2023-10-08, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Du verkar ju själv matas med propaganda, lille vatnik. Du rapar ju enbart upp patetiska argument från din Kremlmanual.

Har du några andra siffror än Ukrainas som du anser tillförlitliga så länka gärna till motsvarande källa.
Det finns inga tillförlitliga siffror. Men du kan vara säker på att siffrorna du tittar på är överdrivna till Ukrainas fördel, och att siffrorna ryssar tittar på är överdrivet åt andra hållet.

Alla ljuger i krig.
Citera
2023-10-08, 00:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
För att medelåldern på soldaterna vid fronten är 40 år, och de gör inga framsteg alls. De hade aldrig en chans.

[…]

En israelisk bloggare påstår något och plötsligt är det en sanning att bygga argument på.

Gissar att du tror på samme bloggares påhitt att Boris Johnson förbjöd Ukraina att förhandla med Ryssland?
Citera
2023-10-08, 00:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Så det är din slutsats? Hur kom du fram till den?

Min slutsats var att jag tror att invasionen inte hade skett om östra delarna blev självständigt, som de ville ha det. Inte någonstans försvarar jag Rysslands invasion.

Varför tycker du att en folkomröstning ger frikort till invasionen? Hur kom du fram till det?

Den omröstningen har jag inte nämnt. Så det är ju ditt argument. Varför har du så låg nivå på dina argument?

Du tror alltså att omröstningen 2014 inte var korrekt genomförd? Eller vad försöker du säga? Du antyder att folket i östra delarna inte alls vill ha självständighet, och aldrig har velat ha det?

Varför är ni så jävla tröga? Jag försvarar inte Rysslands agerande, jag vill bara se ett slut på kriget. Om man inte är en jävla barnunge så förstår man att ingen sida är oskyldig i konflikten, och att Ryssland inte kommer att dra sig tillbaka, samt att Ukraina nu sitter i skiten ordentligt.

Eftersom Nato inte kommer gå in med trupper och Ukraina inte har en chans, vad är Ukrainas alternativ? Varför har ni så svårt att se verkligheten? Ukraina förlorar!

Att Ryssland inte kommer dra sig tillbaka från ukrainskt territorium ska man bara acceptera, men man ska kräva att Ukraina slutar försvara sig?

Nej du är ju verkligen neutral och sansad.

Mvh
Gay Allison
Citera
2023-10-08, 00:54
Medlem
Citat:
Och du tror att Storbritannien och USA som är drivande i konflikten talar sanning? Minns du massförstörelsevapnen i Irak?

Hur korkade är ni? UK och USA är praktiskt taget stridande parter i kriget iom deras stöd. Givetvis är all information från dem propaganda. Hur fan är det möjligt att folk idag, 2023, är så är omedvetna om hur media och myndigheter fungerar i krig? Ingen information du har tillgång till är korrekt. Allt har en avsikt att skapa en uppfattning om kriget, inte att informera dig.

Det är Ryssland som är drivande i kriget. Det är bara du och din sort som tror på er husses förvridna verklighetsuppfattning.
Citera
2023-10-08, 00:56
Medlem
Citat:
Det finns inga tillförlitliga siffror. Men du kan vara säker på att siffrorna du tittar på är överdrivna till Ukrainas fördel, och att siffrorna ryssar tittar på är överdrivet åt andra hållet.

Alla ljuger i krig.

Jo det finns det.

Men visst. Ryssråttorna ljuger i princip alltid.
Citera
2023-10-08, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Händelserna i Donbass 2014 liknar mer en rysk invasion än ett inbördeskrig. Däremot försöker Ryssland och vissa andra maskera detta som ett inbördeskrig. Men det kan ses som maskirovka. Vilseledning och förvillning

Ryssarna tillämpade här hybrid-krigföring samtidigt som de försökte förvilla omvärlden. Man ska inte riktigt veta vad som händer. Förrän det är försent.

Det som dock är lite oklart är hur planerat i förväg händelserna i Donbass var. Krim var ju en planerad operation, men Donbass? Improviserade ryssarna här? Läser man vad Igor Girkin säger så verkar det vara en dos slump inblandat här.

Jag tvivlar på att det var improvisation. Man ska nog räkna med att det finns långtgående planer bakom allt. Titta bara på hur Putin har finansierat klimataktivism i Europa under lång tid. Resultatet är att vi monterat ner vår energiförsörjning och fick energiskris. Givetvis kan man inte tillskriva allt det till Putin, miljöpartier och andra idiotpolitiker finns ju också. Men han har puttat på. Det är så han jobbar. Det är därför jag blir chockerad när folk här tror att han är en galning och att ryska armén är underlägsna. Han är en duktig strateg och underskattar man honom så får man stryk. Vilket är vad som ser ut att hända i Ukraina nu, enligt mig.

Citat:
Det bästa är att titta på externa källor. T.ex Oryx är ju bra.

En del klagar på Oryx. Men vad är bättre?

Jag vågar inte lita på något. När fronten flyttas så ser man iaf tveklöst vem som åstadkommer något. Om Ukraina nu skulle flytta fronten framåt så kan man se det som en bekräftelse på uppgifterna som en del här lägger fram, att de maler ner ryskt artilleri. Men så länge det står still så kan det lika gärna vara tvärtom. Ukrainas framgång kan bara avspeglas i om de tar tillbaka land, det är kvittot.
Citera
2023-10-08, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
En israelisk bloggare påstår något och plötsligt är det en sanning att bygga argument på.

Gissar att du tror på samme bloggares påhitt att Boris Johnson förbjöd Ukraina att förhandla med Ryssland?
Är det någon som har påstått att Boris förbjöd Ukraina att förhandla med Ryssland? Varför tror du att Ukraina bestämde sig för att inte ta avtalet med Ryssland?

Jag skrev väl att det påstås att medelåldern är 40 år? Är det sant så har Ukraina stora problem. Är denne Israel pro-ryss tror du? Som försöker förstöra för Ukraina? Tror du att Ukraina har gott om unga pojkar som de skickar in i döden?
Citera
2023-10-08, 01:19
Medlem
Citat:
Här har du en beskrivning av konflikten. Ryska separatister startade det hela genom att ta över regeringsbyggnader och sedan attackerade Ukraina. Ryssland gick in och stöttade och sedan dess var det pågående strider, där Azovnazisterna var nyckelaktörer på Ukrainska sidan.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/War_in_Donbas_(2014%E2%80%932022)

Invasionen kom inte ur tomma intet. Det trodde jag alla visste. Båda länderna har lika stor del i stridigheterna som föregick invasionen. Det bästa vore att östra regionerna hade fått gå över till Ryssland, eller blivit självständiga, då hade många liv sparats. Det var ändå 60% som ville det.

”A national survey held in March–April 2014 found that 31% of respondents in the Donbas wanted the region to separate from Ukraine, while 58% wanted autonomy within Ukraine.”

Varför inte låta folket få som de vill istället för att hamna i situationen som är nu?

Nej, Ukraina attackerade aldrig.
Det var trupp som invaderade från Ryssland under ledning av Igor Girkin som attackerade April 12 2014 och startade kriget. Girkin själv har erkänt att det inte skulle ha blivit något krig om det inte hade startat det.
Ukraina började försvara Donbas mot angriparna.
Man fick aldrig försöka finna någon lösning på missnöjet i Donbas då de blev invaderade.
Ja, varför kunde inte ryssarna låta folket finns en lösning på situationen istället för att starta krig?
Citera
2023-10-08, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Att Ryssland inte kommer dra sig tillbaka från ukrainskt territorium ska man bara acceptera, men man ska kräva att Ukraina slutar försvara sig?

Nej du är ju verkligen neutral och sansad.

Mvh
Gay Allison
Om du lägger dina känslor åt sidan en stund så inser du kanske att verkligheten inte bryr sig. Varför skulle Putin bry sig om dina känslor?

Om verkligheten är att Ukraina sitter i skiten ordentligt och Nato inte kommer gå in med trupper, vad har Ukraina för alternativ? Ska de bara fortsätta dö vid en front som inte flyttar sig? Varför ska Ukrainare bry sig om vad du accepterar?
Citera
2023-10-08, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Nej, Ukraina attackerade aldrig.

Så detta är lögn?

” In April 2014, Ukraine launched a counter-offensive, called the "Anti-Terrorist Operation"[26] (ATO), later renamed the "Joint Forces Operation" (JFO).[27][28] By late August 2014, Ukraine had re-taken most separatist-held territory and nearly regained control of the Russia–Ukraine border.”

Citat:
Det var trupp som invaderade från Ryssland under ledning av Igor Girkin som attackerade April 12 2014 och startade kriget. Girkin själv har erkänt att det inte skulle ha blivit något krig om det inte hade startat det.
Ukraina började försvara Donbas mot angriparna.
Man fick aldrig försöka finna någon lösning på missnöjet i Donbas då de blev invaderade.
Ja, varför kunde inte ryssarna låta folket finns en lösning på situationen istället för att starta krig?

De hade 8 år på sig att hitta en lösning innan Ryssland invaderade. Att ge folket i Donbass självständighet hade varit bättre än det här som händer nu.

Notera att jag inte påstår att Ryssland gjorde rätt.
Citera
2023-10-08, 01:43
Medlem
Har det spekulerats något i tråden om Rysslands möjliga koppling till Hamas och deras attack mot Israel?

Israel har väl hittills valt att inte skicka stöd till Ukraina? Om det nu visar sig att Ryssarna slagit armkrok med muslimerna i Gaza, hur kommer då Israel att förhålla sig till kriget i Ukraina hädanefter? Hmm.
Citera
2023-10-08, 02:04
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Har det spekulerats något i tråden om Rysslands möjliga koppling till Hamas och deras attack mot Israel?

Israel har väl hittills valt att inte skicka stöd till Ukraina? Om det nu visar sig att Ryssarna slagit armkrok med muslimerna i Gaza, hur kommer då Israel att förhålla sig till kriget i Ukraina hädanefter? Hmm.

Ryssarna gör väl allt för att flytta fokus från Ukraina. Med lite rubel och löften om kvinnor i himlen så ställer nog Hamas upp. Har svårt tänka mig dom är så tjenis med Putte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in