2023-10-07, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du vet inte vad du pratar om.

Vad är "sambodelning"?

Sambor ärver inte varandra per automatik, det krävs samboavtal och/eller testamente.

Om du bor med någon och ni inte är gifta och du dör så har denna rätten att bo kvar samt kunna plocka ut vad som denne säger är sitt ur din bostad.
Om du äger en fastighet så går den till dina eventuella barn eller arvsfonden.
Men sambon har vissa rättigheter att plocka ut saker som denne kan säga är sina.
-Rembranten är min, nya stereon och TVn är mina, osv osv
Citera
2023-10-07, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GruppboendetFisken
Vi råkade skriva oss på vår grannes adress, av misstag. I stället för lägenhet 1301 så skrev vi 1302. Det upptäckte vi först efter lite mer än ett år, när vi kollade upp om någon babbe kanske skrivit sig på vår adress. Och så var det så! Fast sedan insåg vi att det i själva verket var vi som var skrivna hos babben.

Det påverkar hemförsäkringen, om man i stället råkat försäkra sin grannes lägenhet i stället för sin egen.

Med andra ord är det extremt enkelt. Systemet beror till 100% på tillit och det finns inga kontrollfunktioner alls.

Ni var skriven hos grannen ett år och fick post till er adress ändå?
Man borde väl få sin post till den adress man är skriven på?
Citera
2023-10-07, 10:06
Medlem
GruppboendetFiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Ni var skriven hos grannen ett år och fick post till er adress ändå?
Man borde väl få sin post till den adress man är skriven på?

Brevbäraren kan ju läsa namnet på dörren.

Ofta står inte lägenhetsnumret utskrivet i postadressen heller, bara gatunumret.
Sedan får man ju typ inte vettig post i brevlådan längre. Alla räkningar är digitala och går på autogiro. Resten är nästan uteslutande reklam.
Citera
2023-10-07, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Fast dessa tjänster hindrar ju inte andra människor att olovligen kan skriva sig hos någon.

Jo, det gör dom. Dom kan försöka men du kommer få en notis att någon försöker skriva sig hos dig samt att Skatteverket gör en djupare kontroll vid adressändring.
Citera
2023-10-07, 10:59
Medlem
Absolut. Jag har haft folk som har bokfört sig hos mig utan att jag har vetat om det.
Citera
2023-10-07, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GruppboendetFisken
Han kommer bara få gehör för sin anmälan om han är en välkänd kändis, väldigt rik eller om han är politiker. Skatteverket ignorerar den här typen av anmälningar generellt. Det finns massor av nyheter om det, där ingenting alls händer i flera år, förrän det kanske hamnar i då skrivs om det i tidningen, för just det fallet.

I verkligheten görs ingenting alls åt det här problemet. Oklart vad folket på skatteverket väntar på. Ny lag? Nytt system? Att nån fet såsse-chef på skatteverket sparkas pga inkompetens?

Kanske är olika i landet?

Mitt intryck är att, i de fall jag kommit i kontakt med (fler än två), så har polisanmälan satt fart på dem.
Sedan, gärna, även någon mer som intygar situationens allvar som BO är utsatt för,
och antingen är med i samtalen till Polis och Skatteverk eller skriver ett intyg till dem med undertecknande av intygsskrivare och BO.

Men SKIT rent ut sagt, att folk på myndigheter m m inte kan sköta sina jobb! Därför är vi där vi är!
Om det sen är pga uppgivenhet, lathet, pressade dåliga arbetsförhållanden eller olämpliga infiltrerande personer låter jag vara osagt!
Citera
2023-10-07, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
I stort sett ja. Man kan göra det online med bankid eller via blankett per post. Om man har bankid så kan man spärra poständring, så att man bara kan ändra med bankid. Det är det som tjänstemannen från Skatteverket tar upp i videon, men som han säger finns det ingen möjlighet att spärra folk från att ändra till ens egen adress.

Om någon har gjort det fast de inte bor där så kan man dels anmäla det till Skatteverket så att de får utreda och ta bort honom från adressen, dels polisanmäla eftersom det har blivit olagligt att ha falsk folkbokföring.

Tyvärr så tar dock både Skatteverket och polisen lång tid på sig att utreda, och på kort sikt finns det inget man kan göra. Möjligen kontakta personen i fråga och be dem ändra folkbokföring, men om det handlar om en tungt kriminell så är det nog bättre att undvika direkt kontakt med dem.

Frågan är bara hur man kontaktar en kriminell som felaktigt skrivit sig på din adress? Skicka brev till honom? Jag antar att det inte finns något giltigt telefonnummer angivet.

Men jag kan tycka att det borde kunna gå snabbare för skatteverket att göra rättning i folkbokföringen. Jag menar varför skulle någon som regelmässigt påträffas på adressen vara mindre trovärdig i uppgiften om vilka som bor på adressen än någon som aldrig påträffas där?

Sen om man kanske skall vara petig så skall man vara folkbokförd på adressen om man sover utomhus på tomten också, men det bör ju de flesta ha koll på om det brukar sova någon främmande i trädgården, men kanske inte ifall man bor på en större fastighet, kanske med skog/åkrar mm.
Citera
2023-10-07, 14:14
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
I stort sett ja. Man kan göra det online med bankid eller via blankett per post. Om man har bankid så kan man spärra poständring, så att man bara kan ändra med bankid. Det är det som tjänstemannen från Skatteverket tar upp i videon, men som han säger finns det ingen möjlighet att spärra folk från att ändra till ens egen adress.

Men för fan. Jag blev så glad när jag hittade funktionen för att spärra folk från att skriva in sig på min adress men det gäller alltså BARA för postblanketter? Som om folk är automatiskt anträffbara bara för dom har ett bankid.. Sen har vi redan flashbackare som väntat i åratal på att få det fixat.

Långsökt men kan detta påverka folk enligt sambolagen? Någon som skrivit sig på adressen dyker upp vid försäljning och ska ha hälften av värdet då dom varit skrivna på adressen under x antal år som "sambo"? Ägaren säger den aldrig träffat denna personen men den andra säger dom bott ihop som sambos hela tiden. Hur ska en tredjepart avgöra detta utan en kontroll om personerna varit i lägenheten samtidigt under en längre tid eller inte? Det är nog inte helt ovanligt att en person står som ägare och betalat hyran själv även om man har sambo. Kollar man om det ser bebott ut av två personer kan den andra säga den flyttat ut sina prylar pga försäljningen.

Om man vänder på det, kan någon som har en sambo säga den bara skrivit sig på adressen för att slippa dela på värdet? Prylarna från sambon kan man slängt ut eller gjort sig av med på annat sätt.

Citat:
"Enligt sambolagen ska värdet av er bostad delas på hälften om ni eller en av er köpt bostaden för er gemensamma användning"
Citera
2023-10-07, 15:01
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Men för fan. Jag blev så glad när jag hittade funktionen för att spärra folk från att skriva in sig på min adress men det gäller alltså BARA för postblanketter? Som om folk är automatiskt anträffbara bara för dom har ett bankid.. Sen har vi redan flashbackare som väntat i åratal på att få det fixat.
Man kan inte hindra folk från att skriva sig på ens adress, vare sig med bankid eller med blankett. Man bara bara hindra ens egen adress från att ändras med blankett.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Långsökt men kan detta påverka folk enligt sambolagen? Någon som skrivit sig på adressen dyker upp vid försäljning och ska ha hälften av värdet då dom varit skrivna på adressen under x antal år som "sambo"? Ägaren säger den aldrig träffat denna personen men den andra säger dom bott ihop som sambos hela tiden. Hur ska en tredjepart avgöra detta utan en kontroll om personerna varit i lägenheten samtidigt under en längre tid eller inte? Det är nog inte helt ovanligt att en person står som ägare och betalat hyran själv även om man har sambo. Kollar man om det ser bebott ut av två personer kan den andra säga den flyttat ut sina prylar pga försäljningen.

Om man vänder på det, kan någon som har en sambo säga den bara skrivit sig på adressen för att slippa dela på värdet? Prylarna från sambon kan man slängt ut eller gjort sig av med på annat sätt.
Blir det tvist så får man kolla på samtlig bevisning och därifrån avgöra om någon varit sambo med någon annan eller ej. Det lär oftast inte bli särskilt svårt att avgöra.
Citera
2023-10-07, 15:23
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Absolut. Jag har haft folk som har bokfört sig hos mig utan att jag har vetat om det.

Det har jag med råkat ut för.
Hade ett jävla krångel med div myndigheter att få bort personen.
Det var enligt polisen inte olagligt så de kunde inte göra något men det gick till slut som tur var
Citera
2023-10-07, 15:54
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Fast dessa tjänster hindrar ju inte andra människor att olovligen kan skriva sig hos någon.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Jenkins
Jo, det gör dom. Dom kan försöka men du kommer få en notis att någon försöker skriva sig hos dig samt att Skatteverket gör en djupare kontroll vid adressändring.

Nej, du har helt missförstått vad dessa tjänster innebär. De hindrar andra människor från att ändra din folkbokföringsadress och från att begära eftersändning av din post.
Citera
2023-10-07, 16:32
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om du bor med någon och ni inte är gifta och du dör så har denna rätten att bo kvar samt kunna plocka ut vad som denne säger är sitt ur din bostad.
Om du äger en fastighet så går den till dina eventuella barn eller arvsfonden.
Men sambon har vissa rättigheter att plocka ut saker som denne kan säga är sina.
-Rembranten är min, nya stereon och TVn är mina, osv osv

Jag föreslår att du läser sambolagen och ärvdabalken, om du förstår lagtext.

Man är inte sambor bara för att man bor på samma adress.
Senast redigerad av trottwell 2023-10-07 kl. 16:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in