judarna beskylls i Islamiska teologi återkommande som mördare av Islams tidigare profeter som hade kopplingar till Israel och Jerusalem.

Någon som har något inspel om det?
Citera
2023-10-09, 12:53
Medlem
Muslimer kallade ju ( Kristna , Judar) för Bokens folk. Menande undefär ( om jag fattat allting rätt) att Muhamed bara fullföljde vad (Jesus , Johannes Döparen) + flertal Judiska Profeter ( från Adam till Moses) hadde förkunnat . Har läst Bibeln , försökt läsa Koranen ( på Svenska) fast den är rätt rörig. Sen har ju lända styrda av Muslimska ledare under större delen av Islams Historia tolererat Kristna /Judar att leva U länder styrda av Muslimska härskare
Citera
2023-10-09, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Muslimer kallade ju ( Kristna , Judar) för Bokens folk. Menande undefär ( om jag fattat allting rätt) att Muhamed bara fullföljde vad (Jesus , Johannes Döparen) + flertal Judiska Profeter ( från Adam till Moses) hadde förkunnat . Har läst Bibeln , försökt läsa Koranen ( på Svenska) fast den är rätt rörig. Sen har ju lända styrda av Muslimska ledare under större delen av Islams Historia tolererat Kristna /Judar att leva U länder styrda av Muslimska härskare
Ja Kristna och Judar har tillåtits leva som dhimmis under Islamisk lag. Men idag finns ytterst få judar i muslimska länder, Israeler behandlar som bekant muslimer oftast mycket bättre än hur judar behandlas i muslimska länder. För visst tillåts muslimer i Knesset?

Ja, Islam och Koranen hävdar att de judeokristna profeterna var muslimer. Även då Issa även om han får specialbehandling. Övriga profeter i Koranen beskrivs i princip på samma sätt, de förkunnade Koranens budskap, varnade sitt folk som inte lyssnade på dem och som respons krossade Allah folket.

Vad gäller hatkällan att judarna i Koranen beskrivs som "mördare av profeterna" så spelar det helt säkert en stor roll i islamisters i allmänhet och Islamiska Motståndsrörelsen (IMR=Hamas) i synnerhets motivation att slakta Israeler.

Koranen anklagar judarna för att de dödat profeterna, dock utan att nämna någon eller ge någon detalj, vid nio tillfällen. Alla dessa tillfällen är från Medina. Muhammeds kännedom om detta verkar vara från främst kristna verk som var kringliggande kristen litteratur, dvs inte från Bibeln. Ingen av gamla testamentets huvudsakliga profeter mördas av judarna om jag förstår saken rätt. Issa i Koranen och Sunnan är ett eget stort tema som nog skulle föra tråden ur spår.

Någon bibelkunnig som kan svara på vilka bibliska profeter som varit verksamma i Jerusalem? Ibrahim (Abraham) skall för övrigt enligt Islam tillsammans med sin son Ismail byggt Kaban i Mecka. Det får väl ses som ännu ett av Islams mirakel att de kristna och judarna totalt saknar referenser till Mecka när anfadern själv skulle anlagt världens heligaste plats där .
Citera
2023-10-10, 18:58
Medlem
Citat:
Kan man inte få välja att Judarna skulle få makten här och köra ut alla muslimer? Jag skulle kunna ge bort mitt hus om vi fick den dealen.
Citera
2023-10-10, 19:16
Medlem
Citat:
Ja Kristna och Judar har tillåtits leva som dhimmis under Islamisk lag. Men idag finns ytterst få judar i muslimska länder, Israeler behandlar som bekant muslimer oftast mycket bättre än hur judar behandlas i muslimska länder. För visst tillåts muslimer i Knesset?

Ja, Islam och Koranen hävdar att de judeokristna profeterna var muslimer. Även då Issa även om han får specialbehandling. Övriga profeter i Koranen beskrivs i princip på samma sätt, de förkunnade Koranens budskap, varnade sitt folk som inte lyssnade på dem och som respons krossade Allah folket.

Vad gäller hatkällan att judarna i Koranen beskrivs som "mördare av profeterna" så spelar det helt säkert en stor roll i islamisters i allmänhet och Islamiska Motståndsrörelsen (IMR=Hamas) i synnerhets motivation att slakta Israeler.

Koranen anklagar judarna för att de dödat profeterna, dock utan att nämna någon eller ge någon detalj, vid nio tillfällen. Alla dessa tillfällen är från Medina. Muhammeds kännedom om detta verkar vara från främst kristna verk som var kringliggande kristen litteratur, dvs inte från Bibeln. Ingen av gamla testamentets huvudsakliga profeter mördas av judarna om jag förstår saken rätt. Issa i Koranen och Sunnan är ett eget stort tema som nog skulle föra tråden ur spår.

Någon bibelkunnig som kan svara på vilka bibliska profeter som varit verksamma i Jerusalem? Ibrahim (Abraham) skall för övrigt enligt Islam tillsammans med sin son Ismail byggt Kaban i Mecka. Det får väl ses som ännu ett av Islams mirakel att de kristna och judarna totalt saknar referenser till Mecka när anfadern själv skulle anlagt världens heligaste plats där .
Han (Elia) sade: »Jag har gjort mitt yttersta för Herren, härskarornas Gud. Israeliterna har övergett ditt förbund, rivit ner dina altaren och dödat dina profeter med svärd. Jag ensam är kvar, och nu står de efter mitt liv.« 1Kung 19:10

Dindoo Nuffin, filling in some blanks.
Citera
2023-10-11, 09:51
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Kan man inte få välja att Judarna skulle få makten här och köra ut alla muslimer? Jag skulle kunna ge bort mitt hus om vi fick den dealen.
Eller för att likna det vid vad som hände där nere. Att USA, Storbritannien och Ryssland tvingar oss att släppa ifrån oss makten till muslimerna? För enligt ditt resonemang om hur det borde funkat där nere så ska det väl inte vara några problem alls. Eller?
Citera
2023-10-11, 16:31
Medlem
Citat:
Eller för att likna det vid vad som hände där nere. Att USA, Storbritannien och Ryssland tvingar oss att släppa ifrån oss makten till muslimerna? För enligt ditt resonemang om hur det borde funkat där nere så ska det väl inte vara några problem alls. Eller?
Befängd jämförelse, muslimerna har i sin religion som grundbult att de ska ta makten här också genom våld och de ser av allt att döma ut att lyckas. Det behöver de inte några andra än de muslimska ländernas hjälp med för att lyckas.

Jag har full förståelse för att Israel från början har haft en omöjlig uppgift att samexistera med en befolkning som sedan 1400 år haft som mål att förinta dem. Den muslimska världen är inte som svenskar, de är religiösa i en helt annan utsträckning vilket du verkar ha svårt att förstå. Om du hade förstått det och varit motståndare till den förintelse som deras religion föreskriver så hade du svarat någonting relevant på trådens tema.

Nu till något annat, Barbe ("ah, men kristendomen då") drog i en sedvanlig oneliner till med att Koranen inte innehåller något påstående om Jerusalem som helig muslimsk mark. Jag glömde svara den boten att Koranen i vart fall har en vers 2:142 från Medina som beskriver bytet av böneriktningen/qibla från Mecka till Bayt Al-Maqdis, vilket araberna skall ha menat Jerusalem. Detta sägs i tafsir vara 16 månader efter migreringen. Då lär alltså Muhammed ha varit vänd mot Jerusalem de första 14 åren av sin profetiska karriär. Får kolla om inte Jerusalem/Bayt Al-Maqdis nämns fler gånger i Koranen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in