Kratom.hmm
Under sommaren har jag tryckt i mig c 500g pulveriserade växtdelar av tre olika sorter, Green Maeng Da, Red Thai och Green Bali. Har dock aldrig provat kratom tidigare. Mina erfarenheter har varit följande.
Green Bali var en första sorten som jag provade. Det var också den som jag upplevade var mest potent. Konsumerade den genom att blanda en stor matsked kratom med varmt vatten för att sedan svepa den som en shot. Gjorde följande fast att jag bytte ut vattnet mot grape jucie, då jag läst att det ska ge mer effekt. ( vilket jag upplevde att det också gav.)
Vad jag även fick erfara är att kratom är en riktigt besk och äcklig växt att konsumera på det viset. Alltså nu i efterhand får jag kväljningar bara av att tänka på hur smaken känns att använda den i pulverform med vatten/juice.
Att konsumera växten som te var dock riktigt nice. Tycker att ruset var ungefär detsamma som att svepa pulvret med vatten, dock en aning mekkigare.
När jag gör mitt kratom-te använder jag följande.
1. 2 st påsar med Pukka peace: embrace tranquillity te med grönmynta, ashwagandha och hampafrö olja. Det går att köpa på ica/coop.
2. Cilia tefilter, tomma tefilter som man fyller själv.
3. Stevia mini sweeteners. 5 stycken.
4 En halv tesked med kokosolja.
5 1/5 matsked Valfri sort kratom.
Viktigt att brygden får stå och dra sig i ungefär 10-15 minuter innan man dricker.
Jag provade även att köpa tomma vegetabiliska kapslar (700 mg / 0,95 ml) som jag fyllde med kratom. Nackdelen med det var att det var jobbigt och tidskrävande att fylla kapslarna, och att man var tvungen att ta ganska många för att få ett någorlunda rus. (6-7 stycken.)
Jag kan dock helt klart rekommendera kapslar framför att shotta med vatten.
Att röka kratom är helt värdelöst.