2023-10-08, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubertat
Nya utbudsrekord att följa under lång tid framöver.

Det här kan vara början på en fyrtioårig reell stagnation. Kolla Japan.

Vi har alla ingredienserna för det.
Citera
2023-10-08, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Det här kan vara början på en fyrtioårig reell stagnation. Kolla Japan.

Vi har alla ingredienserna för det.

Det som framförallt skiljer Sverige från Japan är att Sverige har fullständigt helt galen massinvandring som kommer fortsätta lång tid framöver. Finns ingen hejd på hur den svenska kvinnan hatar sitt eget barn och gener. Dock så är räntehöjningarna här för att stanna en mycket lång tid så priserna kommer inte kunna fortsätta ligga på en alltför hög höjd. Möjligtvis kommer det ta 7-8 år av löneökningar för att komma ikapp priserna.
Citera
2023-10-08, 13:08
Medlem
Citat:
Varför så många är glada när bostadsmarknaden kraschar.

Hur vidrigt är det inte att vilket årtionde du är född avgör om du lever i misär eller inte? Eller vilka föräldrar man har?

Bostadsmarknaden behöver saneras och det sker genom en krasch, det finns inget sådant som mjuklandning.
Citera
2023-10-08, 13:09
Medlem
Citat:
Det som framförallt skiljer Sverige från Japan är att Sverige har fullständigt helt galen massinvandring som kommer fortsätta lång tid framöver. Finns ingen hejd på hur den svenska kvinnan hatar sitt eget barn och gener. Dock så är räntehöjningarna här för att stanna en mycket lång tid så priserna kommer inte kunna fortsätta ligga på en alltför hög höjd. Möjligtvis kommer det ta 7-8 år av löneökningar för att komma ikapp priserna.

Invandringen kommer att minska och utvisningarna öka med tiden.

Barnafödandet är rekordlågt.

Sannolikheten att vi ser nollräntor är väldigt låg. Alltså kommer pengar ej vara gratis i framtiden.

Ergo kommer bostadspriserna aldrig att återhämta sig reellt.
Citera
2023-10-08, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Ni har tagit risk, haft flyt och tjänat pengar - grattis. Precis som vilka företagare och aktieägare som helst. Men tror ni att ert agerande är representativt för medelsvensson med bolån, eller är det ni som är anomalin?

För diskussionens skull, behöver vi nog vara mer generella och "Bror Duktig"-inlägg som detta tillför inte diskussionen något avsevärt. Det existerar "for the record" också många bostadsspekare som bränt sig de senaste åren också, vilket är en del i spelet när man gör kapital genom att bära risk över en tid.

De flesta svenskar köper i någon mån för att bo. Dock har det indirekt spekulerats och skapats "FOMO" när priserna på bostäder rusat, vilket kan ha föranlett att vissa kanske köpt boende de inte är helt nöjda med men hoppats ska gå upp i pris. Dvs man har (delvis) "bott i en aktie". Dock tror jag ägt boende på sikt alltid är bra deal. Mina föräldrar köpte i slutet av 80-talet när priserna stod på topp, 1994 var priset säkert -40% men kring 2003 låg dom nog lite plus, skulle jag tro. Så för de flesta är det en bra idé att köpa där man vill bo, se till att man har marginalerna för det och sedan skita fullständigt i priset. Eventuell spekulation får ske vid sidan om, på börsen.
Om du varit läskunnig skrev jag att det finns de som förlorat pengar också. Jag skrev även att det finns många som tjänat på att bo genom att byta upp sig några ggr under 20 år. Jag har bara i min bekanskapskrets 3-4 ytterligare exempel.
Citera
2023-10-08, 13:12
Medlem
Citat:
Invandringen kommer att minska och utvisningarna öka med tiden.

Barnafödandet är rekordlågt.

Sannolikheten att vi ser nollräntor är väldigt låg. Alltså kommer pengar ej vara gratis i framtiden.

Ergo kommer bostadspriserna aldrig att återhämta sig reellt.

Finns inget som idag tyder på att massinvandringen kommer minska, det har sagts och lovats i snart 50 år att Sverige ska ta tag i det här problemet. Men inget görs. Till syvende och sist handlar det om att den svenska kvinnan inte vill ha barn.
Citera
2023-10-08, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Om du varit läskunnig skrev jag att det finns de som förlorat pengar också. Jag skrev även att det finns många som tjänat på att bo genom att byta upp sig några ggr under 20 år. Jag har bara i min bekanskapskrets 3-4 ytterligare exempel.

Tiden då majoriteten tjänar på sitt boende är över.

1997 - 2017 var guldåldern för svenska bostäder.

2017 - 2037 kommer att vara skitåldern.
Citera
2023-10-08, 13:17
Medlem
Citat:
Finns inget som idag tyder på att massinvandringen kommer minska, det har sagts och lovats i snart 50 år att Sverige ska ta tag i det här problemet. Men inget görs. Till syvende och sist handlar det om att den svenska kvinnan inte vill ha barn.

Narrativet har redan ändrats.

Förhoppningsvis får SD inflytande post 2026 och därmed cementerar den nya inriktningen - låg invandring, hög utvandring av oönskade.
Citera
2023-10-08, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Dock tror jag ägt boende på sikt alltid är bra deal. Mina föräldrar köpte i slutet av 80-talet när priserna stod på topp, 1994 var priset säkert -40% men kring 2003 låg dom nog lite plus, skulle jag tro. Så för de flesta är det en bra idé att köpa där man vill bo, se till att man har marginalerna för det och sedan skita fullständigt i priset. Eventuell spekulation får ske vid sidan om, på börsen.

Här tänker du helt fel. Det är endast tillfälliga politiska beslut som gynnat eget ägande.
Citera
2023-10-08, 13:21
Medlem
Citat:
Narrativet har redan ändrats.

Förhoppningsvis får SD inflytande post 2026 och därmed cementerar den nya inriktningen - låg invandring, hög utvandring av oönskade.

Den demografiska utvecklingen ser inte ut som så. Svenska kvinnor med hög utbildning föder inga barn. I Sverige är det endast förståndshandikappade som föder barn. Och många invandrare är förståndshandikappade.

Till saken hör den att svenskar kommer tappa sitt eget land, det vet vi idag. Sverige kommer inte fortsätta vara Sverige. Kvinnlig rösträtt ger inte utveckling, det ger hysteri och vansinne. Bostadsmarknaden kan gå bra om de som invandrar sköter sig men det lär de inte göra på långa vägar.
Senast redigerad av rubertat 2023-10-08 kl. 13:24.
Citera
2023-10-08, 13:22
Medlem
Jag vet inte vad som är mer tragiskt, trådens husägare i hemska ställen som Upplands Väsby som skryter om att ha tjänat en struntsumma över 20 år på sina bostadsaffärer, eller alla hyrestorskar som är avundsjuka på dem.

En FAANG L4 har tjänat mer på ett halvår, än vad ni gjort på decennier av "fastighetsklipp" och "betalt för att bo."
Citera
2023-10-08, 13:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Du kanske inte inser att allt ställs relativt disponibel inkomst? Allt är relativt, och vad 15% var mot en viss snitbelåning är inte vad den är idag. Ju högre belåningsgraden är ju lägre blir den ränta man kan klara.

Vad skriver du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in