2023-10-08, 13:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
En historisk norm?
Driver du med mig?
Det finns ingen ”norm” för räntan hux flux. Det är avhängt på mängder av parametrar.

Idag hade en ränta på 15% varit högt för alla länder inom västvärlden, men faktum är att privata enskilda bolånetagare är det minsta problemet vid en 15% ränta. Inser du säkert? Förhoppningsvis, eftersom du skriver i ämnet.

Men för sakens skull bli man ju onekligen intresserad av din ”norm”.
Vem har bestämt den och när infann sig den senast? För drygt 30 år sen? På tidigt 90-tal?

https://www.nordea.se/Images/154-16129/historiska-borantor-2310.xlsx

Den enda norm man möjligen kan luta sig mot är bankernas kalkylränta. Även om ordet norm är idiotiskt inom räntenivåer. Vad är den idag? 7-8% ?

Från historiska dokument kan man fastställa att snitträntan historiskt sett är 15%. Vad är det ni har svårt att förstå? Vi har låg ränta idag.
Citera
2023-10-08, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Narrativet har redan ändrats.

Förhoppningsvis får SD inflytande post 2026 och därmed cementerar den nya inriktningen - låg invandring, hög utvandring av oönskade.

Personligen funderar jag varje dag på att lämna Sverige, men det är fortfarande oklart om jag skulle orka etablera mig i något annat land, men jag kollar upp det alternativet för fullt. Jag har noll förtroende för det svenska folket. Idag bor jag inneboende och att köpa en lägenhet ser jag inte som ett rimligt alternaitv, det skulle behöva gå ner minst 30-50% i pris samt en total förändring av beslutsfattandet i Sverige.
Citera
2023-10-08, 13:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rubertat
Personligen funderar jag varje dag på att lämna Sverige, men det är fortfarande oklart om jag skulle orka etablera mig i något annat land, men jag kollar upp det alternativet för fullt. Jag har noll förtroende för det svenska folket. Idag bor jag inneboende och att köpa en lägenhet ser jag inte som ett rimligt alternaitv, det skulle behöva gå ner minst 30-50% i pris samt en total förändring av beslutsfattandet i Sverige.

Flytta innan du bildar familj. Blir mycket jobbigare sen.
Citera
2023-10-08, 13:40
Medlem
Citat:
Tiden då majoriteten tjänar på sitt boende är över.

1997 - 2017 var guldåldern för svenska bostäder.

2017 - 2037 kommer att vara skitåldern.
Där håller jag med. Men det ger fler möjlighet att uppleva den livskvalitet det är att bo i hus.
Citera
2023-10-08, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Jag vet inte vad som är mer tragiskt, trådens husägare i hemska ställen som Upplands Väsby som skryter om att ha tjänat en struntsumma över 20 år på sina bostadsaffärer, eller alla hyrestorskar som är avundsjuka på dem.

En FAANG L4 har tjänat mer på ett halvår, än vad ni gjort på decennier av "fastighetsklipp" och "betalt för att bo."
Haha, snacka om att leva i en drömvärld
Citera
2023-10-08, 13:56
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
.

Du är smärtsamt okunnig i ämnet och det är mot mina principer att slösa bort sekunder på meningslöst utbyte. Jag vill dock, i all välmening, göra dig medveten om att du i vart och varannat inlägg säger emot dig själv.
Citera
2023-10-08, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Vad skriver du om?

Ställer man en sådan fråga är man diskvalificerad från att ens diskutera.
Citera
2023-10-08, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Spelar ingen roll då svenskar får sin lön i Sek. Och ska man sälja sin bostad för att köpa en ny är nominella det som räknas

Då känner du dig nöjd o rik om din bostad ökar 20% nominellt medan matpriser o drivmedel ökar med 200%?
Citera
2023-10-08, 14:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Du är smärtsamt okunnig i ämnet och det är mot mina principer att slösa bort sekunder på meningslöst utbyte. Jag vill dock, i all välmening, göra dig medveten om att du i vart och varannat inlägg säger emot dig själv.

Okunnig och säger emot mig själv? Jag är inte politisk som du, utan försöker se på verkligheten som den faktiskt ser ut. Varför skulle hyresboende vara det billigaste? Bara där ljuger du för dig själv. Att hyra är inte alls det billigaste boendet i genomsnitt över tid. Det är precis tvärtom.
Citera
2023-10-08, 14:19
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Gör de? Du tänker helt hypotetiskt över en lång tid då eller vad menar du?
Att det från ett år till ett annat ska bli belamrat med invandrare i ett sedan lång tid Svenskt villaområde?
Så kan man naturligtvis tänka. Om man har livlig fantasi.

Citat:
Och ja, som du skriver så kan saker och ting ändras väldigt fort. Med alltfler nyinflyttade invandrare så kommer även bostadspriserna i Täby att rasa.

Det verkar förvånande nog fortfarande vara många svenskar som inte har någon som helst uppfattning om hur snabbt white flight kan gå när invandrare hittat ett område som faller dem i smaken. I många av de villaområden som finns nära utanförskapsområde kan WF gå snabbt som ett skenande tåg när det väl tar fart och då behövs inte många år. Jag har i arbetet verkat i flera olika svenska storstäder och hittills har det inte funnits en stad där inte hela villakvarter/villaområden mer eller mindre helt bebos av utomeuropéer, och då gäller det både gamla svenska villor och nybyggda.
Citera
2023-10-08, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ja ok , Det verkar som du är en klassisk frustrerad liberal. Du har insett att det inte fungerar men är för stolt för att ingå i vänstern vilket vore naturligt. Det är något i din personlighet eller uppfostran. Nu är ju 'vänstern' en välkomnande gemenskap med högt i tak till skillnad från vad man tror och bra mycket roligare än att klä upp sig i ordnar och hylla kungen. Nu vet jag inte om du gör just det ha ha men det är något med 'högern' som gör mig heligt förbannad

Var detta ett svar på mitt inlägg? Haha, det var nog bland det snurrigaste jag läst i den här tråden på bra länge, och då har jag ändå försökt mig på inlägg av såväl SebastianLarsson som Liksom-fb
Citera
2023-10-08, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Om du varit läskunnig skrev jag att det finns de som förlorat pengar också. Jag skrev även att det finns många som tjänat på att bo genom att byta upp sig några ggr under 20 år. Jag har bara i min bekanskapskrets 3-4 ytterligare exempel.

Min poäng är att de som ser sitt boende som en aktie, ändå är en minoritet, och att "du och dina bekanta" är anekdotiska exempel, och tämligen ointressanta för diskussionen som helhet. Medelsvensson sysslar i regel inte med fastighetsaffärer "vid sidan om".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in