2023-10-08, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubertat
Här tänker du helt fel. Det är endast tillfälliga politiska beslut som gynnat eget ägande.

Det är en bra deal över tid eftersom du kan konsumera ditt boende såsom du önskar, under din livstid. Som hyresgäst, även om det kan vara ekonomiskt förmånligt under vissa perioder, innebär i regel mindre frihet och mer anpassning av livet efter hyresvärdens villkor. Sedan är det ju såklart individuellt vad man föredrar. Jag hyr, och det funkar kalasbra - jag är helnöjd. Men många hade inte klarat av det. I slutändan är livstiden allt vi har, och hittar du ett boende som passar dina livsvillkor bättre på ägandemarknaden - så köp! Om du har råd och tycker det är prisvärt, givetvis.
Citera
2023-10-08, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Haha, snacka om att leva i en drömvärld

Kolla själv om du inte tror mig https://www.levels.fyi
Eller så kan du fortsätta sitta i Upplands Väsby och känna dig som en vinnare. Du kan ju trösta dig med att det i alla fall inte är Märsta.
Citera
2023-10-08, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Hur mycket tjänar du per månad? Vad gör du för pengarna du tjänar? Unnar du dig och familjen en fin middag? Kanske på Lilla Hantverkaren? (restaurang i Täby för icke Stockholmare).

Jag har så många frågor. Vem betalar ut din månatliga vinst på att bo? Swishar de varje månad eller sker det automatiskt?

Mäklaren kommer och värderar om skjulet dom kallar villa och så plockar dim ut mer lån på det.

Finns ingen anledning att ammortera eller underhålla något för allt går bara upp i pris.

...ja eller fram tills nu.

Lycka till.
Citera
2023-10-08, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Just det om köpa hus i slutet av 2022 och det nu gått ner mer var egentligen bara en pik till att en viss (bannad) användare sa sig ha gjort det och trott sig ha tajmat botten.

Väntar man nu med att flytta så ser det ut som att du helt klart kan få mer värde för pengarna. Hus som tidigare gick för 10m+ kan du nu köpa för 7-8m utan att behöva stressa i en budgivning. Man gör helt klart bättre affärer på husmarknaden nu än för 1-3 år sedan. Om man sen ska bo där i 20+ år så blir det stor skillnad i livskvalitén över lång tid.

Stressa i budgivning? Vilken budgivning då? De villor jag ser ute har antigen "dolda bud" (skambud) eller så budar ingen. Samtliga villor säljs på "förhand" trots att man har ett tiotal visningar, och sedan publiceras inte priset.

Vill ni ha slutpriset för en villa, kontakta lantmäteriet. Hemnet är fulla av skit.
Citera
2023-10-08, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Från historiska dokument kan man fastställa att snitträntan historiskt sett är 15%. Vad är det ni har svårt att förstå? Vi har låg ränta idag.

Jag förstår mycket mer än vad du tror och är därför genuint intresserad av din ”norm-ränta”.
Vem har bestämt den och hur är det relevant idag? Senast vi hade din ”norm-ränta” var för över 30 år sedan.

Hur vore det om du svarade på de frågor och påståenden som ställs istället för att komma med intetsägande skitsnack? ”Historiska dokument” ? HA!

Har du svårt att förstå att det inte finns något som heter ”norm-ränta”? Det finns ingenting som säger att räntan ska vara X. Den är påverkad av tiden.
Eller finns det en ”norm-tid” också?

Skit i om den är låg eller hög idag. Jag har inte påstått varken det ena eller andra så fastna inte i det. Jag är närmare 40 år gammal och har betalat boränta i 15.
Jag är intresserad av din definition av ”norm-ränta”, inte något annat. Seså, låt höra!
Citera
2023-10-08, 16:11
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Stressa i budgivning? Vilken budgivning då? De villor jag ser ute har antigen "dolda bud" (skambud) eller så budar ingen. Samtliga villor säljs på "förhand" trots att man har ett tiotal visningar, och sedan publiceras inte priset.

Vill ni ha slutpriset för en villa, kontakta lantmäteriet. Hemnet är fulla av skit.

Precis, det är ingen budgivning numera som regel och de som ändå förekommer är oftast rätt lugna. Det är alltså inte bara priset som är lägre utan man kan som köpare nu göra en mer genomarbetad affär istället för att tokbuda innan visning och jaga mecklaren för att hinna skriva på köpeavtalet.

Tycker Hemnet och Booli fångar upp de flesta slutpriserna, har inte sett att de mörkar något men det kan så klart förekomma. Postas ju brutala nedgångar så lite oklart varför de skulle undanhålla vissa objekt men posta 25% / 5m nedgång på en Lidingövilla då.
Citera
2023-10-08, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jag pröjsar 9000 i månaden och visst, billigt är det ju inte men trångbodd är jag verkligen inte Det fungerar för mig, du har gjort ett annat val och lycka till.
Jag blir bara trött på snacket om att 'tjäna på att bo'. Ingen tjänar på att bo. Att bo kostar.

Det är sant att det kostar att bo, men den som har flyt kan lämpa över kostnaden på någon som köper huset för dyrt. Denne i sin tur får då betala både sina och föregående boendes kostnader, om han inte lyckas lämpa över kostnaderna på nästkommande köpare…
Citera
2023-10-08, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Precis, det är ingen budgivning numera som regel och de som ändå förekommer är oftast rätt lugna. Det är alltså inte bara priset som är lägre utan man kan som köpare nu göra en mer genomarbetad affär istället för att tokbuda innan visning och jaga mecklaren för att hinna skriva på köpeavtalet.

Tycker Hemnet och Booli fångar upp de flesta slutpriserna, har inte sett att de mörkar något men det kan så klart förekomma. Postas ju brutala nedgångar så lite oklart varför de skulle undanhålla vissa objekt men posta 25% / 5m nedgång på en Lidingövilla då.

Jag kan bekräfta att de mörkar. Jag har varit med i flera budgivningar för villor där slutpriserna inte publicerats pga prisfall. Om det är mäklarkåren, hemnet eller säljaren som döljer siffrorna vet jag inte. Men det förekommer absolut.

Det har även blivit vanligt att mäklare lägger 15% högre pris för att dom vet att köpare lägger bud under budstart.
Citera
2023-10-08, 17:17
Medlem
De roligaste ju att de som bäsar mest är de som bor hemma eller i en liten håla där en br kostar max 500k. Snart vänder trenden så det går att göra fina klipp nu om man är likvid.
Citera
2023-10-08, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Det är en bra deal över tid eftersom du kan konsumera ditt boende såsom du önskar, under din livstid. Som hyresgäst, även om det kan vara ekonomiskt förmånligt under vissa perioder, innebär i regel mindre frihet och mer anpassning av livet efter hyresvärdens villkor. Sedan är det ju såklart individuellt vad man föredrar. Jag hyr, och det funkar kalasbra - jag är helnöjd. Men många hade inte klarat av det. I slutändan är livstiden allt vi har, och hittar du ett boende som passar dina livsvillkor bättre på ägandemarknaden - så köp! Om du har råd och tycker det är prisvärt, givetvis.

I Sverige har vi total avsaknad av konkurrens mellan hyresbolagen, då blir det som du säger. Men givetvis så skulle hyresvärden fixa allt du önskar om marknaden möjliggjorde konkurrens mellan hyresbolagen.
Citera
2023-10-08, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
De roligaste ju att de som bäsar mest är de som bor hemma eller i en liten håla där en br kostar max 500k. Snart vänder trenden så det går att göra fina klipp nu om man är likvid.

Menar du om 2-3 år?

Jag tror på fortsatt nedgång 2024.
Citera
2023-10-08, 21:02
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Då känner du dig nöjd o rik om din bostad ökar 20% nominellt medan matpriser o drivmedel ökar med 200%?
En 20% ökning av bostaden är rätt bra och det gör att man slipper oroa sig för att sälja med minus iaf.och det är bostadsmarknaden vi diskuterar här. Touche😉
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in