2023-10-07, 07:18
Medlem
RoadToPerditions avatar
Vi har varit naiva

Nä men detta är väl typiskt Sverige och någonting som fungerat rätt bra, MEN så kommer människor som inte riktigt är som vi andra som bor i detta land och vad händer....... Ja.. Vi har varit naiva.
Citera
2023-10-07, 07:49
Medlem
GruppboendetFiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
I en tråd om en sprängning nyligen diskuterades det om det tilltänkta offret hade skrivit sig hos nån random gammling. Offret bodde alldrig där men vad gör det när kriminella söker upp adressen på sitt offer och bombar ändå?

Iaf, kan man verkligen skriva sig hos vem som helst?
Om så, vad krävs? Bara bank id och göra allt online eller?
Sulle inte va så roligt att helt plötsligt ha nån kriminell babbe skriven hos sig och vakna upp till en sprängd ytterdörr.

Om man nu kan göra detta, finns det inte att göra åt det om det väl skett?

Vi råkade skriva oss på vår grannes adress, av misstag. I stället för lägenhet 1301 så skrev vi 1302. Det upptäckte vi först efter lite mer än ett år, när vi kollade upp om någon babbe kanske skrivit sig på vår adress. Och så var det så! Fast sedan insåg vi att det i själva verket var vi som var skrivna hos babben.

Det påverkar hemförsäkringen, om man i stället råkat försäkra sin grannes lägenhet i stället för sin egen.

Med andra ord är det extremt enkelt. Systemet beror till 100% på tillit och det finns inga kontrollfunktioner alls.
Citera
2023-10-07, 08:09
Medlem
Är du skriven i en lägenhet får du besittningsrätt efter ett tag. Det bör kunna bli ett problem.
Jag råkade skriva mig hos grannen men fick en lapp från posten om att byta.

Hyrde i andra hand och de som hade lägenheten var utomlands. Det började komma brev från
fogden och efter ett halvår var den här högen upp till handtaget, för jag la de bara bredvid dörren,
så där fick dem allt. De hade inte gjort mig något men var kul att de blev av med sin lägenhet och
fick en förstörd ekonomi iallafall. Hade nog inte gjort så idag då de hade barn men jag tycker att du
ska ha koll nog att inte sätta dig i en sådan situation. De ringde och var arga men jag skrattade
rått och la på.
Citera
2023-10-07, 08:10
Medlem
GruppboendetFiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Polisanmäl!

Och ring och tjata på Skatteverket!

Forska lite själv om du kan. Kolla var den som fulskrivit sig bodde tidigare, googla på personen. Ge Skatteverket och Polisen de uppgifter du kommit fram till!

Han kommer bara få gehör för sin anmälan om han är en välkänd kändis, väldigt rik eller om han är politiker. Skatteverket ignorerar den här typen av anmälningar generellt. Det finns massor av nyheter om det, där ingenting alls händer i flera år, förrän det kanske hamnar i då skrivs om det i tidningen, för just det fallet.

I verkligheten görs ingenting alls åt det här problemet. Oklart vad folket på skatteverket väntar på. Ny lag? Nytt system? Att nån fet såsse-chef på skatteverket sparkas pga inkompetens?
Senast redigerad av GruppboendetFisken 2023-10-07 kl. 08:13.
Citera
2023-10-07, 08:12
Medlem
SkuttCobains avatar
Det här visste jag inte. Men det kan förklara varför jag hade någon Agneta skriven på min adress enligt hitta förut. Men nu verkar det som hon flyttat ut.
Citera
2023-10-07, 08:23
Medlem
Messerschmitts avatar
Jag såg på nyheterna igår att Skatteverket utreder eller ska utreda frågan. Det lät dock som om det bara blir frågan om att boende på en adress kommer att informeras med automatik ifall någon annan person skrivit sig hos en.

Det som skulle behövas är ju att en boende aktivt måste godkänna att en annan person skriver sig hos en.
Citera
2023-10-07, 08:25
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Jenkins
Borde vara obligatoriskt att spärra adressändring samt eftersändning av post:

https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/allaetjanster/tjanster/sparraobehorigadressandring.4.361dc8c15312eff6fd12 3f5.html

https://www.adressandring.se/vara-tjanster/adresslaset

Fast dessa tjänster hindrar ju inte andra människor att olovligen kan skriva sig hos någon.
Citera
2023-10-07, 08:57
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jag har en person skriven på min adress, har anmält detta till skatteverket, det går inte o få bort personen, det har gått över 2,5 år sedan jag anmälde.

Vidare är jag ordförande, har anmält en person som inte är skriven på adressen men bor där sedan fyra år tillbaka, detta ärende är 7 månader gammalt och inget har hänt, vad jag förstår hyr personen ut sin egna bostad, ev bostadsbidrag på adressen hen är skriven på, men bor sambo på den andra adressen.

Mina erfarenheter av skatteverkets lag 2018, man ska vara skriven där man har sin dygnsvila, fungerar inte, inte ens vid anmälan av styrelse och ordförande.
Gör ny anmälan på skatteverkets sida, logga in på mina sidor/folkbokförda på adress.

För den andra, maila försäkringskassan om du tror de har bostadsbidrag och fuskar obs båda personerna, gärna pers nr, adresser till där den andra skriven, polisanmäl, händer nog inget men de kanske letar efter person, maila kommun om de bor där tillsammans, ev har de försörjningsstöd eller bidrag på andra lägenheten. Maila Skatteverket om andrahandsuthyrning då person bor på x på pappret men sen 4 år bott här.
Citera
2023-10-07, 09:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Gör ny anmälan på skatteverkets sida, logga in på mina sidor/folkbokförda på adress.

För den andra, maila försäkringskassan om du tror de har bostadsbidrag och fuskar obs båda personerna, gärna pers nr, adresser till där den andra skriven, polisanmäl, händer nog inget men de kanske letar efter person, maila kommun om de bor där tillsammans, ev har de försörjningsstöd eller bidrag på andra lägenheten. Maila Skatteverket om andrahandsuthyrning då person bor på x på pappret men sen 4 år bott här.

Gjorde en ny anmälan igår på mina sidor.

Tar man sedan personen jag anmält, bor granne, har pratat med hen tidigare, ställt frågan varför hen inte är folkbokförd på adressen? får vi till svar att hen bara hjälper personen som hen bor hos. fråga varför har du kvar hyresrätten och är skriven där och inte här, det är för jag inte vill bli av med hyresrätten.
Paret har problem med hälsan, varav jag förstår att det finns bidrag med i bilden. Men nu har det gått många månader sedan anmälan, skatteverket är tydliga, jag/ styrelsen får inte veta utgången eller vad som händer.
Personen bor kvar som hen gjort sista fyra åren, det verkar inte hända något, lika lite som min egna anmälan om personen som är skriven hos mig, den som är 2,5 år gammal.
Jag tror inte skatteverket kan skriva bort personen, man får helt enkelt inte tag i personen, ev vägrar personen o svara. får inte skatteverket kontakt o bekräftelse kan man inte skriva bort hen heller.

Personen som är skriven på fel adress tror jag kommer undan med att hen svarar, jag hjälper bara personen, och jag sover hemma på min adress, Skatteverket har ingen Sherlock holmes som spanar om personen ljuger eller inte. (boende och fel folkbokföringen är inom samma stad) tror inte det är svårare än så att lura skatteverket.
Senast redigerad av hjorten16 2023-10-07 kl. 09:20.
Citera
2023-10-07, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej att personen bodde där är inte samma sak som att personen haft eller har någon äganderätt till bostaden.
Personen skulle på sin höjd räknas som inneboende eller hyresgäst eftersom personen aldrig varit delägare eller haft något samboförhållande med ägaren.

Ett samboförhållande är alltså ett parförhållande i gemensam bostad, det räcker inte med att man bor i samma bostad.
Hur ska sambo kunna förnekas?
Ponera att jag krockar och dör.
En Mustafa mantalsskriven i min bostad utan min vetskap då denne har post till postbox. Mustafa får veta att jag dött och kliver fram och begär arv som sambo pga sambodelning.
Citera
2023-10-07, 09:43
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Hur ska sambo kunna förnekas?
Ponera att jag krockar och dör.
En Mustafa mantalsskriven i min bostad utan min vetskap då denne har post till postbox. Mustafa får veta att jag dött och kliver fram och begär arv som sambo pga sambodelning.

Du vet inte vad du pratar om.

Vad är "sambodelning"?

Sambor ärver inte varandra per automatik, det krävs samboavtal och/eller testamente.
Citera
2023-10-07, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Kan man lämna någons alla posten till skatteverket och skriva att person hämtar inte sitt posten ? Retur posten ?

Man kan utnyttja på någon som använder fel adress och köpa massor saker i någons namn?

Om någon använder mitt adress skulle jag söka upp hen och skrika i någons öra...
Och säger att jag skickar "folk" på hen att trakassera. Eller hur ?

De som jag hittade skrivna på min adress var inte ens i Sverige en del hade aldrig bott i Sverige när jag luskade runt. Men det tog lång tid innan skatteverket tog bort dessa då de sa sig vara tvungna skriva och fråga dom var dom bor och sen vänta 6 månader innan de kunde agera. De visste at det var folk som hade bidrag men fick inte samköra register. Tjänsteman på skatteverket sa lite så där tyst till mig at de kunde uppbära både barnbidrag och studiebidrag och socbidrag och och och men at skatteverket inte fick samköra med andra register. (det här var för 10 år sen och sen dess så jobbar det nog en mängd invandrare med halvtaskig svenska där pga att de ska lotsas in före svenska medborgare/ursvenskar då invandrare har förtursfil in på arbetsmarknaden)
En som var skriven hos mig var en känd utländsk journalist som INTE bor i Sverige. Jag har sökt denne ett antal gånger utan att få svar. Jag har även tipsat svenska tidningar at skriva om just denna personen, kunde bli en artikel/historia, men ingen tidning har nappat på det.

I min fastighet var det en kvinna som ömkat för folk och låtits dessa skriva sig där och tog inte med dessa när denne sålde fastigheten till mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in