Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Just sådant där resonemang irriterar mig. Jag bor i en liten ort långt borta från vad som nu sker i Mellanöstern. Orten ligger i Sverige som ligger i Europa. På något sätt, oklart hur dina tankegångar går, försöker du smeta på mig ett personligt ansvar över vad som nu sker i Gaza.
Det vore hederligt om du redovisade på vilket sätt jag är skyldig till det hela och inte samtidigt hänvisa till något grumligt kollektivt "vi ansvar" som jag inte ställer mig bakom.
Blanda inte in mig i det där. Jag väljer själv mina intressen och vänder Mellanöstern ryggen till.
Är enligt ditt sätt att resonera sydamerikanerna totalt och helt utan skuld till det som sker i Mellanöstern?
Den nyanserade bilden är att ta in många hundra år av historia. Det är sant att vi inte borde ställas till svars för vad tidigare generationer gjorde. Men sanningen är ju att vissa sår sitter mycket djupt och strukturer från förr orsakat strukturer nu.
Sedan röstar vi på valdagen vilket resulterar i Sveriges roll i många saker, utrikespolitiken tex.
Jag har inga svar. Vilket jag tror alla förstår.