2023-10-09, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Jag har för mig att Israelerna själva misstänker att en hel del av de etiopiska judarna inte är judar.

1% av befolkningen i Gaza är svart enligt den här sidan:

https://www.haltonblackvoices.ca/afropalestinians

Jag kan dela en länk som bevisar att jorden är platt. Men ok, jag köper argumentet. 1% av de cirka 2 miljoner som bor i Gaza är svarta. Så 20000. Tyvärr innebär detta fortfarande inte att alla de vi sett tillhör Hamas. Eller? Men absolut kan det vara så att de var hämndlystna barbarer som var ute efter hämnd. Det är nämnligen så att våld föder våld.
Citera
2023-10-09, 01:52
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Ett dött barn är ett för mycket, det håller jag med om, att rikta in sig på barn är helt sjukt, men att överdriva antalet döda barn för att vinna debatter och sympatier som många gör är sjukt det med.
Ja, det är hemskt när barn dör, men det rättfärdigar inte att använda deras död som någon slags propaganda i ett krig.
Visst har det dött 2000 barn, men då måste vi gå tillbaka årtionden, inte år som du påstod, det är viss skillnad.

https://en.wikipedia.org/wiki/Childr...sualty_figures

Jag tycker lika illa om israeler som skjuter på stenkastande barn som jag tycker illa om palestinier som attackerar barn på skolor och skolbussar. Världen är sjuk.

Israel använder oproportionerligt mycket med våld, Israel har makten att jämna Gaza med marken men väljer att ta en dag i taget.
Det är klart att siffrorna spelar roll, det är klart att det blir en slags propaganda i det här kriget. Hamas rättfärdigar sina aktioner på just dessa siffror.

- De dödar våra barn, vi har rätt att att försvara våra barn och vi ska sätta skräck deras barn.
Citera
2023-10-09, 01:55
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wasabi007
Jag kan dela en länk som bevisar att jorden är platt. Men ok, jag köper argumentet. 1% av de cirka 2 miljoner som bor i Gaza är svarta. Så 20000. Tyvärr innebär detta fortfarande inte att alla de vi sett tillhör Hamas. Eller? Men absolut kan det vara så att de var hämndlystna barbarer som var ute efter hämnd. Det är nämnligen så att våld föder våld.

Jag tycker nog att det är mer sannolikt att de tillhör Hamas än att de inte gör det.
Citera
2023-10-09, 01:57
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:

Du kan dela en länk som stödjer ditt argument om att jorden är platt men du kan INTE bevisa att jorden är platt. Det är skillnaden. Jag kan däremot länka bevis på att Palestinier får sina hus stulna, sin mark stulen och sitt folk förtryckt. Du skriver våld föder våld. Vem skapade det här våldet att börja med?
Var det palestinier som åkte runt Europa och tog hem Judar? Var det palestinier som gav bort sina olivträd? Var det palestinier som bad om detta förtryck?

Nej det vi i Väst som har tillåtit detta, vi har visat stöd för Israels våld. Våld föder våld. Jag skulle säga Israel föder våld. Det Israeliska staten skulle inte ha tillåtits på redan bebodd mark.

Det är som att jag kommer hem till dig och slänger ut dig och tar ditt sovrum. Kanske din fru på köpet. Vad skulle du säga om det? Okej jag ska visa återhållsamhet?
Citera
2023-10-09, 01:57
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Israel använder oproportionerligt mycket med våld, Israel har makten att jämna Gaza med marken men väljer att ta en dag i taget.
Det är klart att siffrorna spelar roll, det är klart att det blir en slags propaganda i det här kriget. Hamas rättfärdigar sina aktioner på just dessa siffror.

- De dödar våra barn, vi har rätt att att försvara våra barn och vi ska sätta skräck deras barn.

Det dör 10 gånger fler barn i Yemen än vad det dör i Palestina. 11000 barn har dött i Yemen sen 2015, men ingen bryr sig om det, uppenbarligen är palestinska barn mycket mer värda än jemenitiska barn, världen är verkligen orättvis.
Senast redigerad av doncroce 2023-10-09 kl. 02:04.
Citera
2023-10-09, 02:00
Medlem
Citat:
Israel är inte intresserade av en tvåstatslösning. Israels mål är att förtrycka och utrota Palestinier, tvinga bort dem från deras hem. Israel är problemet här.
Skillnaden mellan Japan och USA är att de inte är grannar. USA har sista ordet. Israel föder våld. Israeliska staten skulle aldrig ha bildats.

Det är logist, vi kan ge kurderna ett eget land. Vi kan ge syrianer ett eget land, låt samerna få ett eget land. Stora frågan är, vem ska ge bort sitt land? Varför ska Palestina få ge bort sitt land?

Om Israel inte är intresserade av en tvåstatslösning bör alla länder sanktionera de och tvinga de till det. Du har fortfarande inte presenterat ett enda motargument på detta. Grannar har väl ingen betydelse. Israel och Iran är väl inte grannar? Om Israels mål bevisligen är att utrota palestinier, så sanktionerar vi. Är Israel problemet? Sanktionera. De kommer aldrig självmant att lämna området. Skulle palestinier lyckas tvinga iväg de så skrev jag i förra inlägget vad som kommer hända i framtiden. Vad fan är ens poängen med politik och diplomati om våld och mord alltid är lösningen? Nej, det är inte bara Israel som föder våld. Våldsamma människor föder våld. Israel fanns inte när de första konflikterna i historien utspelade sig. Det ligger tyvärr i vår egoistiska och giriga natur att ta saker vi inte kan få med våld. Det är dags att vi växer ifrån det. Självklart är det synd om palestinier som mördas och tvingas ifrån sina hem, det försvarar jag inte. MEN. De är inte bättre än Israelerna när de försöker ta tillbaka sitt land genom våld. Våld KAN lösa alla problem, men endast kortsiktigt. Typ som silvertejp
Citera
2023-10-09, 02:01
Medlem
Det blir allt tydligare att Iran låg bakom och inte stödde attacken.
Citera
2023-10-09, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Jag tycker nog att det är mer sannolikt att de tillhör Hamas än att de inte gör det.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Octo...srael_conflict

7 olika grupperingar som gick in i Israel. Hur kan man vara säker på vem som tillhör vem?
Citera
2023-10-09, 02:02
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Det dör 10 gånger mer barn i Yemen än vad det dör i Palestina. 110000 barn har dött i Yemen sen 2015, men ingen bryr sig om det, uppenbarligen är palestinska barn mycket mer värda än jemenitiska barn, världen är orättvis.

Nej folk bryr sig, det är hemskt. USA gav sitt stöd för Saudiarabien i Yemen kriget. Här visar väst med USA i spetsen stöd för även Israels krig och den israeliska ockupationen. Israels våld kallas nämns som självförsvar.
Citera
2023-10-09, 02:04
Medlem
https://www.wsj.com/world/middle-eas...nning-bbe07b25
Citat:
Iran Helped Plot Attack on Israel Over Several Weeks
The Islamic Revolutionary Guard Corps gave the final go-ahead last Monday in Beirut
Citera
2023-10-09, 02:06
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Om Israel inte är intresserade av en tvåstatslösning bör alla länder sanktionera de och tvinga de till det. Du har fortfarande inte presenterat ett enda motargument på detta. Grannar har väl ingen betydelse. Israel och Iran är väl inte grannar? Om Israels mål bevisligen är att utrota palestinier, så sanktionerar vi. Är Israel problemet? Sanktionera. De kommer aldrig självmant att lämna området. Skulle palestinier lyckas tvinga iväg de så skrev jag i förra inlägget vad som kommer hända i framtiden. Vad fan är ens poängen med politik och diplomati om våld och mord alltid är lösningen? Nej, det är inte bara Israel som föder våld. Våldsamma människor föder våld. Israel fanns inte när de första konflikterna i historien utspelade sig. Det ligger tyvärr i vår egoistiska och giriga natur att ta saker vi inte kan få med våld. Det är dags att vi växer ifrån det. Självklart är det synd om palestinier som mördas och tvingas ifrån sina hem, det försvarar jag inte. MEN. De är inte bättre än Israelerna när de försöker ta tillbaka sitt land genom våld. Våld KAN lösa alla problem, men endast kortsiktigt. Typ som silvertejp

Det finns ingen diplomatisk lösning på det här våldet! Ta mitt exempel som jag nämnde tidigare.
Jag kommer hem till dig, tar ditt hem, ditt sovrum och din fru och tvingar dig till en diplomatisk lösning.
Du hade blivit rasande och gjort allt i din makt för att slänga ut mig. Sen har jag även världens största makt bakom mig. USA som ger mig mer pengar och vapen än du nånsin kan drömma om.

Du står utanför och försöker komma in i ditt egna hus, du skjuter och skriker och gör allt men du står där. En terrorist, en barbar. Vi på flashback skrattar åt dig när du kastar stenar.
Citera
2023-10-09, 02:09
Medlem
Citat:
Nej det vi i Väst som har tillåtit detta, vi har visat stöd för Israels våld. Våld föder våld. Jag skulle säga Israel föder våld. Det Israeliska staten skulle inte ha tillåtits på redan bebodd mark.

Är det inte lite det som har varit min poäng här hela tiden? Länder som stöttar istället för att säga ifrån på skarpen med sanktioner och tvinga båda sidor att enas och sluta kriga? Väst eller inte väst spelar egentligen ingen roll, så länge någon stöttar och fortsätter mata in pengar, vapen eller stöd i någon form så har man möjlighet att fortsätta. Ja, du kan säga att Israel föder våld, och de gör de varje gång de brukar våld. Det gör även Hamas. Och vem som började är egentligen helt oväsentligt om målet är att få slut på våldet. Men visst, känner du ett behov av att peka finger och fortsätta hata så tänker jag inte hindra dig. Men jag tänker fortsätta att försöka skjuta ner vartenda argument jag kan som uppmanar till våld eller förstörelse av det ena folkslaget/landet eller det andra. Men bra att du förstår att våld föder våld. Nästa steg är hur vi får stopp på våldet, utan våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in