2023-10-08, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
En 20% ökning av bostaden är rätt bra och det gör att man slipper oroa sig för att sälja med minus iaf.och det är bostadsmarknaden vi diskuterar här. Touche😉

Du kan omöjligen vara så här korkad?

Apor räknar nominellt. Smarta räknar reellt.
Citera
2023-10-08, 21:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag förstår mycket mer än vad du tror och är därför genuint intresserad av din ”norm-ränta”.
Vem har bestämt den och hur är det relevant idag? Senast vi hade din ”norm-ränta” var för över 30 år sedan.

Hur vore det om du svarade på de frågor och påståenden som ställs istället för att komma med intetsägande skitsnack? ”Historiska dokument” ? HA!

Har du svårt att förstå att det inte finns något som heter ”norm-ränta”? Det finns ingenting som säger att räntan ska vara X. Den är påverkad av tiden.
Eller finns det en ”norm-tid” också?

Skit i om den är låg eller hög idag. Jag har inte påstått varken det ena eller andra så fastna inte i det. Jag är närmare 40 år gammal och har betalat boränta i 15.
Jag är intresserad av din definition av ”norm-ränta”, inte något annat. Seså, låt höra!

Vad är det här för cope? 4000 år av ränta betyder ingenting för en svensk BLT.
Citera
2023-10-08, 21:47
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna

Nope. Köper du en bostad och den minskar nominellt kan du torska hela insatsen och inte kunna köpa nytt. Om sedan ett mjölkpaket gått ner 2% är det en klen tröst kan jag lova dig även om du inte förstår sådana beräkningar. Och här diskuteras bostadsmarknaden som sagt.
Citera
2023-10-08, 22:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé

Posta din graf så vi kan kika på tangentens riktning. Vill minnas att räntor gått stabilt neråt nu i typ 50 år. Men kanske this time is different?
Citera
2023-10-08, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé

Men snälle lille vän.
Har du sådana problem att lägga ut texten kring det du påstår, eller har du helt enkelt inget bra svar?
Du undviker frågorna som ställs. Inte så klädsamt alls.
Ska vi försöka en tredje gång?
Hur definieras denna ”norm-ränta”? Har jag förstått att det rätt om det är genom ”historiska dokument”?
Ingenting annat? Det ska finnas en normränta, helt opåverkad av tid och omvärld? Den är idag låg. För att den var högre för X år sedan?

Jag tycker det här är lite roligt förstår du. Det var trots allt du som kom slängandes med din ”norm-ränta” så lägg ut texten..
Citera
2023-10-08, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
En 20% ökning av bostaden är rätt bra och det gör att man slipper oroa sig för att sälja med minus iaf.och det är bostadsmarknaden vi diskuterar här. Touche😉

Mm det är jättebra även om dasspappret kostar 100:- per drag i röven.
Citera
2023-10-09, 01:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Posta din graf så vi kan kika på tangentens riktning. Vill minnas att räntor gått stabilt neråt nu i typ 50 år. Men kanske this time is different?

BLT är värre än kreationister. Världen är 50år.
Citera
2023-10-09, 06:39
Medlem
SBAB: Nu deppar storstadsmäklarna

Fastighetsmäklarna i storstadsområdena har blivit mer pessimistiska om prisutvecklingen, för såväl bostadsrätter som villor, det kommande kvartalet jämfört med vad de var förra kvartalet.

https://www.di.se/nyheter/sbab-nu-deppar-storstadsmaklarna/

Endast 9 procent av de som förmedlar bostadsrätter och 12 procent av de som förmedlar småhus tror på stigande priser under det fjärde kvartalet i år. Det kan jämföras med 36 respektive 32 procent föregående kvartal.

Enligt Booli Pro är omsättningen av bostäder i Sverige 30 procent lägre nu jämfört med under samma period för två år sedan. Samtidigt är utbudet nästan 50 procent större och mäklarna förväntar sig att utbudet kommer att öka ytterligare. En majoritet av mäklarna i storstadsregionerna, 65 procent, uppger att säljarna inte vill sälja till det pris som köparna just nu är beredda att betala.

”Att säljarna inte vill göra affär på den prisnivå som spekulanterna är beredda att betala förklarar den rekordlåga omsättningen på bostadsmarknaden och det stora utbudet av bostäder. Mäklarna tror också att utbudet kommer att öka ytterligare vilket kan vara ett tecken på att de inte tror att säljarna kommer sänka sina förväntningar i närtid”, säger Linda Hasselvik, SBAB:s privat- och boendeekonom, i en kommentar.
Citera
2023-10-09, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna

Det nominella är på många sätt viktigare än det reella. Du måste ha kvar kontantinsats till nästa boende exempelvis. Visst finns det en poäng med att räkna reellt men har man utgifter och inkomster i Svenska kronor så spelar växelkursen rätt liten roll för privatekonomin....
Citera
2023-10-09, 07:54
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubertat
Personligen funderar jag varje dag på att lämna Sverige, men det är fortfarande oklart om jag skulle orka etablera mig i något annat land, men jag kollar upp det alternativet för fullt. Jag har noll förtroende för det svenska folket. Idag bor jag inneboende och att köpa en lägenhet ser jag inte som ett rimligt alternaitv, det skulle behöva gå ner minst 30-50% i pris samt en total förändring av beslutsfattandet i Sverige.

Vilket land skulle du vilja flytta till då? Thailand?

Om du tänker köpa utomlands så kommer du nog snabbt inse att gräset inte är grönare på den andra sidan om du inte flyttar till nått sketet U-land. Sverige är tvärt om ganska billigt internationellt.
Citera
2023-10-09, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubertat
Den demografiska utvecklingen ser inte ut som så. Svenska kvinnor med hög utbildning föder inga barn. I Sverige är det endast förståndshandikappade som föder barn. Och många invandrare är förståndshandikappade.

Till saken hör den att svenskar kommer tappa sitt eget land, det vet vi idag. Sverige kommer inte fortsätta vara Sverige. Kvinnlig rösträtt ger inte utveckling, det ger hysteri och vansinne. Bostadsmarknaden kan gå bra om de som invandrar sköter sig men det lär de inte göra på långa vägar.

Det där stämmer inte i generationerna efter 50 talisterna, kvinnor med bättre ekonomi skaffar mer barn än kvinnor med dåliga inkomster:

För kvinnor har mönstret förändrats kraftigt så att det över tid mer liknar männens. Resultatet visar att bland kvinnor födda på 40- och 50-talen har de med lägre inkomst flest barn. Sedan vänder utvecklingen – bland kvinnorna som är födda senare är det de med högre inkomst som har fler barn, även om de med de allra högsta inkomsterna inte har flest barn. Män och kvinnor med fem eller fler barn har lägre inkomst än personer med två eller tre barn, men högre inkomst än de barnlösa. https://www.su.se/forskning/nyheter-forskning/h%C3%B6ginkomsttagare-f%C3%A5r-fler-barn-1.635619
Citera
2023-10-09, 08:32
Medlem
Nu handlar ju inte tråden om barn:Men är väl snarare så att allt fler skaffar 1 barn numera och typ en hund och anser att de räcker. Något som hade varit otänkbart för några år sedan då det flesta anser att barn skall ha syskon. Att skaffa 3 barn eller fler tror jag få vill snarare så att det kanske bara händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in