2023-10-08, 18:31
Medlem
Så du skickade honom koden för att nollställa ditt lösenord?

Ja du. Kontakta support? Eller kolla i mejlet om det finns ett sätt att ångra bytet av mejl.

Att skärmen blinkar har knappast med hacket att göra. Prova på en annan enhet.
Citera
2023-10-08, 18:32
Medlem
aYaLLas avatar
Nåja, IG är väl ändå typ 10 år gammalt. Hursomhelst, det finns en tråd där du behöver posta denna tråd, en mod hjälper dig strax att flytta den. Tills dess så håller vi oss alla on topic och hjälper TS. TS, det finns en utmärkt supporttjänst hos Facebook som du behöver kontakta. Var beredd att behöva uppge personlig information, inklusive bilder på ditt körkort eller pass. Jag har erfarenheter av detta där det löst sig på mindre än 24h.

Tråden: (FB) Den officiella tråden för Facebook för support / frågor / annat tips

Anmäl hackade konton: https://facebook.com/hacked
Citera
2023-10-08, 18:34
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Jag skrev att "din google translate-svenska är urusel. Scammer." Nej, då tro på mig - tyckte han, "skicka mig ditt personnummer så jag kan skicka pengarna till dig".

Hjälp, du måste varit rejält trött. Du avslöjade scammen men gick ändå på den. Otroligt!

Citat:
Anmäla missbrukat konto
Om du misstänker att ditt konto ha missbrukats av en person eller ett virus kan du klicka på knappen "Mitt konto har missbrukats" nedan. Vi hjälper dig att logga in på kontot igen så att du återfår kontrollen över din information.
https://www.facebook.com/hacked
Citera
2023-10-08, 18:37
Medlem
Mia-Rovys avatar
1. Kontakta Facebook omedelbart (viktigt så att de kan förhindra eventuella attacker i ditt namn. Att få tillbaka ditt konto kan ske senare, men det viktigaste just nu är att ditt namn inte används för attacker)

2. Kontakta och varna dina närmsta anhöriga, nästan lika omedelbart. Personen/gruppen lär försöka lura dem att göra saker (skicka pengar, kapa deras konton på samma sätt och allt annat möjligt djävulsskap), i tron om att de pratar med dig. Både du och dem kan råka i mycket trubbel annars. Faller de för något det kan du få skulden, folk kan förlora pengar, jobb, hemligheter eller allt möjligt

Förmodligen har det redan hänt och/eller är på gång nu. Dina familjemedlemmar, närmsta vänner och de du skrivit med är i största riskzonen

3. Säg åt din vän att göra samma saker

4. Polisanmäl. Detta är viktigt i försäkringsärenden, om du skulle råka ut för en skada du ännu inte känner till att du råkat ut för. Men också för att samhället ska kunna hålla koll på omfattande attacker. Och såklart även lagföring

5. Varna din arbetsplats (om de har stängt på helgen. Annars gör detta före polisanmälan)

Du är redan alldeles för sent ute för vad som kan anses lugnt om detta skedde igår… Men förhoppningsvis kan du förhindra/minimera några skador genom att agera nu
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-10-08 kl. 18:57.
Citera
2023-10-08, 19:17
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Hjälp, du måste varit rejält trött. Du avslöjade scammen men gick ändå på den. Otroligt!

https://www.facebook.com/hacked
Ja, EFTERÅT. Då hade jag redan skickat mitt telenr. Läs om, läs rätt. Otroligt!

Har redan försökt med allt på FaceBooks hjälpcenter/"hacked". Kan inte återställa kontot för hackern har bytt både pw och mail.
Citera
2023-10-08, 19:21
Medlem
Julistajas avatar
Mitt FB-konto har blivit hackat. Mail och PW ändrat så jag kan inte återställa lösenordet. Försökt med FB's hjälpcenter men jag blir bara skickad runt, runt och inget händer. Hört att man kan verifiera sig med legitimation men hur går jag då tillväga? Orkar inte mer asså. Helt trött i skallen, uppstressad.

Citera
2023-10-08, 19:35
Medlem
Citat:
Men du blev alltså hackad av att bara uppge ditt telefonnummer? Inte koden till den?
Citera
2023-10-08, 19:39
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:

Har redan försökt med allt på FaceBooks hjälpcenter/"hacked". Kan inte återställa kontot för hackern har bytt både pw och mail.

Du skrev inget i ditt startinlägg om att du du skickade ditt telefonnummer, enbart att scammern frågade efter ditt personnummer. Skriv om, skriv rätt! Otroligt!
Citera
2023-10-09, 07:22
Medlem
Hackenbush55s avatar
Råkade också ut för detta, min vän ville ha mitt telefonnummer för "ett roligt spel"
Tänkte inte på detta men skickade mitt telefonnummer och strax därpå ficka jag en massa sms med amazonlänkar jag skulle klicka på.
Då förstod jag att detta inte var riktigt rätt och suddade sms:en och klickade inte på något.
Inget konstigt hände efter det.
Tror att scammaren beställde grejer på amazon och länkarna var troligen att jag skulle bekräfta beställningarna eller något.
Citera
2023-10-09, 07:30
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet --> Sociala medier
/Moderator
Citera
2023-10-09, 09:04
Moderator
Maviels avatar
Tråd infogad.

/Moderator
Citera
2023-10-09, 17:49
Medlem
Economicuss avatar
Jag undrar om någon kan förklara till mig en grej.

Jag skrev ett meddelande till en person på facebook. Denna person är nästan aldrig aktiv på facebook.
Jag skrev meddelandet sent på kvällen efter midnatt och efter 3 timmar sedan jag skicka iväg meddelandet så ville jag ta bort meddelandet.

Jag valde att "återkalla meddelandet för alla".

Nu min fråga är kommer personen som jag skickade meddelandet till att kunna läsa det jag har skrivit?
För jag återkallade meddelandet för alla!

Om personen inte hann läsa det dvs inte var online vid tillfället jag skrev och skickade iväg meddelandet och jag "återkallade meddelandet för alla". Hur stor är risken att den personen läser meddelandet.

Jag är inte så insatt i facebook men personen bör inte kunna läsa meddelandet och personen bör inte kunna se meddelandet även ifall hen laddar ner sin facebook information.

Tacksam för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in